ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 5 februari 2014 kl. 08:14:49
-
Sitter och tittar på nya fälgar med däck.
Den fälgen jag tittar på tex har beskrivning 6x14 4x137 4 +2.
Så jag antar att den är 6" bred, 14" stor och 4x137 är bultcirkeln.
1. 4 +2 är det offset?
2. Hur räknar man på det?
3. Bygger denna fälg ut 2" mot original?
4. Spelar bredden på fälgen någon roll när det kommer till däckbredd?
-
1. Ja
2. Av fälgens totala bredd på 6 tum är 4 tum inåt mot maskin räknat från hubben och 2 utåt.
Offset i millimeter mäts från centerlinjen, och ovanstående exempel har ju hubbens anläggningsyta 1 tum förbi den linjen så det blir alltså +25 mm.
Dock är det inte lätt att översätta på millimetern, det kan skilja en del.
Det skulle tex lika gärna kunna vara +30 i detta fall.
3. Känner tyvärr inte till originaloffset, men oftast är det olika offset och bredd på fälgarna på en maskin, beroende på vilken axel de sitter på, så 2 tum bör det alltså inte kunna bredda runtom.
Det kan tex vara 7-tummare bak, med annan offset.
0+6 är ett teoretiskt exempel på maximal breddning utåt utav fälgar i denna bredd.
I millimeter blir det 3 tum förbi centrumlinjen, dvs 75-80 mm, offset heter då -75 eller -80.
4. Fälgbredden spelar roll men det gör även däckets profil så någon generell regel med att 27:or skall vara på 7-tumsfälgar finns tex inte.
Varje däcktillverkare brukar dock uppge vilken fälgbredd de rekommenderar till varje däckdimension.
Men precis som pojkarna som kör Golfar med "tyskstuk" så går det mesta att montera på ultrabreda fälgar och tvärtom.
Monteringen kan dock bli lite tuffare att utföra.
En bred fälg ökar för övrigt på styrresponen/stabiliteten, precis som ett däck med låg profil gör.