ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: thol skrivet 2 februari 2014 kl. 13:13:26
-
Då blir det en tråd här som jag ska försöka hålla uppdaterad ':)
Tanken är att få sen besiktningsvärdig till att börja med vilket innebär att skaffa en ny vajer till backen, få blinkers bak att funka,räta bromskiva bak och byta belägg, skaffa backspeglar, få bromslampan att lysa när man trycker ner pedalen och lite till ;)
-
Kul med en ny projekttråd :) Är det första maskinen du äger?
-
nästan, jag hade ju en 85 cc Suzuki när jag var liten :headbang:
-
Hehe ok..... Då kommer du få en grymt rolig sommar nu då. Dinlin är en sjukt rolig maskin att köra ()p
Är den helt original i dagsläget?
-
jag tror att den är orginal :hmmm: men väl insliten :-\ men som vintern ser ut här så blir den rolig när den är besiktigad ()p
-
Sådana här trådar gillar jag, så den följer vi!
-
Nu blinkar det runt om :) fast inte som orginal :lol:
Den slutade visa hastigheten så det blev till att kolla var felet var så det blev rivning :tickedoff och skärmarna fram ska flyttas ner på nått sätt :hmmm:
Sen har den ju rullat runt så skärmarna bak satt lite konstigt :tickedoff men efter lite fulmek så ser det bra ut på håll ;D
-
Kravet på mönsterdjup för mc är ju 1 mm, men det verkar som om du börjar närma dig den gränsen... så glöm inte det inför bes.
-
den gränsen har jag koll på, å det finns nån millimeter kvar. Men det ska bli nya nått tag :)
-
Gött å se att någon ger en oldie lite lööve ()p
-
oldie? det är jo en 08, nyaste fordonet jag har ägt :lol:
-
()p
-
I väntan på att jag får delar till hjulingen så får ni lite bilder :) en på vad som händer om man ger en sprejburk till en unge och en på ett hemmabygge O0
-
var kan man sätta hasplåtar mer än vid a-armarna och skiva/drev på dom här fyrhjulingarna?
-
Under motorn....?
Alltså under hela maskinens ram, dvs ända fram till bumpern.
-
motorn verkade ha en hasplåt redan men sak kolla resten :)
Sen har det ju hänt grejer med ':)
jag försökte räta skivan men sen kollade jag på hur beläggen såg ut och kände att jag får föröka få fram en ny, samt att klossarna på bärarmarna ska bli dom nya skärmfästena ':)
-
så här är det tänkt att det ska bli mes skärmarna :) å skärmarna får byta sida ':)
-
trevlig tråd. hur kommer skärmarna fungera när du svänger?
-
tackar :) däcken går fritt och fint under skärmarna men dom följer inte med när man styr :)
-
Idag har en skärm fått lite lagning med hagmans stålplast och lite alu samt att jag har fått dom delar som behövs för att få den besiktningsduglig :djump:
Edit: det kulle ju var med en bild med ':)
-
trevligt trevligt.
-
Så nu har det blivit en ny vajer till backspärren och en egen dragning och flyttat reglaget, samt att det har tillkommit en bromsljusgivare som man var tvungen att borra upp hålet för fjädern.
Å snart sitter skärmarna där jag vill ha dom :djump:
-
I väntan på att jag får delar till hjulingen så får ni lite bilder :) en på vad som händer om man ger en sprejburk till en unge och en på ett hemmabygge O0
Det är kul när ungar är med vid mek och annat,,
men ibland blir man tokig :)
-
Det är förra ägarens knott som har lekt med färgen ;) å jag har en nån heller :headbang:
-
Vad är nytt då? skärmarna har hittat till sin nya plats, det finns backspeglar och svingen har ramlat bort så att den får nya busningar och det ska konstrueras ett skydd för bromsskiva/drev :P
-
Ser bra ut!
Måste vara praktiskt med få ner skärmarna så, annars bara sprutar de ju vatten o skit i ansiktet när man kör Quad.
-
det var det jag kände på mig med samt att det blev lite fränare med :headbang:
-
Snyggt, har du monterat skärmarna på bärarmarna så att dom rör sig eller sitter dom i ramen?
-
Dom sitter på bärarmarna ()p
-
förresten är det nån som har koll på diametern på bromsskivan på bakaxeln?
-
220 mm enligt reservdelslistan
-
Tack ()p :headbang:
-
då blir det en mitt i mek uppdatering ()p
En ny hasplåt för skiva/drev är på gång, kedjan har fått badat i olja men den ska bytas ut nån gång eftersom en av pinnarna på kedjelåset kunde röra sig mycket i sidled :hmmm: samt att bustningarna har åkt ur så nu ska svingen tvättas på macken ;)
-
när svingen låg på operationsbordet så kändes det som axeln gick lite tungt så efter lite mer rivning så upptäcktes det att 2 lager stod still och 2 lät otrevligt så just nu väntar jag på att en lokal butik ska få hem nya lager och tätningar :)
Men spåret för sen låsning fick lite stryk när jag skulle ut med lagerhållaren :-\ men det borde inte vara några problem och det satt 2 shims i mellan lagren och packboxarna, ska det göra det?
-
Jo, det ska sitta ett shims mellan lager och packbox.
För att slippa banka så mycket på lagren kan du värma aluminiumklumpen i ugnen, 150 grader i 15 minuter. Då är det bara att släppa ner lagren på sin plats.
Glöm inte centrumdistansen ;)
Låt det svalna och montera sen shimsen och packboxarna.
Skulle du ändå behöva knacka på lagret för att få ner dom så banka inte på lagercentrumet. För att slippa slå direkt på lagret kan du ta ytterringen från ett av de gamla lagren som mellanlägg. Kapa loss det från det gamla lagret genom att kapa det rakt av med vinkelslipen. Då får du en cirkel med en slits i. Slitsen gör att det kan fjädra lite. Lägga det ovanpå det nya lagret och knacka försiktigt runt om. Tålamod krävs
-
Det där med ugnen var en bra ide ()p men att knacka in lager är jag van vid annars :)
-
Tänk på att försöka kyla klumpen efter att lagren är monterade. Nu menar jag inte att dränka den i vatten men försök få den att svalna så fort som möjligt för att inte värma lagren onödigt mycket.
Jag brukar placera det som lagret ska sitta i ugnen och lagren i frysen just för att få ner tempen snabbt efter monteringen.
-
att frysa lagren får ju dom att gå i lite bättre med :headbang:
-
Jag var å hämtade ut dom nya lagren idag 900 spänn :dntknow: fast efter en googling så var det ju nästan billigt ':)
-
Då har jag varit och hämtat ut ett service kit och nya hjulbultar från atv huset :djump:
-
Hmmm, hur stora hjul kan man kontera på en 450 tro ':)
-
Hmmm, hur stora hjul kan man kontera på en 450 tro ':)
22" är ganska lagom och ger rätt bra marginal mot nerfbaren.
23" går att montera bak på Dinlin men marginalen mot nerfbaren blir rätt dålig och med svingen i främsta läget nästan obefintlig. 23" är ganska ovanlig dimension.
22" både fram och bak, skiljer 1" på höjden mellan fram och bak
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=45276.0;attach=30021;image)
-
då får den väl inte vara sänkt. har 22" på väghjulen tror jag och sänkt tar dom i blinkersen fram vid sväng. om blinkersen ska sitta som original vill säga. innan dom flyttades till framkåpan.
-
Hm, på min hamnar blinkersen precis ovanför och innanför hjulen om jag sänker maskinen. Så även om det både fjädrar ner ännu mer och svängs så klarar sig min blinkers.
Kanske beror på vad man har för fälgar om blinkersen hamnar innanför hjulen eller inte. Jag har inte testat med originalfälgarna
-
Utopiazz: den där såg frän ut, är den din?
Men jag har flyttat in mina blinkers lite så det är inget problem men dom nerflyttade skärmarna blir det :-\
-
Utopiazz: den där såg frän ut, är den din?
Jo det är min.
Jag hade redan 12" fälgarna och ville upp på 22" däck till vintern så det slutade med att jag fick beställa från Frankrike. Har hunnit köra 300 mil landsväg på dom hjulen med det syns knappt på mönstret och det fast att det går en del på tvären på asfalten.
-
efter att ha haft en audi i garaget i nästan en vecka så ska hjulingen få uppmärksamhet igen :djump:
-
trevligt.
-
Ikväll har lagren hittat tillbaka och jag har fått hem skivan efter en riktplaning så den har fått lite färg på sig så den inte rostar :)
Edit: bild
-
nu är man på gång :headbang:
Dagen började med att jag blev tvungen att knacka ur 2 lager igen för att lägga i mellanröret som blev glömt igår :banghead: Men efter det har monteringen flytit på så nu väntar jag bara på lite hjälp med att lyfta för att få tillbaka svingen :)
-
Dagen började med att jag blev tvungen att knacka ur 2 lager igen för att lägga i mellanröret som blev glömt igår :banghead:
Men va f-n, jag skrev ju att du inte skulle glömma distansen och så gör du just det :(veryangry):
Glöm inte centrumdistansen ;)
-
ja jo :-\ det slängdes ihop i lite jäkt så det blev så men det gick bra att värma ur lagren med
-
nu har det hänt grejer :)
Hasskyddet behövde lite modifikation vid montering för att funka ':)
Tändstift är bytt och en nummerplåtshållare är på plats :) så nu fattas bara en reflex bak, ledlampor så att det blinkar som det ska och handtag så blir det besiktning :djump:
Edit: det blev ju olja/filter byte på den med
-
Blev ju grym med dom där framskärmarna ()p
-
jo den ser riktigt brutal ut :headbang:
-
Det blev ett kedjeskydd med ;D
-
Haha, seriöst ()p
-
Det blev ett kedjeskydd med ;D
Du vet att kedjeskyddet ska skydda motorn va?
Vad händer om kedjan hoppar eller går av?
-
hoppar den av så får inte jag kedjan direkt mot skon i alla fall och skulle den gå av så tvivlar jag på att originalet i plast håller för det med som för övrigt fattades
Haha, seriöst ()p
Det är tänkt att det där ska bytas ut mot en av ikeas tunna skärbrädor vid tillfälle :)
-
Seriöst, man kan inte köpa originaldelar eller? (Jag dinliretas inte, nu undrar jag bara)
-
originalfästena är trasiga och går inte att använda så då fick det bli en snabbläsning för att se till att skor och byxor inte kommer i kontakt med en roterande kedja hemt enkelt
-
Jag har kört utan det där larviga kedjeskyddet i nästan ett år utan att fastna med något. Det enda som sitter där är "kastskyddet" mot blocket ifall kedjan går av.
-
det där kastskyddet är borta det så man får väl helt enkelt hoppas att kedjan inte går av :headbang:
-
Efter elfel och letande i en separat tråd http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50880.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50880.0) så är felet löst :djump:
men för att komma fram till det blev det lite rivning och efter lite klippande och lödning så har det blivit lite tvätt ()p
-
bara hoppas det fungerar för dig nu.
-
Jo det gör jag med men med 2 testmätningar på batteriet med mellan 13 och 14 volt så blev det bra tror jag :)
-
Igår hittade jag en lustig slang sittande högt på förgasaren som inte gick nån vart :hmmm: http://www.atvhuset.se/reservdelar/dinli-450/motor-05-13/carburator/305 (http://www.atvhuset.se/reservdelar/dinli-450/motor-05-13/carburator/305)
nummer 44 på bild samt att en reflex från en sykel hittade sin plats där bak
(å ja, den är en provisorisk lösning tills vidare)
-
Slangen är avluftning från kammaren ovanför membranet. Sen sitter det någon typ av filter för att det inte ska komma in smuts i kammaren.
-
vad skönt att det var så då :)
-
Nu händer det grejer O0
Det har blivit ett värmeskydd när original i plast sa upp sig.
Det där skitbra kedjelåset har blivit utbytt.
Besiktning är bokad nästa vecka och den är numer halvförsäkrad :djump:
-
Kolla skillnaden på din försäkring. På min var det billigare att ha den helförsäkrad på helåret än halvförsäkrad under sommaren. Beror säkert på ålder också (jag +40)
-
det var 700 billigare att ha den halvförsäkrad gämfört med hel på helår, men då är ju jag i den ålder det är dyrt att försäkra nått med motor :tickedoff
-
Jag slängde ett öga på väder rapporten alderles nyss och den säger 1-2 dm nysnö imorgon och jag har bes på tisdag morgon när det ska vara mellan -9 och -2 grader :headbang:
-
Är det inte barmark så slipper du att dom provkör, så sa dom iaf vid min besiktning.
-
okej, det märks väl hur dom gör för det ska den ju tåla :P
-
Jag tog ut dinlin för en provtur inför besiktningen idag :) men jag fick släpa ut den ur bon och in i garaget eftersom den inte ville starta :tickedoff
Så det blev felsökning, det var dåligt med soppa i tanken men en tankning hjälpte inte och efter lite nötande blev batteriet slöt :help: tänkte jag då, men fram med ett bilbatteri, startkablar och startgas. fortfarande död :-\
Kollade om det kom nått ur soppakran, det gjorde det. Filtret var inte häller igentäppt och det sprutade bensin ur pumpen :hmmm:
På med alla slangar och testade igen, brumm sa det :headbang:
Kan felet ha varit luft i systemet tro :dntknow:
Men det avslutades med en tur på 4-5 km småvägar/stigar och 2 bilder :)
-
Eftersom det tydligen tar en jävla tid att skicka ett par handtag (2/3 veckor :hmmm:)
Så det fick bli en speciallösning för besiktningen som jag verkligen tycker känns bra för övrigt
-
Eftersom det tydligen tar en jävla tid att skicka ett par handtag (2/3 veckor :hmmm:)
Så det fick bli en speciallösning för besiktningen som jag verkligen tycker känns bra för övrigt
Den där lösningen riskerar du nedslag på om det inte är limmat mot metallen. Gummit får inte kunna glida mot metallen. Kan funka om du drar el eller silvertejp runt gummit.
-
Det är dubbelhäftande tejp på baksidan å tejpat i änden för säkerhets skull :) Men tack för varningen :)
-
Då kommer besiktningsresultatet...det behövs lite nya spindelleder :-\
När jag åkte gick den lite vingligt och nervöst efter vägen men det är kanske normalt tänkte jag när det gick 90, men väl framme på stationen blev jag mörkrädd när kom kollade spindellederna :help:
Men dom släppte ut mig till slut med orden kör försiktigt, å det gick 40 hem.. Max
lite dåliga spindelleder (http://www.youtube.com/watch?v=aRmMdi1SmAs#)
-
Då är det bara fixa nya och köra vidare sen då.
-
det beställdes idag så det är bara att vänta på dom nu
-
Fan vad folk värkar tycka att det här är intressant :P
Men nu har den blivit fixad så nu är det 4 nya leder, belägg fram och luftfilter :djump:
På bilderna är det som har bytts, ett öra till styrstaget som var trasigt men ihopsvetsat blev det i alla fall.
Å sen är det en bild på ett specialverktyg för att pressa ur lederna när man har värmt dom lite :)
-
fyrhjulingen har varit hårdstartad under hela den tid jag har haft den men under efter gårdagens byte av luftfilter och en veckas stillestånd så startade den snällt å fint :djump: men det ville den inte idag när jag skulle ut en sväng :hmmm: Å det slutade med att ventilspelet kontrolleras, får inte ens in 0,05 mm bladmåttet på insygssidan :-\ så det blev till och nolla kammarna och märka upp kam och svänghjul för att underlätta vid montering.
Så nu ligger shimsen på bordet så blir det till å slipa ner dom nästan 2 hundradelar.
-
Nu är ventilerna inshimsade efter att brickorna har blivit nästan 3 hundradelar tunnare :-\
Men jävlar vad lättstartad den blev :djump:
Å sen har jag börjat fundera på om man inte skulle haft en vattentemperaturmätare på den med :)
-
den blev besiktigad för 2 år framåt idag, eller var det igår :hmmm:
-
Grattis! :sunny:
-
Kul tråd :)
-
fan, det är folk som läser här :o
tack ()p
-
haha, det är nog många som läser här men i och med att allt flyter på och du inte frågar något så.... :)
-
Brukar vara så när det bara flyter på. Folk bara läser. Jag läser varje Dinli tråd för att se vad andra gör och råkar ut för.
-
det kanske är så :) men man har väl ett bekreftälsebehov eftersom man nu håller på med såna här trådar :help:
-
det kanske är så :) men man har väl ett bekreftälsebehov eftersom man nu håller på med såna här trådar :help:
Låter lite bekant. ':)
-
halva grejen med att posta det man gör är ju ändå eftersnacket ':)
-
Va? För mig är det HELA grejen! ()p
-
jag och en vän var ute och åkte lite och hittade en grind som har varit stängd ett tag ':)
-
Då har det blivit en tur på ca 7 mil idag ()p Det blev blandat mellan transportsträcka på riksvägen småvägar och stigar :)
Bild 1
efter den här `vägen´ fick hjulingen jobba :whip: för det fanns gått om både lera och sten så det skrapade i hasplåtarna några gånger ':)
Bild 2 och3
ett stop vid en grillplats jag har passerat många gånger man aldrig stannat på förut
Bild 4
det var nått som raslade på vägen hem :hmmm: det var bara värmeskölden
-
Ser ut att ha varit en trevlig eftermiddag. Det är sjukt roligt att bara ge sig ut på grusvägar och göra små avstickare på mindre skogsvägar.
-
det är riktigt kul ()p synd bara att det värkar vara dåligt med folk att åka med
-
det är riktigt kul ()p synd bara att det värkar vara dåligt med folk att åka med
Jag hade gärna hängt på men det är lite långt att åka för mig :)
-
Samma här ()p
Är du nöjd med Dinlin hittills?
-
kul att ni känner så ()p
Jag har inte haft så höga förväntningar på den men den blir bara bättre å bättre :djump:
-
Då har det blivit en tur på ca 8 mil i gråvädret :) Å nästan bara småvägar å bilder blev det med ()p
Men på vägen hem upptäckte jag att maskinen har blivit väldigt svag :(
Bild 1
efter den här skogsvägen hade älgarna varit i farten
Bild 2
Har jag inte lagt ut ett foto från den här grinden förut :hmmm: me ndet var från andra hållet då i alla fall
Bild 3
Det är nån grävmaskinist har haft tråkigt, det finns fler runt bollnäs :)
Bild 4
Galven i bakgrunden
-
Men på vägen hem upptäckte jag att maskinen har blivit väldigt svag :(
Det var falskt alarm :) men det betyder att jag måste lära känna maskinen mer :P Eftersom jag konstaterade felet pga att den bara orkade gå ca 75, men jag missade bara att det var 75 mph :banghead: :lol:
-
Så du känner ingen skillnad på 75km/h och 75mph?
-
nä, jag gjorde inte det då :hmmm:
-
då blir det en mitt i mek uppdatering ()p
En ny hasplåt för skiva/drev är på gång
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=50734.0;attach=33503)
Skulle du kunna tänka dig att gör ett till drev/skiv skydd?
Vad skulle du vilja ha för det i så fall...
mvh
/Ola
-
jag har inge material å göra det av så det är lite svårt så jag står nog över det :-\
-
Gött att det inte var något fel på maskinen :)
-
jo, men man känner sig ju lagom dum ???
-
det blev en tur igår eller var det i fredags :hmmm: men det var fint väder och det blev bara ca en km riksväg och till största del grus och varade ca 7 mil :)
-
Ja men visst ser dinlin frän ut utan skärmar ()p
eller det kanske bara beror på att ett av mina hemmagjorda fästen gick sönder :-\
Men det går ju att åka endå så jag lyckades åka på ett ställe med fin utsikt över en liten sjö :)
men det var ju under veckan som var, och idag var det ett nytt äventyr ;)
Det hela började med att det skramlade lite om kedjan sist jag var ute, så jag tänkte spänna kedjan idag men den låg inom dom 30-40 mm som den ska.
Däremot så slog den mot hasplåten under kedjan så jag kapade lite på plåten och åkte iväg till en kompis som jag skulle åka med.
väl där så tjuvstannade hans cross på grund av att den blev sur av att ha stått på tomgång en stund :hmmm:
Efter att ha skruvat så att man såg tändstiftet så hittade han ingen tändstifthyllsa så vi åker till macken för att köpa ett sånt där T-kors med fast hylsa, som gick av innan stiftet släppte. Så då slängde vi oss i hans bil å åkte hem till mig för att hämta verktyg.
När stiftet väl var ute så kickade kompisen en gång och fick hela nyllet fullt av bensin :-\
När den nu startade åkte vi ut i skogen, väl där fick han ett tjuvstopp igen av samma orsak, å inga verktyg med så det blev till att så av bränslekran å kicka tills cylindern blev någorlunda tom på bränsle å då startade den.
Efter ett par mil ut i skogen så hoppar men kedja av :(
Och när jag står och försöker spänna kedjan lite kommer det 2 motorcyklar i skogen :hmmm: men dom som körde var trevliga å stannade å kollade om dom kunde hjälpa till men kedjan gick inte att spänna så det blev till att smyga hem och planera en till utgift :-\ och en fjädrad kedjespännare.
-
Finns fjädad kedjespännare att köpa eller du tänker bygga nått själv?
-
Det blir till att försöka klura ut nått själv ()p
-
efter lite stillestånd så är det fyrhjulingsfixandet på G igen för nu ligger det en kedjespändare passande gamla crossar i garaget så nu ska svingen anpassas för den ()p
-
Ja, jag upptäckte till en början att jag hade ställt kedjespänningen till ca 3 tum istället för 3,5 cm :banghead: men nu tror jag att spännaren är färdigkonstruerad så imorgon blir det en sista koll på konstruktionen och lite tillsnygging och lack ()p
-
man skulle fixa till något så man bara behövde byte undre rullen till en aktiv spännare.
-
jo, det kanske hade varit nått om man hittar nå bra att utgå från ()p
-
jamen den här uppdatering skulle jag ju ha skrivit igår men provturen med spännaren råkade bli 10 mil och jag var hemma kl 10 :D
sen blev det en bild på en nästan färdig produkt, det som skiljer är att det sitter en bit rör mellan bult och arm samt en stor bricka på.
-
Då har det blivit en tur på 8 mil idag och det blev lite bilder :)
Förresten är det nån som har lite idéer på däck som funkar bra på både grus och asfalt med lite budgettänk eftersom däcken har börjat spricka :P
-
Bara för att visa att jag lever så ska ni få en uppdatering här ()p Snart har jag dom grejer jag behöver för att kunna montera tempmätare på dinlin men finns det nån möjlighet att ta ut oljetrycket nån stans med?
samt att jag funderar på att göra en egen kåpa att sätta fast hastighetsmätaren och tempmätaren i ':)
-
Jag var å hörde över däck hos den lokala skoter/cross försäljaren å dom ville ha 5-6 tusen för en uppsättning däck :-\ så jag tror bestämt att min korean får nöja sig med koreandäck från biltema :headbang:
-
Loeffler i Tyskland har väl lite bra priser. Kolla där innan Biltema.
-
jag har nån mindre fobi för att beställa utomlands utifall det skulle bli nått fel på vara/beställning å biltema tar jag på väg hem från jobbet jag har för tillfället
-
inte för att det gör mycket för hjulingen men jag har beställt en actionkamera så kande det blir några fina filmer sen ()p
-
Nu har jag nya däck på hjulingen å framdäcken är balanserade med max 60 gram :)
-
Här är det hjulbilder :lol:
Men nu lite allvar, den har blivit svårstartad igen :-\ så den ska kollas igenom i helgen
-
Loeffler i Tyskland har väl lite bra priser. Kolla där innan Biltema.
Länk? O0
-
Länk? O0
http://lmgtfy.com/?q=loeffler+quads+ :rtfm: ;)
-
Ja ,em då var jag tillbaka då om nån nu har saknat mig ;) till resten säger jag bara trökigt för er ;D Men i alla fall står dinlin nu i garaget utan skims till insugsventilen som farsan är på jobbet och slipar ner lite :)
-
Nu funkar hjulingen bra bara jag byter batteri ':) Men nu gick det till sak nu få reda på nu ;)
Igår så slipades shimsen ner till 1,15 mm och kammen lades på för att kolla spelet, fortfarande för litet, blev ledsen och gick in. idag var jag ut och kollade spelet helt utan shims, fortfarande för litet (inget överfall, kammen tyckte jag ner med handen). Så jag började skruva ihop grejerna för att få ut den ur garaget och när överfallet hade skruvats fast så kollade jag spelet, högra ventilen var bra vänstra lite för mycket :hmmm: Så det var bara att fortsätta att skruva ihop den :headbang: När det gick så bra så fortsatte jag med att montera en tempgivare och mätare ()p
-
åkte en tur idag, med actionkameran på hjälmen, synd bara att det bara fanns minne för max en minut tillgängligt på minnet eftersom jag glömde radera dom filmer som redan fanns på den :-\
-
Så ja, jag fick för mig att åka en liten tur och efter att ha kollat på hitta.se och fått ungefärlig mil (13) så blev det till att åka :) i morse när jag skulle iväg snöade det ;D Jag började med att stanna i alfta och byta lampa bak på hjulingen sen bar det iväg till knåda där jag tog in på en väg jag alltid funderat över :D
Jag hade som plan att stanna på ett långskidanläggning men när jag kom dit så var det förstås stängt så det blev bara att fara vidare till järvsö. Där blev det att äta, tanka och kolla på fyrhjulingar samt att köpa nya handtag till styret ()p
Sen blev det att åka över ljusnan och hemåt. Åkturen blev på ca 19 mil ()p
Jag ska försöka lägga in en film från åkturen med :)
-
Långturer är alltid kul! Ligger snön kvar?
-
Delvis hade mycket försvunnit framåt eftermiddagen men nu har det kommit lite nytt :)
-
Under gårdagens åktur så började dinlin påminna mig om att den vill ha ny olja ':) Så då blev det planer för nästa helg :)
-
Oljefilter olja och en uppsättning bromsbelägg beställt ()p
-
Eftersom det tog 4 dagar att behandla min order av atvhuset :(veryangry): så köpte jag ett par handskydd på biltema när jag ändå var in och bytte däcklagningskittet ':)
Passformen mot Dinlin var ju inte så jättebra, men vad ska man förvänta sig för ca 140 kr ':)
Men efter att kapat till en bit alu så ser det ju riktigt bra ut :) Synd att jag bara han med en förra helgen ':)
-
Lacka alu-biten svart så blir det en "gilla" :)
-
Den ska bockas lite och den ska få en kompis först ()p Men jag tycker nästan att det bryter rätt fint med auminiumet med :)
-
Om du inte har brådis så är dom här rätt prisvärda.
http://www.dx.com/p/motorcycle-modification-anti-shock-handlebar-wind-shield-gauntlets-black-yellow-308494#.VImdjVgV9ZQ
Man behöver fixa till en av plåtvinklarna men annars så passar dom rätt ok (om man inte vill använda p-bromsen iaf)
-
Nu håller jag ju på att montera dom där, men tack i alla fall :)
-
Så nu är det ny olja i maskin och båda handskydden är på :) Å det tillkapade aluminiumet är svartlakerat samt att p-bromsens handtag ska kortas lite till.
-
Det blev en snöig tur idag :D Synd bara att det är så trökigt att klippa videos :-\ Så nu är det klippta delen bara 12 min lång av den halvtimme som det var från början. Bara 20 min kvar att klippa i :hmmm:
-
Den dagen ett superenkelt klipp-program finns för telefon börjar det bli värt jobbet. Och nej, föreslå inget nu eftersom jag menar ett intelligent program som swappar ihop nåt fint med ett par klick.
-
Problemet är ju bara att det är svårt att ta ut ca 5 bra min ur 45 min film :hmmm:
http://www.sledstore.se/handtagsvarmare-3
dom här såg lagom lättmonterade ut
-
https://www.youtube.com/watch?v=de6uAGFjZn4
En film från förra åkturen :lol:
-
Eftersom gävleborg bjöd på +2 grader idag så fick det bli en åktur som blev lite längre än vad det var tänkt ':) Den blev 8,5 mil :headbang: synd bara att den roliga delen inte blev med på film :-\
Men jag fick mig en trevlig pratstund, se bmws med lustigt plastöverdrag samt nära diket upplevelse ()p
-
Jag var på mc mässan förra helgen och det var inte mycket fyrhjuingar där ??? Men jag köpte mig en ny hjälm i kolfiber, lätt som fan ()p
-
Det borde bli dags att damma av den här tråden igen ':)
Jag har kört lite men inte filmat nått men funderar lite på om jag kan flytta kameran samt att Jag har fått fast jobb vilket innebär att det är dags att flytta till nytt garage samt kanske byta hjuling :hmmm:
-
Vill kolla hur det går? Har du kvar den eller? :D
Jag köpte mig en dinli 450 i sommras :D grymma är dem!
Det borde bli dags att damma av den här tråden igen ':)
Jag har kört lite men inte filmat nått men funderar lite på om jag kan flytta kameran samt att Jag har fått fast jobb vilket innebär att det är dags att flytta till nytt garage samt kanske byta hjuling :hmmm:
-
Den är kvar och luftades idag och igår nu när en kompis har skaffat en med så då kommer ju gnistan tillbaka lite :)
Men det har ju hänt lite idag å igår.
Tappade en framskärm å körde över den så nya måste fixas, tror det blir släpvagnsskärm från biltema där :headbang:
Det krävs nog en ventiljustering sant att värmeskölden ska svetsas fast, igen ':)
-
Happ, var ut i garaget å kollade på ventiljusteringen nu. Det går inte att skimsa ner mer så det innebär att ventilerna ser ut som djuptallrikar :-\ Så då borde man ju byta ventiler bara men det är onödigt mycket repor på kam och dess överfall så då blir det till att leta en topp till den istället. Finns det inte så blir det ju att leta ny motor :-X
-
En ny motor är hittad och beställd :headbang:
-
Snabb leverans, motorn kom idag :hmmm:
-
Så igår rev jag den nya motor och konstaterade att den såg frisk ut, synd bara att dom klippt kablarna till tändpsole o det så den kåpan får tas från gamla för att slippa löda kablar. Även givaren till motortempen måste bytas för den är klippt och värmeskadad.
Måste även säga att det är lite intressant att det står made in Japan på kopplingskorgen, det är kanske ingen taiwan kopia ändå :P
Får inte med bilderna på motorn :hmmm:
-
Bilden ville tydligen med ändå :hmmm:
Men nu står ramen utan motor och den nya ramlar i på onsdag om planeringen stämmer.
[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
-
Så nu har fått tummen ur för att uppdatera lite ()p
I onsdags åkte motorn i och en el kopplades.
Det tillverkades en ny plusmatning till startmotorn för kabeln var ärgad en bit under höljet.
Nålen i förgasaren flyttades upp ett steg.
Fyllde olja å vatten sen var det till att nöta en del innan den startade. När den väl startade hade den nått konstigt ljud för sig men det har minskat med lite körning.
Så är det ett nytt kedjeskydd tillverkat för att det andra var sprucket å fult.
Så nu är det nya skärmar på gång :)
-
Så blev skärmarna ()p
Plasten från biltema å rören tog ja från jobbet ':)
-
Såå i onsdags provkördes hjulingen ett antal mil och konstaterades att den funkar bra men tror att nått i kopplingen skramlar :hmmm:
Samt att det är dags för en riktigt service och byta kedja och drev.
-
Nu är manskinen tömd på olja och axeln är bortplockad så kedjebyte är på gång :djump:
-
Härligt det går framåt. Kolla om det är kamkedjan som skramlar. Fast låter mer rassel om det är kamkedjan. Decompen har jag fått för mig låter mer skramlande. En del tar bort den helt genom att kapa den från kammen.
Har en koppling liggande om det mot förmodan skulle vara den. Dinli verkar ha osedvanligt bra kopplingar för har kanske hört om ett enda ras under alla år.
-
Det verkar inte bli värre så då får det vara så länge ':) Jag har en koppling från andra motorn med om det är så :)
Men nu är det ny olja i maskinen, kedja och drev är bytt med. Behöver bara fixa magnet :hmmm:
[ Invalid Attachment ]Nu jäklar ska det bli service.
[ Invalid Attachment ]Man skulle tydligen bort med axeln för att byta drev.
[ Invalid Attachment ]Markerat var kedjan är och var magneten är.
[ Invalid Attachment ]Liten magnet dit limmad.
[ Invalid Attachment ]Det var en rejsing kedja, ger minst 10 hk till.
-
Gott med storservice på pärlan!
Fick du ej dit drevet utan att ta väck hela axeln ?
Limmat min magnet också men hört den kan lossna och slå sönder motorn. Kke får det bli minibult med låsmutter på min
Fett med racingkedja - japp 10hk extra minst ;)
-
Det var mer att jag inte fick väck original drevet utan att göra det.
En vanlig magnet måste ju gå sönder när den får kontakt med kedja och drev tycker ja :)
-
Ja det är nog originaldrevet som är trixigt ja
Har för mig det var nån stackare som kedjan gick av för när magneten gick in mellan drev och kedja. Kedjan piskade sönder motorn. Chansen för detta är väl ganska minimal dock. Aldrig fått ens en sten in mellan drev och kedja ens tror jag
-
Så var ut i garaget och bytte kamkedjespännaren och kamkedjan blev tyst :djump:
Sen var jag och syrrans kille ut och lekte på en sjöis :headbang:
[ Invalid Attachment ]Det gick att åka brett utan dubb ;D
[ Invalid Attachment ]Ibland blev det en 180 graders snurr å man såg inte ett skit :lol:
[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
-
Gott ni har det :)
Kolv o cyl monterad nu och cyl åtdragen ! Hoppas jag får ut och gasa järnet jag med snart :) :)
-
Det var svettigt där för både mig å hjulingen :)
Hoppas den vankar till liv med dem nya delarna ()p
-
Härligt !
Jo den startade och går som en dröm - låter riktigt fint :) körde några repor på racerbanan bakom stugan och den började pissa bensin ur avtappningen på fuggen - ställde ned den och orkar ej så åt den just nu :) men motorn går riktigt fint som sagt
()p
Det var svettigt där för både mig å hjulingen :)
Hoppas den vankar till liv med dem nya delarna ()p
-
Härligt att höra :)
Tog en tur med min tidigare idag, så ska lägga upp en film på det hela när jag orkar redigera ':)
-
Ja riktigt härligt :) :)
Blir spännande med film !
-
https://youtu.be/41jhPy4Y4Bc (https://youtu.be/41jhPy4Y4Bc)
-
Skön film tycker jag ! Riktigt goa ställ ibland och härliga snötäckta vägar :) vilken växel kör du på ?
Min går riktigt fint nu ! :) kör så mycket jag bara orkar och har en grym högfarts-skogsslinga här intill, och pendlar till jobbet
Du vet ej om biltema har några bromsbelägg som passar ?
-
Ja, det är trevliga vägar det där :) jag kör mycket på 5an :DV
Det är bra att delarna kom till användning :headbang:
Jag har läst här på forumet att det inte ska finnas så har inte kollat så noga utan bara bestämt från atvhuset :)
-
Testar bara om det går att uppdatera här
-
Testar om det går att svara
-
Upp med nya mods nu ☺ hade upp min i 129Kmh gps idag . Finns lite mer o ge tror jag. Blir sänkning bak då den är lite slingrig i hög hastighet
-
Ja en liten sista uppdatering här då. Besiktigade den för nästan en månad sedan och blev tvungen att byta styrled. Sen åkte den ut på blocket och såldes igår. Jag har för många leksaker helt enkelt.
Så den här tråden kan låsas.
Ha det bra ni andra här :)
-
Men va fan
Vad är det mer för leksaker du har? :)
-
En Suzuki dr 650 rse, 80 tals Firebird, en 480 som jag väntar på att få veta om den ska skrotas eller lagas av försäkringbolaget och bruksbilen ':)
-
Tråkigt att mista dig på forumet
Gött att du har maskiner så det räcker ()p
Du har inga billiga delar du vill bli av med nu då ;)
-
Ja utan göra är man inte ':)
Jag har en vänster spegel och en trasig skärm kvar ;) Resten åkte med hjulingen.
-
Ja det blir tomt iaf - roligt med någon som hittar egna lösningar - det ger inspiration :)
Vänster backspegel plus och speciellt bult till den är jag intresserad av då jag klotade den sidan mest :) Ingen allvarlig klotning då den la sig lite försiktigt på rygg men skrapad spegel vill man ju inte ha. Bulten var nog vind sen tidigare. Handlat som Fn på biltema idag men säg ditt pris så köper jag den nog nästa månad om det blir lite kvar efter räkningarna är betalda