ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Lars H skrivet 2 februari 2014 kl. 12:46:11
-
Har en 500TRX FA med ett litet eller stort ( ? ) problem: När jag lägger i backväxeln och gasar börjar motorn att hacka och nästan all kraft försvinner. Det låter precis som ett tändningsfel men kan väl inte vara det eftersom den framåt fungerar perfekt. Att backa väldigt sakta på plan mark funkar men så fort man gasar på lite mer börjar "tändningsfelet". Mkt tacksam om någon som har en idé !!
-
Hejsan.
Får du några felkoder som blinkar i displayen? Lyser R när du lägger i backen? Funkar alla växlar i manuellt läge framåt både på hög och låg??
Mvh Robban
-
Inga felkoder och R lyser. Har inte provat alla växlar men framåt verkar allt som det ska vara.
-
Har honda varvbegränsare bakåt? Många har ju det så man får trycka in en overrideknapp för att få full kräm.
Är detta något nytt problem eller har du haft så jämt?
-
Kolla att höger bromshandtag går tillbaka helt och att bromskontakten gör detsamma. Du kan även göra en initialisering på växellådan. Återkommer med instruktioner om detta via pm. Kan vara din vinkelsensor som spökar men då borde du få felkoder tycker jag.
-
Hackar den fast du trycker in "Reverse override" eller vad det nu står på en Honda?
-
Tack för intresset ! Tyvärr kan jag inte kolla detta med varvtalsbegränsare bakåt ( finns tydligen på vissa modeller men troligen inte på min ) då den står 20 mil bort. Felet har uppstått tidigare men försvunnit under ngt år men sen kommit tillbaka, kanske för att stanna. Jag har svårt att tänka mig att det beror på varvtalsbegränsning bakåt, eftersom det nästan inte går att backa alls. Endast på plan mark och med liten gas händer ngt. Gasa mer så hackar motorn och det smäller i transmissionen. Tror inte heller det har med bromsar att göra. Initialisering av växellåda /spök i vinkelsensor ? Kanske , fast jag vet inte vad det betyder.
Hade den gått lika illa framåt hade jag garanterat gissat på tändningsfel men som jag sa går den klockrent framåt. Suck !
-
Trodde du ville ha hjälp med vad felet är på din maskin men du verkar visst själv veta, åtminstone allt som det inte är.. :hmmm: ;)
Det finns ju enklare felsökningar som du själv kan göra och söka upp lagrade felkoder mm men det är ju inte lätt att göra om du har den 20 mil bort..
Vanligaste felet ÄR vinkelsensorn till växellådan och den går att testa enklast med hjälp av en sk initialisering av lådan.. Det kan du göra själv..
På vissa årsmodeller går safemode in om bromshandtaget inte går tillbaka och bromsljuskontakten fortfarande är intryckt, detta för att undvika att maskinen körs iväg med anliggande broms därför bra att även kolla det..
Lycka till.
Mvh Robban
-
Och hur går det till , att "initialsera "lådan, Tacksam för info om hur det går till !
Lars
-
Robban.Z !
Jag tackar för informationen och ska prova när jag besöker min lilla Honda, den finns som jag sa på annan plats. Hej då !Lars
-
Ja, nu är problemet löst. Det var inte vinkelsensorn. Fick låna en för att prova och felet kvarstod tyvärr. Robben förbarmade sig då över maskinen och efter felsökning visade det sig att felet låg i "Motor assy Control". Fick förklarat för mig att en plastbit som håller en magnet på plats hade spruckit vilket gjorde att det funkade ibland och ibland ( för det mesta ) inte. Efter byte av denna komponent funkar maskinen som den ska igen.
Man tackar, Robban, för råd och hjälp !
Lars