ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Hälge skrivet 1 februari 2014 kl. 13:19:26

Titel: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Hälge skrivet 1 februari 2014 kl. 13:19:26
Nu har det smält hål i bakskärmen, där man brukar ha höger lår!
Tänkte skydda skärmen,luftburk, slängar o lite annat, men det verkar som om man får skruva bort hela bakpartiet med batteri o allt annat för att komma åt problemet!?
Eller har jag missat något?
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: 1234 skrivet 1 februari 2014 kl. 14:08:19
Har du en 2012 som det står i din signatur så har du väl garanti? Låter farligt om det smälter hål på plasten, då brinner den nog upp snart
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Tripod skrivet 1 februari 2014 kl. 17:57:58
Min brors CF började läcka i skarven på avgasröret. Då smälte plasten där(sidokåpan under tanken).
Nu har vi åtgärdat problemet med skarven och ingen plast smälter mer.

Dessutom har vi tagit bort "katalysatorn" i främre röret då strypningar förmodligen ger högre avgastemp.
Han har också lindat avgasröret med avgasbandage som beställdes från Dalhems.

Ska sitta en strypning i början av ljuddämparen också som vi tänkt kolla upp, har bara inte hunnit det än.
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: larsjon skrivet 2 februari 2014 kl. 12:21:22
Har monterat R.J.W.C avgas på min och det blir varmt  :sunny: ändå, felet är att tändningen inte står bra och det går ej att justera denna med orginal CDI som sitter i maskinen.
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: lemmy skrivet 2 februari 2014 kl. 15:15:25
Om det är en x7a så är det nog packningen mellan främre och bakre ljuddämparen som börjar bli dålig.
Fick byta ett gäng sådana på min x7a och på den smälte också plasten sönder.
Packning och fjädrar fick jag byta var hundrade mil ca.
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Hälge skrivet 8 februari 2014 kl. 03:55:12
Har demonterat bakskärmen och ser att det fattas 10 cm isolering på avgasröret. Har senare märkt att packningen avgasrör/ljuddämpare läcker, men på min maskin blir inte läckan orsak till plasten.
Intressant att tändningen kan ställa till med värmen...hur kasst har dom lyckats tillverka originaltändningen egentligen!?
Det tyder på mycket efterförbränning, vilket ger mer värme i avgaserna och då blir dessutom bränsleförbrukningen onödigt hög. Förmodar att maskinen blir piggare med ny tändning också?
Tänkte ett tag att motorn går för fett, eftersom jag aldrig behöver använda choken...
"larsjon" märkte du inga förbättringar (effekt/värme) med R.J.W.C?
Är packningen mellan dämpare o avgasrör lika dum på det systemet som original?
Hur är passformen?
Följer det med några värmesköldar till R.J.W.C?
Blir grannarna ledsna av ljudet?
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Persson- skrivet 8 februari 2014 kl. 10:13:25
Vilken färg har tändstiftet?
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Hälge skrivet 9 februari 2014 kl. 00:51:39
Tändstiftet är mörkt när den gått på tomgång och ljus när den har gått på högvarv. = fet blandning på tomgång och bra blandning på högfartsmunstycket.
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Persson- skrivet 9 februari 2014 kl. 02:53:54
Om jag minns rätt är 75%+ högfartsmunstycket Optimal förbränning
Gasa ur skiten och stäng av asap om du är osäker!
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: larsjon skrivet 15 februari 2014 kl. 10:58:39
Ljudet blir lite högre, men det hörs att den andas bättre med R.J.W.C någon effekt ökning har jag direkt inte känt av.
Men man får bort alla strypningar i orginal röret som bygger värme.
Monterade även en CDI box som man kan ställa tändningen själv, med hjälp av datorn. Då fick jag ner tempen på avgasröret, samt att jag lindade röret med avgas bandage.
Orginal så tänder den väldigt sent, bara för att den ska kunna köras på en sämre bränsle kvalitet som finns i andra länder.
Om du kollar på avgasröret närmast cylindern sedan du kört så ser du att det är alldeles rött.
Sedan jag justerade tändning(håller på provar ut rätt än) så har tempen blivit mindre på röret och bättre gassvar, troligtvis också mer effekt.
Nu skulle jag tro att man kan åka i kortbyxor också till sommaren.

Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Hälge skrivet 25 februari 2014 kl. 23:47:16
Intressant Larsjon!
Är dom inställda för sämre bränsle, så förstår man att tändningen är som den är. Blir till att köpa elektronik!!! Och bygga eget avgasrör. ;) så blir man av med dom varma katalysatorerna samtidigt.
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: skogsstig skrivet 26 februari 2014 kl. 07:47:48
Byggde eget helsystem till min förra. Den smälte plasten ändå på ! Jag hade trech tändbox och dial a jet extra sprut. Den skillnad som vart var bara att den lät skit högt och illa. Enstånkare låter oftast högre än twin med effektljudämpare. Och jag hade större dämpare med mer stoppning än Rjwc. Hjulingen gick ej märkbart bättre den var fortfarande äckelslö fast nu lät den illa också !
Titel: SV: Plasten smälter:-/
Skrivet av: Hälge skrivet 26 februari 2014 kl. 21:29:11
Haha :lol: Skogstig! Ja dom är äckelslöa. Man är bortskämd med draget från stora enduromotorer och får då känslan av äckelslöhet i dessa Kineser. Men den räcker till lite vedkörning och smygkörning i skogen, men seriös busåka är dom inte gjorda för.