ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Söderberka skrivet 30 januari 2014 kl. 22:28:39
-
Tjo! Jag är helt ny på forumet!
Funderar på en ny atv av billigare modell och har förstått att det är "Kina" modeller som gäller då. Någon som har tips eller förslag som kan hjälpa mej? Pris mellan 40-70 tusen.
-
Dinli är ju riktigt billigt nu!
Mem om budget är så hög som 70 varför inte köpa en Polaris?
(Räkna gärna på andrahandsvärde)
-
Säger som föregående Talare bättre och satsa på en ny/ begagnad märkesmaskin. Samt vad ska du använda den till?
-
70 är ju med tillbehör dvs prisvärda kampanjer. Polaris är väl mer en arbetsmaskin och mitt syfte är skotta lite snö och flytta husvagnen samt åka på grusvägar eller åka till sjön å fiska på sommaren. Jag vill ha en landsvägsreggad dvs.
-
Allt är valfritt.
En ny maskin är ofta täta service intervaller. (Kostnad)
Många kineser har problem med dålig montering från fabrik
Jag skulle inte rekommendera min ovän köpa en kines.
Men vill du ha en och är medveten om de inte håller samma kvalitet är ju valet ditt.
Kymco.
SYM
ADLY
Är de som verkar ha minst fel.
CF/Dinli säljer mest.
-
70 är ju med tillbehör dvs prisvärda kampanjer. Polaris är väl mer en arbetsmaskin och mitt syfte är skotta lite snö och flytta husvagnen samt åka på grusvägar eller åka till sjön å fiska på sommaren. Jag vill ha en landsvägsreggad dvs.
Är du gasglad?
För snöskottning och lite arbete så duger det med en 300cc, men ska man ha lite roligt efter vägen ska man upp rätt mycket. En kinesmaskin på 500cc är en jäspning... Mest bus för pengarna hittar du oftast i en äldre can-am 800.
Vad har du för handlare i närheten? Ska du köpa nytt är en bra återförsäljare/verkstad värd en hel del. Även vid begagnatköp är ju en bra verkstad inte så dumt, om du nu inte tänker serva själv.
En del verkar ha en övertro på vilket problemfritt liv man får bara för att det finns garanti, jag är tvärt om. Vrång och emot allt nytt, tycker inte det är värt pengarna...
Många köper en ny kines 5-600cc som förstamaskin, just för att det är "billigt" och har garanti. Många byter sen upp sig till beg märkesmaskin istället, för att få lite bättre grejer och ofta mer fart och bus.
Men det kostar alltid att byta maskin, så ett tips kan ju vara en lätt begagnad maskin. Du kan ju hitta maskiner med garanti kvar och som gått rätt lite. Där spar du ofta 15-20k jämfört med en ny.
Dinlis maskiner verkar många sälja riktigt billigt nu, gått lite rykten om varför men vad jag vet så är det ingen som fått det från tillräckligt säkra källor. Men jag skulle nog vara lite försiktig där, men det är väldigt lockande priser!
Dom äldre modellerna har haft en svag växellåda, hoppas det är borta nu. Men det kan ju vara värt att kolla närmare på vid ev köp.
för 70k kan du ju hitta en fin märkesmaskin också, polaris och can-am är vanligast om du ska ha vägreggat.
Men, provkör så många maskiner du kan. Så du kan jämföra känslan.
Finns ju även lite tester på youtube på en del modeller, kan vara skoj att se. En del är ju väldigt färgade (reklam), men det kan du nog se skillnad på.
-
Kan du skruva?
Säger inte att du kommer att måsta det men risken är stor på Kina maskinerna. Visst kan det hända att en märkesmaskin jävlas men allt pekar på att det är skillnad i hur mycket man får skruva.
Nog finns det vägregade märkesmaskiner i den prisklassen som du anger,
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_sportsman_500_ho_efi_51287073.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_sportsman_500_ho_efi_51287073.htm?ca=2&w=3)
http://www.blocket.se/uppsala/Can_am_Outlander_400_EFI_51351710.htm?ca=2&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/uppsala/Can_am_Outlander_400_EFI_51351710.htm?ca=2&w=3&last=1)
-
Okok
Men det säljs och finns en massa "kineser" så det måste ju finnas något positivt med dom tycker jag?!
Ja jag är ju ingen stormeckare men lite kan jag allt skruva. Vi har en polaris 6x6 425cc på jobbet och den har man fått skruva lite med.
Det med att åka 2 på en atv då?
-
Okok
Men det säljs och finns en massa "kineser" så det måste ju finnas något positivt med dom tycker jag?!
Dom är billigare än märkesmaskinerna, och det är en väldigt växande marknad med många förstagångsköpare. Det är nog väldigt få som byter från märkesmaskin till kines, men en hel del tvärt om.
Kollar man på dom vanligaste kineserna cf och goes (som är samma maskin i stort sett) så är det sällan några jättehaverier, utan oftast är det ganska små men många problem som gör att folk tröttnar.
Ojämn kvalitet på material och montering, och det är väl det vi prutat bort i priskriget...
Finns ju en del taiwanmärken som oftast håller lite högre kvalitet än kineserna, tex kymco, tgb och smc. Dock har ju dom flesta märken sina svaga sidor, även märkesmaskinerna.
Om du vill ha en billig prova på maskin så köp en beg kines eller taiwanmaskin runt 20-25k. Håller den ihop bör du få tillbaks det mesta om du vill köpa bättre sen. Och är du nöjd med den billiga så kanske du köper en ny av samma märke (fast jag tror du satsar på bättre ;) ).
Vilka maskiner har du testat?
-
Absolut går det göra fynd men kanske inte på en ny. Min bror har en CF, har varit en del skruvade men inget allvarligt. Hade vi inte kunnat skruva själv hade det nog ändå blivit rätt dyrt att lämna in den.
Nu köptes den in för drygt halva nypriset med 100 mil på mätaren och många år till besiktning så ja det hade blivit mycket dyrare att hitta en märkesmaskin.
Därför har jag blandade känslor om Kinesmaskinerna.
50000-70000:- för en sån, Nja.
Men fint skick och bra pris och om man kan fixa med den själv , Ja!
Huvudsaken man är medveten om vad man köper.
-
Om du bara vill ha något och åka runt med och utföra lite arbete samt inte är för gas glad så Har Linhai fungerat bra för mig och min svåger.
Min har nu gjort 243 timmar med byte av rem ( säkerhetsskäl ) , skruvat fast en kabel och några tändstift , samt svågerns har gjort c:a 130 timmar med endast service
-
tackar för alla svar...
jag har inte varit och provkört någon än för det är typ 10 mil till närmaste återförsäljare så då vill man höra sej för lite så man inte åker till någon som ni absolut inte rekomenderar...
men 2014 års modeller borde väl dom flesta barnfelen vara fixade på? sen så kan ju även dyra maskiner krångla också från enstaka fall har jag förstått. men med begagnade märkesmaskiner så blir ju då undran hur långt bak i tiden man ska gå för att slippa barnfel eller dåliga modeller?
-
Vart bor du?
Du känner ingen med en maskin du kan prova ett tag? Kan vara bra om du kan köra nån maskin lite längre så du vänjer dig lite.
-
men 2014 års modeller borde väl dom flesta barnfelen vara fixade på? sen så kan ju även dyra maskiner krångla också från enstaka fall har jag förstått. men med begagnade märkesmaskiner så blir ju då undran hur långt bak i tiden man ska gå för att slippa barnfel eller dåliga modeller?
De flesta fel som uppstår kan man nog ofta relatera till materialval eller brister i monteringen och då spelar årsmodellen ganska liten roll.
Undantag finns där det istället handlar om konstruktion men det kan ju ta ett tag innan dessa fel åtgärdas "hela vägen till lagermaskiner" utan snarare åtgärdas dom felen "vid behov" (=kunden klagar)
-
jag bor längst ut på västra Orust så Göteborg blir ju närmast antar jag...
men om man nu ska kolla på "kina" maskiner så vilken bör man framför allt undvika eller vilken bör man verkligen åka och provköra??
som ni förstår så är jag inte så gammal i gemet på dethär.. har tyvärr ingen polare med atv så den ända jag kan köra är den på jobbet med den är ju från hedenhös tiden känns det som..
-
Något som är minst lika viktigt som fabrikatet på Atv:n är bra återförsäljare ,ta en titt på vilka som finns runt omkring dig och besök dom för vilket fabrikat dun än väljer kommer du ha mycket kontakt med dom.
För att garantierna skall gälla på en ny maskin så måste service vara gjord av auktoriserad verkstad och det är även viktigt att den sköts rätt för atvns livslängd.
Det sker mycket mer på den bla annat första servicen än att oljorna byts bland annat ventil inställning.
Jag jobbade tidigare på ett företag som sålde skogsutrustning där bland annat atvkärror ingick om jag inte minns helt fel så har du två återförsäljare nära dig Orust motor och en i Henån.
-
Har du långt till åf eller om det är krångligt, då är det ännu viktigare att köpa en bättre maskin snarare än att det finns garanti.
Blir dyrt och tråkigt att frakta aset när det jävlas, blir både frakt och kanske lite ledigt från jobbet för att hinna köra dit eländet.
Men om du vill och kan skruva lite själv så löser du säkert mycket på egen hand.
Men ska du ha grejer på garantin så får du nog räkna med att köra dit den.
-
vilka är då bättre maskiner å vilka är sådär å vilka är dåliga?
har skummat blocket samt atv huset i gbg och visst det finns begagnade för 60-70k av polaris bla men hur långt bak i årsmodeller ska man gå innan det blir för gamla maskiner?
-
En del har kinamaskiner som sköter sig utan några problem alls, och en del andra har ju märkesmaskiner som strular.
Det är ju verkligen svårt att säga vilka man ska hålla sig ifrån, alla tycker olika. Och man blir inte så poppis om man sågar fel maskiner... ()p
Jag nöjesåker nästan bara, mest grus men även lite terräng ibland. Och till mig passar min can-am fint.
Men för andra så kanske det är en polaris som passar bäst, eller för en tredje så är en cf det rätta.
Vill du kunna busa lite, sladda och kanske lyfta på framhjulen. Då ska du prova en can-am, dom är på sånt.
Han som hade min maskin först klämde 2600mil, mest asfalt och lite grus. Och det funkar visst det med.
Men ska du köra lugnt i skogen och i svår terräng kan en tidig can-am 800 kännas för hetsig, dom fick snällare variator 08 tror jag.
Om du läser runt i dom olika forumdelarna så ser du att folk ofta letar efter sätt att klämma ur lite mer effekt, så om du misstänker att du kan vara en av dom så är det bättre att satsa på större maskin direkt.
Jaga effekt på en encylindrig 500cc ger inte så mkt med tanke på vad det kostar, sen ska dom hålla också.
Tyvärr är det glest med vägreggade märkesmaskiner i dom mindre storleksklasserna, det är väl can-am 400 som dyker upp ibland. Men annars är det oftast dom med större motorer som vägreggas..
Taiwanmaskinerna brukar ligga mellan kina och märkesmaskinerna både i pris och kvalitet.
Försök att rangorda dina önskemål och krav, då är det nog lättare att tipsa om just en viss maskin.
-
min önskan är ju en bekväm maskin som inte är allt för trött och som man kan åka på landsvägen i hyffsad hastighet utan att känna att man ska wobbla av i 50km/h och ha frugan bakpå, ta den till jobbet istället för cykeln.. ska även kunna skotta min garageinfart på 30m samt köra ut husvagnen på vägen för att sedan kunna koppla den på bilen.
jag vet inte riktigt vilka märken som är Kina eller Taiwan. Japan och Nordamerika har jag nog koll på men finns det ingen Euorpe?
ber om ursäkt för mitt okunnande om tillverkarna :hmmm:
-
Några inom din budget :
http://www.blocket.se/alvsborg/Polaris_POLARIS_400_H_O__45864694.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Polaris_POLARIS_400_H_O__45864694.htm?ca=15&w=2)
Polaris 400 (455cc) är ungefär som polaris 500, har en sån och riktigt nöjd med den.
http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_400_Vinterpaket_51628081.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_400_Vinterpaket_51628081.htm?ca=15&w=2)
Inom din budget så varför inte? ;)
Så du behöver egentligen inte köpa ''kina maskiner'' som fortfarande har några barnsjukdomar..
Men hittade en CF Moto 500
http://www.blocket.se/skaraborg/CF_Moto_Allroad_500_OD__plogspecial__51881104.htm?ca=15&w=2 (http://www.blocket.se/skaraborg/CF_Moto_Allroad_500_OD__plogspecial__51881104.htm?ca=15&w=2)
Vet inte värst mycket om CF Moto men dom verkar ju va skapliga, borde nog räcka till dina behov :)
-
så cf moto är av den bättre kvaliteten när det gäller kina?
-
Svårt att hitta vägreggade nya märkesmaskiner under 70k.
Taiwan är väl typ
Kymco, dinli, smc, adly, tgb, access, sym och cectek. Finns några till med, men detta är dom vanligaste jag kunde komma på som har maskiner i lite större storlek.
Ju mer udda maskin man köper ju svårare är det att få mekhjälp och hitta delar.
Och köper du märkesmaskin finns ofta billigare delar på ebay också.
Ska man skjutsa är ju en förlängd maskin nice, på can-am är det dessutom bara dom som är godkända för en passagerare. Men å andra sidan är det olagligt att körs ostrypt, och det gör nästan alla...
Den körning du skrev tidigare ska ju så gott som alla maskiner klara, även en linhai 300 för 20k. Men det finns ju roligare maskiner om man vill ha mer körglädje.
Farsan fick tag på en 09ans can-am outlander 650 max för 55k, 200mil. Fint skick och plog och annan utr.
Så det går att hitta fina märkesmaskiner, men dom säljs fort!
Gäller att hitta vilka man är intresserad av och sen vara beredd att slå till snabbt. Sen är det ju bra att veta vilka grejer man ska kolla på olika modeller.
Cf är väl det kinamärke som säljs mest, och goes är samma maskin fast lite annan plast.
Många maskiner ger ju många som gnäller om problem, och även en hel del som är nöjda.
Jag skulle inte köpa en ny cf, inte en beg heller om det inte var ett mycket lockande pris. Dock tycker jag det ofta finns rätt nya cf som man kan spara 15-20k på att köpa jämfört med en ny.
Har den gått en bit kanske dom upptäckt en del småfel och fått det åtgärdat.
-
kommer åka ner till atv huset i gbg imorgon iaf för där finns ju dom maskinerna som jag har kunnat läsa mellan raderna att jag söker :D
jag har ju iaf uteslutit kina maskiner så nu är det ju Taiwan och amerikanare kvar för ingen har ju äns nämt japanerna så jag antar att dom är dyra eller inte så poppulära :dntknow:
-
kommer åka ner till atv huset i gbg imorgon iaf för där finns ju dom maskinerna som jag har kunnat läsa mellan raderna att jag söker :D
jag har ju iaf uteslutit kina maskiner så nu är det ju Taiwan och amerikanare kvar för ingen har ju äns nämt japanerna så jag antar att dom är dyra eller inte så poppulära :dntknow:
Japanare är ovanligt med vägreg.
-
Ska bli intressant att höra vad du tycker, och om dom lyckas prata på dig en maskin.
Arctic cats maskiner upp till 450cc är en kymco egentligen, nu behöver det inte vara nått negativt. Kymco har rätt bra rykte.
Dinli verkar dom rea ut på sina ställen, ryktas om konkurs... Eller rekonstruktion...
Kan vara bra att tänka på om du blir sugen på en sån, fråga gärna om det ryktet. Så får vi höra lite mer från en åf.
-
yamaha är japanskt, och håller för det mesta...
men det antog jag är allmänt känt, och tyckte därför jag inte ens behövde nämna det. :D
Har gammal plåghäst (dt50mx original/otrimmad) som bara går och går, trots att jag plågat den i över 100mil på 2-3 år, samt körde en hel del offroad i 50cm djup snö med hemgjorda "snökedjor" förra året ..
och har nu införskaffat mig en Big bear 350 -90 som hittils presterat över mina förväntningar i praktiskt taget allt än så länge. :djump:
-
Ska bli intressant att höra vad du tycker, och om dom lyckas prata på dig en maskin.
Arctic cats maskiner upp till 450cc är en kymco egentligen, nu behöver det inte vara nått negativt. Kymco har rätt bra rykte.
Dinli verkar dom rea ut på sina ställen, ryktas om konkurs... Eller rekonstruktion...
Kan vara bra att tänka på om du blir sugen på en sån, fråga gärna om det ryktet. Så får vi höra lite mer från en åf.
Ingen konkurs. rekonstruktion. Inget rykte!
Hört av Sveafordon imorse. Mycket möjligt att dom fortsätter tillverkningen (om det anses lönsamt).
Detta är ju en sak en hugande spekulant på en maskin bör få veta så jag riskerar väl admins bannlysning för det. Tryckfrihet är ju viktigt.
Söderberka: Det luriga med vägreggade är att "märkesmaskiner" från USA och japan (tex)är rätt dyra. Kineserna håller priserna på vägreggade nere. Nu pratar jag nya maskiner.
Har svårt att tro att man får en ny "märkesmaskin" vägreggad för max 70 000?
Du gör helt rätt i att åka och klämma och känna :)
-
Edit: strunt samma
-
..............Ska man skjutsa är ju en förlängd maskin nice, på can-am är det dessutom bara dom som är godkända för en passagerare. Men å andra sidan är det olagligt att körs ostrypt, och det gör nästan alla........
Min Goes 520 är reggad och godkänd för en passagerare iallafall. (kort modell) men det är inte bekvämt att åka 2 på den.
-
nu har jag varit och kollat lite... blev besviken på affärerna då jag inte riktigt fick den informationen jag ville ha, dom ville inte berätta så mycket och dom var osäkra på priserna och kunde inte erbjuda provkörning m.m
frågade om dinli men han visste inget och så hade dom inga i butiken att kolla på heller.
men det som jag kände spontant var ju tgb blade 525 eller kymko mxy 500 som jag fastnade för.. goes kändes lite leksak över.
-
Tråkigt att du inte blev nöjd med din utflykt, var du till fler handlare?
Både kymco och tgb är ju taiwanmaskiner som jag tycker verkar helt ok kvalitetsmässigt, jag hade en kymco mxu300 som förstamaskin. Och kollade lite på tgb när jag skulle byta upp mig, dock föll det på låg effekt.
Tyckte inte det var motiverat att lägga så mycket pengar på en maskin med så låg effekt.
Jag tycker det är för högt pris, man får ju en skaplig beg märkesmaskin för samma pengar. Sen är jag ingen som ser garantin som något jättestort plus, det kostar en del dyra servicar för att hålla i den. Och sen är ju en del åf/verkstäder inte så trevliga att ha att göra med om nått krånglar.
-
men om man då hittar en begagnad från -12 -13 som dom första servicerna är gjorda på kanske är något?
typ http://www.blocket.se/orebro/TGB_Blade_550_SE_EFI_4x4_50462286.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/TGB_Blade_550_SE_EFI_4x4_50462286.htm?ca=15&w=3)
-
nu har jag varit och kollat lite... blev besviken på affärerna då jag inte riktigt fick den informationen jag ville ha, dom ville inte berätta så mycket och dom var osäkra på priserna och kunde inte erbjuda provkörning m.m
frågade om dinli men han visste inget och så hade dom inga i butiken att kolla på heller.
men det som jag kände spontant var ju tgb blade 525 eller kymko mxy 500 som jag fastnade för.. goes kändes lite leksak över.
Nu vet jag ju inte riktigt anledningen men en ÅF som inte kan erbjuda provkörning?
-
haha ja det fanns inget batteri i den maskinen och så tappade han bort en skruv så han kunde inte fixa fast polerna å så var han ensam i butiken å det stod folk å väntade så han bad mej komma tillbaka en annan dag
-
Nu vet jag ju inte riktigt anledningen men en ÅF som inte kan erbjuda provkörning?
Återkommer man inte till.
Hos Börjessons i Alingsås var det inga som helst problem att dra igång en helt ny 150.000 maskin för att jag skulle få lite känsla och provköra den lite.
Givetvis blev det ett köp där.
Så om du inte har för långt till Alingsås så ring och fråga om de har de modellerna du är intresserad av inne och att du vill provköra.
Tror man på sin produkt så erbjuder man provkörning, helst låna hem maskinen så man får prova till det man tänkt sig den.
-
men om man då hittar en begagnad från -12 -13 som dom första servicerna är gjorda på kanske är något?
typ http://www.blocket.se/orebro/TGB_Blade_550_SE_EFI_4x4_50462286.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/TGB_Blade_550_SE_EFI_4x4_50462286.htm?ca=15&w=3)
Polaren hade en sån.
Olidligt slöa och klumpiga.
Ram mm. känns dock rejäl och robust.
-
Jag provkörde en tgb550, tyckte den gick väldigt mjukt och fint. Kändes nog slöare än vad den är pga det.
Typ lite tvärt om mot min can-am som jag köpte, den har ju lite vassare variator och blir roligare att köra. Fast mest är det ju motorn som gör skillnaden.
-
Glöm alla kineser köp riktiga märken, jag har haft två kineser men det blev dyrt, det blir dyrt att vara fattig.
-
haha ja det fanns inget batteri i den maskinen och så tappade han bort en skruv så han kunde inte fixa fast polerna å så var han ensam i butiken å det stod folk å väntade så han bad mej komma tillbaka en annan dag
Nu tycker vi alla olika men jag skulle ALDRIG köpa en maskin där, vilken garanti/service kan man förvänta sig om man inte ens kan provköra för att dom inte har tid?
Personen ifråga hade kunnat visa dom andra kunderna kaffeautomaten alt dig och ngn hade fått vänta 5-10 min för att ev få en maskin såld!
Märklig säljteknik.......
-
Får man inte provköra så får dom inte sälja något, enligt mig:)
-
Får man inte provköra så får dom inte sälja något, enligt mig:)
Nu vet jag inte om man ska nämna ÅF här på forumet.
Men en Polaris-ÅF norr om Uppsala visade noll intresse för att sälja till mig.
Tänk om de hade vetat att de kunnat sålt en ATV bara genom att vara lite trevliga och ge mig en ok deal. :hmmm:
-
Nu vet jag inte om man ska nämna ÅF här på forumet.
Men en Polaris-ÅF norr om Uppsala visade noll intresse för att sälja till mig.
Tänk om de hade vetat att de kunnat sålt en ATV bara genom att vara lite trevliga och ge mig en ok deal. :hmmm:
För det mesta när man åker till en ÅF så vill man ju oftast köpa något, Märkligt att dem beter sig på det sätt då, med tanke på att deras jobb går ut på att få kontakt med kunden och få veta vad dem vill ha så man kan erbjuda något bra och komma fram till en bra deal som båda blir glada över.
Att då inte ha tid till provkörning, visa intresse för kunden eller liknande, det är ju samma som att säga att man inte vill tjäna några pengar.
Kan man lika bra stänga affären ju? :hmmm:
-
Tror det var en praktikant för han fick gå och ringa för att kolla priset på den oxå.. Men jag har iaf gått ifrån Kina till Taiwan nu i mina planer!
-
Tror det var en praktikant för han fick gå och ringa för att kolla priset på den oxå.. Men jag har iaf gått ifrån Kina till Taiwan nu i mina planer!
Mycket bra ide, papsen hade två kina maskiner medans jag har en från Taiwan (SMC) och man märker verkligen skillnaden i kvalitet, då jag kör rätt vilt med min, har vält 2-3 gånger när jag gasat för hårt i alldeles för brant backe och liknande, Ändå så kan jag köra hem med maskinen med några repor bara och det är allt.
Medans papsens båda kina maskiner föll samman bara av att starta och ut och köra på vägarna, dem vibrerade sönder sig själva och så.
Samt plasten vart ju sprödare än knäckebröd :hmmm:
Taiwanesiska, Amerikanska och Japanska, är vägen att gå! :D
-
Ok , köp inte en kines
-
så Ni som har koll, vilken är den bästa vägreggade märkesmaskinen NY inkl plog för 50-70 tkr, typ 500 cc ?
-
så Ni som har koll, vilken är den bästa vägreggade märkesmaskinen inkl plog för 50-70 tkr, typ 500 cc ?
Polaris eller can-am, begagnad givetvis.
Har man tur kan man ju även hitta nån japanare, men dom är rätt sällsynta.
-
Felpost..
-
TheJo: kan det vara åf i samma by pistvaktskotern kommer ifrån?
Ursäkta ot.
-
Haha jag har hittat en tgb åf 1,5 mil ifrån mej som är en gammal klasskamerats farsa!!! :banghead: blir ju att åka dit å provköra så fort det bara går
-
Haha jag har hittat en tgb åf 1,5 mil ifrån mej som är en gammal klasskamerats farsa!!! :banghead: blir ju att åka dit å provköra så fort det bara går
Kolla att in och urkoppling av 4wd går som det ska, eller om det var diffspärren? Jaja, det är någon inkoppling som man ska vara lite försiktig med så att den är rätt justerad. Annars kan det bli lite dyrt mos i framdiffen.
Finns skrivet om det i tgb avd.
Vilken modell av tgb var det? Fått nått pris?
-
Läste inte igenom hela tråden....
Men jag var ute efter något liknande, kollade på beg..men det som fanns ute då var ofta inte vägreggat, vilket jag ville ha.
Vägreggat för att ha skoj till och från jobbet och sen funderar jag på en ATV-semester i sommar (2014).
Var grymt sugen på några Renegade och en Outlander med bandsats. Men till slut blev det en ny Dinli, hade varit runt och kollat på hjulingar så ögonen blödde.
Kollade material och byggkvalité, eldragning och det viktigaste en jävligt bra återförsäljare/servicestation. Jag är mekaniker i grunden men man vill ju kunna få delar snabbt och bra.
Så det slutade så här..... http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50547.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50547.0)
Vi får väl se om det bara är skit som många säger :-\, det jag har sett iaf då jag följt Dinli ganska ordentligt....
Dom lyssnar på kunderna worldwide, sånt som jag påpekade på min -11 och -13 är fixat och sen har jag aldrig haft problem med ÅF el GA. Vilket spelar in mycket, i alla fall för mig.
Kommer fortsätta att uppdatera min tråd så gott jag kan med info för alla som e sugen på en maskin som inte kostar skjortan :o
-
Är det här ironi?
Fattar inte :dntknow:
-
TheJo: kan det vara åf i samma by pistvaktskotern kommer ifrån?
Ursäkta ot.
Nej. Men vi kan säga norr om Uppsala, och söder om Björklinge. Så blir det lite enklare ':)
-
Speor: dinli har nytt läge på atvmarknaden nu som du kanske har läst. Ett års garanti på kvarvarande maskiner.
Men jag skulle personligen hakppt en dinli över de andra kineserna. :)
-
Ang dinlis rekonstruktion, frågan är väl vad ett års garanti är värt? Skulle det skita sig där borta eller att dom har problem att få fram reservdelar ett tag så kan det bli jobbigt.
Dom har väl också underleverantörer som förmodligen får problem när dinli har problem.
Men det kan ju också lösa sig bra, och då är ju det väl ett klipp med en ny dinli för dom pengarna.
Det är ju lite chansning, men det är det ju med begagnat också. Även om det där är bättre utbud på delar....
-
Tycker fortfarande du ska satsa på begagnad märkesmaskin t.ex Can am , Polaris med ett par år på nacken :)
Men angående Taiwan maskiner, Cectek då? En jag känner har en Cectek T5 Gladiator som är vägreggad. :)
-
Men angående Taiwan maskiner, Cectek då? En jag känner har en Cectek T5 Gladiator som är vägreggad. :)
Funkar den bra då?
Jag känner en som har en Lifan ;)
-
Har inte varit där än då dom har stängt på söndagar. Det är ju en blade 525-550 som jag är sugen på med Efi iaf och servo en bonus. Men med mer saker så finns det mer som kan gå sönder.
-
Funkar den bra då?
Jag känner en som har en Lifan ;)
Juste glömde skriva det :lol:
Men ja tror han är nöjd med den, kör timmer med den på vintern så den klarar nog av att ploga också. Sen på sommarn slänger han på vägdäcken o kör långturer med den :)
Va det inte nån atv tidning som gjorde en resa genom nån öken? Har för mej att en av dom som körde hade en sån cectek. :)
EDIT: Hittade en länk till den resan.. http://www.theultimatejourney.se/ (http://www.theultimatejourney.se/)
En cectek t6 använde dom, men kan ju inte va stora skillnaden mellan dom ()p
-
Hur är cectek t5 då ?
-
Sluta o klydda, för 70 papp får du en cf 800 terralander (demo med dom första servicarna i hamn för 70 - 80 tusen. Jag har kört ca 100 mil med min mc reggade 800. Inga problem alls. Landsväg skogsslingor o skottning. ()p
-
Köp en ny eller beg Kymco MXU 500 så blir du nöjd! Helst en så ny som möjligt så får du insprutning och delad bakaxel. Den fina kvalitén får du på köpet. Jag har 2 st så ja jag vet att dom funkar bra.
Martin A
-
Jag skulle också kört en Kymco 500, kag har haft min kymco mxu 300 i 2,5 år nu och är helnöjd. Det jag saknar är dock 4x4.
-
Från vilket år är det delad bakaxel då?
-
Tror 2010 men inte säker. Står IRS på den om den har delad. Står det dessutom 500i så har den insprutning.
Lycka till!
Martin
-
någon som vet vad det kostar eller hur man gör för att regga om från terräng till väg? eller går det överhuvudtaget?
-
någon som vet vad det kostar eller hur man gör för att regga om från terräng till väg? eller går det överhuvudtaget?
Det går inte.
-
hur är en canam 400 max -07 på väg och finns det kända fel på dom?
-
hur är en canam 400 max -07 på väg och finns det kända fel på dom?
Finns 400 som max?
-
-07 fanns den som Max... och några år till.
Nya -14 är jag tveksam till.
-
Ingen konkurs. rekonstruktion. Inget rykte!
Hört av Sveafordon imorse. Mycket möjligt att dom fortsätter tillverkningen (om det anses lönsamt).
Detta är ju en sak en hugande spekulant på en maskin bör få veta så jag riskerar väl admins bannlysning för det. Tryckfrihet är ju viktigt.
Söderberka: Det luriga med vägreggade är att "märkesmaskiner" från USA och japan (tex)är rätt dyra. Kineserna håller priserna på vägreggade nere. Nu pratar jag nya maskiner.
Har svårt att tro att man får en ny "märkesmaskin" vägreggad för max 70 000?
Du gör helt rätt i att åka och klämma och känna :)
Rykten om konkurs eller rekonstruktion kan vara förödande om det drabbar "oskyldiga bolag" som t.ex. Dinlis återförsäljare i Sverige.
OM det nu alls är en kris/rekonstruktion på gång i Dinli så är det ju inget som betyder att de Svenska handlarna är på fallrepet, men skriverier om en eventuell rekonstruktion av Dinli kan påverka dem negativt, ÄVEN om rekonstruktionen på intet sätt påverkar tillverkningen negativt, kanske t.o.m tvärt om - att de kan fokusera på sånt som går bra och rensa bort sånt som går dåligt.
Jag har ännu inte sett några som helst länkar till källkontrollerad fakta när det rör sig om en rekonstruktion av bolaget ifråga, och så länge det inte finns tillgängligt väljer jag själv att vara högst skeptisk till uppgifterna.
-
-07 fanns den som Max... och några år till.
Nya -14 är jag tveksam till.
Men ingen som kan svara på hur den är?
-
Men ingen som kan svara på hur den är?
Jag har inte provkört nån, ingen 400a alls. Men dom intrycken jag har fått så skulle jag gärna ha en istället för min kines. Men kan inte riktigt motivera dom pengarna nu.
Finns ju lite skrivet om dom på forumet, prova sök lite eller gräv i can-am delen.
ATV Television Test - 2007 BRP Outlander Max 400 (http://www.youtube.com/watch?v=f9SAPDSbIt4#)
Bra testfilm också, finns ju lite fler från dom på olika maskiner.
-
Jag hade en kort 400 som lånemaskin när min 650 fick motorn reparerad (läckage av kylarvätska, motorn fick klyvas för att de skulle kunna byta stefatätning).
Tycker maskinen som sådan kändes precis som alla andra Can-Am, men motorn var förstås mycket klenare.
Både mindre kubik, och förgasare gör att effekten är rätt mycket lägre.
Tillräckligt stark dragare är den alldeles säkert, det bestämmer ju variatorbestyckningen och inte motoreffekten, men som sagt, det är ju ingen racermaskin rent prestandamässigt.
-
Insprutning kom väl 09? Eller var det 08?
-
köp ingen kina jag gorde det å det ångrar jag verkligen stort köpte en allroad 500 med cf motor lamellerna paja efter 27 mil gick ej på garantin nu går ej p-läge i och får ta start hjälp från min bil varje gång.så nu har jag ledsnat och ställt av skräpet,plus massa andra fel.
Garantierna som dom ger på tre år är bara bluff STOR varning köp ej
-
Har inte ägt nån själv men polaren har en 400 -07. Riktigt slö jämfört med andra större Can-am så klart men i jämförelse med maskiner i samma klass så ligger den i framkant. -07 hade den i alla fall mest hk i klassen, vet inte hur det är idag. Så att dom är slö skulle jag nog inte påstå, om man jämför med rätt maskiner. Rätt säkert på att den utan problem hänger med en 500cc kines/taiwanes i alla fall. Minns vi gjorde nåt dragrace mot en Polaris 450 nån gång och då vann den iaf, trots att potatisen är typ hälften så stor och rullade på orginalsulor jämfört med 27" BKT Wing som satt på Canamen.
Han har dock haft en del problem med den, nån dämpare, krökta a-armar osv... Men den har gått HÅRT. Full gas jämt, alltid på ställ eller om greppet finns på två hjul, sänkt en par ggr, hoppar alla hopp han får tag på osv osv... Har nog aldrig hänt att han inte testat något lerhål, hopp eller klättring som någon annan testat. Han körde även med avgassystemet från crossen ett tag.. När den maskinen gått 20 timmar såg den ut som andras som gått 1000.
Så med den behandlingen måste jag säga att den hållit riktigt bra! :headbang:
Jag skulle utan tvekan gått på en Can-am 400 om du hittar en för rätt pris, annars finns ju Polaris 400 till riktigt bra prislapp (vet inte hur det är med dessa reggad dock). Kina/Taiwan skulle jag hålla mig ifrån, speciellt med den budgeten.
-
Har idag varit och testat en tgb 550se Efi -12 och jag tyckte den var gaska skön att köra på väg iaf. Lutar åt en sådan! Är det ett dumt val?
-
Har idag varit och testat en tgb 550se Efi -12 och jag tyckte den var gaska skön att köra på väg iaf. Lutar åt en sådan! Är det ett dumt val?
Att köpa en maskin man gillar är ju en bra start! Sen kommer ju aldrig alla här inne hålla med om vilken maskin som är lämpligast.
Mitt råd är att provköra flera olika alternativ, så du vet ordentligt vilka du väljer bland. Kanske blir en tgb till slut ändå.
Vad var prislappen på den?
-
Jag sålde en kompis TGB Blade -12a i somras.
20 tim och 40 mil ungefär inkl warnplog. (1år gammal)
Den va inte lättsåld. Tror det slutade på 38000 innan den blev såld.
Det jag vill säga att billigt är inte alltid billigt :)
Men det viktigaste är att du trivs med maskinen!
Och TGB verkar absolut inte vara dålig kvalitet.
Men i Taiwan skogen skulle jag verkligen kolla en extra gång på Kymco :)
-
Fast bor man på Orust behöver man väl ingen vägreggad maskin?
Där gör man väl som man vill? 8)
-
Fast bor man på Orust behöver man väl ingen vägreggad maskin?
Där gör man väl som man vill? 8)
Vill kanske åka utanför ön någon gång och då står väl farbror blå och väntar :nono:
Ja den kändes bra faktiskt men ska grunna lite till innan det blir något köp
-
Vill kanske åka utanför ön någon gång och då står väl farbror blå och väntar :nono:
Ja den kändes bra faktiskt men ska grunna lite till innan det blir något köp
Provkör så många olika maskiner som möjligt så du får känna på hur dom känns att köra och kvalitén på dom osv :)
Lycka till!
-
Hittat en Cam am på blocket men den hinner nog bli såld innan jag hinner ta mej tid att åka dom 70 milen enkel väg! :-\
-
någon som vet hur Can-AM Outlander 800 max ltd -08 är?
fördelar och nackdelar?
-
Dom är fina dom där! En kompis köpte en likadan för två år sen, han är skitnöjd med den.
Han var först inne på cf, sen nästan bestämt sig för tgb. Sen kom han hem till mig och åkte en vända på min can-am, det räckte för att bestämma sig.
En del har ju haft problem med att avgasröret smälter underdelen av sadeln och värmer benet, bla jag. Kompisen har inte så på sin maskin (varmt blir det, men inte lika varmt).
Stor snabb och stabil maskin.
-
någon som vet hur Can-AM Outlander 800 max ltd -08 är?
fördelar och nackdelar?
Hade en sån i 4-5år. 1700mil. Bytte kedjespännarna vid ca 1600mil annars vanlig service typ
-
Hade en sån i 4-5år. 1700mil. Bytte kedjespännarna vid ca 1600mil annars vanlig service typ
Vad är ett bra pris om den gått ca 600 mil? Med plog och lite lullull!
-
Vad är ett bra pris om den gått ca 600 mil? Med plog och lite lullull!
67-75 beroende på skick skulle jag säga.
-
67-75 beroende på skick skulle jag säga.
ja det är ju ingen ny maskin men alla servicar är gjorda iaf.. har tyvärr 70 mil enkel väg så det är ju inte bara att åka...
men inga kända fel på dom?
-
Som PV sa så blir dom rätt varma, vissa så varma att sadeln smälter på undersidan. Kan bli jä..igt hett åt benet om man kör i shorts en varm sommardag... Men i övrigt inga direkt vanliga fel vad jag vet. Man har ju iofs hört om att det gått nån ram men det verkar vara på maskiner som går riktigt hårt.
Fina maskiner är det i alla fall. Grymt fin motor, lite hetsig i starten dock men riktigt rolig att leka med! Max är ju också trevligt om man ska åka två. Outlander 800 ltd var ju lite av toppmaskinen -08 med bland annat gps orginal samt bättre dämpare om jag inte missminner mig? Säkert fler saker som skiljer också.
Diffen är väl inte den snabbaste på dem, kan vara lite störigt om man ska korsa träd snett eller liknande men annars är det ingen större fara. Riktigt trevligt att slippa lägga i den manuellt i alla fall!
Är det den jag tror det är så är det bara åka och kika, bra pris med mycket utrustning! ()p
-
Är det den jag tror det är så är det bara åka och kika, bra pris med mycket utrustning! ()p
70 mil enkel väg men har en släkting i Gävle som ska kolla den åt mej om den inte hinner bli såld tills söndag
-
nu är det nära till ett köp :D
-
Vad blir det? :)
-
vågar inte riktigt gå ut med det ifall någon annan blir sugen å hinner före tills ikväll... :(veryangry):
-
Då får du höra av dig efter köp då helt enkelt :)
-
ja det kommer ni allt få veta :djump:
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3)
nästa helg står den på min gård :djump: :D
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3)
nästa helg står den på min gård :djump: :D
Härligt :sunny:
Den kommer bli som en drog ()p
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3)
nästa helg står den på min gård :djump: :D
Grattis! bättre val kan man knappast göra ()p
-
Grattis!
Fin maskin!
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_800_Max_Ltd_50769604.htm?ca=15&w=3)
nästa helg står den på min gård :djump: :D
Det blev den bästa Kina maskinen ;)
Köpte du den för regnr? Det hade jag gjort idag.
-
ja och jag ska skriva "kicking" ovanför...
ja det känns bra faktiskt och jag tackar alla som fick mej att välja bort kinamaskiner och även Taiwan:are.
nu återstår det bara om man har flytet eller om det kommer krångla men men...
-
Haha ()p
-
ja och jag ska skriva "kicking" ovanför...
ja det känns bra faktiskt och jag tackar alla som fick mej att välja bort kinamaskiner och även Taiwan:are.
nu återstår det bara om man har flytet eller om det kommer krångla men men...
()p
-
ja och jag ska skriva "kicking" ovanför...
ja det känns bra faktiskt och jag tackar alla som fick mej att välja bort kinamaskiner och även Taiwan:are.
nu återstår det bara om man har flytet eller om det kommer krångla men men...
()p
Grattis!
-
Grattis till en grym maskin! ()p
-
Grattis! ()p
-
Stort grattis! ()p
-
Har idag levt i ett lyckorus med canamen och varit ute å kört så jag har tom missat guldet i os :banghead:
-
Haha, man lär ju prioritera. :)
Känns bra låter det som?
-
Haha, man lär ju prioritera. :)
Känns bra låter det som?
Ja och frun var oxå nöjd med den å ville med på en liten tur :)
-
Ja och frun var oxå nöjd med den å ville med på en liten tur :)
Snart får du inte ha den ifred! :lol:
-
Snart får du inte ha den ifred! :lol:
Ja det hade inte förvånat mej alls :(veryangry):