ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 30 januari 2014 kl. 10:06:38
-
Skrev i en annan tråd att det är kul att ploga när grejerna funkar, skulle nog varit försiktig
med det uttalandet för imorse gick wiren av.
Det är en standardwinch på en CF500. Gick av precis vid kroken innan öglan.
Frågan är om man kan spara vajern och få dit en ny ögla för kroken, eller åker man på att byta ut hela wiren?
Den är ju mindre än ett år och s a s inte kör ens en hel vinter med.
Om man måste byta hela wiren, måste man ta loss winchen från maskinen?
-
ska du byta wire så skulle jag ta ur winchen. det är bara 6 skruvar :)
passa på att köpa syntet lina ()p
-
Skrev i en annan tråd att det är kul att ploga när grejerna funkar, skulle nog varit försiktig
med det uttalandet för imorse gick wiren av.
Det är en standardwinch på en CF500. Gick av precis vid kroken innan öglan.
Frågan är om man kan spara vajern och få dit en ny ögla för kroken, eller åker man på att byta ut hela wiren?
Den är ju mindre än ett år och s a s inte kör ens en hel vinter med.
Om man måste byta hela wiren, måste man ta loss winchen från maskinen?
Hur är wiren i övrigt skick?
Är han fransig (sticksig) så byt hela annars gör du bara en ny ögla med wirelås.
Ta inte bort vinschen för detta, blir bara bökigt när du ska ha bort och dit wiren (om du ska byta hela) du behöver ström för att in och ut wiren. Ska du byta så byt till en lina ist.
-
Hur är wiren i övrigt skick?
Är han fransig (sticksig) så byt hela annars gör du bara en ny ögla med wirelås.
Ta inte bort vinschen för detta, blir bara bökigt när du ska ha bort och dit wiren (om du ska byta hela) du behöver ström för att in och ut wiren. Ska du byta så byt till en lina ist.
Precis, det är inga problem att sätta dit med wirelås.
Viktiga är skicket på vajern, är den "fransig" en bit så klipper man helt enkelt bort den biten tills där den är fräsch.
-
Tack för svar , blir en snabbfix fn med nån av dessa , vilket jag får tag på snabbast.
http://www.granngarden.se/product/repskarv-f-r-elrep-5-6mm-10-st (http://www.granngarden.se/product/repskarv-f-r-elrep-5-6mm-10-st)
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/ (http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/)
Ska sen ordna en bättre permanent lösning, wiren är oanvänd förutom första metern....
aldrig winschat med den , bara plogat än så länge.
-
Tack för svar , blir en snabbfix fn med nån av dessa , vilket jag får tag på snabbast.
http://www.granngarden.se/product/repskarv-f-r-elrep-5-6mm-10-st (http://www.granngarden.se/product/repskarv-f-r-elrep-5-6mm-10-st)
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/ (http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/)
Ska sen ordna en bättre permanent lösning, wiren är oanvänd förutom första metern....
aldrig winschat med den , bara plogat än så länge.
Ta 2 av biltema modellen, den andra är för "cykelwirar" typ.
-
Jag köpte 20m 5mm Dyneema och 2st rostfria kaus för under 400kr på www.Hjertmans.se (http://www.Hjertmans.se).
Vet inte om det är samma pris idag men. Nylonlina är väl att rekommendera om du ska vinscha plogen.
-
Är det svårt att byta wire/lina på CF winschen?
Skulle ju kunna ha nylon på vintern och vajern på sommaren.
Kostnaden är ju försumbar om det är lätt att byta.
-
Varför ska man använda nylonlina vid plogning?
-
Är det svårt att byta wire/lina på CF winschen?
Skulle ju kunna ha nylon på vintern och vajern på sommaren.
Kostnaden är ju försumbar om det är lätt att byta.
Det är enkelt, kör bara ut linan helt sen sitter det liten skruv i trumman som håller wiren.
Sätter du ditt snöre så kommer du aldrig sätta dit wire igen.
-
Skulle ju kunna ha nylon på vintern och vajern på sommaren.
Vad är poängen med stålwire på sommaren? Varför vill du inte ha nylon/syntetlina då?
-
Varför ska man använda nylonlina vid plogning?
För att nylonlina inte slits lika mycket, plogar själv med stålwire o märker att den slits fort. :)
-
Jag har plogat i 5 år med samma wire och ser inget slitage..
Kan ifs bero på att min winch är fäst i racket.
-
Vad är poängen med stålwire på sommaren? Varför vill du inte ha nylon/syntetlina då?
Wiren på 6 mm tål 2000 kg och nylon på 12 mm c:a 1000? Tänkte mest om man skulle behöva vincha nåt tungt , men det går kanske lika bra med nylon året runt.
För plogning är det ju inte mycket tryck, bara ett evigt nötande på ett litet ställe.
-
Wiren på 6 mm tål 2000 kg och nylon på 12 mm c:a 1000? Tänkte mest om man skulle behöva vincha nåt tungt , men det går kanske lika bra med nylon året runt.
För plogning är det ju inte mycket tryck, bara ett evigt nötande på ett litet ställe.
va? 10mm klarar 9.5ton :) :dntknow:
-
så vitt jag vet så håller nylon för mer än wire av samma tjocklek.. så det är nog missat en nolla där..
och nylon håller bra året runt så länge du håller efter den (rengör osv).
ps, ska ju inte heller nöta om allt är som det ska..
tar det i någonstans, dras över en "vass" kant eller utsätts för kraftiga böjar (kraftiga böjar påverkar inte nylonet lika mycket som wire) så bör man kolla upp vart det är och åtgärda.. i annat fall kommer det ju bara fortsätta nöta oavsett om du kör nylon eller wire, och nylon är dyrt jämfört med wire.
Edit: Bra klipp.. Wire Cable vs Synthetic Winch Rope (http://www.youtube.com/watch?v=gnM-hT3vr-c#ws)
-
Wiren på 6 mm tål 2000 kg och nylon på 12 mm c:a 1000? Tänkte mest om man skulle behöva vincha nåt tungt , men det går kanske lika bra med nylon året runt.
Det där köper jag inte. Googlade lite snabbt och hittade en 4,5-millimeters nylonlina med 2.000 kilo brottgräns.
Och även om nylonlina skulle ha sämre brottgräns än stålwire har den så många andra fördelar som väger upp.
-
Man ska inte använda nylonlina till en vinsch. Nylon har alltför stor sträckbarhet, och för låg brottstyrka. Dyneema eller annan stum lina ska användas. :rtfm:
-
http://youtu.be/GDJ3QjvRZT0 (http://youtu.be/GDJ3QjvRZT0)
-
Ja jag förstår det är en hel vetenskap detta , måste dock först få ordning på wiren , och den ville bara komma ut 25 cm , sen börjar den gå inåt igen. trycker man då på 'in' knappen går den ut igen 25 cm osv...
Den verkar låst sig runt sig själv innerst på axeln, funderar nu på om jag ska klippa den lösa öglan och dra ut manuellt , gick trögt även fast frikopplat. Eller skruva loss hela vinschen och ta in för att reda ut trasslet
så här ser det ut, och snön vräker ned....
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20140131_081024.jpg)
-
Ja jag förstår det är en hel vetenskap detta , måste dock först få ordning på wiren , och den ville bara komma ut 25 cm , sen börjar den gå inåt igen. trycker man då på 'in' knappen går den ut igen 25 cm osv...
Den verkar låst sig runt sig själv innerst på axeln, funderar nu på om jag ska klippa den lösa öglan och dra ut manuellt , gick trögt även fast frikopplat. Eller skruva loss hela vinschen och ta in för att reda ut trasslet
så här ser det ut, och snön vräker ned....
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20140131_081024.jpg)
be nån av ungarna köra ut winchen medans du drar i wire för kung och fosterland. så fick jag och pappa göra när våran trasslat sig ..
-
Ja jag förstår det är en hel vetenskap detta , måste dock först få ordning på wiren , och den ville bara komma ut 25 cm , sen börjar den gå inåt igen. trycker man då på 'in' knappen går den ut igen 25 cm osv...
Den verkar låst sig runt sig själv innerst på axeln, funderar nu på om jag ska klippa den lösa öglan och dra ut manuellt , gick trögt även fast frikopplat. Eller skruva loss hela vinschen och ta in för att reda ut trasslet
så här ser det ut, och snön vräker ned....
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20140131_081024.jpg)
Måste väll vara lättare och sätta fast kroken i något stumt
och backa och samtidigt köra ut winshen
-
Måste väll vara lättare och sätta fast kroken i något stumt
och backa och samtidigt köra ut winshen
Ska testa att sätta den i dragkroken på bilen sen backa med wiren frikopplad och se vad som händer , kroken måste dock på först eller om jag kan knyta den runt.
Dra orkar man inte när den börjar gå motsols och dra in igen
-
På min förra hjuling, Polaris 700 var det nylonlina. Jisses vilket material!
Jag råkade dra ut linan i sin helhet när jag skulle vinscha ut mig ur skogen med fullt timmerlass och 40 cm snö och då släppte den i det hål där inneränden var fäst. Skulle fixa änden smal genom att elda på den. Det funkade inte. Jag tog en kniv (vass) och skulle skära rent änden. Jag fick tälja en bra stund innan jag hade gnagt igenom linan. Yttersta delen som gnor fram och tillbaka när man plogar var helt opåverkad efter 3 säsonger. Supermaterial!!
-
Gick bra , tog loss plogen sen la jag en knut med wiren runt kroken , frikoppla och fäste en bogserlina till dragkroken på jeepen , sen backa och den släppte till slut. Sen montera kroken ordentligt tillbaka, på med bladet och plogade 20 cm nysnö.
nu är det bara att vänta till det går av igen. Tack alla för tips och råd. Blir nylon nästa säsong.