ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: mickep76 skrivet 26 januari 2014 kl. 22:16:09
-
Sprängd oljetank!
Hade hjulingen på tomgång i helgen när jag skulle lägga på kedjorna, då bokstavligen sprängdes oljetanken och halva tanken flög iväg.
Misstänker ispropp i luftningen, nån som varit med om nåt liknande?
-
Enl min återförs så beror det oftast på att man gjort "småkörningar", alltså körningar där oljan inte blir riktigt varm. Om det stämmer vet jag inte. :-\
-
Enl min återförs så beror det oftast på att man gjort "småkörningar", alltså körningar där oljan inte blir riktigt varm. Om det stämmer vet jag inte. :-\
Har läst väldigt många inlägg på polarisforum i USA att det finns risk för kondens vintertid i oljetanken med den konstruktion (extern tank) som 500 HO har. Vid korta körningar hinner oljan inte bli så varm vilket gör att ev fukt inte ångar bort via luftningen utan istället kondenseras till vatten på väggarna i tankens insida, när tanken kyls av. Mer och mer vatten kan på detta vis samlas i tanken och leda till bland annat proppar och sämre smörjning. Har ingen erfarenhet av detta själv men många många inlägg finns det om det. Man bör således ta omvägen över byn när man skall hämta posten vintertid.
-
Jag brukar ställa en kupevärmare på vänster fotsteg så den får blåsa mot motor/snett fram mot oljetanken. 1500W i 1 tim så är det ljummet å fint.
Inte kul: http://whatsintheshop.blogspot.se/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html (http://whatsintheshop.blogspot.se/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html)
-
Jag brukar ställa en kupevärmare på vänster fotsteg så den får blåsa mot motor/snett fram mot oljetanken. 1500W i 1 tim så är det ljummet å fint.
Inte kul: http://whatsintheshop.blogspot.se/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html (http://whatsintheshop.blogspot.se/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html)
Är det plast?!
-
Är det plast?!
Ja, väldigt hård plast eller möjligtvis bakelit.
Jag fick laga min tank en gång på 500an efter div. stenar slagit sönder den.
-
Ja, väldigt hård plast eller möjligtvis bakelit.
Jag fick laga min tank en gång på 500an efter div. stenar slagit sönder den.
Åfan, På dieseln är den i Alu modell grövre.
Inte bättre kanske, men de flesta maskiner har ju alu/plåt tycker jag?
Blev bara lite förvånad att det är plast på ett så utsatt ställe.
-
Har fått för mig att den dessutom har en inbyggd försvagning för att gå sönder just som i länken jag la in.
Kanske blev enklare att tanken fick brista än att motorn la av? ???
-
Det kan ju vara så att polaris anser att det är bättre om oljetanken sprängs än att något i motorn sprängs...
Sluta fiskör. Se till att maskinen får upp tempen rejält! (som ni vet så tar olja lång tid motför tex kylvatten)