ATVForum, allt om fyrhjulingar
Köp och Sälj => Köpes => Ämnet startat av: gtjim skrivet 21 januari 2014 kl. 23:14:25
-
hej. jag är ute efter ett 36 t bakdrev till smc 250 ett som passar rakt på orginal hubben det finns. frågan är bara var :) . ( orkar ej byta hubb.. ) så här ser dreven ut som jag söker .
Mvh jimmy
-
http://www.motorsportgoetz.com/SMC-Barossa-Quadzilla-Kasea-RAM-rear-sprocket-t36 (http://www.motorsportgoetz.com/SMC-Barossa-Quadzilla-Kasea-RAM-rear-sprocket-t36)
Här skulle jag beställt ifrån. Men för mig är det obegripligt hur man skulle vilja dreva upp en stackars smc250. Kommer den orka över huvudtaget?
-
just nu är den om bestyckad i förgasaren öppet luft filter och öppnat avgassystem hela vägen. läst på många forum och dom flesta kör ju 32 36 på sina maskiner.
har själv funderat på 38t drev (40 orginal ) för just nu så ligger jag på 5000 rpm vid 70 km/h och tycker det är lite väl mycke varv för den farten .
men vad skulle du rekomendera då 38 eller 36 ? vill ju ha normal varv vid 80 km/h kanske runt 3000 - 3,500 rpm
så vad tycker du ??
-
Jag är ju ingen trimmare så jag har inga vettiga råd. Men är du osäker är det ju bara att köpa både 38 o 36. Kul att testa och sen lär man sig ju massor av det. Det är ju inga stora pengar, och det drev du sen inte vill ha kan du ju alltid sälja.
-
just nu är den om bestyckad i förgasaren öppet luft filter och öppnat avgassystem hela vägen. läst på många forum och dom flesta kör ju 32 36 på sina maskiner.
har själv funderat på 38t drev (40 orginal ) för just nu så ligger jag på 5000 rpm vid 70 km/h och tycker det är lite väl mycke varv för den farten .
men vad skulle du rekomendera då 38 eller 36 ? vill ju ha normal varv vid 80 km/h kanske runt 3000 - 3,500 rpm
så vad tycker du ??
Hur kommer du fram till dessa varvtalen?
Min LTZ 400 hade ca 6500-6800 rpm i 90. Och då orkade den till 8200rpm /120km/t typ.
(Maxvarv knappa 8500)
Det jag vill ha sagt är att om du har 3000rpm i 80km/t har du en teoretisk maxhastighet på 200-250km/t.
Hur överdrevad och slö kommer den inte vara då?
Kommer bara bli ett jävla växlande.
Motorerna är byggda för att varvas. Du behöver inte vara orolig över att mala på 6000rpm.
Många motorcyklar börjar inte leverera effekt för ens efter 10 000 rpm!
-
har varvräknare vissligen eftermarknad så kan skilja 200 rpm -/+ så då ser jag ju på ett ungefär vad den varvar.
-
jo sant 3000 var bara en spekulation :) men tanken var att få ner varvet ganska bra . jag har inte vågat ligga över 5000 rpm någon längre sträcka rädd för att det skulle ha skurigt . men detta är ju med föra smc 250 i mitt liv . så mycke kvar att lära :) så dina tankar är alltid bra att höra så man lär sig lite :) har beställt ett 38 t nu iallafall
-
just nu har jag 14 t fram och 40 bak och har 4000 rpm vid 50 km/h på femman och 5300 vid 70km/h .
-
just nu har jag 14 t fram och 40 bak och har 4000 rpm vid 50 km/h på femman och 5300 vid 70km/h .
Orkar den varva ur på högsta växeln?
Det brukar jag ha som riktvärde.
Även om du får ett lågt varvtal på rak asfalt är det rätt störande om den sackar i minsta uppförsbacke så man måste växla.
Och finns ingen direkt anledning att sänka varvtalen på en så "svag" motor. För det gynnar inte direkt bränsleförbrukningen då man får ge full gas istället.
Har inte hört om många 4-taktare som skurit. Och de som gör är oftast pga slarv med service eller konstruktionsfel.
Inte pga förslitning.
Så gasa på du :)
-
Min är ju helt original (tror jag) och den varvar ju ur helt på plan asfalt, men så fort det blir en liten backe uppför måste man växla ner. Men sen väger ju jag 300kg.
-
varva ur absolut inga problem på femman så sticker varvet direkt och inga problem att varv ur alls varken på plan mark eller uppförsbacke
-
Antingen är du betydligt lättare, eller har bra trim i grejjerna. Vore kul att testa trimmad 250 nångång!
-
kör med 120 huvudmunstycke öppet avgassystem med effekt dämpare bak och öppet skum filter. dom 3 enklaste trimmen .
-
Antingen är du betydligt lättare, eller har bra trim i grejjerna. Vore kul att testa trimmad 250 nångång!
ligger på 70 kg :P
-
Dubbla motoreffekten och halva förarvikten nästan då! Hahaha :headbang: