ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: _kim_ skrivet 21 januari 2014 kl. 18:55:29
-
Tjenare
Då jag ska kolla lite ventilspel o grejer som jag inte pysslat med förut så startar jag en tråd där ni kommer få hjälpa mig med div frågor ;)
Jag har plockat bort ventilkåpan nu och börjat mäta ventilspelet.
Mätte insugsidan till 0,15 och 0,10 och på avgassidan så vart det 0,25 och 0,20
Jag mätte insug när kamnocken stod rakt upp och avgas när den stog kl.14 ca. För rakt upp ville den då inte stå.
Då det får diffa på 0,05 så ligger ju två ventiler på gränsen. Är det värt att justera dom nu eller kan jag vänta ?
Sen är jag lite fundersam avgående kamkedjan. Den har ju 3? guldiga länkar som ska stämma mot en markering i drevet ? Jag har vridit runt motorn och fått det att stämma på insugsidan. Men på avgas så stämmer det inte med markeringarna. Och om den kuggat över flera kuggar så känns det ju som man borde märkt det. Så vad tror vi om detta ?
Jag tycker den rasslar från höger sida motorn, men jag vet inte hur spänd kamkedjan ska vara ? Hur vet jag om den är för slapp ?
Sådär, hoppas ni kan hjälpa mig lite med detta ()p
//Kim
-
Trevligt att du vill ta hand om din maskin! :)
Är du säker att det är kamkedjan som skramlar? Har du testat varva upp och ner i varv stillastående?
Hör du inget skramlande ljud så behöver du inte var orolig ;)
När du mäter ventilspelet så ska du ha kolven i TDC (top dead center), det finns en liten "T" markering på hjulet (glömt vad det heter) som du vrider runt motorn med 19-nyckeln.
När du har den i detta läge pekar kammarna år vars ett håll (utåt).
De tre guldiga länkarna ska ju matcha de tre markeringarna på dreven. Det kan ta en del varv innan de matchar, eftersom alla drev inte är lika stora.
Hade den kuggat flera kugg så hade du högst troligt märkt det (går kass/svårstartad), så gick den bra när du plocka ner den så sitter dom nog på sin plats :) men kolla efter endå!
Angående spänsten på kedjan ska du inte kunna trycka ner den mer än några millimeter, den skall vara ganska spänd med andra ord.. men inte idiotspänd! Någon annan mer skrivkunnig får förklara detta bättre^^
Du kan kolla hur mycket kedjespännaren har kvar att spänna med genom att skruva loss skruven på "toppen" (tappa inte bort brickan!) och sen lossa de två skruvarna som håller fast den, den har ett ben som kommer sträckas ut och du ska inte kunna trycka in den för hand igen. Sen kan du hålla den där den satt och trycka lite så du ser att kedjan spänner sig. Nu kan du se hur långt det är mellan motorblocket och spännaren, det ska vara ungefär 5 mm om jag inte missminner mig.
För att sätta tillbaka den får du ta en liten platt skruvmejsen och stoppa in i toppen och skruva medsols, så ser du att "benet" drar ihop sig.
Håll den nu indragen med skruvmejseln samtidigt som du fäster kedjespännaren med de två skruvarna som håller fast den i blocket(Spänn INTE för hårt, blocket är i aluminium och rätt sprött). Släpp skruvmejseln och kedjan kommer spännas ut igen. Se bara till att kedjan över inte kuggat nu när du haft av spännaren.
Sen kan du kolla hur glidskenan ser ut, jag är inte helt hundra på hur man gör det eftersom jag glömde kolla den när jag kollade ventilspelet... :/ Men det finns säkert nån annan som kan säga hur du gör :D
Om du behöver byta chims än vet jag heller ej, hoppas någon kan svara på det så lär jag mig något också :)
Jag är absolut ingen romanskrivare men jag hoppas du har fått någonting nyttigt från det iallafall ()p
-
Har inte lyssnat så noga vart skramlet kommer ifrån, så visst kan det vara drivkedjan eller nått annat. Får kolla upp det lite mer noggrant när den är ihopsatt igen.
Jag vart ivf ute en sväng nu och vred runt motorn ett par varv till och visst stämde länkarna med markeringarna då ;)
Så nu kan jag byta shims och få kamkedjan i rätt position igen förhoppningsvis :) Tips på vart jag kan köpa shims ? atvhuset har nog, men har lite svårt att hitta det på deras sida.
Då är det väl dax att försöka se om spännaren har nått kvar att ge då. Men här är ett videoklipp sålänge, och jag tycker den ser lite slapp ut eller ?
https://www.youtube.com/watch?v=7aRVVuq-Z-Q (https://www.youtube.com/watch?v=7aRVVuq-Z-Q)
//Kim
-
Jag köpte mina ventiljusterings shims på tibro mc service. Det är samma dim som många andra hojar tex yamaha.
-
Okej, får leta reda på shims imorgon då.
Den där glidskenan som kedjesträckaren pressar mot har en fördjupning på ca 1mm. När byter man den ?
Och när man monterar ihop allt igen, hur vet man då att kamkedjan inte råkat kugga över på det nedersta drevet när man grejat och hållit på ? Det är ju änna lite svårt att se ...
//Kim
-
Okej, får leta reda på shims imorgon då.
Den där glidskenan som kedjesträckaren pressar mot har en fördjupning på ca 1mm. När byter man den ?
Och när man monterar ihop allt igen, hur vet man då att kamkedjan inte råkat kugga över på det nedersta drevet när man grejat och hållit på ? Det är ju änna lite svårt att se ...
//Kim
Spåret i kedjeguiden är normalt ca 1 mm så det är ok. Om du skulle vilja byta den så måste kopplingen demonteras för den sitter fast i underkant med en bult bakom kopplingen.
När det gäller risken att kamkedjan hoppar så är det enklast att montera tillbaks kedjesträckaren direkt efter att du monterad kedjan. På så sätt kan den inte hoppa ochbdet går fortfarande att se markeringarna på drev och kedja.
-
Jag märkte när jag satte tillbaka kammarna att det såg konstigt ut. Så plockade bort den där kopplingskåpan och kikade. Visst fan hade kedjan hoppat fel. Jag tycker att det borde sitta någon form av klack eller så under kedjan för att förhindra detta. Som det är nu så kan den ju trilla ner hur lätt som helst.
Var inne hos en Dinli ÅF och skulle beställa ny packning till kopplingskåpan, men det gick inte att beställa något innan den 5:e då Dinli höll på att flytta sitt lager tydligen. Så får väl skicka efter den själv då ^^
//Kim
-
Efter att kedjan monterats rätt så bör man direkt montera spännaren. Annars kan man inte dra runt maskin för att kolla att inget tar i.
-
När det gäller packningen, är det ju fina raka ytor, så loctites flytande packning funkar finfint.
-
Nu har jag lite problem här. Monterade ihop det mesta idag och skulle kolla så den gick runt som den ska. Det gör den inte. Utan jag kan vrida runt motorn så kolven går upp och vänder, går ner några centimeter och sen är det tvärstopp. Samma är det när jag drar åt andra hållet när kolven åker ner. Den går ner vänder upp en bit och sen är det tvärstopp.
Alla 3 markeringarna på kamkedjan stämmer med märkningarna i kammarna och drevet där nere. Ventilspelet är som det ska.
Så vart ska jag börja ? Vad kan ha hänt egentligen ?
Hoppas ni sitter inne på lite idéer. Vore gött att kunna köra en sväng till helgen :djump:
//Kim
-
Sitter tändstiftet i?
Ligger kamkedjan rätt i guiderna?
Har du monterat tillbaks spännaren?
Sitter kammarna på rätt plats, avgas på avgas och insug på insug?
Har du tappat något som kan låsa kammarna, drev eller kamkedja?
-
Var kolven i öd när du satte dit kedjan?
-
Tändstiftet sitter inte i.
Om den ligger rätt i guiderna ? Ska kika mer noggrant imorgon.
Spännaren är monterad ja.
Kammarna ska nog sitta rätt. Var noga med det när jag monterade. (Får öppna och kolla i värsta fall)
Har inte tappat något vad jag såg förut. Får kika mer noggrant även på detta imorgon.
Yes, kolven har varit i ÖD under hela proceduren.
//Kim
-
När du vrider runt motorn så kolla att kammarna pekar åt varsitt håll när kolven står i ÖD. Avgaskammen ska peka framåt och insugskammen bakåt när kolven står i ÖD.
Kommer inte ihåg hur det är med dekompressionskammen, om den skulle kunna fastna. Kan ju vara den som mot förmodan hakar i något.
Om du kollar på bilden kan du se att det finns två markeringar på dreven. Kolla att du nollat kammen mot rätt märke på dreven, återigen kammarna ut åt varsitt håll vid ÖD, kolla nedre bilden (bilderna lånade från Markusb kanontråd om kedjebytet (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42054.0))
-
Jag funderade också lite på om det kunde vara något med dekomp-historien som hakade i något. I vart fall så plocka jag bort "locket" över kammarna och kände lite på grejerna innan jag monterade ihop allt igen. Och då gick det runt som det skulle helt plötsligt. Kanske någon av kammarna som inte satt helt som de skulle eller något. Märkligt tycker jag, men gött att det verkar funka :)
Så tack för ert engagemang allihopa ()p
//Kim