ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: knugen skrivet 21 januari 2014 kl. 08:54:51

Titel: AWD
Skrivet av: knugen skrivet 21 januari 2014 kl. 08:54:51
Min Sportsman 500HO -10 driver mer på bakhjulen när 4wd är i.
Åker jag på ex snöig/isig väg så spinner och sladdar bakhjulen enormt mycket, behövs rejält gaspådrag innan även framhjulen börjar driva.
Ska det vara så?
Titel: SV: AWD
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 januari 2014 kl. 09:00:04
Ja, de måste gå olika snabbt för att awd ska funka.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: qbtq skrivet 21 januari 2014 kl. 09:20:48
Ja, de måste gå olika snabbt för att awd ska funka.

Jag är ingen expert på Polaris.. så det kanske är märkesspecifikt..

Men jag har en 4wd hjuling av annat märke och en 4wd bil... Låter väldigt konstigt att inte alla hjulen ska driva lika mycket..  :hmmm: dvs att bakhjulen måste spinna för att framhjulen ska driva.. så är det iaf inte på bilen och inte på våran hjuling heller.. där driver det fram även fast alla hjulen rullar i samma hastighet...

Men som sagt jag har 0% erfarenhet av Polaris så det kanske är märkesspecifikt. då kan ni bortse från min kommentar.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 januari 2014 kl. 09:28:05
Jag är ingen expert på Polaris.. så det kanske är märkesspecifikt..

Men jag har en 4wd hjuling av annat märke och en 4wd bil... Låter väldigt konstigt att inte alla hjulen ska driva lika mycket..  :hmmm: dvs att bakhjulen måste spinna för att framhjulen ska driva.. så är det iaf inte på bilen och inte på våran hjuling heller.. där driver det fram även fast alla hjulen rullar i samma hastighet...

Men som sagt jag har 0% erfarenhet av Polaris så det kanske är märkesspecifikt. då kan ni bortse från min kommentar.

Jag vet inte hur så pass nya som 2010 polaris ser ut.
Men på de äldre sitter en elektromagnet som låser framhjulen direkt när bakhjulen har högre hastighet än framhjulen.

På både min Big Boss och Diesel så slår det till mer eller mindre omedelbart även i mycket låga hastigheter. <3km/t

Men detta är på GAMLA maskiner.
Jag vet inte om nya har samma system, och det tror jag ATVnerd har betydligt bättre koll på.

Titel: SV: AWD
Skrivet av: beavlon skrivet 21 januari 2014 kl. 09:35:51
can am hade ju bara för ngt år sedan ett system som byggde på att det var tvungen att snurra ett antal varv först innan diffen tex slog i fram.
Kanske är likadant på polaris?
Ngn polaris nörd borde ju vara insatt i detta    :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: xantiac5 skrivet 21 januari 2014 kl. 10:08:46
Så fort bakhjulen snurrar fortare är fram slår ATW in på polaris .
Att bilar drar på alla lika är inte helt rätt, det är ofta fördelning 60-40 mellan bak och framdrift.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: beavlon skrivet 21 januari 2014 kl. 10:28:21
Att bilar drar på alla lika är inte helt rätt, det är ofta fördelning 60-40 mellan bak och framdrift.

Inte på dagens bilar......
Finns volvo modeller idag som har tex 90-10
Audi som har 50-50 och även 60-40

Ibland funderar man hur biltillverkarna funderar.....90-10 är ju inte ens i närheten av riktig fyrhjulsdrift     :)  det är ju bara stödhjul
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 januari 2014 kl. 10:52:22
Volvo har väl haldex?

Den är väl snarare kraftfördelning typ 70-30?
Eller vad kommer 90-10 ifrån?

Quattro är jag föga imponerad av, körde fast i en liten vall med en audi Q5 när jag lyfte ett bakhjul i luften.
Funkar bra i hastighet men inte i terräng.
 (Dock mycket liten erfarenhet)

Jag anser den bästa 4hjulsdrift är Mercedes och Bmw (samt fyrhjulingar) som bygger på en bakhjulsdrift och slår i framhjulen.

För Volvo ex som automatiskt slår i och ur är ju livsfarlig om man ska sladda ex. rätt som det är på ett häv så lägger den ur fyrhjulsdriften och bara driver fram.
(Eller va de fel på den jag provade)

Vi har snö här ca 2 veckor om året så min erfarenhet är inte så lång...
Titel: SV: AWD
Skrivet av: beavlon skrivet 21 januari 2014 kl. 11:08:14
Stämmer bra   :)
90-10 kommer från ett oberoende test som visar på att volvos egna mätningar bara var fabler och lögner.
Dom tog sig dock bra i sand och andra krypkörningstester.

Quattro är det bästa, är dock inte insatt i dom nyare modellerna då jag endast kör med B5 och B8 modellerna i mina projektbilar där det är 50-50. Ännu bättre är dom äldre som har elektrisk diff baktill.

Smaken är alltid som baken och man har olika syften med sin egen fyrhjulsdrift    :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: qbtq skrivet 21 januari 2014 kl. 11:18:29
Att bilar drar på alla lika är inte helt rätt, det är ofta fördelning 60-40 mellan bak och framdrift.

Nu har jag en L200 som har "fast" 4wd dvs "riktig" inget elektroniksystem som slår in  ()p... utan det är fast när jag väljer det.. Det är ju som på en ATV att du väljer att lägga i 4wd med en knapp/spak/vred.. sedan är den i... hade det varit elektroniskt styrt hade ju dessa reglage varit onödiga (då finns det väl något som slår ut systemet iofs)

Jag trodde inte ATVér hade samma typ av system som moderna bilar med "awd" styrt via elektronik.. utan mer den gamla fysiska... (även fast det är knapp så styr ju det en solenoid som aktiverar 4wd)
Men t.ex Haldex går ju in när bakhjulen släpper som ni säger men efter det så driver ju fram och bak i samma fart.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: beavlon skrivet 21 januari 2014 kl. 11:42:20
Jag är absolut ingen expert på fyrhjulsdriften på atv.
Men haldex är ju egentligen bara en stor slirkopling i grunden.
Den är hydraliskt styrd via en dator som kopplar in mer kraft på bakhjulen vid behov, bilarna påstås vara framhjulsdrivna fast med möjlighet att den styr in till fyrhjulsdrift, stämmer inte riktigt. Det ligger alltid på 5% drivning på bakhjulen även om det inte spinner på framhjulen.
Möjligheter att tex programmera om ecu i detta ska tydligen finnas, om jag nu minns rätt så kan den koppla in bakhjulen upp till 40-50% på bakhjulen beroende på biltillverkare.

Quattro idag:här är kraftfördelningen 60/40 mellan bak- och framaxeln i normalläge. Kraften flyttas sedan med hjälp av elektroniska diffbromsar, maximalt 85 procent drivning bak eller 70 procent bak.


Nu ska jag lämna den här tråden då det spårade ur helt   :)
Hoppas du får hjälp och svar iaf.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 21 januari 2014 kl. 12:46:11
Det måste vara 1/5dels skillnad mellan fram och bakhjul (det går ju rätt fort, man hinner ju inte märka något...).
Har den gått många timmar? Dags för oljebyte i framdiffen?
Har du lika höga däck? (mätt med tex tumstock)
Polaris AWD demonstration (http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE#) Så här ser det ut. Framhjulen går lite mer sakta för att kunna styra.

Som svar på frågan: Nej det ska inte vara så. Det ska märkas på en gång annars är något fel.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Tripod skrivet 21 januari 2014 kl. 13:13:36
Framhjulen går lite saktare för att kunna styra?

Jag tror det beror på:
"This video shows how quickly the front wheels engage after the rear wheels slip, definitely within 1/5 of a turn as Polaris claims. But more importantly or interesting for that matter, is that the front wheel turns at a slower rate than the rear. This difference in gear ratio from front to rear is what allows the roller clutch in the front differential to engange and disengage. The video shows that for every 5 revolutions of the rear wheels, the front wheels turn only 4 times.
.....
The ATV will operate in All Wheel Drive as long as there is 20% or more less traction at the rear tires than at the front.
Once traction is regained, the front differential unlocks automatically and 100% of engine power is redirected to the rear wheels."

Som jag ser det måste bakhjulen snurra lite fortare för att den ska kunna koppla ur automatiskt.

Prova att minska lufttrycket bak och kanske öka fram för att göra framhjulen och bakhjulen lite annars i omkrets. Påverkar beteendet ganska mycket på min iallafall.

Titel: SV: AWD
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 januari 2014 kl. 14:14:48
precis, för att awd ska ta tag med framhjulen så måste det uppstå en hastighetsskillnad mellan bak och fram hjul (typ att bakhjul spinner), så fort framhjulen når samma hastighet som bakhjulen (vilket innebär att 4wd inte behövs, så kopplas det ur)

ser man en skiss på diffen eller river isär den så är det lätt att förstå hur korgen och rullarna hjälper till att låsa axeln till drivningen för att få awd.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 januari 2014 kl. 14:21:03
precis, för att awd ska ta tag med framhjulen så måste det uppstå en hastighetsskillnad mellan bak och fram hjul (typ att bakhjul spinner), så fort framhjulen når samma hastighet som bakhjulen (vilket innebär att 4wd inte behövs, så kopplas det ur)

ser man en skiss på diffen eller river isär den så är det lätt att förstå hur korgen och rullarna hjälper till att låsa axeln till drivningen för att få awd.

Ja det är en jävligt smart lösning!
Och grymt slitstark om inte annat. Inga drev som kan ta skada vid i och urkoppling.
Och man kan alltid köra med AWD ilagd.

Stjärna för polaris  ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 21 januari 2014 kl. 14:28:42
en undran, går detta stänga av?
tack atvneard har alltid funderat hur det funkar  :djump: ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 januari 2014 kl. 14:56:20
en undran, går detta stänga av?
tack atvneard har alltid funderat hur det funkar  :djump: ()p

Ja
Titel: SV: AWD
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 21 januari 2014 kl. 15:01:49
Ja
nice :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: knugen skrivet 21 januari 2014 kl. 15:34:45
Det måste vara 1/5dels skillnad mellan fram och bakhjul (det går ju rätt fort, man hinner ju inte märka något...).
Har den gått många timmar? Dags för oljebyte i framdiffen?
Har du lika höga däck? (mätt med tex tumstock)
Polaris AWD demonstration (http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE#) Så här ser det ut. Framhjulen går lite mer sakta för att kunna styra.

Som svar på frågan: Nej det ska inte vara så. Det ska märkas på en gång annars är något fel.

Den har gått knappt 60tim, original däck och fälgar.
Jag får prova byta olja i framdiffen och hoppas det blir annorlunda?
Som det är nu känns helkonstigt, bakvagnen släpper så fort jag gasar lite och håller på ett tag sen hugger drivningen fram i..
Titel: SV: AWD
Skrivet av: PJG skrivet 21 januari 2014 kl. 16:19:51
Ja det är en jävligt smart lösning!
Och grymt slitstark om inte annat. Inga drev som kan ta skada vid i och urkoppling.
Och man kan alltid köra med AWD ilagd.

Stjärna för polaris  ()p


Ett fordon som är byggt så att framhjulet snurrar fyra varv när bakhjulet snurrar fem varv, det är inte en smart lösning. Det är hur dumt som helst  :hmmm:

Andra fyrhjulsdrivna fordon som bonntraktorer brukar vara byggda med några % överdrivning på framaxeln.
Polaris bygger sina fyrhjulingar med 20% underdrivning på framaxeln  :hmmm: :hmmm: :hmmm:

Polaris är inte fyrhjulsdrivna. Dom är nåt annat?
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 21 januari 2014 kl. 16:32:01
Mina 550xp var precis likadana, gick helt på tvären när det var halt och krävdes kraftigt gaspådrag för att få driften fram att hugga i. Detta var helt värdelöst och med plogen på fram så var dom skit jobbiga att köra.  På båda byttes diffen fram utan resultat. Ska nog vara så.  :hmmm:
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 januari 2014 kl. 16:45:31
När isen lägger sig ska jag göra en film :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 januari 2014 kl. 16:50:10
Polaris awd är grym ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 21 januari 2014 kl. 18:11:22
Polaris awd är grym ()p

1+

(ber om ursäkt för att jag hade fel)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 21 januari 2014 kl. 18:29:15
Bättre förr..
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 21 januari 2014 kl. 18:32:32
Bättre förr..

Precis! Åka tills man inte kom längre. Stanna och dunka i en spak för att få 4wd och diffspärr. Svårigheter att svänga och åka snabbt efter det .)

Awd "måste" ju vara framtiden. Kolla på alla biltillverkare!


Hur blir det om man har större däck fram då? Jag har högre tryck pga avsaknad av styrservo och svulstiga däck :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 21 januari 2014 kl. 18:48:58
Jag tycker självklart att polaris fyrhjulsdrift är jätte bra på nästan alla vis och kan absolut inte säga annat MEN jag håller med och förstår trådskaparen då mina maskiner var på samma sätt. Trodde mest det berörde XP modellerna dock.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Tripod skrivet 21 januari 2014 kl. 19:16:42
Min ålar sig också på isig väg. Prova att sänka luftrycket bak och höja fram, då ändras utväxlingen lite och iallafall min maskin blev betydligt bättre.
Sen så kan två likadana däck bli olika stora med samma tryck, så vill man vara noggrann så är det måttband till omkretsen som gäller efter man pumpat.
Vet att det inte borde vara så men på min skiljer det MYCKET i omkrets mellan bakdäcken vid samma tryck. :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Zredna skrivet 21 januari 2014 kl. 19:43:48
Detta är det ända som jag tycker är skit med polaris maskiner! dock bara märkbart i högre farter på snövägar då man måste ligga på bra på gasen för att det ska driva fram >:( har funderat på att dubba en uppsättning däck som man kan ha på vintern men har inte blivit av än....
Titel: SV: AWD
Skrivet av: qbtq skrivet 21 januari 2014 kl. 20:05:52

Awd "måste" ju vara framtiden. Kolla på alla biltillverkare!


Då jag inte vet något om Polaris  ;) ursäkta att jag "kladdat" i tråden...

Men modern Awd som fördelar drivningen är väldigt bra på väg och vid halt/moddigt underlag och gör trafiken säkrare.. det kan jag skriva under på.. ()p

MEN om man vill ta sig fram så slår gammal hederlig 4wd med lågväxel en modern Awd alla dagar i veckan... då pratar jag om verkligen klättra över hinder.. och det är ju en del här inne som pysslar med det även med ATV..

Kommer nog inte se en riktig "Offroad" bil med moder Awd förrens alla gamla hederliga är på skroten..
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 januari 2014 kl. 20:20:37

Ett fordon som är byggt så att framhjulet snurrar fyra varv när bakhjulet snurrar fem varv, det är inte en smart lösning. Det är hur dumt som helst  :hmmm:
Andra fyrhjulsdrivna fordon som bonntraktorer brukar vara byggda med några % överdrivning på framaxeln.
Polaris bygger sina fyrhjulingar med 20% underdrivning på framaxeln  :hmmm: :hmmm: :hmmm:
Polaris är inte fyrhjulsdrivna. Dom är nåt annat?

Är du bonnpöjk och traktor ägare eller ?  Olika fördelning drivning i fram eller bak  är en fråga om väghållning och kör egenskaper. WRC rallybilar t.ex mixrar hela tiden med olika driv fördelningar fram o bak för att få de egenskaper man vill ha på bilen, de är likväl AWD fordon. Det finns alltså annat än traktorer här i världen.  Själv har jag nyligen bytt till Polaris Scrambler och är van ATV'n med 4x4 system med elektrisk knapp och Kawa lamell diff med spak och Can Am visco. Polaris AWD är helt överlägset allt annat jag provat både i terräng och på hal väg i snabbare körning.  På hal vinterväg och gaspådrag så att bakhjulen släpper uppstår det en liten liten fördröjning innan framhjulen börjar dra.  En liten bakhjulssladd hinner uppstå innan framhjulen börjar dra, bråkdel av en sekund men märks tydligt,, men när framhjulen börjar dra då märks det,,bara att gasa och maskinen drar/styr dit man vill. Jag gillar detta beteende, kanske är fråga om tillvänjning för den som inte ännu uppskattar det.
Mina tidigare maskiner körde jag aldrig i 4x4 läget på vinter vägar dom trivdes jag bäst med 2wd, men Scramblern går alltid i AWD läget.  I terrängen märker man inte av någon fördröjning alls, blixt snabb inkoppling av framhjulen.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 januari 2014 kl. 20:22:21
Då jag inte vet något om Polaris  ;) ursäkta att jag "kladdat" i tråden...

Men modern Awd som fördelar drivningen är väldigt bra på väg och vid halt/moddigt underlag och gör trafiken säkrare.. det kan jag skriva under på.. ()p

MEN om man vill ta sig fram så slår gammal hederlig 4wd med lågväxel en modern Awd alla dagar i veckan... då pratar jag om verkligen klättra över hinder.. och det är ju en del här inne som pysslar med det även med ATV..

Kommer nog inte se en riktig "Offroad" bil med moder Awd förrens alla gamla hederliga är på skroten..
Ta och provkör en Polaris AWD i vilken terräng som helst så kanske du ändrar uppfattning
Titel: SV: AWD
Skrivet av: qbtq skrivet 21 januari 2014 kl. 20:38:24
Är du bonnpöjk och traktor ägare eller ?  Olika fördelning drivning i fram eller bak  är en fråga om väghållning och kör egenskaper. WRC rallybilar t.ex mixrar hela tiden med olika driv fördelningar fram o bak för att få de egenskaper man vill ha på bilen, de är likväl AWD fordon. Det finns alltså annat än traktorer här i världen.  Själv har jag nyligen bytt till Polaris Scrambler och är van ATV'n med 4x4 system med elektrisk knapp och Kawa lamell diff med spak och Can Am visco. Polaris AWD är helt överlägset allt annat jag provat både i terräng och på hal väg i snabbare körning.  På hal vinterväg och gaspådrag så att bakhjulen släpper uppstår det en liten liten fördröjning innan framhjulen börjar dra.  En liten bakhjulssladd hinner uppstå innan framhjulen börjar dra, bråkdel av en sekund men märks tydligt,, men när framhjulen börjar dra då märks det,,bara att gasa och maskinen drar/styr dit man vill. Jag gillar detta beteende, kanske är fråga om tillvänjning för den som inte ännu uppskattar det.
Mina tidigare maskiner körde jag aldrig i 4x4 läget på vinter vägar dom trivdes jag bäst med 2wd, men Scramblern går alltid i AWD läget.  I terrängen märker man inte av någon fördröjning alls, blixt snabb inkoppling av framhjulen.

Mitt sista inlägg i detta..

Nej jag är varken traktorägare eller bonndpöjk... jobbar med IT och bor i en stad.. ()p

Det är exakt det du skriver som jag sa en modern Awd lösning är bra på.. väghållning på de underlag du skriver..

Men det var en annan situation jag hänvisade till.

Men jag ska inte ge mig in i en diskussion om vilken Awd som är bäst på hjulingar det har jag ingen erfarenhet av.. på bilar har jag.. därav att jag gjorde den jämförelsen..

Men nu lämnar jag detta..
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 24 januari 2014 kl. 00:22:28
Detta enl min handlare + min svåger som kör en 850 xp i skogen: 4X2 är 2-hjulsdrift tills bakhjulen "spinner" mer än 60km/h sedan läggs awd in automatiskt. Därmed kan bl,a drivknutar gå åt fanders eller hela drivningen fram på maskinen.( vilket är en jävligt korkad konstruktion ) Körning med AWD så är det fortfarande 2-hjulsdrivning tills bakhjulen spinner med ett 16-dels varv, sedan läggs 4-hjulsdriften in, men detta är så smidigt att det knappas märks. Finns mer att önska om polaris awd, men det funkar helt klockrent om man vet vad man håller på med.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 24 januari 2014 kl. 09:11:55
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27403.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27403.0)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 24 januari 2014 kl. 18:17:38
Detta enl min handlare + min svåger som kör en 850 xp i skogen: 4X2 är 2-hjulsdrift tills bakhjulen "spinner" mer än 60km/h sedan läggs awd in automatiskt. Därmed kan bl,a drivknutar gå åt fanders eller hela drivningen fram på maskinen.( vilket är en jävligt korkad konstruktion ) Körning med AWD så är det fortfarande 2-hjulsdrivning tills bakhjulen spinner med ett 16-dels varv, sedan läggs 4-hjulsdriften in, men detta är så smidigt att det knappas märks. Finns mer att önska om polaris awd, men det funkar helt klockrent om man vet vad man håller på med.
Har du testat/provat denna korkade konstruktion på din 850 Scrambler? 
Att vid vald 2wd framhjulen kopplas in när bakhjulen spinner mer än 60km/tim.
Har du verifierat det på din maskin?
Systemet är vad jag vet identiskt på en 850XP.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 24 januari 2014 kl. 20:31:32
Mer än 60kmh skillnad mot framhjulen eller när hjulen börjar spinna vid tex ett gaspådrag på snöväg i 60kmh eller snabbare?
Har aldrig hört eller läst om det. Alla moderna polaris atv har identisk Awd om jag minns rätt.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 24 januari 2014 kl. 22:29:53
Mer än 60kmh skillnad mot framhjulen eller när hjulen börjar spinna vid tex ett gaspådrag på snöväg i 60kmh eller snabbare?
Har aldrig hört eller läst om det. Alla moderna polaris atv har identisk Awd om jag minns rätt.
Jag håller med dig. Det var länge sen Polaris ändrade sitt AWD system. Dom ändrade från att ha en Hilliard koppling i varje framhjul till att ha endast en Hilliard i främre diffhuset.  Scramblers Åf (och svåger) vet inte vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt.
Det finns väldigt många som inte förstår EXAKT hur AWD systemet fungerar och det inkluderar de flesta ÅF och deras egna mekaniker. Jag ska försöka även om det är jättesvårt på ett begripligt sätt  beskriva hur det fungerar. Först och främst ska man ha klart för sig att elektromagneten som alla hört talats om sätter Hilliard kopplingen i ett vi kan kalla det för "beredskapsläge" så att den kan kan göra sitt jobb.
Elektromagneten styrs elektriskt av knappen på styret.
Ingen ström till elektromagneten = ingen AWD = alltid 2WD.
Resten är 100% mekaniskt. Nu börjar det svåra att förklara på ett begripligt sätt.
Hilliard kopplingen ( mycket gammal uppfinning)  är beroende av olika rotations varvtal. Drivaxeln är inner ring och hjulet är ytter ring.
Vi kör nu med AWD aktiverad,  elektromagneten har ström.
Bakhjulen driver och snurrar på.
Bakhjulen pushar då på (driver på) fordonet framåt.
Framhjulen som inte har någon drivning rullar med mark hastigheten.
Det är ju framhjulens kontakt med marken som gör att  framhjulen roterar över huvudtaget.
Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.
Nu plötsligt tappar bakhjulen väg greppet, då stannar fordonet upp (iaf hastigheten sänkts) Vi kallar det för att bakhjulen börja spinna.
En hastighets skillnad mellan framhjul/bakhjul uppstår.
Då händer följande i Hilliard kopplingen.
Drivaxeln trycker ut rullar i kopplingen som låser inner ring mot ytter ring och de blir mekaniskt förbundna. Detta händer därför att en rotations hastighets förändring har inträffat i Hilliard kopplingen. Så snart bakhjulen har grepp igen drar dom fordonet framåt och de roterar fortare än framhjulen som roterar mot marken och Hilliard kopplingen släpper igen.. Vi har åter igen 2wd.. Denna funktion i Hilliard koppling sker blixtsnabbt och upprepas gång på gång så fort bakhjulen tappar greppet. Det behövs 1/5 dels rotation av bakhjulen i förhållande till framhjulen innan Hilliard kopplingen kan "låsa".
Detta är ingen Einstein vetenskap. Allt finns att läsa sig till på nätet.
Tyvärr läser inte folk utan det florerar en massa hörsägen o snack hit o dit om Polaris AWD från allehanda "experter" som ofta bara yrar i nattmössan. 
Hoppas nu att Ni har fattat lite av hur Polaris AWD funkar,, om inte googla Hilliard.  ()p
Det har jag gjort  :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 januari 2014 kl. 22:39:27
Tycker det var en bra beskrivning ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 24 januari 2014 kl. 23:02:05
Bra där.  ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 24 januari 2014 kl. 23:39:01
Bra läsning! ()p
Vi har två polaris 500 här hemma som vi brukar i skogen. Den ena drar en hydraulvagn och den andra en vanlig timmerkärra. Fyrhjulsdriften funkar klockrent på bägge maskinerna!  :) Förstår inte hur vissa kan märka att det tar en stund innan framhjulen börjar driva, jag tänker iallafall inte på det. Man blir nog van :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 24 januari 2014 kl. 23:56:32
Bra läsning! ()p
Vi har två polaris 500 här hemma som vi brukar i skogen. Den ena drar en hydraulvagn och den andra en vanlig timmerkärra. Fyrhjulsdriften funkar klockrent på bägge maskinerna!  :) Förstår inte hur vissa kan märka att det tar en stund innan framhjulen börjar driva, jag tänker iallafall inte på det. Man blir nog van :)
Svårt att särskilja ett femtedels varv :)
Fungerar kanon anser jag också.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 25 januari 2014 kl. 09:29:28
Jag skrev lite fel, rättar mig själv.
Jag skrev mitt i texten  "Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.  Det stämmer med det gamla systemet då Polaris hade en Hilliard koppling ute vid varje framhjul. Rätt ska vara:  - Främre drivaxlarna är  alltid förbundna med framhjulen. Motorn driver främre kardan axeln och Hilliard kopplingen som finns inne i främre diffhuset kopplar in de bägge främre drivaxlarna när AWD blir aktiv och motorn då driver framhjulen.  Rätt ska vara rätt i teknik djungeln. Skillnaden är viktig att förstå vid en ev. felsökning.  Ok,, nu har alla förstått att en Polaris AWD inte i något läge kan vara 3 hjuldriven. Antingen är den bakhjulsdriven eller 4 hjulsdriven. Någon difflock/diffspärr eller liknande behövs inte.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 25 januari 2014 kl. 11:48:55
så framhjulen snurrar alltid lika med eller utan 4wd?
borde inte det bryta lite, även då man svänger me 2 wd fast de e klart de blir ju lika som med bakaxeln, om de inte e turf så klart
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:12:35
Har du testat/provat denna korkade konstruktion på din 850 Scrambler? 
Att vid vald 2wd framhjulen kopplas in när bakhjulen spinner mer än 60km/tim.
Har du verifierat det på din maskin?
Systemet är vad jag vet identiskt på en 850XP.

Nej det är det inte. Verifierat alltså!

Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:19:32
Jag håller med dig. Det var länge sen Polaris ändrade sitt AWD system. Dom ändrade från att ha en Hilliard koppling i varje framhjul till att ha endast en Hilliard i främre diffhuset.  Scramblers Åf (och svåger) vet inte vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt.
Det finns väldigt många som inte förstår EXAKT hur AWD systemet fungerar och det inkluderar de flesta ÅF och deras egna mekaniker. Jag ska försöka även om det är jättesvårt på ett begripligt sätt  beskriva hur det fungerar. Först och främst ska man ha klart för sig att elektromagneten som alla hört talats om sätter Hilliard kopplingen i ett vi kan kalla det för "beredskapsläge" så att den kan kan göra sitt jobb.
Elektromagneten styrs elektriskt av knappen på styret.
Ingen ström till elektromagneten = ingen AWD = alltid 2WD.
Resten är 100% mekaniskt. Nu börjar det svåra att förklara på ett begripligt sätt.
Hilliard kopplingen ( mycket gammal uppfinning)  är beroende av olika rotations varvtal. Drivaxeln är inner ring och hjulet är ytter ring.
Vi kör nu med AWD aktiverad,  elektromagneten har ström.
Bakhjulen driver och snurrar på.
Bakhjulen pushar då på (driver på) fordonet framåt.
Framhjulen som inte har någon drivning rullar med mark hastigheten.
Det är ju framhjulens kontakt med marken som gör att  framhjulen roterar över huvudtaget.
Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.
Nu plötsligt tappar bakhjulen väg greppet, då stannar fordonet upp (iaf hastigheten sänkts) Vi kallar det för att bakhjulen börja spinna.
En hastighets skillnad mellan framhjul/bakhjul uppstår.
Då händer följande i Hilliard kopplingen.
Drivaxeln trycker ut rullar i kopplingen som låser inner ring mot ytter ring och de blir mekaniskt förbundna. Detta händer därför att en rotations hastighets förändring har inträffat i Hilliard kopplingen. Så snart bakhjulen har grepp igen drar dom fordonet framåt och de roterar fortare än framhjulen som roterar mot marken och Hilliard kopplingen släpper igen.. Vi har åter igen 2wd.. Denna funktion i Hilliard koppling sker blixtsnabbt och upprepas gång på gång så fort bakhjulen tappar greppet. Det behövs 1/5 dels rotation av bakhjulen i förhållande till framhjulen innan Hilliard kopplingen kan "låsa".
Detta är ingen Einstein vetenskap. Allt finns att läsa sig till på nätet.
Tyvärr läser inte folk utan det florerar en massa hörsägen o snack hit o dit om Polaris AWD från allehanda "experter" som ofta bara yrar i nattmössan. 
Hoppas nu att Ni har fattat lite av hur Polaris AWD funkar,, om inte googla Hilliard.  ()p
Det har jag gjort  :)

Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/ (http://www.matsskogochfritid.se/)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 25 januari 2014 kl. 18:29:56
Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/ (http://www.matsskogochfritid.se/)
Samma ÅF som vi har :)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:32:19
Samma ÅF som vi har :)

ja det är inte första gången dom går ut med rena lögner isf.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:39:06
Nu blir det snart plogat en bana på sjön, å det finns ju inget roligare än att åka bakhjulsdrift på is. Ska testa detta med hjulingen så snart banan är klar, och smäller det till i framaxlarna så vet jag vart jag ska skicka räkningen  :lol:
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 25 januari 2014 kl. 18:40:45
Till din svåger. Han måste ha manipulerat era maskiner om dom fungerar sådär!
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:43:00
Till din svåger. Han måste ha manipulerat era maskiner om dom fungerar sådär!

Min svåger har hört det samma,eftersom det handlar om samma åf. Men jag ska testa detta. Måtte det vara som är sagt! Blir det haveri i drivninge fram så vet jag vem som kommer bära hundhuvud :-)  ()p
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Persson- skrivet 25 januari 2014 kl. 18:48:45
Har läst runt rätt mycket och inte sett något som styrker det du har hört.
Min åf sa att alla nya 500or skulle gå på mycket varv annars fick inte toppen smörjning. Det är ju sant... 2002 och bakåt iaf:)
Ja men det blir väl upp till bevis. Att man inte ska kunna köra över 60kmh och eventuellt råka få sladd låter ju helflängt. Bara att skicka en räkning till din åf då det täcks av garantin:)
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:54:28
Har läst runt rätt mycket och inte sett något som styrker det du har hört.
Min åf sa att alla nya 500or skulle gå på mycket varv annars fick inte toppen smörjning. Det är ju sant... 2002 och bakåt iaf:)
Ja men det blir väl upp till bevis. Att man inte ska kunna köra över 60kmh och eventuellt råka få sladd låter ju helflängt. Bara att skicka en räkning till din åf då det täcks av garantin:)

ja visst är det befängt? Men man gör ju oftast som man blir tillsagd. Läste precis lite i instruktionsboken, och där står faktisk att i detta läget är det endast bakhjulen som driver i alla lägen. Dax att testa!
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 25 januari 2014 kl. 19:55:01
Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/ (http://www.matsskogochfritid.se/)
Jag förstår inte riktigt vad du är lurad på.  Min maskin som du vet kommer från samma Åf. Jag läser instruktionsboken, inte lyssnar så mycket på en säljande Åf.
Vad som kan vara förvirrande är att om man kör i 2WD läget och kör fast och står och spinner och då lägger i AWD läget så är det naturligtvis inte bra. Det blir en mekanisk "shock" på grejorna när elektromagneten då ska koppla in AWD. Samma sak som med vanlig diffspärr och 4x4 inkoppling på alla andra maskiner. Så gör man inte. Kör man i terräng med Polaris och risken finns att köra fast så kör man i AWD läget. Då sköter maskinen sig själv.  Jokkmokks Jocke  ^-^ undrade om framhjulen/axeln alltid är låst (diffad)  Så är det inte, endast under den tid som AWD är aktivt driver maskinen på alla 4 hjulen och det är i verklig körning under mycket korta stunder.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 25 januari 2014 kl. 20:55:08
ja det är inte första gången dom går ut med rena lögner isf.
Hur menar du nu? :hmmm:
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 25 januari 2014 kl. 22:26:06
Hilliard Corporation 
http://www.hilliardcorp.com/products/motion-control/drivetrain-clutches.aspx (http://www.hilliardcorp.com/products/motion-control/drivetrain-clutches.aspx)   
tillverkar åt Polaris sin patenterade Centralized Front Differential

The patented front-end differentials the company now makes, which transfer power from a vehicle's drive shaft to its wheels, are found on every four-wheel-drive utility and all-terrain vehicle made by the Polaris company of Minnesota.

Källa: http://www.chemungchamber.org/news-item/735303-hilliard-featured-in-local-business-profile (http://www.chemungchamber.org/news-item/735303-hilliard-featured-in-local-business-profile)

Här en pdf.  Sidan 1 och 2 beskriver det diffhus Polaris använder
http://www.hilliardcorp.com/media/18172/FDS-1-Auto-Locking-Front-Differential-for-On-Demand-Four-Wheel-Drive.pdf (http://www.hilliardcorp.com/media/18172/FDS-1-Auto-Locking-Front-Differential-for-On-Demand-Four-Wheel-Drive.pdf)

Min personliga gissning är att Polaris har skaffat sig en partner/leverantör som inte säljer till annan kund än Polaris. Därför finns ingen annan ATV tillverkare med detta enimenta system. De andra tillverkarna får hållas med visco grejor, lamell diffar och annat jox.
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 26 januari 2014 kl. 00:41:08
Läste fel här, därför borttagen kommentar.

Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 26 januari 2014 kl. 00:42:28
Hur menar du nu? :hmmm:

Orkar inte dra detta igen, så läs mina tidigare inlägg när maskinen var köpt!
Titel: SV: AWD
Skrivet av: scrambler skrivet 27 januari 2014 kl. 10:41:48
Nu så är det iaf verifierat. Ska ta opp detta med åf vid nästa servicetillfälle. Jag blev alltså varnad av åf för att köra på is med endast 2-hjulsdrift, då det fungerade som han sa. Men det gör det inte, har pressat maskinen till sitt yttesta, och endast bahjulen driver oavsett hur mycket dom spinner. Så ni har alldeles rätt. Det som är lite ledsamt är ju att man inte kan lita på vad handlarna säger  :hmmm:
Titel: SV: AWD
Skrivet av: AtvNerd skrivet 27 januari 2014 kl. 12:15:03
Är inte helt säker men står det inte i boken att man ska awd aktiverad vid körning i snö eller på is.
Awd på Rzr 1000 skiljer sig från övriga polaris, speciellt vid kurvtagning, vet inte hur, men hakerik verkar begripa sig på polaris awd!!! :)
En mycket bra förklaring enligt mig.
Innan denna så var det nästan bara genom att riva diffen som man kunde se det smarta och enkla med dess funktion!!
Titel: SV: AWD
Skrivet av: Hakerik skrivet 16 mars 2014 kl. 09:45:47
Är inte helt säker men står det inte i boken att man ska awd aktiverad vid körning i snö eller på is.
Awd på Rzr 1000 skiljer sig från övriga polaris, speciellt vid kurvtagning, vet inte hur, men hakerik verkar begripa sig på polaris awd!!! :)
En mycket bra förklaring enligt mig.
Innan denna så var det nästan bara genom att riva diffen som man kunde se det smarta och enkla med dess funktion!!
RZR 1000 skiljer sig ? 
Det gjorde mig nyfiken, måste botanisera i det en stund och ja RZR 1000 är annorlunda än t.ex RZR 900 och som det verkar även alla ATV modeller.
Polaris har på RZR 1000 ändrat utväxlings förhållandet fram o bak.
Det vanliga är att bakhjulen snurrar 20% fortare än framhjulen och att bakhjulen måste spinna 1/5-dels varv innan fram hjulen börjar driva. Många ATV och RZR förare gillar inte att bakändan då kan ställa ut på halt underlag (sladd) eller kan slira åt sidan t.ex. vid rock crawling. PÅ RZR 1000 är rotations skillnaden bara 2% mellan fram o bak.
Kurvtagningen påverkas till det bättre för framhjulen "drar" fordonet mer framåt.
Framhjulen kopplas in ännu snabbare och jag som tycker det var otroligt snabbt förr.
Den bästa/mest seriösa förklaring jag funnit om hur det funkar är denna
http://www.atvriders.com/atvreviews/polaris-2014-rzr-xp-1000-sxs-trail-drive-review-p3.html (http://www.atvriders.com/atvreviews/polaris-2014-rzr-xp-1000-sxs-trail-drive-review-p3.html)
Andra sidor jag hittat förklarar samma sak.
Kanske det nya systemet så småningom kommer även på ATV.