ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Goes förare skrivet 17 januari 2014 kl. 21:36:08
-
God kväll,
Har som rubriken lyder blivit ägare till min första ATV i form av en vägreggad goes 525.
Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner och kan komma med bra tips eller andra saker man skall tänka på att göra eller inte göra?
-
Grattis :)
Kör förnuftigt och läs garantivillkoren så du inte råkar mista den.
-
akta fotbaljorna då dem brukar spricka lätt på 500orna... håll även koll på skruvar :)
-
Kolla så inte fotbromsen ligger på , verkar mer standard än undantag ()p
Upp med kort!
-
Grattis till prisvärd maskin.
Tänk på att diff/difflocken är i riktigt innan du börjar gasa.
-
Grattis och välkommen ()p
-
God kväll :headbang:
Jag har nu i två dagar i streck fått ploga då snön äntligen nått Sveriges framsida ;D MEN,
Jag upplever tre problem.
1. Det är trögt som bäverskit att byta växel, har läst många trådar om detta och det universella knepet verkar vara att ta bort bromspedal vajerspärren. Dock så är den helt ny så det borde man kanske låta ÅF göra. Svårast är att få i Lågen.
Idéer och tankar mottages gärna.
2. När jag plogar så kör jag ju med 4x4 inkopplat , men i displayen så hänger den inte med när jag kopplar i och ur 4x4 eller diffen.
Jag hör reläerna och elmotorerna slå till och från men i displayen så förblir det oförändrat. Har någon en aning om vad det kan vara.
3. Jag hade blink i displayen för lågt bränsle. Jag fyllde på med 10 liter och förvånad blev jag när det skummade och var några mm från att rinna över. Det skumma ;D var att det är 19 l tank så jag trodde ju att jag lätt skulle få i en tia å pilla mig i naveln under tiden. Men så vart det icke.
Kan det vara fel på flottören?
Detta var allt jag lagt märke till för tillfället och om någon kan lämna givande och kreativa kommentarer så skulle jag bli väldans glad.
Tack på förhand!
-
Att den är trögväxlad beror på att det är en helt ny maskin. Kommer gå lättare sen jag lovar ()p
-
1. det kan du fixa själv hemma :) kan ta kort åt dig. jag skruvade bara på en muttar så man spände wiren till växelspärren så den alltid är ur. då funkade det bättre ()p
2. så blir det ibland. om jag kopplat ur så brukar det oftast visa att det är 2x4 men ibland står det fortfarande 4x4... då har jag vridit på styret och eventuellt gasa til lite lätt så man rullar fram några cm så visar den direkt 2x4. så antar att det är att alt inte är i läge så den hoppar inte ur innan den kommer i rätt läge :dntknow: vanligt vis brukar jag rulla lite när jag lägger ur 4x4 ()p
3. ja flotörerna brukar dampa ihop på dem... vet tyvärr inte varför... dock vet jag att min visar att jag aldrig har bensin... men kanske är så ':)
-
Att den är trögväxlad beror på att det är en helt ny maskin. Kommer gå lättare sen jag lovar ()p
Det är faktiskt en lite dum konstruktion som gör dom trögväxlade och inte bara att dom "behöver slitas in".
Sök på växellåda i CF/Goes delen så får du många tips.
Eftersom växellådan bara klarar ett steg i taget så måste maskinen röras lite så växeln ska hoppa in ( finns MASSOR skrivet om detta) så blir det ju helt fel att hålla fast den med bromsen. Ta bort ELLER justera skruven till växelspärrwiren till att börja med så du kan gunga till maskinen vid växling lite.
-
Det är faktiskt en lite dum konstruktion som gör dom trögväxlade och inte bara att dom "behöver slitas in".
Sök på växellåda i CF/Goes delen så får du många tips.
Eftersom växellådan bara klarar ett steg i taget så måste maskinen röras lite så växeln ska hoppa in ( finns MASSOR skrivet om detta) så blir det ju helt fel att hålla fast den med bromsen. Ta bort ELLER justera skruven till växelspärrwiren till att börja med så du kan gunga till maskinen vid växling lite.
Okej man lär sej hela tiden ()p
Trodde faktiskt det var som på våra polarisar för dom va otroligt trögväxlade ibörjan men nu går det riktigt smidigt. :)
-
Utgår ifrån att det är lika på 525 som på 500.
Lite länkar att läsa...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49391.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49391.0)
P-läget på 500 går ofta tungt, går att läsa om här http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0)
-
Utgår ifrån att det är lika på 525 som på 500.
Lite länkar att läsa...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49391.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49391.0)
P-läget på 500 går ofta tungt, går att läsa om här http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0)
tror 525 har en växelförare som min. alla lägen rakt fram/bakåt. medans vanlig 500 har att man måste dra spaken vänster o sen frammåt o sådant krångel. jätte knepigt i få i växlarna i dem..
-
Grattis till en fin maskin och välkommen till atvforum ()p
-
God kväll,
Efter kvällens plogning så insåg jag att det är som tripod säger att maskinen behöver lite rörelse för att hamna i rätt växel. Och studerar man växellådans konstruktion så kan man ju faktist förstå varför. Så det får jag leva med helt enkelt.
Dock så är jag fundersam över bränsleindikatorn. Att den visade tom tank och jag bara fick i 10 liter i en 19l tank.
Men jag är för övrig väldigt nöjd :lol:
Var köper jag locket utan strypning till förgasaren lämpligast?
-
Be dom fixa tankmätaren på första servicen :)
-
Var köper jag locket utan strypning till förgasaren lämpligast?
Vinkelslip?
-
Vinkelslip?
Nja det är garanti 3 år så jag byter hellre tillbaka till orginallocket vid besiktning och service besök. Kostar ca 80:- har jag googlat fram, men så är det minimum 100:- order plus 65 i portoavgift >:(
Kanske får bita i den sure å beställa helt enkelt...
-
1. det kan du fixa själv hemma :) kan ta kort åt dig. jag skruvade bara på en muttar så man spände wiren till växelspärren så den alltid är ur. då funkade det bättre ()p
Ja gör gärna det , ska ta bort på min CF också. blir lätt att man sitter med foten på bromsen konstant när man plogar och växlar hela tiden.
Nu tycker jag att växlarna går i mycket bättre än när den var ny , förutom vid vissa tillfällen speciellt från P läget , när den känns helt fast. Då måste man gunga till och ta i ordentligt.
Mellan H och R går det oftast bra, inte kul när man är ute och vänder på 70-vägen och inte får i växel snabbt
-
Grattis köpte en sj idag :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152162123649235&l=4a615a62fc (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152162123649235&l=4a615a62fc)
-
Efter gårdagens kvällstripp till macken för att testa utan strypning vilket var fantastiskt trevligt ;D, så insåg jag att instrumentpanelen är på tok för stark vid mörker körning, har någon en genial idé om hur man kan dimma ner belysningen med ett reglage? Likt det som sitter i min V70 -07
-
Grattis köpte en sj idag :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152162123649235&l=4a615a62fc (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152162123649235&l=4a615a62fc)
Grattis till en rolig maskin ()p
-
Efter gårdagens kvällstripp till macken för att testa utan strypning vilket var fantastiskt trevligt ;D, så insåg jag att instrumentpanelen är på tok för stark vid mörker körning, har någon en genial idé om hur man kan dimma ner belysningen med ett reglage? Likt det som sitter i min V70 -07
Det är nog svårt utan ingrepp.
Enklast är ju att montera solfilm på :)
-
Det är nog svårt utan ingrepp.
Enklast är ju att montera solfilm på :)
Kreativ idé ;D
Dock så gillar jag belysningen på dagen, jag kan tänka mig att sätta någon sorts dimmerreglage på styret, kopplat till lampbelysningen. Jag har inte hittat delar att bygga det på än bara. Börjat studera Biltemakatalogen nu :headbang: