ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Dany skrivet 12 januari 2014 kl. 19:03:14
-
Ska byta kedja på min LTZ 400 och såg att jag fick med både kedjelås och nitlås. Förmodar att nitlås är säkrast men eftersom jag inte har något verktyg att nita ihop kedjan med så känns kedjelås smidigare. Funkar kedjelås eller ska man köra nitat?
-
Nitlås är överskattat. Är lätt man inte får till det ordentligt.
Kör kedjelås. Men montera det rätt.
-
Ok, men om man läser på nätet verkar de allra flesta vara emot kedjelås och se det som betydligt minre säkert än en nitad kedja. Men du menar alltså att det är säkert att köra detta på en 400cc?
-
Kubiken spelar mindre roll.
Montera det rätt så funkar det, precis som Pelle sa.
Kör man i överjävlig terräng med massa ris så kanske man skall överväga nitlås, men annars är det ofta overkill.
Personligen kör jag dock med nitlås ändå, eftersom jag hatar kedjetransmission och därmed gör ALLT för att undvika alla eventuella felkällor på de fordon man nu tyvärr tvingas ha denna kletiga skit på.
Man behöver inte alls några specialverktyg för att montera detta, en slägga, en dorn och ett mothåll räcker.
Och känsla.
Bankar man för hårt så skär låset, det skall ju vara en lika följsam led där som i övriga länkar.
Sen VET jag att folk retar sig på mig när jag påpekar fel i ord, men jag gör det faktiskt för att folk skall lära sig vad det heter... då hittar de det om de googlar, folk kan hitta det på forumet när de söker osv osv...
Och ja, det är kedjelås.
Men även ett nitlås är ju ett kedjelås.
Ordet du söker är clipslås, eller möjligen klipslås.
()p
(http://www.mc-depan.com/fprw/10040028.jpg)
-
Ok, men om man läser på nätet verkar de allra flesta vara emot kedjelås och se det som betydligt minre säkert än en nitad kedja. Men du menar alltså att det är säkert att köra detta på en 400cc?
Har alltid åkt med kedjelås.
Både Quad och Cross.
Aldrig lossnat.
Allt handlar om att sätta det på rätt håll och inte bända sönder dom.
-
Tack för svaren. Blir kanske till att köra med kedjelås ändå :) Trodde inte man vågade det men baserat på era svar så verkar det ju funka.
Trodde inte clipset kunde hålla emot dom ryck det ändå måste bli vid offroadkörning.....
-
Tack för svaren. Blir kanske till att köra med kedjelås ändå :) Trodde inte man vågade det men baserat på era svar så verkar det ju funka.
Trodde inte clipset kunde hålla emot dom ryck det ändå måste bli vid offroadkörning.....
Clipset belastas inget alls :)
-
Olika kedjor iofs men håller clipset för en R1:a så håller det för en LTZ.
Att ha kedjan rätt spänd är dock alltid ett bra tips.
Är den slak kan enstånkan få den att "rappa" och till slut gå av (oavsett lås), den kan även kastas/hoppa av och bygga bo vid framdrevet med hål i blocket som resultat.
-
Vill minns den ska "glappa" 25mm med förare på.
-
Funderar på att testa 36 bakdrev på LTZ:an och måste då ta isär kedjan för installera det nya drevet. Kan man återanvända kedjelåset eller ska man köpa ett nytt efter att man tagit bort det en gång?
-
Clipslås är lätta att återanvända, nitlås är det värre med.
Dock förstår jag inte hur det ser ut om det krävs att kedjan bryts för att ett bakdrev skall bytas.
Går det inte att lossa drevet, lägga av kedjan... på med kedjan på nya drevet och sen skruva fast det?
-
Kedjan kanske blir för kort ;)
-
Clipslås är lätta att återanvända, nitlås är det värre med.
Dock förstår jag inte hur det ser ut om det krävs att kedjan bryts för att ett bakdrev skall bytas.
Går det inte att lossa drevet, lägga av kedjan... på med kedjan på nya drevet och sen skruva fast det?
Tänkte mest om kedjan blir för lång med den mindre drevet så att man måste korta den men då vet jag att kedjelåset (clipslåset) går att återanvända.
Tack för svaret Hydro!