ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: ostbåge skrivet 8 januari 2014 kl. 10:31:57

Titel: variatorkit
Skrivet av: ostbåge skrivet 8 januari 2014 kl. 10:31:57
Jag har idag följande däck på hjulingen

fram 26x8-14
bak 26x10-14

Har läst att man bör byta till Yamahas variatorkit vid större däck, men som i mitt fall som kör med ovan däck, vad skulle ett variatorkit göra för skillnad än att köra på det som sitter original idag??

Spop säljer variator kitt och är det samma kit som Yamaha säljer?
Vid skillnad på kitten, så vad är då skillnaden på dessa??

 ()p
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 8 januari 2014 kl. 10:40:08
Med så liten skillnad på hjul lär det inte skada maskinen, utan ska du byta är det väl om du upplever den  tröttare.
Och då rekommenderar ju de flesta Grizzlyägare Yamahas egna nerdrevningskitt.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: Lowest skrivet 8 januari 2014 kl. 20:18:26
När jag åkta Kawa hade jag dubbelsystem och bränslebox och variatorkitt för stora hjul (hade däck som mätte 29") och satte på orginalhjulen 25" och jävlar va det var kul  :headbang:

Den blev pigg som fan och riktigt rolig att leka med.

Variatorkitt och små hjul är roligt  ()p
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: skogsbonne skrivet 8 januari 2014 kl. 22:48:55


Variatorkitt och små hjul är roligt  ()p

Nää det går saktare  :whip:
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: Hydro skrivet 8 januari 2014 kl. 23:20:45
Man bör veta lite vad man snackar om i detta fall då det känns som om saker blandas ihop här lite nu.

Yamahas variatorkit är inte av den typen som flertalat andra kit är.
Deras kit är ett nedväxlingskit där variatorn schimsas och som får remmen att klättra djupare ner respektive högre upp på skivorna än i original.
Kitet består alltså av två brickor på typ 1,5 mm i tjocklek, en för primären och en för sekundären.
Brickorna är väl kanske 20 mm i diameter och finns säkerligen i flertalet järnaffärer... ju tjockare brickor desto lägre blir utväxlingen.
Man brukar väl ha mellan 1,0 till närmare 2,0 mm.
I Yamahas kit ingår även en distans till variatorkåpan så att det skall gå fritt.
Med detta kit sänks utväxlingen en hel del, kanske 10% eller nåt och är vanligt bland tungdragare med originaldäck och bland de som kör med större däck.
Tror kitet kostar under tusingen och detta kit ändrar toppfarten med som sagt kanske 10%.

Sen har vi variatorkiten där man byter fjädrar och/eller vikter.
Dessa ändrar tillslagsvarvet och kostar 3-5 000:- och är vanligast bland alla övriga maskiner, tex Kawan som nämndes.
Dessa kit ändrar inte själva utväxlingen utan just tillslagsvarvet och toppfarten ändras därför inte alltid.
Det finns till Grizzlyn, precis som det finns schimssatser till vissa andra exempelvis Suzukis atv:er.

Till Grizzly 700 kan man "fuska" lite genom att tex byta ut två av vikterna mot Grizzly 450-vikter, dessa är lättare och på så vis ökas varvet innan tillslag.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 januari 2014 kl. 08:28:14
På dom med slungkoppling så påverkad inte tillslagsvarvet av variatorvikterna utan det är fjädrarna i slungkopplingen som styr det.

Med yammas kitt blir den lägre växlad och en 700 bryter vid ca 94km/h på mätarn.

Man schimsar isär primären 2mm sen är det chims med till variatorkorgen samt hela kåpan och ett schims på 1 mm dom man monterar bakom sekundären för att få remmen att linjera bättre.
Kostar ca 750kr på yamma o är busenkelt att montera.

Har man en yamaha så är det bara köpa det kittet om man drar tungt mm

Men det är alltid bra att ha lite hårdare sekundärfjäder också, däremot så är grizzlyn rätt bra original va mkt sämre på suzukin..

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: ostbåge skrivet 10 januari 2014 kl. 10:04:08
Tackar för svaren och som jag trodde så gör väl inte ett kit nån större skillnad då jag kör på dom däck jag har idag.

 ()p
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: skytten67 skrivet 10 januari 2014 kl. 10:31:13
Tackar för svaren och som jag trodde så gör väl inte ett kit nån större skillnad då jag kör på dom däck jag har idag.

 ()p

Att montera original variatorkit gör alltid skillnad.
Är man ingen "landsvägsgubbe" som behöver hög toppfart så är variatorkittet en klar förbättring
av hojens egenskaper.Den blir klart roligare även om man har"normala hjul"

Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: ostbåge skrivet 13 januari 2014 kl. 21:25:34
Att montera original variatorkit gör alltid skillnad.
Är man ingen "landsvägsgubbe" som behöver hög toppfart så är variatorkittet en klar förbättring
av hojens egenskaper.Den blir klart roligare även om man har"normala hjul"

På vilket sätt blir den roligare menar du?
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: skytten67 skrivet 14 januari 2014 kl. 05:47:42
Den svarar bättre på gaspådrag,den blir följsammare,den blir piggare,den blir starkare osv.osv.osv.

Även när jag använder mina originalhjul med piggkedjor gäller detta i hög grad.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: ostbåge skrivet 14 januari 2014 kl. 09:13:27
Det låter ju som en klar förbättring och 800:- som ett kit kostar kan ju vara värt att testa på hjulingen.

 ()p
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: bendel skrivet 16 januari 2014 kl. 15:56:12
funkar Yamahas kitt även på 450 grizzly`n,använder den bara i arbete i skogen o snöskottning,inte så intresserad av topphastighet o stänka grus.skulle vara suveränt att köra överlastat för jämnan i skogen, ;D fast då ryker väll alla drivknutar istället :-\
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: skogsbonne skrivet 16 januari 2014 kl. 16:34:11
Tror inte det finns det men är inte helt säker.
Du kan köra överfullt som den är också för det handlar ju om fäste i dom flesta fallen