ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jägaren skrivet 5 januari 2014 kl. 18:53:37
-
som rubriken lyder törs man köpa en beg usa importerad atv Yamaha -08
för eller nackdelar ()p
-
Fördel, förmodligen rätt billig.
Nackdel, går ej att regga och väldigt svårt att försäkra på något vettigt sätt.
-
Hoppas den är riktigt billig.
Man kanske kan göra en slags fuffensförsäkring på ramnumret, men oklart om den gäller vid olycka.
-
Går det verkligen inte att registrera en importerad från usa?
Även om den är Vägregistrerad och godkänd i USA ?
Tycker det borde ju gå att registrera och besiktiga om den här i Sverige, precis som när man importerar en bil?
-
Finns väl inga vägreggade i usa
-
Va, gör det inte? :hmmm:
Kör alla olagligt på gatan då? ???
-
Nått jag läst nånstans någon gång men det betyder inte att jag har rätt.
Dom gör mycket hyss i usa, har iofs aldrig sett en maskin med nrplåt som är från usa.
-
Det går inte. Maskiner för usamarknaden är inte CE-godkända, därför kan man inte ha dom till något vettigt än att lura folk på blocket.se här:)
-
Åfan, så tråkigt.
Men är inte t.ex, raptor 700 maskinerna i stort sett samma oavsett om de är en USA modell eller en svensk såld modell?
-
Åfan, så tråkigt.
Men är inte t.ex, raptor 700 maskinerna i stort sett samma oavsett om de är en USA modell eller en svensk såld modell?
Jo. Men den är inte ce-märkt. Sök och du skall finna :)
-
Hehe okej.
Men eftersom det är samma maskin oavsett lands ursprung, så borde de usa importerade gå att få godkända och registrerade här i sverige kan man ju tycka, för de är ju bara löjligt att den ena är godkänd och den andra inte bara för de kommer från olika land :p
-
Hehe okej.
Men eftersom det är samma maskin oavsett lands ursprung, så borde de usa importerade gå att få godkända och registrerade här i sverige kan man ju tycka, för de är ju bara löjligt att den ena är godkänd och den andra inte bara för de kommer från olika land :p
CE ska den vara för terrängregg, och EEC för vägreggade.
Finns bra många trådar om detta med ändring av reg och usa maskiner.
Det går inte...
Ibland kan det blandas in förreggad. Men det betyder ingenting av värde.
-
Aha, vad tråkigt :(
Tack för svaren iallafall, slipper jag bli på lurad en usa maskin iallafall :O
-
Hade det varit genomförbart hade nog det funnits flera firmor som bara sålt såna maskiner. För det är ju lockande priser på andra sidan...
-
Hade det varit genomförbart hade nog det funnits flera firmor som bara sålt såna maskiner. För det är ju lockande priser på andra sidan...
du menar som Dresel, Borile mdf. ;)
-
du menar som Dresel, Borile mdf. ;)
Haha, nästan. ()p
-
ok tack för alla svar ()p va lite nyfiken varför usa maskiner verkar osäljbara dvs märkesmaskiner till billigt pris .men då vet jag
-
Det ska ju tydligen gå att terrängregga import maskiner finns ju ett par firmor i sverige som tar hem bla en i Örebro tror dom heter lg maskin..
Deras maskiner är mestadels import och dom gick att få reggade hävdade dom när jag letade maskin.
-
Sålänge alla papper finns så går det bra. Annat EU-land tex.
-
Det ska ju tydligen gå att terrängregga import maskiner finns ju ett par firmor i sverige som tar hem bla en i Örebro tror dom heter lg maskin..
Deras maskiner är mestadels import och dom gick att få reggade hävdade dom när jag letade maskin.
Ja dom verkar ju sälja en hel del usa-importer, men vad jag har läst om folk som köpt där så har dom inte lyckats regga någon.
Är det möjligt att regga borde ju lg bil&maskin kunna sälja dom färdigreggade och tjäna en slant till. Eller erbjuda hjälp iaf, skulle vara väldigt intressant att höra vad dom säger.
-
Jag har US-imp och terrängreg.
Så visst GÅR det, men det krävs tydligen en del "kontakter" på Transportstyrelsen.
(firma som importerade och reggade)
-
Jag har US-imp och terrängreg.
Så visst GÅR det, men det krävs tydligen en del "kontakter" på Transportstyrelsen.
(firma som importerade och reggade)
Spännande, synd bara det där med att det krävs kontakter. Alltså är det inte "rätta vägen". Synd att allt ska vara så jäkla omständigt.
-
Tycker det borde va samma process som när man importerar en Bil eller MC.
Bara dem som är löjliga och inte vill folk ska köpa maskiner utomlands för då förlorar ju dem skit mycket pengar :dntknow:
-
Bilar och motorcyklar som importerad är redan reggade i det landet de kommer ifrån.
Fyrhjulingar från USA är det INTE.
Sen att man kan tycka det vara löjligt är en annan sak, men tro mig, det finns MYCKET som är löjligt med regler, lagar och skit.
-
Jo men kör dem med oregistrerade ATV's hela högen då?
Eller gäller registreringen i USA inte när de ska importeras hit till Sverige ?
-
Mig veterligen är en fyrhjuling i USA likställd med en cross eller en åkgräsklippare eller en barnvagn.
Dvs oreggad.
-
Eller gäller registreringen i USA inte när de ska importeras hit till Sverige ?
Det FINNS INGEN registreringsform, Kanada däremot
-
Vi får hoppas att man kan få en heads up om laglandet Sverige beslutar förbud mot 4-hjulingar.
Hon tjejen/tanten på transportstyrelsen var inte super nöjd med alla som kör med 50 hk på gata "lagligt" utan såg det som ett stort problem.
-
Medans det är okej att trimma bilar och registrera dem med över 1000hk gatlagliga.
Får en att undra vart vissa fått sin intellekt ifrån. :lol:
-
Medans det är okej att trimma bilar och registrera dem med över 1000hk gatlagliga.
Får en att undra vart vissa fått sin intellekt ifrån. :lol:
Hur många är reggade med 1000hk i sverige kan inte vara inte många och inte nyare bilar då man inte får ändra mycket på dom då dom är helbilsgodkända.
Besiktade en Corvette -69 med 1000hk och dom var inte glada på besiktningen över effekten och den var godkänd för ca 500hk.
Det var nära att dom krävde bromspapper på motorn för tusen hästar det känns kan ja lova.
Det var en racebil så den hade båge fyrpunksbälte mm
Tror nästan alla som har 1000hk stryper sina till besiktningen.
-
Haha jo det är ju sant, men du tycker 500 är rimligare då? :lol:
Det är ju inte så ovanligt faktiskt med bilar med 350 hk++ numera, alla stoppar ju större turbo, spridare, avgassystem och hela köret för billiga pengar idag.
Så tycker människorna på kontoren som klagar över att vi kör med ATV's på 50hk kan gott unna sig en kanelbulle och tjura över trim tokiga ungdomar med alldeles för mycket motor och för lite vett :lol:
-
Skillnaden är att en bil har generellt krockkuddar och bälte.
Du har IAF en chans att överleva.
Skillnaden på 200hk och 1000hk är inte så stor för båda kan färdas i 250km/t utan problem.
Skillnaden på ATV är att 20hk anses som en säker effekt och tar inte maskinerna till en livsfarlig hastighet på samma sätt.
Detta är en spekulation!
Skulle de kunna reglera bilar och MC skulle de säkert gjort det också.
-
Precis... med 20 hk blir inte den odiffade och drivande bakaxeln ett problem, men med fel person vid styret och 50-80 häst så går gärna maskinen mer rakt fram än följer en eventuell kurva... och då kan det bli dyrt för skattebetalarna.
Därav begränsningen.
En trike eller en Spyder tex saknar ju denna 20-hk-regel.
Jag räknar med att det snart införs förarbevis eller ny körkortsklass för fyrhjuling, just pga detta.
-
Haha jo det är ju sant.
Stora skillnaden är väl hur gasglad föraren är :lol:
-
Lg maskin är en riktig ruffel firma, lg står för laser game dom försökte sälja en helt oregisterbar fyrhjuling till mig,och hävdade att den var helt okej att köra på vägen med och inga problem att försäkra.sorgligt...
-
Lg maskin är en riktig ruffel firma, lg står för laser game dom försökte sälja en helt oregisterbar fyrhjuling till mig,och hävdade att den var helt okej att köra på vägen med och inga problem att försäkra.sorgligt...
Du är inte den första verkar det som.
Folk som själv har blivit lurade kör ju den gamla "man kan ju trafikförsäkra på ramnumret, ut o åk fö faan".