ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: amp skrivet 7 oktober 2006 kl. 17:53:48
-
glömde lägga till att det är en 06 feb. det gäller
mvh
AMP
-
?
Ställer du en fråga eller vad vill du med din tråd?
-
nja de va ett tillägg till mitt tidigare inlägg...glömde nämna at tdet var en 06:a
jag tänkt mig..
men det kanske lutar åt en ltz..
har du ngr bra erfarenheter av Dinlis...dom flesta här verkar inte ha det.
-
Detta med Dinli är ju facinerande läsning. Jag står inför att köpa min första quad och har lagt ett antal timmar på nätet för att hitta vad som kan vara en lämplig hoj för mig. Det som är obegripligt är att här på forumet är Dinli totalt sågat medans på flera andra forum rekomenderar man Dinli.
Kolla på http://www.atv.skoter.se där finnes en mer nyanserad och sansad diskussion kring Dinli. Det som är tjatigt är alla som föreslår quadar för 100´-120´som alternativ när man frågar efter råd kring Dinli som kostar under 70 lock NY.
Lycka till
-
Detta med Dinli är ju facinerande läsning. Jag står inför att köpa min första quad och har lagt ett antal timmar på nätet för att hitta vad som kan vara en lämplig hoj för mig. Det som är obegripligt är att här på forumet är Dinli totalt sågat medans på flera andra forum rekomenderar man Dinli.
Kolla på http://www.atv.skoter.se där finnes en mer nyanserad och sansad diskussion kring Dinli. Det som är tjatigt är alla som föreslår quadar för 100´-120´som alternativ när man frågar efter råd kring Dinli som kostar under 70 lock NY.
Lycka till
atv.skoter har ett forum som tyvärr inte är så väl besökt och har faktiskt inte lika insatta och duktiga quad fantaster som atvcenter har.
Kanske är så att många här på atv center kör efter "been there done that" och har en annan synpunkt.
Köper du en Dinli så hoppas jag givetvis att den kommer ge dig många roliga mil! :D
-
Det kan ju givetvis vara så. Funderingarna kvarstår ändå. Du vet väl hur det är när habegäret sliter i kroppen, eller :D För mig som inget kan om quad ser det väldigt bra ut på pappret med en Dinli, mullig motor i en läcker kaross NY för 69 000 kr. när man är sugen tenderar man dässutom att slå dövörat till för kritik och fastna för det positiva
Jag vill nog inte lägga mycket mer än vad en Dinli kostar ny. Såg iofs. en predator till salu för 75 000 den kunde kanske vara något.
Jag tar tacksamt emot råd. Jag är 193 cm lång och väger 120kg så jag behöver en maskin där jag sitter bra. Vill ha bra skjuv i grejorna, har kört en del hoj i mina yngre dar (nu 40)
Budget ABSOLUT max 75 lock, och nej jag skall inte vänta ett tag för att slanta upp +100`Jag kommer nog inte att hittas på crossbanan dock på grusvägar. Pendla till jobbet samt lite utflykter med frugan blir det nog mest.
-
Det kan ju givetvis vara så. Funderingarna kvarstår ändå. Du vet väl hur det är när habegäret sliter i kroppen, eller :D För mig som inget kan om quad ser det väldigt bra ut på pappret med en Dinli, mullig motor i en läcker kaross NY för 69 000 kr. när man är sugen tenderar man dässutom att slå dövörat till för kritik och fastna för det positiva
Jag vill nog inte lägga mycket mer än vad en Dinli kostar ny. Såg iofs. en predator till salu för 75 000 den kunde kanske vara något.
Jag tar tacksamt emot råd. Jag är 193 cm lång och väger 120kg så jag behöver en maskin där jag sitter bra. Vill ha bra skjuv i grejorna, har kört en del hoj i mina yngre dar (nu 40)
Budget ABSOLUT max 75 lock, och nej jag skall inte vänta ett tag för att slanta upp +100`Jag kommer nog inte att hittas på crossbanan dock på grusvägar. Pendla till jobbet samt lite utflykter med frugan blir det nog mest.
Det du skriver i första stycket känner både jag och troligtvis många igen sig i. Man e sugen!!!
Att lägga 100+ känns för alla i plånboken och frågan är om det egentligen är prisvärt med en reggad för den summan?
Själv kör jag terrängreggat pga av att jag bor så till och kan åka oreggat utan att folk bryr sig. Sen e det ekonomiskt också och man kan köpa fler leksaker. Men det passar såklart inte alla.
Du nämner Polaris som i mitt tycke är en kanon maskin och får nog fler som säger lika bakom mig. MEN är inte den endast terrängreggad???
Om du är tvungen att ha en gatreggad köp en Suzuki LTZ400 som kostar ca 79tusen NY! Fanns nyligen nya -06 för 76,500:-
Hellre att du köper en beggad gatreggad som tex LTZ el Raptor 660r än att köpa en ny Dinli. Raptor 660 är kanon om man väger 100+ och kanon till grusvägs race.
Om du ej behöver gatregg så har du köparens marknad och kan få en kanon maskin för en billig penning.
Hoppas du får en maskin du blir nöjd med i slut ändan! :D
-
OK, tack för synpunkter. Så du menar att en vägreggad och fräsch 660 går att hitta inom min budget?
Vad är de vesäntliga skillnaderna på en 660 och en 700?
Jag har fått intrycket att 660 är en något mer "Extrem" maskin som inte är så lämplig som pendlarhoj/längre vägsträckor,
Jag inser att jag mog måste behärska suget och lyssna på er som är erfarna Quad förare.
Vad gäller Predatorn är den Reggad som MC (Kollade med Vägverket) dock finns den 130 mil hemmifrån :(
-
OK, tack för synpunkter. Så du menar att en vägreggad och fräsch 660 går att hitta inom min budget?
Vad är de vesäntliga skillnaderna på en 660 och en 700?
Jag har fått intrycket att 660 är en något mer "Extrem" maskin som inte är så lämplig som pendlarhoj/längre vägsträckor,
Jag inser att jag mog måste behärska suget och lyssna på er som är erfarna Quad förare.
Vad gäller Predatorn är den Reggad som MC (Kollade med Vägverket) dock finns den 130 mil hemmifrån :(
Ja prismässigt ligger en beg Raptor 660 reggad inom 75tusen
ramen. Går inte att jämnföra kvaliten mellan Dinli och Raptor!
Skillnaden mellan 660 och 700 är att 700 är en helt ny modell och mer uppdaterad. Har haft en 700 och har en 660 står i garaget.
Om vi ska prata om 660 så är den ett av dom allra bästa valet att pendla med!
Sätt på ett 14drev i fram (13orginal) och den är perfekt för landsväg och går då 140km/h mätt med bil.
Predator är ett bra val det med.
-
En beg Dinli 450 hittar du för runt 40 - 50 om bara ser dig om på blocket..
Och du har mycket nöje för mindre pengar..
Funkar mycket bra att pendla till jobbet .. lite större än de övriga som har nämts ovan så man sitter mycket bra..
-
Ja det är svårt detta? Men om jag sall göra en analys av läget som jag ser det nu, jag kan inte hitta trådar som handlar om t.ex. yamahas dåliga kvalitet. Så det måste ju ligga enhel del sanning i de trådar som sågar Dinli. Detta tillssamans med det faktum att dinli ägare inte är nöjda med den service de får från ÅF å G-agent gör att jag stryker Dinli från listan.......tror jag :?
Jag letar videra och återkommer med vad det blir?
Tack för goda råd och synpunkter till dig Xtreame
-
Köp en 07 dinli den med nya lyset eller om du vill spara ännu mer den med lyset på styret. Sen kan du ju köpa en stor platt tv till frugan så att hon har något att göra när du är ute och kör. :D
Men välj en bra åf som har en bra importör/generalagent det är det enda som är viktigt. Sen har du ju råd att uppgradera den med just det du vill ha som tillbehör.
MVH
Henke
-
Köp en 07 dinli den med nya lyset eller om du vill spara ännu mer den med lyset på styret. Sen kan du ju köpa en stor platt tv till frugan så att hon har något att göra när du är ute och kör.
Men välj en bra åf som har en bra importör/generalagent det är det enda som är viktigt. Sen har du ju råd att uppgradera den med just det du vill ha som tillbehör
Ja det är ju just detta med prisvärdheten som sätter grillar i huvudet på en och leder till pendlandet mellan dinli och etablerade märken. Ett schyst utblås och lite lul lul. Lite bekymmrad blir man dock när gatquadpunktse som tidigare varit ÅF lägger märket på is intil G.agenterna kan garantera service och reservdelstillgång.
Finns det någon som kan/vill rekomendera en seriös Dinli ÅF i GBG området?
-
Ja det är ju just detta med prisvärdheten som sätter grillar i huvudet på en och leder till pendlandet mellan dinli och etablerade märken. Ett schyst utblås och lite lul lul. Lite bekymmrad blir man dock när gatquadpunktse som tidigare varit ÅF lägger märket på is intil G.agenterna kan garantera service och reservdelstillgång.
Finns det någon som kan/vill rekomendera en seriös Dinli ÅF i GBG området?
Anledningen till att jag lagt märket på is är inte pga. märket, utan att det finns 2st importörer och då tenderar det lite till att dom skaffar för många åf som är helt gröna på området för att nå ut med sin produkt på så många ställen som möjligt utan att veta om den nya åf:en är insatt eller ej.
Så det är inte konstigt att man tröttnar efter allt skitsnack som snurrar tex. här på forumet av folk som överhuvudtaget aldrig ägt en Dinli men är ändå experter på området enbart genom hörsägen :wink:
Tar man och jämför DMX 450 Vs Raptor 350-ägarna på Skånequad så har Yama ägarna haft mest strul med sina maskiner men det kan ju bero på att dom är flest eller??? :wink:
Kollar man sen stora märken som tex Can Am så är det ganska mycket små strul med dom med (Tex. remar som inte håller osv...) men man ser inte massa gnäll och skit skriverier från ägarnas polare är det respekt för att dom köpt en nästan dubbelt så dyr maskin??
Kollar man sedan mest sålda maskiner så är det troligen i denna ordning SMC,Linhai,Dinli, Yamaha (350) osv..är det konstigt att det hittas fel på maskiner som det sålts flest enheter av:wink:
Är det så här????
SMCn accepteras det lite mer för den är relativt billig??
Linhai är billigaste atvn som håller hyfsat så då tolererar man mer??
Dinlin är lite dyrare och då skall den korsfästas för det är ett nytt märke??
Yamaha 350 lite billigare än Dinlin men från ett stort märke då skall den höjas till skyarna oavsätt vad??
Jag kanske har fel men det verkar vara så när man läser alla inlägg i detta forum. :oops: :wink:
Åter till din fråga Rider:
I Göteborgs området kan jag rekomendera Rille på www.mmbatv.se 8)
Hoppas att Atvcenter kan komma tillbaka till att vara sveriges seriösaste forum igen där folk får hjälp med frågor och får seriösa svar tillbaka.
Så till dom som inte vet helt säkert eller saknar kunskap skaffa det innan ni svarar så är det en bra bit på vägen.
P.s Kommer troligen skriva om en helt ny maskin på svenska marknaden på söndag om den håller dom mått jag kräver på maskiner i vårt sortiment
Dom som vill se testet och provköra lite är välkommna till Netto i Örkeljunga kl.10.00 på lördag!! Håller den inte måttet skriver jag givetvis det med :wink: d.s
Mvh Nonne
-
stryp av en dinli o inga garantier gäller enl åf....jätte bra med den dåliga kvaliten o det hyfsade draget....ingenting håller om man vill gasa lite...kör man strypt kanske den håller....men som åf skulle jag aldrig rekomendera dinli till nån som inte gillar o mecka o kan mecka.... o reservdelar verkar vara väldigt svårt att få fram....skulle kunna göra det här inlägget låååååångt...men jag tycker ....o det är bara lilla jag...att dinli inte hör hemma i en seriös atv bransch.... :?
-
Tror dom flesta garantier som har varit problem på dinli gäller oavsett att den är stryp eller ej. Vibbrationer finns där även om den är strypt så vad är problemet???
Skruvar/bultar som släpper har aldrig haft det problemet förutom värmeskyddet på kröken. Så vad är problemet?? (jo kanske en åf som inte gått igenom maskinen innan lev.)
Tex. bränslekran, blinkers, speglar, bussningar, nått relä och nån svets, beror väl inte på om den är stryp eller ej.
En seriös åf förstår det. (bland annat Nonne).
Långa lev. tider på reservdelar ??????? beställde nyss en och det skulle ta max en vecka. Ett annat problem som gick på garanti (kylare) tog ca 1 vecka. Så vad är problemet?
Så reservdelar finns och har aldrig haft problem med det (kanske för att jag har en åf som bryr sig och tänker långsiktigt)
Min åf tillverkade egna a-armsbussningar till slut när inget hjälpte. Där har det varit prob då inget har hjälpt men till slut så löstes även det.
Slutsats ÅF,ÅF,ÅF och ÅF är vad det beror på. Ibland kanske det är eran åf som inte lyckats fixa prob. och då har förlängt sin tid med att ge en nödlögn. (spekulationer) :D
Så det ligger nog en hel del i vad Nonne skriver. Det jag tycker är att dom som vet minst verkar skriva mest.
Så om någon lägger upp en fråga om ett prob med dinli då sabbas tråden ganska snabbt av först och främst dom som inte ens har en egen. Med att det är bara skräp skräp sälj skiten skaffa en maskin med kvalitet.
När jag såg en tråd om att nya ltr-450 hade en barnsjukdom så stod det inte ens ett inlägg mer i den tråden(tror inte det står det än) så vad säger det??
/Henke atvcentertrött Dinli ägare.
Finns mycket bra på atvcenter men nästan hela dinli tråden är ju löjlig.
-
Måste man ha haft en Dinli för att få uttala sig om dess kvalite?
Måste en cancerläkare haft cancer för att uttala sig?
Måste en sportjournalist spelat i AIK för att kunna ge dom kritik?
Jag påstår att Dinli är en skam för quad släktet...Varför! Jo jag gjorde en sammanställning av negativ publicitet här på Dinlis Forum på ATV Center och resultatet finns i en av trådarna här på forumet.
Ljuger inläggen? det får ni avgöra själva, jag tror inte Dinli ägarna ljuger om sin egna hoj!
Sen förstår jag Dinli återförsäljarnas frustration över det, men varje inlägg finns här på forumet och jag kan inte känna mig skyldig till Dinlis missnöjda ägare!!! Personligen har det gått så långt att ser jag en Dinli hos en ÅF känns den oseriös! idiotiskt jag vet men kan inte rå för det.
Själv har jag haft CBW250 som jag åkte 80mil med problemfritt.
-Raptor 660 som jag har kvar än. Mil antalet är riktigt LÅNGT på den och enda problemet är en glapp kontakt till backen som jag kommit åt när jag gjort oljebyte och är självförvållat... ett enda problem på hela tiden!!! Sjuk kvalite i en 660!
-Raptor 700 som gick perfekt, körde dock bara ca 150mil tills jag blev erbjuden ett överpris på den och sålde den.
Att japsarna har lika mkt fel men att det mörkas låter lite som ett dåligt panik argument i mina öron...
Ställ en Raptor 660 el LTZ400 mot en Dinli i en 1000mila test så törs jag sätta en av mina bilar på att Dinlin torskar!
-
Du verkar ju vart nöjd med din smc iaf.
Hade tidigare en Barossa och kan helt ärligt säga att jag skulle ALDRIG byta tillbaka Dinlin mot Barossan då var jag ändå nöjd med barossan.
Dinlin jag har haft har bara strulat ordentligt med dom jävla bussningarna.
var ganska nära att välja en LTZ från början men med den prissättningen som var då hade jag fått ge 15000 extra. Om min avsikt vart att ligga och köra bakhjul hela tiden eller att köra mycket MX hade jag nog valt den.
Ångrar än idag inte mitt val. (isf kunde jag bara byta en gång till typ sålt Dinlin för 45000 köpt beg LTZ för 60000)
Sen tycker jag faktiskt Dinlin Får bra betyg här på forumet efersom den alltid jämförs dyrare maskiner typ raptor 700.
Skiljer ju bara 45000 så det blir samma som mellan Dinlin och en oreggad loncin :P
Kanske vi Dinli ägare ska börja håna alla som köper maskin för 15000-20000 :roll:
Sen är det ju bra att du är lika beläst på Dinli som en Cancerläkare är på cancer :?
och sä
-
Sen tycker jag faktiskt Dinlin Får bra betyg här på forumet efersom den alltid jämförs dyrare maskiner typ raptor 700.
Bra betyg pga av att den jämförs med en 700? Ehh nu surrar du väl? Kan man acceptera alla fel pga av det?
Kanske vi Dinli ägare ska börja håna alla som köper maskin för 15000-20000 :roll:
Varför ska man håna folk med billigare maskiner? Är det inte kvaliten man är ute efter?
Sen är det ju bra att du är lika beläst på Dinli som en Cancerläkare är på cancer :?
Haha! antingen är du lite efter eller så förstår du inte den ironiska jämförelsen! Är ingen expert alls på Dinli, det ända jag gjort är att sammanfatta Dinli ägarnas inlägg...
Nä nu orkar jag inte argumentera mer med Dinli ägare, dom vrider och vänder på ord för att försöka få rätt.
Kom med riktiga argument och bevis istället för att vrida om meningar och ord!
Tror bestämt att Dinli ägarna har som sina hojjar "En skruv lös"!
Fråga vad Klotsvenne tycker om Dinli!
Han är troligtvis en av dom Daredevils som åker mest quad på detta forum och har även haft en Dinli. Nu åker han LTZ och har lite att jämföra med.
-
Du bevisar ju iaf med all tydlighet att du har känsla för Ironi med tanke på hur du tolkat mitt inlägg :?
-
EEhhh alla fel ?
rteodde jag skrivit att enda riktiga problemet jag haft är med bussningarna :?:
-
Extream:
Hur kan du med gott samvete tipsa rider om en LTZ-400, när han precis sagt att han är nästan 2 meter lång och att han inte tänker köra på cross banan. Alla vet att LTZ är liten och smidig och den är som handen i handsken på crossbanan...
Äh, du fattar väl att När barossa pratar om bra betyg angående raptor 700. För fan! Så fort någon har något problem med sin dmx 450, så kommer det en snabb jävla kommentar om att han skulle köpt en raptor 700 istället. Den har ju tamej lappen en prislapp på över 100 000kr. Något tipps det får han inte. En hånfull kommentar är det enda som yttras. Klart alla som har en dmx450 blir sne då(jag har själv ingen sån, har inte haft heller)!
Skulle det vara så att någon med en R 700 får problem så säger dom ändå inget. Inte klämmer dom då ur sig det här iallafall.
Också säger du typ "fråga klotsvenne så får du höra". Inte ens han kan tala för alla dinli ägare och för de som funderar på att köpa en. Även om det är han som har mest problem. Men frågan är väl om han inte har lite trubbel med åf också va? Haha så fort någon av er "Dinli hatare" får problem på forumet så kallar ni på "GURUN"... klotsvenne....
-
"Onlyhenke" gjorde ju en undersökning om vad dinli ägarna tycker om sina maskiner. Av 22 stycken som har röstat så är det bara 3 som Tycker att de var för snål och att de skulle ha köpt en raptor istället. tror det var fyra som inte var riktigt nöjd och tyckte att den skulle förbättras på några punkter. Resten var helnöjda!
Varför är inte det den rätta sanningen? När DMX ägarna själva får prata...
Givetvis så är raptorn bättre på de allra flesta punkter. Det är inte det som är grejen, om den är bäst eller inte.
-
vad är problemet??? min dinli har stått 6 månader på verkstaden....o det finns fler som stått snart 3...så vad är problemet...??? :?
-
Så det är inte konstigt att man tröttnar efter allt skitsnack som snurrar tex. här på forumet av folk som överhuvudtaget aldrig ägt en Dinli men är ändå experter på området enbart genom hörsägen
Jag kan känna igjen detta, jag har en Hyundai Santa Fe och det ar nog frågan om inte det råder samma fenomen här, det fälls ständigt kommentarer om att det minnsan inte är en riktig 4wd. Att Land Cruiser är mycket bättre; ja vist skiljer ju bara ca 200 papp mellan dom bilarna.
Min Santa Fe funkar dock överlag bra, ingert krångel men häller inte snabbast eller lyxigast och framförallt inte dyrast.
Det är märkligt vilka känslor denna maskin väcker, om man är lagd åt det konspiratoriska hållet skulla man kunne mistänka att de som betalat betydligt mera för sina maskiner inte kan acceptera att dinli är en bra aallroundmaskin. sedan skulle det vara väldigt intressant att se försäljningsstatestik på de olika märkena. En tekninsk produkt som snabbt tar marknadsandelar kan ofta ha svårt att följa denna tillväxt vad gäller service och logistik. Det är inte många år sedan VW var i blåsväder pga. detta.
Kul att se att det trots allt kommer lite nyanserade inlägg.även här på forumet har varit ute på flera forum nu och det är huvudsakligen här Dinli betraktas som något katten råkat släpa med sig inn.
Såg även i en tråd längre ner att LTZ var en liten hoj (jag är 193 cm) och jag söker främst en pendlarhoj som jag KAN busa med på grusvägar etc.
Jag får nog åka för en närmare titt på bl.a. Dinli Suget efter en quad är enormt och förvirringen total. Frugan har lagt in veto mot köp innan Köket är klart dock, så det blir till att snickra järnet de närmaste veckorna. vill ju ha en maskin innan snön kommer.
-
Skulle det vara så att någon med en R 700 får problem så säger dom ändå inget. Inte klämmer dom då ur sig det här iallafall.
Om jag hade något problem, varför skulle jag inte skriva om det här då? Är det något jag behöver ha svar på så frågar jag på Atvcenter först, sedan raptorforum.com. Och med största sanorlikhet så har man fått svar på frågan eller lösning på problemet då.
-
det ända jag gjort är att sammanfatta Dinli ägarnas inlägg...
Nä nu orkar jag inte argumentera mer med Dinli ägare, dom vrider och vänder på ord för att försöka få rätt.
Kom med riktiga argument och bevis istället för att vrida om meningar och ord!
Tror bestämt att Dinli ägarna har som sina hojjar "En skruv lös"!
Jaha så att sammanfatta en massa kritik har nu blivit ett mått på Kvalitet, med sådant resonemang kan man nog såga vilken hoj som helst, finns inte en enda maskin som varit helt klanderfri vågar jag påstå. Att sen dra alla Dinliägare över en kamm verkar inte så snällt, det finns många som är jättenöjda med sina Dinlis. Alla dessa har ju inte haft någon anledning att klaga och kan väl inte vara så dumma att de inte förstår bättre. Nä låt var och en få ha vilken maskin de vill och har råd med!
Har fortfarande inte Dinli men börjar fanimej fundera på att köpa en, måste ju gå att få tag på en billigt med alla dessa missnöjda ägare :roll:
-
Min Dinli 450 07a går skitfint, har iåf sig bara kört ca 25mil med den men den går väldigt fint, inga problem hittills...
Min första ATV jag köpt å jag är väldigt nöjd :)
-
Dinli ägarnas rabiata illvrål fortsätter! :D
Men som sagt, sluta vrid och vänd på ord och meningar och kom med fakta istället... Om Dinli är så bra bevisa det då! Är inte svårare.
Sen om insändarna om Dinli här på forumet ljuger som ni antyder hela tiden så undrar jag varför?
Klotsvennes har stått på verkstad i flera månader! VARFÖR står den där?
Eller ljuger han som alla andra som talar illa om Dinli?
Mitt engagemang i detta ämne grundar i att jag lider med dom som tar lån inför ett Dinli köp med förhoppningarna på topp och så blir det en enda besvikelse! amorteringarna kommer trots att den står på verkstad! :(
Nej det här är mitt sista inlägg om Dinli pga av att mot argumentationerna är inte konkreta och i svagaste laget.
Antingen finns det några få med läs och förstå svårigheter i Dinli lägret eller så blundar man för fakta!
Skönt att det även finns Dinli ägare med självförtroende och självdistans som kan säga vad dom tycker utan att fäkta med armarna...
Är bara att hoppas att -07 är uppgraderade och funkar mkt bättre! Jag är då den första att lyfta på hatten i så fall!
Peace!
-
vad är problemet??? min dinli har stått 6 månader på verkstaden....o det finns fler som stått snart 3...så vad är problemet...??? :?
Exakt vad är problemet???????? Varför står din där med ventilproblem, plus att någon till med ventilproblem (tror det är ca 3 eller 4 st) står där och inget händer. Och det är väl bara dom som har ventilproblem som får stå?
Är det någon utredning eller????? eller vill dom bara jävlas med er som fått det problemet???? :D
Är det Dinli metal som tycker att den ska stå där, eller är det Importören som tycker det eller är det ÅF som tycker det???????????????
För det är väl mest det som har retat upp dom flesta dinlihatarna på detta forumet.
Det beryktade "kompet" tråden var det som startade allt.
(sedan rullade det på dåliga ventiler, foder kamaxlar mm)
Är det ingen som verkligen vill veta varför dom står där dom står utan komp, och inga reservdelar finns i sverige eller inte ens i hela världen, som det ryktas om. vad är verkligen problemet????
Jag är nyfiken
mvh
Henke
-
kanske ett fall för uppdrag granskning eller kalla fakta, att undersöka mystiken med dom förlorade kompett maskinerna
Hade jag varit "Klotsvenne" så hade jag inte bara ståt å gapat på Atvcenter jag hade gapat hos ÅF. Eller varför inte gå vidare till Importör/generalagenterna och fråga. Dom är inte osynliga på nätet så det kan väl inte vara något problem????
Det har jag gjort när det varit något garanti/barnsjukdom problem på maskinen, gapat på min ÅF.
-
om du inte tror att jag gapat på min åf...det har jag..o det kommer troligen sluta med rättegång ...så kul är det....dom står på sig...o vägrar häva köpet o sarner har jag pratat med...men JAG har köpt den av åf ...men konsumentombudet i tälje tycker att det ska anmälas till anr...och det är på gång....om ni inte orkar höra sanningen.....notera att min åf är väldigt oseriös....det finns självklart seriösa åf.... :?
-
Dinli ägarnas rabiata illvrål fortsätter! :D
Men som sagt, sluta vrid och vänd på ord och meningar och kom med fakta istället... Om Dinli är så bra bevisa det då! Är inte svårare.
Sen om insändarna om Dinli här på forumet ljuger som ni antyder hela tiden så undrar jag varför?
Tycker snarare att det är Dinli"hatarnas" rabiata illvrål som fortsätter. Om man är nöjd, hur ska man bevisa det för dig? Jag har skrivit massor med gånger att min Dinli fungerade perfekt och jag tycker ofta att jag ser andra som inser begränsningarna på sin Dinli och är nöjda med den. Att det inte är en maskin för crossbanan är väl alla överens om, att den är kanonkul på grusvägar också. Anledningen till att jag bytte till Raptor var att jag ville ha mer effekt och mer eftermarknadsprylar, inget annat.
-
Vi har haft en Dinli 450 sedan maj för uthyrning. Hitills har den rullat 250 problemfria mil(hårt körd som hyresmaskin!). Backspeglar/blinkers byttes, styrlås togs bort av ÅF innan lev. Servad enligt boken hos ÅF. Vi har fått skruva en del själv faktiskt - bytt glödlampa bak 1ggr, dragit åt plastskärmarna 1ggr.
I övrigt har INGENTING lossnat eller gått sönder...
Dessutom är strypningar plockade, större munstycke och nytt filter.
Jag kan oxå intyga att dom som hyrt den av oss kommer alla tillbaka mycket nöjda!
-
Tycker nog det finns gott om inlägg här där Dinli ägare berättar om sina problem, stora som små. Sen får man väl utgå från att dom flesta kan läsa mellan raderna och själva bedömma om det är värt att köpa en Dinli.
Det som jag tror dom flesta som söker runt på detta forumet förstår är att det är all idé att byta ut blinkers och backspeglar vilket självklart inte är bra men fullt möjligt att räkna in i sin budget. Sen måste man vara väldigt noga med att få dit rätt munstycke när man bestämmer sig för att ta väck strypningarna.
vad det gäller klotsvennes maskin så lider nog alla Dinli ägare med honom
men det är ju väldigt svårt att göra en objektiv bedömning med enbart den infon som finns här på forumet.
har personligen träffat ca 15 personer som kört Dinlin samtliga har haft vissa problem men ingen har sagt att dom är jätte missnöjda.
Tycker inte heller det är så många Dinli ägare som höjer maskinen till skyarna. Det verkar mest som ägarna irriteras sig över att all maskiner skall bedömmas efter 2-3 maskiner med fel.
Jonte här på forumet har ju haft mega problem med sin yamaha men det vore ju korkat att såga alla yamaha maskiner för det.
Nu kommer jag inte lägga mer energi på detta med att försvara Dinli
jag har återgett fakta om min maskin i flera andra trådar där står om alla mina problem samt resultatet av maratonhelgen med över 80 mils körning på en helg
n
-
vad är problemet??? min dinli har stått 6 månader på verkstaden....o det finns fler som stått snart 3...så vad är problemet...??? :?
Det finns betydligt fler som INTE står still.
-
Klotsvennes har stått på verkstad i flera månader! VARFÖR står den där?
Eller ljuger han som alla andra som talar illa om Dinli
Oj, där hoppade gurun fram igen. Ett och samma exempel hela tiden. Hans fucking Åf måste ju vara en riktig nolla! Inte kan det då vara bara hans dinli dmx som rår för att han står där.
Många är dom som lämnat in sin maskin och sedan fått tillbaka den igen. Utan att det tar särskillt lång tid.
Nej det här är mitt sista inlägg om Dinli pga av att mot argumentationerna är inte konkreta och i svagaste laget.
Vilken grymt töntig komentar, du får skärpa till dig, och när du tidigare tippsade den nästan 2 meter långa mannen som skulle köra grusväg och pendla, att köpa en ltz-400... Det kallar jag ett riktigt kvalificerat skit argument.
-
och när du tidigare tippsade den nästan 2 meter långa mannen som skulle köra grusväg och pendla, att köpa en ltz-400... Det kallar jag ett riktigt kvalificerat skit argument.
OK j...igt svåt för en nybörjare att veta vilken hoj man skall rikta in sig på när märkes fantakier rekomenderar maskiner helt efter eget huvud utan att ta hänsyn till angiven kravspecifikation. jag kommer att åka i väg för att titta på lite olika hojar i morgon. men med min storlek 193 cm och min budget 75 000 så ligger ju dinli onekligen bra till.
Om detta forum fortfarande skall vara ett växande och populärt forum tror jag det är viktigt att ta hand om nya medlämmar och inte komma med skrämsel propaganda kring enskilda märken. vissa aktiva skribenter på detta forum tycks mena at alla maskiner under 100 000 kr går fet bort.
Det kan väl inte vara så att dessa hojar är så kassa????? Jag kan ju faktiskt få en j....igt schyst MC "för Dinli pengar"
sedan ytterligare en fråga, mänga talar med stolthet att deras maskin minsann har rullat 500-600 mil utan problem. Jag hade ne XR 600 som jag körde 3000 mil HEKT utan missöden. Varför förefaller det som om livslängden på en quad och en Mc har en otroligt stor skillnad?
-
Det finns dom som har kört flera tusen mil med quad också, bl.a. med en Kymco Kxr och en Raptor 350 som jag läst om, men eftersom det är en ganska ny företelse med quad så är dom av förståeliga skäl inte så många...
-
TiLL Rider: Det är bara att acceptera en quad håller överlag mycket sämre än en vanlig MC.
Vad et gäller ditt köp och dina frågor är får man väl be lite om ursäkt för att tråden spårat ut lite (Dinli trådar gör ju lätt det)
Åk och titta o känn på olika maskiner, skaffa dig en egen uppfattning samt titta runt här på forumet efter saklig info om olika maskiner.
LTZ är iaf större än raptor 350 och själv sitter jag helt ok påden också men jag anser att Dinlin ger mig bästa körställningen av dom båda när det gäller den typ av körning som den är gjord för.
Du skulle ju kunna köpa en billigare beg maskin för att kolla vilken typ av körning du verkligen kommer att ägna dig åt (blir inte alltid som man trott).
Lycka Till
-
Rider:
Många gånger när någon har stora problem med sin Dinli så är det ÅF som är det största problemet. Det är viktigt att ha en bra åf, ser du till att du har det, så har du minskat risken rejält för tråkigheter.
Välj en åf som säljer de större märkena också. Egen verkstad osv... Bor du på någon större ort finns det säkert fler här på forumet som handlat på det stället som du funderar på. Kanske kan någon ge lite tips och synpunkter.
-
Skulle det vara så att någon med en R 700 får problem så säger dom ändå inget. Inte klämmer dom då ur sig det här iallafall.
Om jag hade något problem, varför skulle jag inte skriva om det här då? Är det något jag behöver ha svar på så frågar jag på Atvcenter först, sedan raptorforum.com. Och med största sanorlikhet så har man fått svar på frågan eller lösning på problemet då.
Jag tror absolut att du skulle göra det, men inte de jönssar som bra tjatar om hur bra deras maskiner är jämfört med vissa andra.
Hopppas vi kan komma tillbaka till det gudomliga forum detta var för ett år sedan ungefär.
-
HEJ!!
Har i dag ägnat dagen åt provkörning och analys. Vist ..... det är ett j....la ryt i en 700R men 115 000 ligger VÄL över min budget. LTZ 400 som någon förvirrad själ rekommenderade min 193 cm långa kropp, är befängt den kändes LITEN.
Så med pris och med två av varandra oberoende ÅF som båda förnekar att de haft några störrre prblem med Dinli tror jag nog att det blir en Dinli 450 för min del!!
-
På Dinlin sitter man mycket bra och vilket drag där är i dem... det finns mer kraft i dem än vad man kan tro..
Jag har min till jobbet varje dag och tyckte att det skulle vara skönt o få ner varvet på den... jag har monterat andra drev 15 fram och 36 bak... femte växlen käns nästan som en överväxel nu och vill man krypa runt i skogen så går det fortfarande mycket bra.. : )
Lycka till med din maskin... viken det nu blir : )
-
HEJ!!
Har i dag ägnat dagen åt provkörning och analys. Vist ..... det är ett j....la ryt i en 700R men 115 000 ligger VÄL över min budget. LTZ 400 som någon förvirrad själ rekommenderade min 193 cm långa kropp, är befängt den kändes LITEN.
Så med pris och med två av varandra oberoende ÅF som båda förnekar att de haft några störrre prblem med Dinli tror jag nog att det blir en Dinli 450 för min del!!
Är själv 193cm tycker ltz fungerar alldeles utmärkt mot andra hojar jag har provat- Men som sagt ska du bara köra gata å lite skog köp en dinli. Ska du härja på bana å i grus gropar köp en LTZ. Annars kan du ju köpa vargens raptor 700 för en 87-88000 titta under köp å sälj!
-
det finns en stor skillnad på en suzuki o tex en dinli....till suzukin yamahan hondan osv kan man vända sig till tex suzukihandlaren o köpa reservdelar över disk .... känns faktiskt inte som det funkar med tex dinli....om det är motordelar....hur långa leverans tider är acceptabla....högst 2 veckor...då hinner dom skicka dom runt jorden flera gånger... :?
-
det finns en stor skillnad på en suzuki o tex en dinli....till suzukin yamahan hondan osv kan man vända sig till tex suzukihandlaren o köpa reservdelar över disk .... känns faktiskt inte som det funkar med tex dinli....om det är motordelar....hur långa leverans tider är acceptabla....högst 2 veckor...då hinner dom skicka dom runt jorden flera gånger... :?
Jo godmiddag, inte på Yamahacenter i Helsingborg i alla fall. Fick vänta två veckor på mina hjullager och det är det normala säger dom. Tror inte ens det finns slitagedelar som bromsbelägg hemma, så motordelar inte en chans!
-
:roll:
-
LAHA Eftersom Raptor 350 ltz 400 medmera maskiner inte är så stora som tillexempel crossar. Så har inte ÅF dem delarna hemma. Men dem har en sändning från japan varje vecka i varjefall Suzuki så delarna får man huffsat fort. men ska du t. ex ha Dinli delar så kan inte t.ex Nisse 4wd beställa direkt från Dinli utan det måste gå igenom genralagenten.
Visserligen gör det även det på typ DIN MC men dem har så pass bra data system så beställningen passerar bara KGz Suzuki.
Sen om du skall ha ett bak axellager riv bort det å åk till närmaste SKF försäljare så fixAR DEM NOG FRAM ETT NYTT PÅ NOLL TID.
-
Klotsvennes har stått på verkstad i flera månader! VARFÖR står den där?
Eller ljuger han som alla andra som talar illa om Dinli
Oj, där hoppade gurun fram igen. Ett och samma exempel hela tiden. Hans fucking Åf måste ju vara en riktig nolla! Inte kan det då vara bara hans dinli dmx som rår för att han står där.
Många är dom som lämnat in sin maskin och sedan fått tillbaka den igen. Utan att det tar särskillt lång tid.
Nej det här är mitt sista inlägg om Dinli pga av att mot argumentationerna är inte konkreta och i svagaste laget.
Vilken grymt töntig komentar, du får skärpa till dig, och när du tidigare tippsade den nästan 2 meter långa mannen som skulle köra grusväg och pendla, att köpa en ltz-400... Det kallar jag ett riktigt kvalificerat skit argument.
Om en Dinli hamnar på verkstad... Varför har den kommit dit?
Jo den är trasig! Hur kan man acceptera att slänga ut nästan 70tusen och sen försvara nått dyligt och alla bevisliga fel? Visst finns det maskiner som går bra men fel statistiken finns fortfarande i verkligheten. Är den acceptabel? Neeej inte för 70papp!!
Varför kan man inte pendla och åka grusväg med en LTZ? Varför?
Tror man kommer fler mil med en sådan än en Dinli... Om man drevar en LTZ går den perfekt att pendla med. Har en polare som gör det och den står inte ens på verkstad hela tiden.
Sen var ramen 75tusen kronor och då kan man inte få en grusvägsracer som KFX700 el Raptor 700... Har man en snäv budget kan man inte få dom bästa maskinerna för ända målet!
Libba tycker det funkar bra med sina 193cm och LTZ är han lika knäpp han också? Skulle man inte utala sig först om man hade en egen maskin i fråga?
Dinli har en lite synvilla i form av onödigt högt placerade framskärmar... Vilket bidrar med att den känns större när man sitter på den.
Nej klart som fan han ska köpa en Dinli och pendla med, den är ju så hög!!! :roll:
-
Sen om du skall ha ett bak axellager riv bort det å åk till närmaste SKF försäljare så fixAR DEM NOG FRAM ETT NYTT PÅ NOLL TID.
Jo om jag inte hade garanti så hade det varit mitt förstaval, tyckte det fick räcka att göra jobbet själv. Men har man 5 års garanti och har betalt för det så tycker jag att det ska utnyttjas. Men jag ska ärligt medge att nästa gång blir det SKF, men bara för att få bättre kvalitet.
-
Ett lager kan inte kosta många spänn. Ring Yamaha och säg att du löser lagerbiten själv men att du vill ha ett tillgodo kvitto hos dem. Dessutom lär ju SKF lager vara bra mycket bättre än Yamahas!
-
Xtreame: nu e du ju här igen o trampar runt.. Låt oss Diliägare vara nu o kryp tillbaka under fliken Yamaha eller vilket märke du nu har och bli kvar där... orkar inte höra dig propagera för just det som du kör när du inte kan acceptera att det finns fler maskiner på marknaden.. det räckr ju med att du talar om vilka fördelar som just den maskinen som du har och tala om alla andra fel som dinli har bara för att du har hört det låter bara löjligt i mina öron..
-
Det var ett jävla gnäll på oss Dinli ägare asså...
-
Om allt hade funkat som det borde så skulle alla ÅF vara "riktiga" ÅF. Som det sagts tidigare så finns det alldeles för många dinli ÅF. Många vet inte vad de sysslar med, de har inte en susning om hur de ska lösa problem (varken med kunden eller med hojjen) när kunden trillar in å är förbannad.
Förmodligen skulle det gå mycket snabbare att få hem delar till färre ÅF och de skulle veta direkt vad som är problemet. De vet hur man gör för att konfrontera importörer å trycka på lite xtra. Det gör inte "kalles gummi" i sveg. Det händer inte ett smack när han ringer och stammar fram nåt. Importören har högre prio på andra ställen. Å de finns många "Kalles gummi" i det här fallet.
Hojjarna skulle bli lagade och uppdaterade snabbt. Problemen skulle försvinna lika fort som dom kom.
Självklart kan man åka ltz-400 om man är nästan 2 meter. Särskillt om man är sugen på att åka på bana också. Men är man 2 meter lång och inte vill åka på crossbanan alls, så kan du väl inte mena att det är det första och bästa alternativet för ett tips?
JAG anser också att yama, zoka mfl, ligger steget före dinli på det mesta. Men den är jävligt billig och det är framförallt hur VISSA bemöter människor som har problem med sin dinli och de som funderar på att köpa en som irriterar mig. De blir sågade och idiot förklarade direkt. Ofta blir svaret från VISSA," haha köpa en dinli!? Kör ner den i ån så slipper du skiten!"... Givetvis så får man ju tycka vad man vill om en maskin. Men som sagt. Hoppas forumet kommer tillbaka till "vi med quad" känslan som fanns för ca 1 år sedan...
-
Håller med om att det är bättre att hjälpa dom som har problem än att mucka.....vem vet nästa gång är det ju dom som behöver hjälp.
-
Den e ju bara 7000kr billigare än LTZ
-
Den e ju bara 7000kr billigare än LTZ
Men för fan...Har du provision eller? Om du är glad för det du har, var glad för det då. Var inte surpuppa för att andra inte har det du har. Man tycker olika. Det är inte så att de andra är dum. Har man satt en gräns så har man. "den kostar ju bara 7000kr mer" Så kan man resonera tills man är uppe på den dyraste som finns att tillgå.
De flesta som har en dinli har inte pengarna till en dyrare maskin. De har förmodligen redan sprängt sin "quad budget" med dmx 450 köpet. Den som har pengar köper en dyr maskin och an inte förstå hur man kan ha en billig skit dinli.
Jag menar att den typiske dmx 450 köparen, velar mellan att höjja insatsen och slå till på en 450, istället för att köpa den där smc 300cc eller 250cc. Som det var tänkt från början. Liten ekonomi... Men man vill ju ha lite krut i motorn... De har redan sprängt budgeten. Att köpa något dyrare är helt omöjligt i den här situationen.
-
Den som har pengarna till en raptor eller kawa eller vad det nu är. Han funderar eventuellt på att tjäna in en slant genom att köpa en dmx 450. Men kanske bestämmer sig för att köpa nåt "riktigt" endå. Pengarna finns ju så...
-
Kan inte låta bli att lägga mig i.... 99% av oss har köpt sin hoj på avbetalning 7000:- mer eller mindre märks knappast...men kvalitetskillnaden är enorm, samt att det finns eftermarknadsprylar till förbannelse. Tänk den dagen en Dinli får ett riktigt motorras... då står ni där utan reservdelar i flera månader.... till en suzuki får du hem allt du behöver från usa på en vecka...oftast till halva priset..
Mitt råd....var inte dumsnål...det blir dyrare i längden...
Peace quaders
-
Finns fler kvalitéts fordon på marknaden :wink:
http://expressen.se/?a=752360
-
Om allt hade funkat som det borde så skulle alla ÅF vara "riktiga" ÅF. Som det sagts tidigare så finns det alldeles för många dinli ÅF. Många vet inte vad de sysslar med, de har inte en susning om hur de ska lösa problem (varken med kunden eller med hojjen) när kunden trillar in å är förbannad.
Förmodligen skulle det gå mycket snabbare att få hem delar till färre ÅF och de skulle veta direkt vad som är problemet. De vet hur man gör för att konfrontera importörer å trycka på lite xtra. Det gör inte "kalles gummi" i sveg. Det händer inte ett smack när han ringer och stammar fram nåt. Importören har högre prio på andra ställen. Å de finns många "Kalles gummi" i det här fallet.
Hojjarna skulle bli lagade och uppdaterade snabbt. Problemen skulle försvinna lika fort som dom kom. Det var det vettigaste jag har läst på länge, helt rätt låt oss sluta tjaffsa om vad som e skit o inte skit :P
Självklart kan man åka ltz-400 om man är nästan 2 meter. Särskillt om man är sugen på att åka på bana också. Men är man 2 meter lång och inte vill åka på crossbanan alls, så kan du väl inte mena att det är det första och bästa alternativet för ett tips?
JAG anser också att yama, zoka mfl, ligger steget före dinli på det mesta. Men den är jävligt billig och det är framförallt hur VISSA bemöter människor som har problem med sin dinli och de som funderar på att köpa en som irriterar mig. De blir sågade och idiot förklarade direkt. Ofta blir svaret från VISSA," haha köpa en dinli!? Kör ner den i ån så slipper du skiten!"... Givetvis så får man ju tycka vad man vill om en maskin. Men som sagt. Hoppas forumet kommer tillbaka till "vi med quad" känslan som fanns för ca 1 år sedan...
-
om jag inte mins helt fel så är det fuji motorr som gör dinli motorn eller???
har en kul grej om dom.... :P
-
Å den är? mantafredde!
-
finns bra/dåligt,måndags/fredags ex av alla märken va de beträffar dinly var de en kund som kom in efter 70mil och gjorde första servicen han hade då redan monterat på Duncan racesystem + tagit bort alla strypningar..sedan kom han tebax efter en månad för service då hade maskinen gått ca 450 mil . verkstaden var tvungen att fråga : Hur i he.... kan den gått så långt på 1 mån???? ingen service alls inte ens ett oljebyte inga problem!! kunden sa: ja har varit på semester med min nya leksak 8O !!!
som sagt : "man kan inte dra alla över en quad"
-
Ja sveene e jävligt glad på sin ÅF. Garantier vad e de?
Klarar inte av att lämna garantier på jobbet dem gjort. Är det så att vi har odugliga ÅF i sverige som förösker tälja guld så länge det går?
-
Kan inte låta bli att lägga mig i.... 99% av oss har köpt sin hoj på avbetalning 7000:- mer eller mindre märks knappast...men kvalitetskillnaden är enorm, samt att det finns eftermarknadsprylar till förbannelse. Tänk den dagen en Dinli får ett riktigt motorras... då står ni där utan reservdelar i flera månader.... till en suzuki får du hem allt du behöver från usa på en vecka...oftast till halva priset..
Mitt råd....var inte dumsnål...det blir dyrare i längden...
Peace quaders
Det ligger nåt i det du säger, men man måste fortfarande dra en gräns. Abetalning eller inte. Du kan alltid tänka "bara 7000:- till". Det går att tänka så ända upp till värsta raptorn med alla tuning och tillbehör på satta...
Som jag sa tidigare... Om man från början tänkte ta lån på en smc 250-39000kr, hamnar man på ca 1000:- i månaden på 4 år. Men man kan inte hålla sig från att köpa den där dmx 450 med den så kraftfulla motorn för en relativt billig peng. Men de får nästan dubbla månadskostnaden. i detta läget är 7000kr ändå en slant i månaden som känns. Å jag tror att många dinli ägare/framtida köpare är i den här sittsen.
Den som har gott om utrymme för ett lån, han startar ju med att fundera på en dinli 450. Men slutar istället på en dyrare maskin. Precis som han som startade på en smc. Sedan frågar den här glade raptor ägaren va fan man köper en dinli för när det finns raptorer...
-
Ja sveene e jävligt glad på sin ÅF. Garantier vad e de?
Klarar inte av att lämna garantier på jobbet dem gjort. Är det så att vi har odugliga ÅF i sverige som förösker tälja guld så länge det går?
Om allt hade funkat som det borde så skulle alla ÅF vara "riktiga" ÅF. Som det sagts tidigare så finns det alldeles för många DINLI ÅF. Många vet inte vad de sysslar med, de har inte en susning om hur de ska lösa problem (varken med kunden eller med hojjen) när kunden trillar in å är förbannad.
Förmodligen skulle det gå mycket snabbare att få hem delar till färre ÅF och de skulle veta direkt vad som är problemet. De vet hur man gör för att konfrontera importörer å trycka på lite xtra. Det gör inte "kalles gummi" i sveg. Det händer inte ett smack när han ringer och stammar fram nåt. Importören har högre prio på andra ställen. Å de finns många "Kalles gummi" i det här fallet.
Hojjarna skulle bli lagade och uppdaterade snabbt. Problemen skulle försvinna lika fort som dom kom.
Det är iallafall så jag ser på det... Kanske svenne-gurun har en annan syn på det hela.
-
Misstänker att impotörern har fullt sjå att sälja hojar. Är väl det dem tjänar pengar på.
-
Misstänker att impotörern har fullt sjå att sälja hojar. Är väl det dem tjänar pengar på. sen så ska det väl inte ta 6månader att få fram reservdelar till en motor. Å där ligger nog inte bollen hos Åf utan snare impotörern i det här fallet. Inga namn nämda ännu ingen skada skedd.
Men har man renoverat en motor som skar, som var rätt servad så kan man faan lämna garanti på jobbet. Å sen när dem skyller på strypningarna så börjar man gråta. Dem flesta åf säger att man måste strypa av en dinli för att den skall fungera samt att impotören säger det samma. Men det lär dem ju aldrig erkänna dem fega svinen!
-
http://www.sarnertrading.se/press/pdf/ATV05_2005.pdf
Läs sidan 4 2:a kolumnen..
Sarner trading lovar en seriös inställning till garantier och kunder
Den här ligger på deras hemsida
Sen har dom även denna... http://www.sarnertrading.se/fyrhjulingar/dinli/DMX450/pdf/produktblad_DMX_450.pdf
Där står det att den leverar 49 hk ostrypt så deras bullshit om att garantin inte gäller om den är ostrypt liknar kalle anka....
För djävligt att dom inte vill ta ansvar :twisted: :twisted:
-
Nån som har sett vad Dely säger. kanske är som att det spelar Jävligt står roll vilken impotör man har. För ÅF vill ju oftast ha cash för garanti jobb å det får dem väl inte av impotör i det här fallet. Så det är ju självfallet att Dinli hojarnas garanti jobb kommer underst på listan. Tror att Kymco pröjsar en bra summa när det är garanti saker på deras hojar,.
-
Dinli är stora, kanske rent av störst på den svenska marknaden. Det vi i mångt och mycke ser är den växtverk alla snabbväxande företag kan hamna i. Det är relativt enkelt att leverera färdiga produkter men att hitta rätt nivå på logistik och lagerhållning samt personal tarvar desto mera arbete.
Det är bara på detta forum där vissa tongivande skribenter totalsågar Dinli som åtminstone jag kan hitta detta massiva Dinli hat.
På flera andra forum talas det däremot med irritation om Yamaha och deras avgaskrökar som byts i parti och minut. Och där det visasr sig att man är irriterade över att Yamaha ÅF inte får fram delar i tid!!!!!
-
Tänk er själva in i situtation....
Ni har köpt en hoj för 69900:- efter 2 mån och 220 mil så bränns ventilerna, sen tar det 6 månader innan den blir reparerad, du får ingen garanti på det utförda jobbet, ingen förlängd garanti, ingen kompensation alls, vilket betyder att om maskinen rasar en minut efter att du har hämtat den hos ÅF så gäller inga garantier.... trots att både generalagenten i ett tidigt skede sa inga problem det här fixar vi, det var inget snack om ostrypt. Nu helt plötligt vill ingen ta ansvar för nått, med motiveringen att den var ostrypt...det hade i efterhand varit billigare snabbare och bättre att lämna in hojjen till en vanlig verkstad och betalat reparation själv...och dessutom fått garanti på jobbet...
Tycker ni fortfarande att Svenne är en gnällspik :?: :?: .... det tycker definitivt inte jag, själv hade jag varit så förbannad att jag inte vetat vad jag skulle kunna ta mig till...
Nä lite goodwill från generalagenten och lös den här sorgliga historien för att bygga upp sitt rykte igen....om dom nu vill bli långlivade på marknaden...
Sen har vi dessutom den sorgliga styrlåshistorien med "handhavande fel" som dessutom är ett utomordentligt bevis på dålig publicitet...
Men vad vet jag, jag är kanske bara ute efter att svartmåla dinli... eller oxå känner jag medlidande med Svenne för att jag känner honom personligen och vet hur han har jobbat för att få en rätsida på historien utan resultat...
Så ös på nu alla och berätta hur gnälliga vi är... men glöm inte att det kan vara ni som blir drabbade nästa gång...
-
De stämmer som Libba säger! sedan ska de inte missbrukas av ÅF :?
Vissa importörer ersätter endast delar, jobbet får du stå för sj som ÅF!
Andra har ett fullt fungerande garantisystem med ersättning för jobbet+delar,klart att man tycker de är mer intressant att jobba om man får betalt! Sedan tycker ja att man som ÅF ska ta reda på sina skyldigheter och rättigheter innan man kränger en massa maskiner.
Tanken är att TG`t ska täcka ev garantijobb,men man har samma TG från andra imp + att man får betalt för jobbet,
Tittar vi på en annan bransch skogs och trädgårdsmaskiner får man alltid betalt för sina garantijobb,Nu är ATV/QUAD´S en växande bransch och de kommer att hända mycket på denna front med garantier och åtagande,tror sj att många av dom små slås ut och jättarna tar över med ett mer och mer seriöst garantisystem,"krav från konsumentverket och kunder"
En bromsande faktor idag när de gäller framförallt chinamaskiner är att de är inte så lätt att bygga upp ett garantisystem när de är ett sådant rävspel med tillverkarna ! om ja beställer 400 maskiner av ett märke och blir imp så tar de ju ett tag att bli av med maskinerna ,undertiden går fabriken och frågar en annan om dom vill köpa maskiner!! vem fn vill lägga upp ett reservdelslager då????
De är givetvis ingen ursäkt för att skita i sina kunder,det är ju trots allt dom som gör att vi finns. detta är mer info för dom som inte redan vet.
Sj har vi fått in maskiner för garantijobb som vi ej sålt själva! nu löste de sig med betalningen för jobbet genom den åf som sålt maskinen,
INGEN NÄMD INGEN GLÖMD
-
Detta med Dinli verkar vara en het potatis :idea: Kör hårt!
-
vill tacka pete för hans stöd..... 8)
-
ÄNTLIGEN, börjar det bli en diskussion på rätt nivå.
Jag stödjer också "Klotsvenne" i det här fallet. (Bort med lycksökarna på alla nivåer)
Länge leve DINLI :D
/henke
-
Om man nu helt krasst läser diskusionen som varit kan man utläsa att ALLA fyrhjulingar har fel, vissa med mer fel andra med mindre fel. Det jag hoppas är att dessa synpunkter och framkomna problem letar sig hela vägen fram till tillverkaren så att dessa fel kan rättas till, annars är ju diskusionen helt i onödan, eller? Jag tycker Rider ska köpa sig en Dinli, men var beredd på att det kan hända saker med den, tex att du kommer antagligen ha väldigt skoj, träffa mycket "galna" människor och säkert mer än en gång gå med ett leende efter avslutad körning. Smaken är som baken, då ena skinkan är för, den andra emot, å sen finns det dom som är mitt emellan...och vad är dom då...hehe?
-
Smaken är som baken, då ena skinkan är för, den andra emot, å sen finns det dom som är mitt emellan...och vad är dom då...hehe?
:D :D :D :D
Ja det ser ut att bli en Dinli för min del, jag skall dock göra en runda till på olika hojar först.
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många Dinli som rullar på vägarna. Det är ju faltiskt först då vi kan få en rättvisande bild av nivån på problem.
Givetvis tycker jag det är oerhört tragiskt och helt oacceptabelt att Klotsvenne skal behöva gå mnd efter mnd utan kompensation. Det är skandal och riktigt oproffesionellt av ÅF och generalagent att aggera på detta vis. Man kanske skulle aggera gemensamt. och maila ngra hundra olika mail till ÅF och G-agent där vi föklarar att vi från "Qaudåkarnas" sida inte ser med blida ögon på detta.
Dinli och enskilda handlara torde vara intresserade av att forum som detta talar väl om dem.
-
Tänk er själva in i situtation....
Tycker ni fortfarande att Svenne är en gnällspik :?: :?: .... det tycker definitivt inte jag, själv hade jag varit så förbannad att jag inte vetat vad jag skulle kunna ta mig till...
Tror du verkligen att det här handlar om att någon tycker att han är en gnällspik? Givetvis så har han all rätt att vara hur pissof på sin generalagent och sin ruttna ÅF. Till ochmed sin dmx 450 förstår jag att han vill pissa på. Han har min fulla förståelse. Men betendet mot andra som gillar sin dinli och de som funderar på att skaffa en är under all kritik.
Dessutom så drar alla som inte gillar dinlin till med "fråga klotsvenne så får du höra"!!! Som nå j_vla små ungar. Ungefär som om det är han, i ensam majestät som bestämmer normerna för hr en dinli fungerar.
Som jag har sagt tidigare så har klotsvenne mitt fulla stöd. Å jag tycker naturligtvis att det är fördjävligt att han ska behöva hamna i den här situationen. Hoppas att han sätter dit dom rejält, så alla inblandade får sig en spark i arselet. För jag tror inte att det är själva hojjen som är problemet. Visst den har problem. Men om allt runt omkring hade fungerat så skulle det vara en baggis.
Hade klotsvenne fått sina delar och hojjen varit fixad på en vecka så hade han glidit runt på den nu och varit skit nöjd.
Å väldigt många är nöjd med sin dinli. Det ser man på only henkes undersökning.
-
fick höra en rolig sak på jobbet här i veckan som nog slår hål i allt snack om "oseriös nedfodring"
nedfodringen är ju tydligen gjord av fuji metall industries...
samma företag gör otroligt mycke orginal reservdelar till subaru...
varje kartong men tittar på, oavsett om det är avgasrör, ventiler, tändstift eller vad det nu kan vara så står det fuji på den med subaru loggan!!!
och tydligen så ska fuji vara ett dotterbolag till subaru!
det innebär att det i praktiken är subaru som gör nedfodringen om jag nu fattat det rätt!!!
kan någon kolla upp exakt vilket företag som gör motorjobbet så kan jag kolla exakt vilket företag som gör subaru prylarna!!!
kan vara kul att veta om man åker omkring på en taiwanesisk hoj med polaris motor som subaru har byggt om!
-
http://www.lincolnquads.co.uk/store/view_product.php?product=the%20all%20new%20dinli%20450
This is a road going rally version of the subaru engineered 450R Scorpion WORKz Atv, This is the ultimate, forget your raptors, forget your banshees, this is the new bench mark.
Engineered by Subaru, this is the nearest thing to a works rally car, powered by a well proven 448cc DOHC motor manufactured by Fuji Heavy Industries (parent company of Subaru). In unrestricted form it pushes out nearly 50 horsepower at 8250 rpm and it weighs in at only 205 Kg.
-
Om man lyfter på motorhuven på en Subaru så står det på märkskylten: Fuji heavy industries, så det är nog så att Subaru har ett finger med i spelet vilket borde betyda kvalitet. Jag har själv haft 4st Subarus utan några motorproblem, det enda som hände var att dom tidiga modellerna rostade som s#t#n.
-
skruvar subaru väldigt mycket på jobbet och jag är otroligt förvånad över kvaliteén på bilarna...
dom har ju trots allt flest godkända bilar hos besiktningen och subaru forestern tex så va ALLA godkända vid första besiktningen!
första bilmärket som har lyckats med det!
nåja...
trist det som hänt klotsvenne och fler men det som hänt tror jag är att åf väntar på order från generalagenten...
polarens kymco kxr 250 glappade ramlagerna upp godset i motorblocket och det va tydligen ett vanligt fel och det kom tekniker från kymco international och kikade på motorn hos generalagenten.. han ledsnade efter drygt 6 månader och hämtade tillbaka sin motor och monterade den o sålde hojen... nu åker han ltz...
jag provade den och köpte sen en dinli... om jag gjorde rätt vet jag inte men jag är fortfarande nöjd...
-
Rolig läsning.....nästan som på dagis....
Jag hade oxå varit svin förbannad över att behöva vänta SEX månader på reparation, inget snack om saken....
men faktiskt är det nog som nämndes innan att det är pengar som styr....
Men iaf, jag läste detta: http://www.atv.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=11128
så effekten i den kan inte vara så kass iaf...sen vart den passar bäst, om de e på MX bana eller grusväg...de e ju en annan sak....
-
Nån som kommer ihåg och kan förklara hur det gick till när Klotis brände ventilerna ? Tycker det låter som om han kör som en vilde....hehe :wink:
Vore kul att få veta vad det berodde på.... Vad har ÅF gett för förklaring till att den rasade ? ( Fel"trimmad" eller vad ? ) Det enda jag sett är att ventilerna gått åt h-vete och att den stått på verkstad ett halvår... :cry:
Lite mer info tack !
Vilka andra är det som har haft STÖRRE problem med sina hojar ? ( De flesta verkar köra dem hårdare än vad de är byggda för...men uppenbarligen så funkar de ju hyfsat till det med... )
Tycker det är mkt klagomål på Dinli men väldigt lite fakta !!! 8O
-
Hej.jag är väldigt nöjd ännu så länge.Jag har åkt ca 27mil på 4-5dagar åkte ca 3mil inkörning sen vart det lite trim och full mutter :twisted: alltså 24mil hård hörning på grus vägar och asfalt..har gjort ett olje byte vid 16mil.så jag är hel nöjd med dinlin.allt verkar sitta som f-n när det gäller mutrar och skruvar..så det är bra :D kommer uppdatera om alla fel och brister om det händer något..
-
Street-rider jag är lite orolig över din inkörning och din "snabba" trimmning. men vafan håller det så håller det :D Rock on. :twisted: :twisted:
-
Gasa på vettja :D Har själv gasat lite nu på motorvägarna här med Dinlin och det går ju hur fint som helst, axxar som s*tan :D Går hur fint som helst, inga problem hittills, bara lite småsaker som att ena blinkers bak ej fungerar men det är bara å löda, sen skaffade jag en LED baklampa som verkar hålla mycke bättre än vanliga glödlampor också :D
Ska bara fixa om utseende på styret igen så det blir snyggare hehe
-
Street-rider jag är lite orolig över din inkörning och din "snabba" trimmning. men vafan håller det så håller det :D Rock on. :twisted: :twisted:
:D :D :D
-
Gasa på vettja :D Har själv gasat lite nu på motorvägarna här med Dinlin och det går ju hur fint som helst, axxar som s*tan :D Går hur fint som helst, inga problem hittills, bara lite småsaker som att ena blinkers bak ej fungerar men det är bara å löda, sen skaffade jag en LED baklampa som verkar hålla mycke bättre än vanliga glödlampor också :D
Ska bara fixa om utseende på styret igen så det blir snyggare hehe
Hej.hur långt har du åkt?jag stod i valet o kvalet att köpa 12" fälgar men valde 10" och specers.skulle vara kul om du la upp lite bilder så man kan se hur det ser ut bakifrån och från sidan. :lol: ps hur lägger man upp bilder här.
-
Får fixa bilderna isåfall i veckan nu, har inga just nu på datorn! Har åkt lite över 70mil totalt med den, närmare 80mil väl! :P Inte alls mycket men mer blir de snart, kanske blir en långkörning i sommar med hojjen :D
-
Här är några bilder på hojjen! Håller på å gör om på styret, därför är det tomt :P hehe
Hoppas bilderna funkar!
1. Framifrån
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild218.jpg
2. Bakfälg
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild217.jpg
3. Framfälg
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild216.jpg
4. Från sidan
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild215.jpg
5. Snett uppifrån sidan
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild214.jpg
6. Hela fronten
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/Bild213.jpg
-
Hej.kul med lite bilder :D Är det verkligen en 07a 8O tänkte på lyserna i fram.det var nog bra att man byte avgas.Orginal verkar rosta en del.
-
Står i mina papper att det är en 2007 årsmodell så jag antar de :P
Ska göra om avgasröret där bak sen lite, gillar inte när den är sådär rak, mycket coolare om det svänger upp mera liksom, sen får man blästra röret på jobbet å lackera om den :D
-
Vet ni några schyssta halvljus man skulle kunna slänga på???
-
hm.Det är nog en 06 men det står 07 i papperna.Har själv köpt några bilar som man kunnat åkt ca 3 månader innan det blir samma år som papperna
-
:arrow:
-
Står i mina papper att det är en 2007 årsmodell så jag antar de :P
Ska göra om avgasröret där bak sen lite, gillar inte när den är sådär rak, mycket coolare om det svänger upp mera liksom, sen får man blästra röret på jobbet å lackera om den :D
Min är också en 07 enligt papprena. Har dock en med nya fronten så den borde vara en 07. Hittade dock ett klistermärke på svingen som sa manufac july 06 så visst kan man fundera på detta med årsmodeller 8O
-
Här är ett par nya bilder på hur man gjort på styret hittills, mycket fint blev det tycker jag, farsan hjälpte till å göra nya hållaren till varvräknaren!
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/DSC00057.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w75/Smirnoff87/DSC00056.jpg
-
Står i mina papper att det är en 2007 årsmodell så jag antar de :P
Ska göra om avgasröret där bak sen lite, gillar inte när den är sådär rak, mycket coolare om det svänger upp mera liksom, sen får man blästra röret på jobbet å lackera om den :D
Min är också en 07 enligt papprena. Har dock en med nya fronten så den borde vara en 07. Hittade dock ett klistermärke på svingen som sa manufac july 06 så visst kan man fundera på detta med årsmodeller 8O
jo men då är det rätt model och år dvs 07
-
Vad ska man tänka på om man är sugen att köpa dinli 450?
-
Vad ska man tänka på om man är sugen att köpa dinli 450?
Det vanliga. mil,skick,att den är servad ord spindelleder, p ändar och framför allt. Du ska trivas :lol:
-
Ok. Jag söker efter en runt 25k. Om man hittar en och d är orginal hur mkt gör d om man sätter på slipon?
-
Ok. Jag söker efter en runt 25k. Om man hittar en och d är orginal hur mkt gör d om man sätter på slipon?
Ett tips. Köp inte en Dinli om du redan funderar på trimma.
Är mycket begränsat med eftermarknadsprylar.
Vill du ha effekt och roliga tillbehör köp en Suzuki/Yamaha/Can-am/Kawazaki 450
-
Vad är det för slipon?
-
Ska jag välja yamaha lr suzuki så snackar vi över 30k. Jag hade tittat på ett på biltema.
-
Ska jag välja yamaha lr suzuki så snackar vi över 30k. Jag hade tittat på ett på biltema.
Jo det är sant.
Men det jag vill säga är att även om du lägger 10-20000 på en dinli så kommer det inte bli en LTR/YFZ i prestanda.
Men om vi återgår till Dinli.
Ska du ändra luft-flödet så bör du även trycka på mer sås för att inte skada motorn.
-
Så byta slutdämparen till slipon är inget att rekommendera!
-
Så byta slutdämparen till slipon är inget att rekommendera!
Jo, du får mer effekt OM du ökar bränsle också.
Om du bara byter slutburk kan det både skada motor och ge effektminskning.
Någon Dinliåkare får rätta mig om jag har fel
-
stryp av en dinli o inga garantier gäller enl åf....jätte bra med den dåliga kvaliten o det hyfsade draget....ingenting håller om man vill gasa lite...kör man strypt kanske den håller....men som åf skulle jag aldrig rekomendera dinli till nån som inte gillar o mecka o kan mecka.... o reservdelar verkar vara väldigt svårt att få fram....skulle kunna göra det här inlägget låååååångt...men jag tycker ....o det är bara lilla jag...att dinli inte hör hemma i en seriös atv bransch.... :?
Och du har ägt en Dinli eller? reservdelar om man behöver är inte några som helst problem att få fram om man beställer från en seriös ÅF.
-
Vilket är det bästa sättet att får ut mest kraft ur sin dinli?
-
Och du har ägt en Dinli eller? reservdelar om man behöver är inte några som helst problem att få fram om man beställer från en seriös ÅF.
Du citerar ett inlägg från 2006 :D
-
Vilket är det bästa sättet att får ut mest kraft ur sin dinli?
Nytt avgasystem/slipon med bättre flöde än originalet samt rätt bestyckning i förgasaren och ett luftfilter med lägre motstånd.
Sen behövs en del tålamod för att hitta rätt kombination till allt
Ett tips är att skumma igenom http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0)
-
Ett tips. Köp inte en Dinli om du redan funderar på trimma.
Är mycket begränsat med eftermarknadsprylar.
Finns dåligt i Sverige men en del prylar till Polaris Predator 500 passar om man har tid att leta.
Nackdelen är att det är förgasarmotor och då blir det omöjligt med "mappningar" i elektroniken utan man får testa med munstycken vilket kan vara tidsödande.
-
Få väl se till att spara lite cash nu då...Hur är draget i dem?
-
Få väl se till att spara lite cash nu då...Hur är draget i dem?
Provkör en i stället och avgör själv!!
Jag kan rek dinli men jag köpte ju min ny, årsm 12.
-
Visst så kan man göra. Men d blir ju mkt pengar i månaden.
-
Jo om man skulle lägga den på typ kredit, anl till att jag köpte ny var väl att jag vet i alla fall hur den första ägaren skött den och kört den, (dvs jag) :)
Jag har ju haft min till både pendling och bus utan några egentliga prob alls med den.
typ ngt skit i förgasaren är väl inte maskinens fel :nono:
-
Jag vill inte ha nåt på avbetalning.