ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: honkarn skrivet 27 december 2013 kl. 08:49:43
-
Kan man själv ändra variatorn när man ska gå upp några storlekar i däck? Tex från 25" till 27 eller 28"? Har tänkt mig itp mega mayhem eller itp mudlite xtr! Tack på förhand!
-
Både ja och nej.
Man måste byta lite grejer beroende på vilken sorts polaris man har och hur stora / tunga däck man vill lufsa runt med :)
Vad jag vet finns det inget du kan göra på maskinen om den är original (justering).
Många kör ju stora däck och skiter i att ens röra cvtn.
Vad har du för Polaris?
-
Jag undrar också om man måste göra det? när man går upp från 26 tum orginal till 27/28 tum. Har ett par nya itp mud lite 27 tum som står å väntar på att bli på slängda. Jag har iallafall köpt spacers till framdäcken då jag gick från 8 tum till 9 tums bredd.
-
Jag undrar också om man måste göra det? när man går upp från 26 tum orginal till 27/28 tum. Har ett par nya itp mud lite 27 tum som står å väntar på att bli på slängda. Jag har iallafall köpt spacers till framdäcken då jag gick från 8 tum till 9 tums bredd.
Ändras vikt och rulldiameter mycket? har för mig att itp mudlite är små i storlekarna va?
Annars är ju det enklaste just till sportsman 800 att köpa en ny primärfjäder. Det har jag gjort och jag är nöjd.Kör bighorn 27" (28" stora) och jag är nöjd.
Nackdelen är att det inte är lika lätt att smygköra då tillslagsvarvet är lite höjt.
Såhär gör du. Under 300 SEK inklusive frakt om du letar. http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-performance-modifications/30029-dalton-primary-spring-install-w-pics.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-performance-modifications/30029-dalton-primary-spring-install-w-pics.html)
-
Nej mudlite är inte så stora..mina 27 tums är max 1-2 cm högre än mina 26 tums orginal. ska prova mig fram.. annars byter jag fjädern som du sa! fast kanske ej behövs när skillnaden är så lite!
-
Både ja och nej.
Man måste byta lite grejer beroende på vilken sorts polaris man har och hur stora / tunga däck man vill lufsa runt med :)
Vad jag vet finns det inget du kan göra på maskinen om den är original (justering).
Många kör ju stora däck och skiter i att ens röra cvtn.
Vad har du för Polaris?
Har en sportsman 800 -12
Ne jag har hört liknande men vill ju gärna kunna "smyga" lite när det blir tajt i skogen och/eller kunna ge fullt på mossen och responsen blir någorlunda jämn som den är nu , känns lite matigt med över 2 lök för ett variator kit. ..
-
Jag har en Polaris 500 och jag har inte ändrat, däremot har sonen det, han ändrade variatorns fjäderspänning ett snäpp, den blir starkare och går långsammare.
-
Jag har en Polaris 500 och jag har inte ändrat, däremot har sonen det, han ändrade variatorns fjäderspänning ett snäpp, den blir starkare och går långsammare.
Vad har du för däck? Jänkarna rekommenderar nästan alltid att köpa ett variatorkit till 500orna har jag för mig.
Honkarn: Vi har samma maskin. För dom där få hundringarna och en timme i garaget så orkar den bättre. Högre tillslagsvarv så den blir lite kinkig att klättra brant uppför med tyvärr.
Utväxlingen ändras ju även av att man byter till större däck, så det är inte så konstigt att den är som den är.
Köper du tex 27" som är små så behöver du säkert inte göra något om dom inte är dödstunga. Läs igenom tråden jag länkade så får du mer kött på benen :) Annars är det ett par tusingar som gäller och mer ingående variatorpill.
Mina bighorns väger exakt dubbelt så mycket som originaldäcken (bak) och är ca 4" högre så utan denna mod så vettefan...
-
Potatis 800. 27" Kenda Bearclaw, TB-kedjor, ca 40 kilo. Orörd variator. ()p