ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 26 december 2013 kl. 22:49:35
-
Jag vet vad jag vill ha men vet inte vad det heter eller hittar det.
Har ett m6 hål som blivit ovalt.
(Inte gänga så ingen helicoil)
Jag vill borra upp detta och slå i en hylsa så den blir M6 igen.
Typ som en rörbit.
Behöver inte vara grov.
Men vad heter dessa "glidhylsor" på fackmannamässigt språk?
-
Kanske går med nitmutter som du borrar ur gängan på?
-
Insatsgänga kanske?
-
Är det något liknande Amtec, fast för metall? colly säljer dom.
-
Jag ska förklara lite mer så kanske ni förstårnvad jag menar, vet inte hur jag ska förklara.
Här är en bild på hur slitna skruvarna är för vikterna för CVTn.
Detta har ju även till viss del skadat vikterna.
Och dessa 80grams bestar är inte lätta att få tag i.
Så hålet som denna bult ska löpa igenom behöver en ny anläggningsyta.
Nitmutter är väl ofta i ett ganska mjukt material? Typ ALU/mässing?
Insatsgänga går kanske om man sedan borrar ur den? Men vet inte hur mycket den bygger?
Och det är ju inget krav det är 100% fast.
Bara bulten löper fritt.
-
Är det något liknande Amtec, fast för metall? colly säljer dom.
Har du nån länk typ?
Detta är vad jag har i tanke typ.
-
Bilden visar en rörsprint enligt mig, även om cykelkillen kallar den stålhylsa.
Du behöver alltså ett foder... känner dock inte till något bättre namn eller vart man kan finna detta.
Går det inte att svarva och slå i med presspassning eller värme/kyla?
-
Jo det går ju, har faktiskt tillgång till svarv. Men tänkte att är smidigt om det finns färdigt och kostar bara ören om man bara hittar rätt pryl.
Men annars är planen som du säger att försöka pressa i ett nytt foder.
-
Tror inte det är något användbart där men här är adressen till colly, kan vara bra och ha ;)
http://www.collycomponents.se/produktnavigator-start/produktnavigatorn/amtec/ (http://www.collycomponents.se/produktnavigator-start/produktnavigatorn/amtec/)
-
Spännstift, kolla på wurth.
-
Tackar ock bockar!
Tar en sväng förbi indoma imorgon om de har öppet.
Blir nog spännstift om de finns i rostfritt.
Fanns såna med tänder typ så de blir en bra yta.
-
Det du är efter är lagringen i vikterna som är skadade eller hur.
Nått som fungerar väldigt bra och billigt är en helt vanlig kulspetspenna som får offra höljet på och som passar hålet i vikten, sen på med segt fett som stannar där, detta håller i många mils körning. Eller borra upp skiten till m8 så är det klart, för skadan är ju redan skedd.
-
Det du är efter är lagringen i vikterna som är skadade eller hur.
Nått som fungerar väldigt bra och billigt är en helt vanlig kulspetspenna som får offra höljet på och som passar hålet i vikten, sen på med segt fett som stannar där, detta håller i många mils körning. Eller borra upp skiten till m8 så är det klart, för skadan är ju redan skedd.
Det är ingen dum ide!
Men tror hålet är för ovalt.
Hade det varit jämnt slitet hade det ju funkat helt klart.
Nu måste jag borra upp först.
-
Men med helicoil borar du alltid ett större hål och är inte M6 hålet alldeles för orunt så kanske storleken på borret för helicoilen räcker sen gängar du med helicolgängtappen och sen drar du i helicoil. Sen finns det färdiga gänginsatser som man borrar och gängar med större sen drar du i den med en skruv och mutter så skär den ner sig vet ock ej vad dom heter.
Klampa in på en mekanisk verkstad så an dom säkert hjälpa dig för antar inte helicoilsatser är helt billiga.
/ Peter
-
Men då får man ju gängor på insidan.
Det är ju det jag inte vill ha :/
-
Varför inte sätta in en bronslager bussning här är ett allternativ.http://www.kontima.se/images/kat/grupp01/glidlager1.pdf (http://www.kontima.se/images/kat/grupp01/glidlager1.pdf) finns hos SKF/Tools momentum också. men de vill nog ha mer betalt. Ett tips bara.
-
Varför inte sätta in en bronslager bussning här är ett allternativ.http://www.kontima.se/images/kat/grupp01/glidlager1.pdf (http://www.kontima.se/images/kat/grupp01/glidlager1.pdf) finns hos SKF/Tools momentum också. men de vill nog ha mer betalt. Ett tips bara.
Exakt såna var vad jag va ute efter!
Grymt tack! Ska åka förbi swerull och höra.
-
Hur lyckas man med detta slitage?
Har den gått många timmar?
Skönt att det verkar lösa sig :)
-
Hur lyckas man med detta slitage?
Har den gått många timmar?
Skönt att det verkar lösa sig :)
Troligen har den varit 0 servad. Och detta är ju inget som sker över en natt. Så att den har gått 500 tim skulle inte förvåna mig.
230 miles stod det på mätaren som inte funkade längre.
-
Exakt såna var vad jag va ute efter!
Grymt tack! Ska åka förbi swerull och höra.
Är väldigt likt skrotet som blir över när man gör rörjobb (VVS)
8mm rör har väl gods tjocklek på 0,8mm alltså strax över 6 mm invändigt.
-
kolla om det finns något koppar rör på rörfirman som stämmer i storlek
där kan du få ut massor av hylsor på en meter rör till nästan ingen kostnad alls
-
kolla om det finns något koppar rör på rörfirman som stämmer i storlek
där kan du få ut massor av hylsor på en meter rör till nästan ingen kostnad alls
En riktig bussning har lite bättre kvalité och passform än ett koppar rör som bara trycks ur en press. Även oglödgade är för mjuka. Det ska ju hålla ett tag och är ju rätt bra om det inte glappar och slår upp sig igen.