ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Nickebrasc skrivet 20 december 2013 kl. 11:12:07
-
Nu är det så att jag har fått ett problem men min poaris 500 -05 , den är vägreggade har utan problem gjort 90km/h förut . men senast när jag var ute och körde så kommer jag inte upp i mera än 50km/h .Den varvar som den ska,bara att den inte ökar i hastighet. vad kan de tänkas vara för fel som orsakar detta ? Är tacksam för alla förslag .
Mvh Niklas
-
Nu är det så att jag har fått ett problem men min poaris 500 -05 , den är vägreggade har utan problem gjort 90km/h förut . men senast när jag var ute och körde så kommer jag inte upp i mera än 50km/h .Den varvar som den ska,bara att den inte ökar i hastighet. vad kan de tänkas vara för fel som orsakar detta ? Är tacksam för alla förslag .
Mvh Niklas
Låter som nått är vajsing i variatorn :dntknow:
-
Kör du på lågväxeln?
Annars hur är tillslaget?
Kanske dags att byta rem
-
Kör på högväxel , När jag öppnade variatorn sist såg remen inte för frisk ut ,Men jag vet dock inte hur remen ska se ut för att vara tvungen att byta den, någon som har bilder ?
-
Kör på högväxel , När jag öppnade variatorn sist såg remen inte för frisk ut ,Men jag vet dock inte hur remen ska se ut för att vara tvungen att byta den, någon som har bilder ?
Du ska mäta bredden.
-
okej , då blir det till att göra det idag , vet du hur bred den ska vara ?
-
Ser den inte frisk ut så är det bara att byta
-
okej , då blir det till att göra det idag , vet du hur bred den ska vara ?
Tyvärr inte.
-
Remmen ska vara 30mm bred. Är den bara 2 mm smalare så märks det rejält.
-
okej , får tacka för hjälpen blir att kolla remmen imorgon
-
Hur långt har den gått? Kolla då du kollar remmen att variatorn växlar ut riktigt så att det inte är en bussning som är slut.
-
Funderar lite mer i kväll om ditt fel, kom det hastigt?? I så fall är risken stor att klackarna i variatorn som sitter på växellådan gått sönder, då växlar den inte upp. De är enkla att byta, skruvade med insexskruv.
-
vet inte riktigt hur långt den gått,köpte den för ca 1 år sedan , men den har gått rätt så hårt det året. felet kom jättefort , var och körde 1 dag sedan stod den i garaget 2 veckor , när jag tog ut den nästa gång så kunde jag inte komma över 50km/h
-
så nu har jag vart och mätt remmen. enasidan är den 27mm och andra 23mm. har även tagigt en del bilder om de skulle vara till någon hjälp
-
23 & 27mm :hmmm:
Är den precis sopslut?
Bild :)
-
Den är 27mm upptill och 23mm nertill, och ser väldigt torr ut
-
Byt.
Bytte precis på min Diesel.
-
Okej , då är de nog dags att byta , remmen ser ut som ett V där 27 är uppe och 23 nere
-
Ja är den bara 27 mm så förstår jag att den går sakta.Det är det övre måttet som är intressant, det andra kan du "skita" i. :lol:
-
okej , men hur har bredden på remmen med hastigheten att göra ??
-
För att den kommer ligga så långt ner på skivorna hela tiden, och dessutom ev. slira om den är sliten.
Sök lite på hur en variator fungerar så förstår du ()p
-
ser ut som remmen ligger i botten och då slirar det
-
ser ut som remmen ligger i botten och då slirar det
Men nu är det ju så att på Polaris ska remmen ligga i botten på primärvariatorn på tomgång.
-
Nu är remmen borttagen , och såhär ser den ut
-
Men nu är det ju så att på Polaris ska remmen ligga i botten på primärvariatorn på tomgång.
aha :)
-
Kolla igenom variatorn okulärt och blås rent (smärgla gärna av skivorna) och kräng dit en ny rem.
Remmen är väldigt viktig och den verkar vara dålig okulärt sett så... :)
-
Och lägg remmen i rätt riktning, när då står på den sida remmen sitter ska texten vara mot dig. :headbang:
-
Vet av egen erfarenhet att går klackarna eller bussning sönder i variatorn (den som sitter på lådan) då slits remmen väldigt fort.
Ta loss variatorn och kläm ihop den så märker du om den glappar.
Klackarna (Roller-Taper) har art.nr.1321977 och bussningarna (3 st) 3576511.
Billigast att köpa från USA.
-
Enligt manual skall remmen bytas om bredden är mindre en 2,86 cm.
-
Ja det stämmer säkert, jag bytte när den var strax under 29 mm och det märktes direkt, men det är konstigt att han från en gång till annan tappade så mycket hastighet, tycker därför att han ska kolla upp variatorn innan ny rem sätts i, remmarna är ju inte direkt billiga så synd att snabbnöta :cry: en till.
-
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=50203.0;attach=30140;image)
Du har ju bitar borta från remmen, så den är helt slut. Den där hade du inte ens behövt mäta.
-
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=50203.0;attach=30140;image)
Du har ju bitar borta från remmen, så den är helt slut. Den där hade du inte ens behövt mäta.
Jo jag har uppmärksammat detta ;)
Därav bytet. Men ville bara visa slitaget.
-
Nu har jag bytt remmen och lyckats få några kilometer till men inte som det brukar så måste fortsätta och kolla vad felet kan vara , remmen var nog en del av problemet
-
Åfan!
växlar variatorn som den ska?
Polaris Sportsman CVT clutch (http://www.youtube.com/watch?v=O_jbUTQyoms#)