ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 16 december 2013 kl. 20:43:14
-
Endast fakta eller erfarenheter tack.
Dvs. inga spekulationer.
Vad gäller OM jag med en terrängreggad maskin orsakar en olycka på allmän väg?
Den påställd och fullförsäkrad.
Gäller trafikförsäkringen trots man inte hade ärende? Vad gäller försäkringen på en terrängskooter?
Ni med snöskotrar borde ju ha mycket kunskap i ämnet?
Tack!
-
Från IF
Terränghjulingar behöver också en försäkring
Både registrerade och icke registrerade terränghjulingar ska alltid försäkras med en trafikförsäkring, även om de endast skulle användas i skogen, på gårdsplanen eller på isen. I händelse av en trafikolycka ersätter trafikförsäkringen eventuella personskador och egendomsskador som drabbar den oskyldiga parten.
http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx (http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx)
-
Från IF
Terränghjulingar behöver också en försäkring
Både registrerade och icke registrerade terränghjulingar ska alltid försäkras med en trafikförsäkring, även om de endast skulle användas i skogen, på gårdsplanen eller på isen. I händelse av en trafikolycka ersätter trafikförsäkringen eventuella personskador och egendomsskador som drabbar den oskyldiga parten.
http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx (http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx)
Grymt! Tack Fenris :)
-
Det är exakt samma som för terrängskoter.
Terrängskoter har gällande försäkring för olyckor på väg, parkering etc etc.
Det är en helt annan sak om du FICK köra där eller inte men inget som försäkringsbolaget har att göra med då deras försäkring täcker detta.
-
Tack! ()p
-
Från IF
Terränghjulingar behöver också en försäkring
Både registrerade och icke registrerade terränghjulingar ska alltid försäkras med en trafikförsäkring, även om de endast skulle användas i skogen, på gårdsplanen eller på isen. I händelse av en trafikolycka ersätter trafikförsäkringen eventuella personskador och egendomsskador som drabbar den oskyldiga parten.
http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx (http://www.if.fi/web/fi/svenska/privat/varaforsakringar/terranghjuling/pages/allmant.aspx)
Finska IFs försäkringsregler på svenska gäller väl inte i Sverige även om lagstiftningen är rätt lika.
Men trafikförsäkring täcker i princip allt du orsakar men du kan krävas av ditt eget försäkringsbolag på mer än självrisken om du varit grovt oaktsam eller kört drogpåverkad.
-
Finska IFs försäkringsregler på svenska gäller väl inte i Sverige även om lagstiftningen är rätt lika.
Men trafikförsäkring täcker i princip allt du orsakar men du kan krävas av ditt eget försäkringsbolag på mer än självrisken om du varit grovt oaktsam eller kört drogpåverkad.
Det är samma regler oavsett.
-
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Trycksaker/05060-forkopsinformation-terranghjuling.pdf (http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Trycksaker/05060-forkopsinformation-terranghjuling.pdf)
Mer läsvärt.
-
Hade en helförsäkrad kingquad som jag köpte ny -05 och då frågade jag om försäkringen täckte om jag åkte runt inne i stan och sen kvaddade den och enligt den jag pratade med gör den det. Dvs att jag också blivit ersatt pga helförsäkring. Tror jag hade trygghansa på den
-
Jag är tveksam om man kan lita på att försäkringen gäller fullt ut om man kör där man inte har rätt att köra.
Trafikförsäkring för terrängreggat är för den händelsen att man korsar allmän väg , vilket är enda gången man får köra på allmän väg.
Det är info jag fått från Trafikverket och Försäkringsbolaget (Folksam) när jag valde registreringsform och försäkring i samband med köp för ett år sedan.
Det knepiga med försäkringsbolagen är enligt min erfarenhet att man ibland får svar som inte riktigt stämmer av dom (kanske jag också fick) och att det visar sig först vid en riktig skada vad som 'egentligen gäller' så mitt tips är att försök få det skriftligt i så fall.
Det sker ju enligt statistiken en hel del såna här olyckor , om jag minns rätt var det drygt 50% av alla ATV som var inblandade i olyckor på allmän väg som var terrängreggade eller inte reggade alls , dvs lekfordon.
Så någon här kanske har personlig erfarenhet i verkligheten.
-
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Trycksaker/05060-forkopsinformation-terranghjuling.pdf (http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Trycksaker/05060-forkopsinformation-terranghjuling.pdf)
Mer läsvärt.
Här kan man bla läsa följande
Självrisker vid trafikskador
För trafikskador är självrisken 2 000 kronor för privatpersoner.
I vissa fall förekommer även en brottssjälvrisk, till exempel vid
olovlig körning.
Rättsskydd
Du kan aldrig få ersättning vid
brottmål som grov vårdslöshet, rattfylleri eller olovlig körning.
Kom ihåg att alltid följa aktsamhetskraven . Annars kan Du få en
högre självrisk eller en lägre ersättning
Om dom likställer att köra utan körkort med att köra terrängfordon på allmän väg
som olovlig körning så öppnar det för konsekvenser...
-
Bra synpunkter!
-
Här kan man bla läsa följande
Självrisker vid trafikskador
För trafikskador är självrisken 2 000 kronor för privatpersoner.
I vissa fall förekommer även en brottssjälvrisk, till exempel vid
olovlig körning.
Rättsskydd
Du kan aldrig få ersättning vid
brottmål som grov vårdslöshet, rattfylleri eller olovlig körning.
Kom ihåg att alltid följa aktsamhetskraven . Annars kan Du få en
högre självrisk eller en lägre ersättning
Om dom likställer att köra utan körkort med att köra terrängfordon på allmän väg
som olovlig körning så öppnar det för konsekvenser...
Olovlig körning är att framföra ett fordon man inte har behörighet för.
Om föraren har B-kort så kan det aldrig bli olovlig körning.
EDIT: Om det inte är ett helt oreggat fordon, då är det mycket allvarligare.
Kör man terrängfyrhjuling på allmän väg så gör man sig skyldig till brottet
"Fört terrängfordon på otillåten väg” Vilket är böter på 1000 kr.
136A Fört terrängfordon på otillåten väg.................................... 1000:-
137A Ej stannat terrängfordon vid färd ut på väg...................... 2500:-
138A Ej lämnat vägtrafikant företräde vid färd ut på väg
med terrängfordon .............................................................. 2500:-
139A Medtagit passagerare vid färd med terrängfordon på
väg där detta inte är tillåtet ................................................ 1000:-
EDIT: Källa. s21.
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf (http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf)
-
Brukar man sitt Terrängfordon mycket så kan man ansöka om dispans hos länsstyrelsen.
Här kan man göra det i Jönköping tex
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/Pages/korning_pa_allman_vag_med_terrangfordon.aspx (http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/Pages/korning_pa_allman_vag_med_terrangfordon.aspx)
-
Det troliga är att försäkringen gäller men det blir förhöjd självrisk alt lägre ersättning.
Kollar man tex Folksams generella 'aktsamhetskrav' så krävs att man har mc kläder , godkänd hjälm, ej trimmat , samt ej slitna däck. Om något av detta inte är uppfyllt så är det 6000 i extra självrisk + 25% avdrag på ersättning om någon ej skriven på addressen kört osv...
Det är ett myller av regler dom skapat som ej är styrda i lagen (som trafiköverträdelserna)
Sen är det ju frågan hur mycket dom orkar ta reda på av detta och göra en sak av, krävs ju tex att skadeanmälan eller polisrapport obeserverar allt detta.
Det enda jag ville få fram var att jag inte skulle ta det som självklart att försäkringen gäller fullt ut om man kör på allmän väg, då det redan finns en massa 'mindre allvarliga' förseelser som orsakar förhöjd självrisk.
Man kan ju ställa detta med klädseln i förhållande till avsaknad av backspeglar , blinkers mm.
Och min poäng nr 2 av erfarenhet i andra sammanhang att det inte är självklart hur saker och ting hänger ihop för att någon sagt så i telefonsamtal när man tecknat försäkring eller frågat , man kan få olika svar olika gånger man ringer också. Det verkar dessutom råda extra förvirring kring just 4-hjulingar eftersom många bolag inte har någon särskild försäkring för dessa utan de går under vanlig MC.
Men det kanske ändras snart nu när det säljs fler nya med 4 hjul än 2.
-
Nu har jag ringt och rett ut detta med mitt försäkringsbolag.
Jag får en förhöjd självrisk på 4500 för olovlig körning.
Om jag hade haft förarbevis krävs polisens bedömning på olovlig körning för att det ska bli förhöjd självrisk.
Trafikförsäkringen gäller ALLTID!
Kan bli värre med vagnskada om personen som framfört fordonet inte haft tillstånd.
-
Då jag pratade med polisen om detta så blir det inte olovlig körning när man har behörigheten för att köra vägreggad fyrhjuling.
Det blir något med oregistrerat fordon (för Trafik).
Precis på samma sätt som trimmad moped blir något helt annat om man har behörigheten för mc.
Men förbise detta då jag inte har fakta, och utan påståenden från en polis.
-
...och för info, hur sent taget gällde bilkörkortet för terräng? 2005? näää. 2001?
-
Kan bli tråkigt om försäkringsbolaget stämmer dig för egen räkning eller för de eventuella drabbade vid en olycka försäkringsbolag räkning :(
-
...och för info, hur sent taget gällde bilkörkortet för terräng? 2005? näää. 2001?
Före 1 januari 2000 om jag inte kommer ihåg fel
-
Före 1 januari 2000 om jag inte kommer ihåg fel
Korrekt.
Som sagt övriga. Försök hålla spekulationer utanför i denna tråd då jag gärna ser den ren i rent informativt syfte.
-
Olovlig körning är att framföra ett fordon man inte har behörighet för.
Om föraren har B-kort så kan det aldrig bli olovlig körning.
EDIT: Om det inte är ett helt oreggat fordon, då är det mycket allvarligare.
Det har väl kanske framgått här nu i tråden, men B-kort gäller alltså inte alltid, endast om det är taget före millennieskiftet.
Därefter krävs separat förarbevis.
Kollar man tex Folksams generella 'aktsamhetskrav' så krävs att man har mc kläder , godkänd hjälm, ej trimmat , samt ej slitna däck. Om något av detta inte är uppfyllt så är det 6000 i extra självrisk + 25% avdrag på ersättning om någon ej skriven på addressen kört osv...
Att försäkringsbolagen har egna regler inom massa grejer vet jag och att de bla kräver CE-märkt mc-utrustning för mc-reggade fordon på två-, tre och fyra hjul vet jag också.
Men denna tråden handlar väl om terrängregistrerade fyrhjulingar va?
Är det alltså krav på hjälm och övrig mc-utrustning även på dessa då menar du?
Jag har terrängreggad hjuling och Folksam, så det hade ju varit lite intressant...
-
Försäkringen gäller alltid såvida inte:
grov vårdslöshet, olika brott och annat, allt annat som är mer normala fall är aldrig bekymmer.
Men med tanke på vad du frågar så gäller den alltid.
Dvs en vanlig olycka med tex "lätt oaktsamhet" osv. Däremot kanske inte som "flyktatv" från ett rån.
Den kan alltid justeras från försäkringsbolaget i fråga om ersättning beroende på olika omständigheter/utrustning, du kan alltid förhandla med dom, du kan alltid överklaga, gå vidare med ärendet till prövningsnämnd osv osv.
Sedan är alla handläggare inte objektiva, men man kan alltid gå vidare till deras ansvariga chefer osv.
Har själv fått göra detta vid 2 tillfällen.
Olika försäkringsbolag kan ha olika klausuler, tex om du använder dig av konsulter via telefon eller internet, viktigt att läsa detta eller gå igenom dom med den som utformat dom, kan skilja sig enormt mycket från en standard försäkring.
Har själv en konsult som sköter mina ca 20-25 försäkringar, bla min fyrhjuling, cross, skoter, motorcykel.
Försäkringen gäller kort och gott ALLTID under mer normala förhållanden som vi svenssons utsätter oss för.
Däremot kan enstaka individer på försäkringsbolagen tro sig ha rätten att tolka som dom vill, mindervärdes komplex osv.
Men försäkringsbolagen har inte sista ordet, det är du som försäkringstagare som i slutändan måste acceptera deras beslut innan det är helt avklarat.
-
n har egna regler inom massa grejer vet jag och att de bla kräver CE-märkt mc-utrustning för mc-reggade fordon på två-, tre och fyra hjul vet jag också.
Men denna tråden handlar väl om terrängregistrerade fyrhjulingar va?
Är det alltså krav på hjälm och övrig mc-utrustning även på dessa då menar du?
Jag har terrängreggad hjuling och Folksam, så det hade ju varit lite intressant...
Problemet när det gäller tex Folksam är att de inte har (mig veterligen) någon separat ATV försäkring med regler och krav anpassade för dessa, jag har ju deras 'vanliga' MC försäkring och där finns en massa saker som inte är direkt applicerbara på ATV , och speciellt inte för terränggående såna som tex saknar blinkers, backspeglar och andra säkerhetsdetaljer, inte är besiktigade osv.
Jag bara påpekar att man kanske inte ska ta för givet att man får full ersättning eller normal självrisk om man krockar med en terrängreggad ATV på allmän väg om bolaget får för sig att utreda. Kan ju också vara så att dom inte riktigt har någon praxis för dessa händelser ännu.
Vore ju lämpligt om dom tog fram en anpassad försäkring just för ATV och klargör vad som händer vid ev olyckor på allmän väg.
Man får olika svar av dom när man ringer och frågar också...
-
Har man något reggat som mc försäkras det ju som mc.
...med där tillhörande krav.
Och har man något reggat som terrängskoter/terränghjuling så försäkras det ju som det, efter de reglerna.
Sen att dessa båda fordon kan se rätt lika ut och kallas ATV i båda fallen är nog en annan sak, ur deras synvinkel är det en mc eller en TGHJL.
"ATV" är ju inte ett speciellt fordon ur regsynvinkel.
Och den sistnämnda har inte blinkers, backspeglar eller hjälmkrav.
Än mindre krav på övrigt skyddsutrustning vad jag vet.
Så man bör inte blanda ihop sakerna.
Sen generellt är det ju som så att försäkringsbolag alltid har bra försäkringar när man tecknar dem, men sen när man skall använda dem då är det massa klausuler och trix överallt.
-
Skyddsutrustning brukar sällan finns som krav eller CE märkt osv.
Vill man vara extra noga och petig kan man titta på tex danska försäkringsbolag samt amerikanska och skräddarsy din egen försäkring för just det fordonet.
Svenska bolagen har ju sina "mallar" och ändrar sällan och aldrig på dessa även om det finns ngt enstaka undantag.
Har själv tex på lastbilen som fungerar som rullande verkstad försäkrad via ett bolag i Usa för att kunna få den på mina premisser då inget svensk bolag ville gå med på mina ändringar och krav.
-
Skyddsutrustning brukar sällan finns som krav eller CE märkt
Hur menar du, för fyrhjuling generellt, teränghjuling eller vägreggad? I mina villkor (vägreggad, Folksam) står följande
35-årsförsäkringen ställer krav på att förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning.Med skyddsutrustning menas utrustning tillverkad och avsedd för motorcykel bruk. Utöver lagstadgad hjälm krävs också skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkta armbågar, knän och axlar, samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskena.
-
Hur menar du, för fyrhjuling generellt, teränghjuling eller vägreggad? I mina villkor (vägreggad, Folksam) står följande
Menade mest generellt men ska förtydliga mig lite.
*Terräng gäller inte ens hjälm såvida det inte står specifikt i försäkringskraven.
*Vägreggad gäller hjälm, försäkringsbolag kan ha specifika krav men dessa återföljs eller kontrolleras inte av försäkringsbolagen, hjälmkrav kan kontrolleras av dom i vissa fall.
Vägreggad atv är i stort sett samma regler som för vanlig motorcykel men tittar du på olyckor och annat sedan tidigare med tex motorcyklar så har försäkringen gällt så länge föraren haft hjälm och shorts med t-shirt. Motorcykeln har självklart gällt även vid försäkring men ingen har blivit nekad ersättning pga klädsel, ersättning för egen kroppsskada har det förekommit en del fall med hjälmkrav iaf.
Allt är självklart tolkningsbart, vad du bör ha på dig framgår av vanligt folkvett.
Försäkringsbolagen följer oftast trafikverkets regler och anvisningar i sina riktlinjer med egna tillägg.
För att veta exakt vad som gäller står i försäkringskraven för just "ditt" fordon.
Menade mest att av alla olyckor med atv, terräng eller vägreggade så var 90% av 2011´s olyckor förare inte iklädda "skyddskläder" om man bortser från hjälm!
Finns inget noterat av dessa fall att ingen av dessa blev ersatta av sitt respektive bolag till fullo.
En intressant sida från trafikverket på vad som gäller och fungerar som en bra anvisning som försäkringsbolagen har som riktlinje:
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf (http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf)