ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: VwSmurfen skrivet 14 december 2013 kl. 13:09:54
-
Tänkte att jag skulle lägga upp min nyinköpta leksak så jag kan visa vad jag håller på med.
Tänkte den skulle få en ny look till 2014 och mest anpassad för asfalt.
rivning har börjat. tur att det är långt kvar till våren.
bilder kommer. gick inte att lägga upp från paddan.
-
så ser den ut idag.
bilden tagen med paddan och ingen seriös kamera.
-
Är det bara kortet som spökar eller kan det va dags att göra en hjulinställning oxå? :)
-
finns inga fjädrar fram. plus att hela framvagnen ska plockas ner oxå.
men ja dom pekar åt alla håll.
-
någon som kan tala om ifall jag kan få ur oljetanken utan att ta bort motorn. Även om det är enkelt eller svårt att få ur motorn ur ramen. cykeln är ju ganska tom.
-
Nu är det bara skruvarna som håller motorn på plats. Ikväll eller imorgon åker den nog ur.
Någon som vet något ställe man skulle kunna köpa pulverlack i de vanligaste färgerna.
Verktygsboden har några men väldigt få och inte den nyans/färg jag vill ha.
-
Här hade dom lite fräna färger! :) http://www.ado.se/Pulverlack.html (http://www.ado.se/Pulverlack.html)
-
Dit skall vi höra av oss. Tackar för den infon.
-
motorn vid sidan. men hur får man bort oljetanken? tar man den nedåt genom att ta bort skyddsplåten eller hur gör man?
-
japp man tar den ned åt ()p
-
nu är det inte mycket kvar innan lack. länkarmar och styraxel som ska bort. sen skickar jag ramen på blästring och pulverlack.
lite bilder då. en projekttråd utan bilder är ju ingen projektråd.
-
pulverlacka så här stora saker utan att det kostar multum var inte lätt. kanske får bli vanlig lack på ramen ändå. på fredag blir det blästring av småsaker. måste kolla på polarens var man får plts med lite saker när den är ihop så jag vet vad jag kan kapa bort. vill dölja så mycket det går vid batterisidan så jag kanske får plts med en pipa till. inte måste men skulle vilja.
-
Så såg den ut. Nu är bilen lastad med alla delar.
Imorgon bär det av för att börja blästra alla detaljer
Som jag själv kommer pulverlacka. Tvätta av ramen
Så den kan åka iväg på lack. Nu känns det som det
Roliga snart börjar.
-
http://ebutik.nccr.se/belysning/bakljus/led-bakljus/led-bakljus-super-bike-2-klar-lins-med-reflektor-och-registrerin (http://ebutik.nccr.se/belysning/bakljus/led-bakljus/led-bakljus-super-bike-2-klar-lins-med-reflektor-och-registrerin)
vad tror ni om ett sådant bakljus?
mitt är trasigt så måste byta. kanske finns något bättre.
-
Det borde bli minst 100% bättre än den trasiga du har nu ()p
-
Det borde bli minst 100% bättre än den trasiga du har nu ()p
njaaaaa..... du vet 0 multiplicerat med 2 blir fortfarande 0. :whip:
-
ja ja. har tittat lite på biltemas ljus men det med skyltljus verkar ju inte så spännande. vet inte hur bakljuset från dom nya skulle funka men dom är ju så dyra.
-
Dax för lackering.
-
Kommer bli nice ! ()p
-
har blästrat stora delen av ramen oxå men det har jag ingen bild på.
jo hoppas den blir som ny. hi hi. och lite snyggare än original.
-
Var det lätt att plocka ner allt? Är sugen på att göra detsamma med min men är rädd att jag aldrig får ihop den igen ;D
-
det som jag hade svårat var att lyfta ur maskinen själv. men annars tyckte jag det var enkelt. men jag har ju gjort liknande med ett antal bilsr så har ju iallafall 25års erfarenhet så det är ju svårt stt veta om du klarar det eller inte. och jag har ju inte skruvst ihop min ännu.
-
Detta har jag missat!
Man hade ju samma problem när man var liten, den enklaste som finns är ju att plocka isär skiten :)
dock fick man aldrig ihop det igen....
-
jag har oftast fått ihop det jag skruvat sönder.
på måndag ska jag ge mig på första testet på egenhand att pulverlackera lite små saker. ska bli skoj.
-
Första egna pulverlackerade biten klar.
Blev många fler innan jag gick hem.
-
Snyggt ()p
-
Tackar.
Blev lite bromsar oxå. Får se hur dom fungerar.
-
Har du lackat skivorna? Eller är det nya skivor?
-
nya. man kan väl inte lacka skivorna heller.
-
Nä, det vire inte bra alls ju
-
Lite mer bilder. Det gillar folk.
-
tänkte kolla vad det var för bestyckning då det sitter rullgas på den.
till min förvånad så finns det bara 2 munstycken i min förgasare. undra vem som tagit bort det tredje. har inget chokmunstycke i. och låg 42.5. hög kunde jag inte läsa av. var köper jag munstycke i lämplig storlek. många säger 170-180 om jag löser runt. vad säger ni här inne. tänkte köpa sustem och filter till den oxå under sommaren.
-
http://www.braigasen.com/ (http://www.braigasen.com/) köper ja mina munstycken ! ()p
-
stibor motor, 2 gubbar i en källare vid ikea, kungens kurva, märkligt ställe....o det e cash som gäller ()p
-
Har du grundat något efter blästringen eller är det "plåtrent" som du lägger pulverlacken?
-
pulverlack skall läggas plåtrent. är det feta eller oljiga bitar måste dom förvärmas för att bränna bort allt innan.
finnsgrundfärg man kan lägga och vissa färger behöver en basfärg för att få rätt nyans t.ex skimmrande färger.
solida som jag använder som är skapligt billiga läggs plåtrent.
-
Uttryckte mig lite fel men tänkte på om du hade rostskyddat med t.ex. järnfosfatering eller någon form av zinkbehandling.
-
Ska inte behövas eller göras vad jag fått lära mig. Plåtrent är det som ger bäst resultat tydligen. Men jag kan ha fel. Är bara en glad amatör.
-
Även jag är amatör ;)
Zinkfosfatering har tydligen två syften. Det ena är att öka vidhäftningen av pulverlacken och det andra är som extra korrosionsskydd då pulverlacken ofta har lite porer där det kan bli korrosion.
Har sett att en del kör med dubbla lager pulverlack, först en grundfärg med pulver innan dom lägger på ytpulvret
-
får forska lite mer. men dom färger jag använt står att för bästa resultat plåtrent. vi testa grunda innan men blev ingen skillnad direkt. får se om den rostar bort i framtiden. men då äger jag den inte längre. känner jag nig själv rätt vill jag byta om ett tag för att jag känner mig färdig med denna.
-
A-armar och spindlar blästrade.
-
Vad har du för ugn? Funderar på om a armarna går in i en vanlig hushållsugn?
-
Har en hembyggd ugn. Hela stora rambiten går in så den är lite större. Men a-armarna går väl in i en vanlig ugn. Dom är ju inte alls stora när dom är lösa.
-
Har en hembyggd ugn. Hela stora rambiten går in så den är lite större. Men a-armarna går väl in i en vanlig ugn. Dom är ju inte alls stora när dom är lösa.
Nu blev jag lite nyfiken. Har funderat på att skaffa lite plåt, stenull och plåtreglar och bygga själv. Samtidigt måste den vara säker elmässigt så det ligger på is tills jag funderat ut hur den ska värmas på ett säkert sätt. Har en liten ide om att slakta en befintlig ugn och ta värmeelementen och el från den.
Hur har du löst uppvärmningen?
-
Som du tänkte.
Vi slaktade en gammal ugn och tog allt från den. Termostat och element och allt.
Perfekt och enkelt. Men man måste nästan montera fler element. Tar lång tid att värma upp men har man inte ont om tid så fungerar det. Jag brukar förvärma luften med gasol innan så går det på bara någon minut.
-
Som du tänkte.
Vi slaktade en gammal ugn och tog allt från den. Termostat och element och allt.
Perfekt och enkelt. Men man måste nästan montera fler element. Tar lång tid att värma upp men har man inte ont om tid så fungerar det. Jag brukar förvärma luften med gasol innan så går det på bara någon minut.
Tack för infon. Blir till att "hämta" en lämplig donatorspis från återvinningscentralen i helgen, med lite tur kanske jag kan hitta en med varmluft och dubbla ugnar :)
Har tyvärr ingen gasolbrännare men det går ju att köpa en billig från t.ex Jula
-
jag har ganska bra med kontakter och hjälp genom jobbet. jobbar inom plåtindustrin. det ger ju visst hjälp på vägen.
det jag tycker är svårt är att hitta färg till bra pris och inte så stora kvantiteter. verktygsboden har några få.
-
Några värmepistoler i en plåtlåda;)
-
har fortfarande inte hört något om färgen jag beställde. får ta kontakt med dom på måndag.
tittat på nya hjul men svårt att bestämma mig.
vill ju ha ihop cykeln snart så man kan få putsa på den. Hi Hi.
-
jag har ganska bra med kontakter och hjälp genom jobbet. jobbar inom plåtindustrin. det ger ju visst hjälp på vägen.
det jag tycker är svårt är att hitta färg till bra pris och inte så stora kvantiteter. verktygsboden har några få.
Har inte handlat från dom själv men dom har bra urval. Ingen aning om fraktkostnad men det brukar vara billigt från England
http://www.electrostaticmagic.co.uk/pages/powders (http://www.electrostaticmagic.co.uk/pages/powders)
-
har kollat lite där oxå. men de färger Som verkar passa mig måste man ha basfärg till och då blir det dyrt tyvärr. men vem vet vad som händer. har inte blästrat klart stora ramen. det kom ju snö och kyla. den behövs blästras det sista utanför blästerskåpet.
-
nu får vi se. körde en impulsbeställning på färg från http://www.electrostaticmagic.co.uk/pages/powders (http://www.electrostaticmagic.co.uk/pages/powders)
26gbp i frakt hade dom. fungerar det får man beställa massa mer färger sen.
-
En liten bild på storleken på våran ugn.
-
Det var en rejäl ugn ni har.
Jag har eventuellt fått tag på ett gammalt sopskåp som skulle kunna bli stomme till en ugn. Fördelen är att det finns färdig dörr och att det är "stabilt som fan". Nackdelen är att det är rejält tungt så det är inget man flytta undan när det inte behövs.
-
idag blev vad jag tror alla lösa delar lackade. fick lacka om oljetanken och fjädrarna från fötta omgången.
nu hoppas jag att sista färgen kommer så jag får lacka ramen och börja plocka ihop cykeln igen.
-
idag blev vad jag tror alla lösa delar lackade. fick lacka om oljetanken och fjädrarna från fötta omgången.
Vad hände första gången? Blästrade du emellan eller lackar du direkt på den tidigare lacken?
Jag kommer nog att lägga två omgångar på mina delar, först basfärg och sedan ett lager klart på det (om det inte blir någon special i det klara pulvret)
-
hade missat lite bara. la bara ett lager till.
man får se till att ha rikligt med färg så räcker ett lager. men det är
lätt att missa någon liten del. runt svetsar eller så. jag är väldigt nöjd med resultatet så här långt.
-
nu känns det lite roligare. har börjat att sätta ihop några bitar. inte mycket eftersom allt vill på ramen. men lite är bättre än inget.
-
en lista med delar från atvhuset beställt.
-
Nu kan jag äntligen få lacka ramen.
-
jaha. även jag drabbad av dinlis strul med överlevandet. allt jag beställde gick inte att få fram nu. tur att det inte var något viktigt.
håller på med ett bredningskitt lite vid sidan av lackeringen oxå. vill få det lackat samtidigt som sista delarna. ska bli skoj att se om det blir bra.
-
Akta så du inte blir bannlyst!
-
Akta så du inte blir bannlyst!
vad ska jag bli bannlyst för?
att jag gör egna saker eller för att jag nämner var jag handlar reservdelar?
-
Skit i det, prvokatörer växer på träd härinne.
Men, hur hjälps vi åt nu att fixa delar till nämda maskin tills allt snurrar på igen?
-
Surt :( Vilka delar var det som var restade?
-
Var en elkoppling. Men jag ändrade lite i ordern så får se om jag klarar mig utan när sakerna väl kommer.
Annars kommer jag ut och ber om hjälp att hitta det.
-
paket ligger för avhämtning.
blästrade sista sakerna igår.
hoppas jag hinner få klart på breddningen idag.
blir lack fredag eftermiddag.
sen börjar det roliga. då ska den ihop igen.
-
Det kommer bli grymt ()p
-
Hur gör du med gängade hål och svetsmuttrar när du pulverlackar?
Har sett att en del kör med silikonkorkar i hålen och en del gängar upp hålen efter lack.
Sen är frågan hur man skyddar metallen i gängorna från att rosta, någon form av montagepasta bör man nog användas.
-
Har bultarna på plats och fixar till dom efteråt.
Kommer montera med teflonfett. Tror inte det kommer rosta mer än det gjorde från början. Det är inte så speciellt utsatta ställen på det sättet.
Då får jag göra om det.
-
Tack
-
Dagens paket.
Serviskitt. Baklyse. Styrled. Och lite smått.
-
Hur ser tidplanen ut? Premiär till våren, eller?
-
jo påställning blir när snön är borta. men hoppas väl att den är ihop om några veckor. blir bara skruvat någon timma här och där.
renoverar huset och har en ettåring hemma och jobbar väldigt mycket. produktionsansvarig på ett mellanstort svetsföretag.
så saker går lite långsamt tyvärr.
-
Ramen börjar få färg.
-
Snyggt! Du är inte sugen på att lacka om min med haha ;)
-
Riktigt läcker färg :headbang:
-
Läckert!
Få tag i en gammal televerketoverall så är det ju klockrent ;)
-
nu har allt kommit in i garaget igen.
det jag inte bestämt mig för är om nefsen och frontbågen ska behållas blankt eller bli svart. nya hjulen blir nog blanka.
-
Kastar in en bild till.
-
Köpte lite hjälpmedel idag för att underlätta skruvandet.
-
Äntligen fått börja montera ihop.
Tyvärr dassiga mobilbilder.
-
hade hittat nya fälgar jag var sugen på men med min tur så har dom slutat göra dom och ingen leverantör har någon uppsättning kvar på hyllan.
skulle vilja ha några tips på andra som är snygga och passar med asfaltsdäck.
-
SS fälgarna som satt på Dinli 450 limited edt (som hette SS) är riktigt snygga men kommer ej ihåg vad de heter tyvärr.
-
De här är ju inte illa heller
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50873.msg515965;topicseen#new (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50873.msg515965;topicseen#new)
-
SS fälgarna som satt på Dinli 450 limited edt (som hette SS) är riktigt snygga men kommer ej ihåg vad de heter tyvärr.
Har för mig att dom heter ITP SS112
-
Har för mig att dom heter ITP SS112
Stämmer! Snygga värre är det och påminner lite om de jag länkade vilka är makalöst snygga de också. Vet inte vilka som är snyggast?
-
Blev lite sugen på beadlock fälgar idag.
Men dom kostar ju en hel förmögenhet.
-
Testa lite film på lyset idag.
-
idag hittade el och bromssystemet dit.
mitt nya diodlyse passade direkt mot gamla kontakten och allt fungerade.
imorgon räknar jag med att stoppa dit maskinen så man kan sätta upp alla kablar där dom ska.
-
Kastar in en bild. Bilder är roligast och säger nästan mest.
-
Nära nu ()p
-
Har hänt lite idag.
-
()p
-
Från vilket håll var det lättast att sätta in motorn?
Med vänlig hälsning
Joe
-
Tog motorn från vänster.
Så här långt är det nu.
-
Nice :)
-
tackar. blir riktigt bra faktiskt. nästan bättre än väntat.
-
Sjukt najs med gul plast på lycktan ;)
-
Inte långt kvar nu.
-
Börjar bli skaplig.
-
Ute i vårsolen.
-
Men det där blev väl riktigt bra! ()p
-
lite mer detaljer ska fixas innan jag är helt nöjd.
men det blev väldigt bra faktiskt för att vara första renoveringen av 4hjuling för min del.
-
Riktigt snygg =)
-
Bra jobbat! :headbang:
-
idag blev det nytt batteri. nya styrändar. bättre beg fälgar.
bara börja skissa på ny ljuddämpare. hittar ingen jag vill köpa så får väl bygga själv. sen blir det nog att beställa nya handskydd och munstycken.
-
Blev en rulle polyesterband.
-
Ska du sy en egen (http://static3.devote.se/gallery/big/20110428/69a09f2d392db9cb70f244a6e49301a1.jpg)
-
Där slog du huvudet på spiken.
Håller ju på med hd tema så måste ju gå
All in.
-
till nerfsen antar jag?
-
Helt rätt.
-
Kommer bli bra. Är detaljerna som gör det.
-
Riktigt fint. ()p
-
har hänt något.
choken går inte att röra mer än någon mm och det går lätt i reglaget.
alltså det stannar inte i chokat läge. har intehaft bort viren annat än vid handtaget. något tips?
-
Den kan ha fastnat eller hoppat ur läge i förgasaren. Min fastnade pga korrosion men det var enkelt att fixa men lite pyssligt att komma åt utan att lossa förgasaren
-
förste test av provstartning misslyckat.
inte ett liv från tändningen.
men lysen. tuta. startmotor går runt som det ska. men ingen gnista.
soppa fanns det oxå. ska riva förgasaren och fixa choken innan jag ger mig på nästa steg.
-
choken fixad. hade släppt i förgasaren.
tror larmet är felet varför den inte starta.
larmet aktiveras igen fast man har tändningen på så tror inte startspärren släpper. så bara riva kåpor igen och kolla upp kablarna.
så att göra listan vad jag vet just nu.
beställa munstycken.
beställa luftfilter.
lacka det sista nu när fälgarna kom hem.
montera kedja.
fixa sänkning.
köpa nya däck.
ställa på och köra.
-
Den blir juh riktigt fin hjulingen! Snyggt jobbat!
-
Idag beställdes filter och munstycken.
Så bara dom kommer skall förgasaren monteras igen och nytt test göras att starta den.
-
Snabba leveranser gillar vi.
-
nu ska bränsleskruven borras fram och munstycken monteras.
sen hoppas jag att elfelet hittas snabbt så den startar.
nu när det är 13-14 grader på dagarna vill man ju ta en provrunda.
ingen som sitter på måttsatta ritningar på sänkningssatser bak och fram?
-
bränsleskruv framborrad.
munstycken monterat.
en kabel hittad som jag missat.
motorn gått 2 varv för egen maskin.
sen tror jag den blev sur. får testa igen imorgon.
-
Jobbigt med strul men det känns som du har koll på läget ()p
-
det jobbigaste är att man inte får så mycket tid i garaget.
mycket jobb stör ju allt.
-
Ingen gnista vid stiftet. Undra vad som gick sönder.
Om det är en kabel eller spolen eller boxen?
Tips mottages.
-
gnistan återfunnen. jorden till spolen som spökade.
så nästa garagepass innebär uppstartsförsök nr2. hoppas på start då.
sen är det bara glappet i larmet som ska hittas. sen koll på alla skruvar och sedan borde testrundan kunna genomföras.
-
Startade lätt. Men poffa och stanna efter en liten stund.
Sen ville den inte gå igång.
-
surar ner sig.
det jag gjort är unifilter och 160 högfart.
gick ju innan. vad kan vara fel.
choken kanske?
-
testade att plugga choke munstycket. då verkar den iallafall åt andra hållrr få för lit bensin. startar knappt och går inte alls att gasa. men hur kunde den gå innan?
kan jag ha missat något?
hur ska förgasaren vara inkopplad. menar med slangar och så.
-
Jag kan ju som sagt inte ett piss om förgasare, men att du inte får mer hjälp här är ju lite trist. :cry:
-
någon gång hittar man ju felet.
har väl retat upp folk så dom inte vågar svara. Hi Hi.
-
Ajdå. Tur att man själv är en social kameleont som aldrig trampar på ömma tår.
-
Har du provat att återställa till det var innan byte av munstycken?
-
Kolla att du satt de båda bränsle slangarna på rätt ställe.
En sitter på insugsröret (vaccumdriften) och en till bränsletillförseln till gasaren.
Kan vara så enkelt att du fått tätt i några kanaler i gasaren då smällar är snålblandning.
-
har testat återställa.
om slangarna satt fel. skulle flottörhuset fyllas med bensin då?
ska kolla slangarna.
-
Nej den fyller inte tänkte att den hade gammal bensin kvar när du startade.
kolla även trottel att den löper som den ska.
-
hur lätt ska den löpa?
finns det några anslutningar som bara ska vara pluggade?
filtret är det genomflöde genom.
-
hur lätt ska den löpa?
finns det några anslutningar som bara ska vara pluggade?
filtret är det genomflöde genom.
Inte finns det väl så många anslutningar?
två bränsleledningar soom vi pratat om tidigare.
undertrycksfiltret (svarta pploppen som sitter i toppen av gasaren)
Gaswiren
dräneringsslangen
Du har väl inte ett DAJ monterat?
-
Har inget daj.
-
Hur mycket har du skruvat på bränsleskruven? I vilket läge har du nålen? sånt kan vara bra att veta också. :)
-
har inte ändrat på något av det under min tid som ägare.
så där kan jag ju behöva finjustera sen men det kan inte vara felet till varför den inte går efter att den stått. har inte haft förgasaren borta från motorn under renovering. och motorn är ju orörd. bara ramen som blivit renoverad.
-
Men du har bytt munstycke och borrat fram skruven?
-
har inte ändrat på något av det under min tid som ägare.
så där kan jag ju behöva finjustera sen men det kan inte vara felet till varför den inte går efter att den stått. har inte haft förgasaren borta från motorn under renovering. och motorn är ju orörd. bara ramen som blivit renoverad.
Då gissar jag att en rengöring av gasaren och flottörventilen borde göra susen.
Dagens bensin är rena dyngan.
-
nu har jag testat blåsa rent och plockat sönder det mesta.
fortfarande går den dåligt.
nålen sitter på 3e hacket uppifrån.
om jag stänger av kranen så verkar den gå bättre efter en stund innan soppan tar slut.
om jag höjer hacken på nålen blir det mindre soppa väl?
tänkte om jag ska testa sänka nålen. men fattar inte varför egentligen.
-
nu har jag testat höja nålen max. och sänka nålen max. ingen skillnad.
det enda jag tänker mig nu är att flottören måste hålla öppet hela tiden. får plocka sönder igen.
-
rivit allt igen. fortfarande hittar jag inget. kört startgas runt för att hitta läckage oxå. men inget. startar lätt och går en kort stund.
-
nu har den varit borta helt ochpolaren har plockat sönder den oxå och rengjort allt. fortfarande ingen skillnad.
-
Om du inte "pillat" på motorn i sig (typ kamkedja eller ventilspel) så låter det som bränsle eller tändning.
Har du kollat alla ledningarna vad gäller tändsystemet? Anslutning med glapp/fukt kan ge märkliga fenomen.
Vad gäller förgasaren så verkar ju den ordentligt genomgången men jag ser att choken kan vara ett problem. Likaså den justerbara nålen på undersidan (om du borrat fram den).
Sen har vi bränslpump/filter och även bränslekranen som felkällor (och naturligtvis soppan i sig)
-
Nästa steg är nytt soppafilter och ny soppa. Sen får vi se.
-
Nästa steg är nytt soppafilter och ny soppa. Sen får vi se.
Kommer inte ihåg hur det är med Dinli men en del soppakranar har ett "grovfilter" som sitter i tanken. Enda sättet att komma åt det är att tömma tanken och montera loss kranen
Men någon annan kanske monterat loss sin kran någon gång och kan svara på om Dinlin har grovfilter, går kanske att se genom tankhålet också (när tanken är tom)
-
Kranen sitter ju separat. Så brukar det ju vara på
dom som man skruvar kranen direkt i tanken.
-
Kranen sitter ju separat. Så brukar det ju vara på
dom som man skruvar kranen direkt i tanken.
Det var ett tag sen jag fixade med min tank så jag hade nog otur när ja letade i mitt minne.
-
Den går snålt.
Nu har jag testat allt jag kan komma på.
Helt rådlös faktiskt.
-
hur mås soppapumpen då?
-
hur mås soppapumpen då?
?!
-
om bränslepumpen är dålig och inte pumpar bränsle som den ska så borde den ju kunna strypa flödet tänkte jag
-
om bränslepumpen är dålig och inte pumpar bränsle som den ska så borde den ju kunna strypa flödet tänkte jag
Dinli 450 har ingen bränslepump.
-
jo, det har dom
http://www.atvhuset.se/fuel-pump-assy/3217-0 (http://www.atvhuset.se/fuel-pump-assy/3217-0)
-
jo, det har dom
http://www.atvhuset.se/fuel-pump-assy/3217-0 (http://www.atvhuset.se/fuel-pump-assy/3217-0)
Där ser man.
-
Är det insprutning?
-
nä, men en bränslepump som använder motorns vakum för att pumpa sitter det ju på skotrar sen jag vet inte när å det ska väl göra motorn mer lättstartad
-
Soppan kommer till flottörhuset.
Det är därifrån som den inte vill in i motorn.
Har fått tag i en kille som ska ultraljudstvätta
förgasaren åt mig. Och på fredag ska jag testa med annan
förgasare som vi vet fungerar.
-
Även om pumpen skulle vara dålig borde
den gå på det som är i flottören.
Annars skulle den ju dra flera liter milen
om inte det räckte.
-
Testat med annan förgasare idag. Samma visa.
Och den vet vi att den fungerade. Körde
Innan och efter på den andra dinlin.
Nu vet jag inte vad som kunnat hänt.
-
Går den inte igång alls!?
-
Jo den startar lätt men går snålt och orent.
-
Min gick bra på tomgång men ville dö på gaspådrag. Tog bort locket till burken där luftfiltret sitter då vart det kanon, låter simpelt men prova :)
-
Tror att det har med tändningen att göra.
Har varit några turer med olika experiment
ikväll och tändningen verkar ostabil.
-
ventiler kollade. tre ligger exakt och en ligger 05 under så alla inom toleranser. ska testa min cdi box på polarens. tändningen verkar lite lustig.
-
Nu verkar den leva. Tändkabeln som spökat.
Äntligen. :djump:
-
Gött att höra ()p
-
Skönt!
-
gött att du fått reda påt ()p
-
Skönt att du äntligen fått liv i den igen! Ut me den i solen så man får se lite dags bilder på den :)
-
Blir Inge meck denna helg.
Hoppas på att fixa till alla slangar och kablar
lite snyggare under nästa helg.
Sen är det sänkning och nya däck som saknas.
-
inte hänt så mycket. tändkabeln strular fortfarande.
hade plockat ihop allt och i samband med det drog jag om kabeln på rätt sida om ramen. dumt gjort.
men ny kabel. spacer. och nya däck är beställda.
-
Segt, men nu vet du vart du skall dra kabeln :) hur breda spacers blev det?
-
Köpte bara 38mm hjulspacer.
Vill testa lite hur det ser ut innan jag vet om jag
vill ha eller inte.
-
Klart man skall ha, jag har beställt 50 millimeters bak 8)
-
fläskigt.
-
nu har vi letat fel igen. hjulingen vill inte starta alls nu. finns ingen gnista.
har testat med
ny kabel
min cdi box på polarens
nytt stift.
den gick innan jag drog om tändkabeln innanför kåpan.
men har bytt kabel igen efter det men fortfarande inget liv.
börjar bli less på detta fel.
enda jag känner nu är ny spole. men varför skulle den ge upp och sedan fungera en stund för att sedan ge upp igen?
ja vad vet jag.
-
Nu vet jag inte hur motorn känner av ÖD men om cdin inte vet var motorn är så borde det inte bli nån gnista heller
-
men då borde den inte gått alls någon gång. men det är ju det sista jag får byta isåfall. eller sälja den som reservdelar. Hi Hi.
nej nu ska jag inte vara sådan.
har fått hem mina spacerbultar och dom nya däcken.
blev fastrax till den. så ut ska den i sommar.
-
För att vara så simpla i sin funktion och konstruktion kan tändspolar vara nyckfulla. Vid första misstanke bör den bytas. Om du dessutom bytt allt annat i tändkedjan utom tändplatta (sista steget) är ju tändspolen rätt simpel att byta.
-
Får bli en sådan.
-
ny spole beställd.
Även ny knapp och vajer till backen.
bara hoppas på snabb leverans.
-
Ny spole monterad. Startade lätt men dog efter en liten stund.
Gnistan borta igen. Efter en stund kom den tillbaka och starta direkt.
Gick en stund sen död igen. Hur är det möjligt?
Nytt batteri.
Ny spole.
Nytt stift.
CDi boxen testad på annan cykel.
Vad kan vara fel.
-
Du bör nog kolla statorn
-
förklara lite mer tack för en amatör som mig.
-
Statorplattan innanför svänghjulet. I svänghjulet sitter magneter. När de rör sig förbi spolarna i statorplattan genereras el. Den går upp till cdi-boxen, vidare till tändspolen och ut till stiftet.
Strömpulsen från statorn är exakt positionerad i tiden för att passa optimal tändtidpunkt på stiftet. Därför kan plattan justeras i vinkel runt vevaxeln för att optimera detta.
Statorplattan innehåller även spolar för att skapa laddström till batteriet.
Om du har bytt allt som du beskrivit, är säker på att kablage och kontakter är fräscht återstår bara statorplattan.
Den kallas även alternator, generator, pickupcoil mm. Men pickupcoil är väl bara den delen för tändpuls iofs.
-
testade idag att plocka bort motorkåpan över svänghjulet.
blåste rent och torkade ur. ingen skillnad. öppnade alla kontakter och blåste rent. ingen skillnad. glömde stänga av tändningen och plockade bort plus på spolen. när jag satte tillbaka blinkade gnista till på stiftet. nu kanske vi är något på spåren.
är det magneterna eller den lilla givaren utanför svänghjulet som ger tändningaimpulserna?
-
plockade ihop allt och laddade upp batteriet för nya mätningar.
då startade den så snällt. ska se om jag kan få en uppstart idag med och se om den går och om givarenn spökar. nu vet jag ju var jag ska mäta exakt.
-
igår testade jag gnistan. fanns kvar. då plockade jag ihop allt på den.
så hoppas på en kort provrunda.
-
ÄNTLIGEN.
Nu har jag fått åkt ett varv på den äntligen.
fungerade som den skulle så nu är det hjulinställning och sänkning kvar så ställer vi på den sen.
-
Vad var felet?
-
Måste ha varit spolen i kombo med dåligt
laddat batteri.
Nu ser den ut så här iallafall. Lite fix kvar innan
den är helt klar.
-
Bara 3 saker kvar att lacka.
-
Ser riktigt bra ut. Har du sänkt den bak??
-
Jo den är sänkt både bak och fram med egengjord sats.
Lite låg bak tycker jag.
Snart hamnar den på blocket. Någon som är sugen så lägg ett bud.
-
Klurar själv på sänkning bak och din lösning ser bra ut. Ska du sälja satsen eller hela fyrhjulingen.
-
Båda delarna.
Kan även skicka en cadfil på sänkningen om du har någon som kan tillverka den.
-
Båda delarna.
Kan även skicka en cadfil på sänkningen om du har någon som kan tillverka den.
varför skall du sälja? less?
-
ingen anledning. bara känslan sälj och skaffa något annat.
gillar att fixa och trixa. dock inte leta fel som man inte vet vad det är.
-
ingen anledning. bara känslan sälj och skaffa något annat.
gillar att fixa och trixa. dock inte leta fel som man inte vet vad det är.
Jo jag förstår att man blir less när det bara strular, vad blir nästa då?
-
vet faktiskt inte. side by side skulle vara skoj att testa. eller något annat. bara den går att modda för det är mitt stora nöje.
-
Första turen på allmän väg.
Den blev läcker måsta jag få erkänna.
-
Mycket fin! :)
-
det där ser bra ut det ()p
-
Tog en tur ikväll.
Stor leksak vs liten leksak.
-
nu har den gått ett par mil. fungerar fin fint. går lite ojämnt på jämn fart men där ska man ju inte vara.
går stadigt och fint på vägen så känns bara bra.
-
nu har den gått ett par mil. fungerar fin fint. går lite ojämnt på jämn fart men där ska man ju inte vara.
går stadigt och fint på vägen så känns bara bra.
ohjämt..? Ryckigt eller?
Kan ju prova höja nålen ett hack i så fall ()p
-
Looking good!
-
då försvann den till ny ägare. hoppas han blir nöjd.
-
då försvann den till ny ägare. hoppas han blir nöjd.
Varför sålde du den?
-
fick ett bra bud.
vill ha något jag kan ha dottern med på.
-
okej, det blir 4x4 nu då?
-
side by side kanske.
-
Köp min buggy?
-
Köp min buggy?
som du själv sa. för liten maskin för att det ska bli tillräckligt roligt.
-
som du själv sa. för liten maskin för att det ska bli tillräckligt roligt.
Det har jag väl aldrig sagt? ':)