ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Öhlund skrivet 11 december 2013 kl. 20:38:45
-
Tjäääna!
Med tanke på att jag är nybörjare när det gäller hjuling så frågar jag gärna innan man kastar sej på saker man inte vet ett skit om,
Jag skulle vilja ta del av lite grundläggande info om dämpning och fjädring, hur man ställer in dom på korrekt sätt till sin egen vikt, i olika terränger osv,
Kanske någon vet en guide just för quad,
Cross från fabrik är förinställda för 60-75 kg är det desamma på en quad? Jag upplever min som ganska hård, men jag vet oxå att den ska vara lite hård,
Som sagt behöver lite vägledning .
Tack för mej!
-
http://myatvblog.com/how-to/atv-suspension-unleashed-easy-guide-precisely-setting-suspension/ (http://myatvblog.com/how-to/atv-suspension-unleashed-easy-guide-precisely-setting-suspension/) Mycket detaljerad och tydlig guide tycker jag :djump:
-
Så var det där med engelska, men ska ge det ett försök
-
Viktinställningar är olika beroende på vilken typ av körning man gör och hur aggressivt man kör osv.
Här kan jag ge dig en liten guide för inställning av "sag".
Stå upp på hjulingen med händerna på styret. Guppa lite när du står där. Låt någon mäta under ramen vid kylaren samt under ramen vid fotpinnarna.
Rekommenderade mått från Jet suspension för crossbana är 19,3cm (+/- 5mm) under kylaren och 17,8cm (-3mm och +5mm).
Har inga mått för skogsåkning.
Här är camber.
9,5mm till 16mm.
Se till att styret är rakt och ställ ett 90graders L mot golvet och mot nedre delen av däcket.
Här är toe out/in.
Toe out 1-3mm när maskinen är i samma höjd som när man kör alltså vid samma höjd som ditt "sag". Håll sedan styret rakt på något sätt och mät varje hjul På modern framvagnar brukar man vilja köra så lite toe out som möjligt för att reducera "bumpsteer".
Vid körning i skogen rekommenderas toe in på grund av risken att haka i träd.