ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 8 december 2013 kl. 19:38:52

Titel: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 8 december 2013 kl. 19:38:52
Min CF 500 har börjat bli svår att starta när det är minusgrader.  Batteriet är underhållsladdat och fullt.  Ger full choke och provar ett par ggr med knappen. Startmotorn går men det tänder inte. Släpper av choken helt då startar den på 3-4 försöket i bästa fall och går lite rått, ibland dör den.

Idag hade den stått sen i Fredags och ville absolut inte gå igång i 8 minus. Var tvungen att ta startgas till hjälp.

När den väl gått en stund så startar den fint igen.

Enda skillnaden skulle vara att jag nu tankat Aspen istället för vanlig soppa (ja det är 4-takt såklart  ^-^)
Några tips?

Det känns spontant som att choken helt enkelt är ur funktion.  Märker ingen skillnad när den startat om jag chokar , tycker motorvarvet skulle öka.

Maskinen är 9 månader gammal och gått 23 mil  :o

Ska på service om en vecka och tänkte be dom kolla på detta , men är ju svårt att få fram om den står inomhus.

i Februari när den var ny var det inte så här, hoppade igång på första i 15 minus utan problem.

Finns inget som irriterar mer än startproblem  :cry:

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: CrozOver skrivet 8 december 2013 kl. 19:41:57
För lite soppa?
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 8 december 2013 kl. 19:52:05
För lite soppa?

Det är halv tank, menar Du att den skulle starta bättre med full?
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: CrozOver skrivet 8 december 2013 kl. 19:53:33
Hehehe, nej

Jag menar att den får för lite soppa in i motorn
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 8 december 2013 kl. 19:59:32
Hehehe, nej

Jag menar att den får för lite soppa in i motorn
;D
Ja , eller för mager blandning.  Man ska komma ihåg med dessa är ju att de startar utan choke  på sommaren.  Har inte använt choken sen i April typ, så den kanske har hakat upp sig.

Surt när man byltat på sig och samlat mod för att åka ut med plogbladet kl 5 på morgonen och den inte vill tjänstgöra.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: CrozOver skrivet 8 december 2013 kl. 20:01:01
Retligt  :-\
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: minigranis skrivet 9 december 2013 kl. 07:14:27
Min beter sig på samma sätt.
Jag brukar ge full choke, köra med startmotorn typ 5-6 sekunder.
Gå och göra något annat i 1 minut och sedan försöka starta igen, då brukar den hoppa igång.
Vet inte om det stämmer med det känns lite som att soppan i förgasaren dunstar (?) och man måste få vacumkranen att öppna och fylla på igen.
Och jag har letat läckor utan framgång..

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 9 december 2013 kl. 13:27:06

Jag brukar ge full choke, köra med startmotorn typ 5-6 sekunder.
Gå och göra något annat i 1 minut och sedan försöka starta igen, då brukar den hoppa igång.


Ja det där fungerade ju bättre , skumt. Tack för tipset!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: minigranis skrivet 9 december 2013 kl. 13:32:33
Kul att det hjälpte.

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 20 december 2013 kl. 13:01:48
Nu är det tyvärr likadant igen , får inte igång den alls.  Den var på service i Måndags  och sen har den stått i 2-5 plusgrader några dagar.   På serviceen kollade dom allt + bytte bränslefilter + luftfilter och stift. Dom hittade inget fel på den alls och den startade som den ska när jag hämtade den.

Det är när den stått ett tag som det är hopplöst.

Funderar på vad jag ska göra åt detta , varmgarage har jag inte och kan inte ta ledigt och köra upp maskinen
hur som helst heller, måste ta ledigt från jobbet hyra släp osv....

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Deadlift skrivet 25 december 2013 kl. 19:36:48
Min är likadan. Jag tror vacuumkranen är boven i dramat. Skall försöka få min bytt på garantin vid nästa besök hos ÅF.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 26 december 2013 kl. 10:04:11
Min är likadan. Jag tror vacuumkranen är boven i dramat. Skall försöka få min bytt på garantin vid nästa besök hos ÅF.

Ja, den startar bra  om jag kör den varje dag, men får den stå ett par dagar så vill den inte. Fick ta startgas sist , och då kom den precis från service  med nytt stift, luftfilter och bränslefilter så skumt är det.

Min ÅF tar detta på allvar och håller på och forskar i det , men det är ju svårt att få fram felet ,  kan inte ställa den utomhus i flera dygn där dom har sin verkstad. 

Jag tror att den inte får tillräckligt med bensin, sprutar man gas i luftburken hoppar den igång direkt , sen efter ett par minuter går det utmärkt att döda den och starta om.

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 29 december 2013 kl. 13:05:44
Nu har jag fått bränsleläckage också, eller om det bara blivit värre?   Var ute och körde en liten sväng och kände att det stank bensin , stack huvudet under och det droppar kraftigt från lägsta punkten på förgasaren mitt i bilden.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20131229_125248.jpg)

Det slutade droppa efter en liten stund när man slår av motorn , när jag väntat 15 minuter och startar pånytt så droppar det rejält....

Hade tankat innan och kanske rann över en deciliter , men sen körde vi 5 km  så kan väl inte vara relaterat till det tycker jag.

Någon som haft detta ?   

Blir väl att bogsera upp den igen till ÅF ,  tredje gången nu på 24 mil!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 29 december 2013 kl. 13:12:54
Hej tror att aspen är boven , du får en annan blandnings förhållande med aspen, den går lite snålare med aspen .Det ser man på tex en gräsklippare som gått ett tag på aspen den är ganska ren i förbrännings rummet.Du får ungefär samma effekt om du tankar E85 inte riktigt E85 har en annan tänd punkt men syntomen blir ungefär lika .
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 29 december 2013 kl. 13:16:58
Det där är dräneringen till förgasaren ,skär av slangen och sätt tillbaka den .Enda är att den blir ca en och en halv cm kortare, glöm bara inte klamret.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 29 december 2013 kl. 14:03:20
Det där är dräneringen till förgasaren ,skär av slangen och sätt tillbaka den .Enda är att den blir ca en och en halv cm kortare, glöm bara inte klamret.

Ok , Du menar att den är sprucken?   Känns spontant som att det kommer högre upp för det droppar från den lilla nedåtpekande tappen till höger om slangen

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 29 december 2013 kl. 15:50:03
Nu är jag ganska novis på motorer  , speciellt med förgasare, men det är väl inte normalt att det rinner soppa från dräneringen om förgasaren fungerar som den ska? 

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 29 december 2013 kl. 16:19:06
Varit med om att det läcker vid bensinfiltret på två cfar, och då har det sett ut sådär på båda.
Sprucket gummi och så droppar det ned på förgasaren.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 30 december 2013 kl. 13:40:56
Tack för hjälpen , nu har jag fixat felet.

Det var den inkommande gummislangen med soppa till förgasaren som var sprucken precis där klammern satt
så jag kortade den  och satte tillbaks den.

Den duschade förgasaren inåt  så det rann ned för godset på den.

Samtidigt kollade jag de andra gummislangarna och de är förvånande mycket torrsprickor för att vara en maskin som
är tillverkad för ett år sen.   Slangarna ser ut som de brukar göra efter 4-5 år....

Ska ta upp det vid nästa servicetillfälle , går ju inte att korta hur många ggr som helst

Kan man spraya dom med silikon eller dylikt för att förbättra livslängden?

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 30 december 2013 kl. 13:41:47
.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 30 december 2013 kl. 13:44:23
På de jag varit med om detta på så har det varit för liten slang på för stora anslutningar.
Men det kanske inte är så längre?

Vi bytte iallafall soppaslang till något de hade på ok/q8 och den var mycket bättre
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Zebroc skrivet 30 december 2013 kl. 22:30:33
På de jag varit med om detta på så har det varit för liten slang på för stora anslutningar.
Men det kanske inte är så längre?

Vi bytte iallafall soppaslang till något de hade på ok/q8 och den var mycket bättre

Ok/Q8 slangar är riktiga slangar, passar er för Feltemas bensin slangar fick sprickor efter 2 veckor!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 31 december 2013 kl. 19:49:27
Ok/Q8 slangar är riktiga slangar, passar er för Feltemas bensin slangar fick sprickor efter 2 veckor!

Är väl samma leverantör som CF använder då   (B-tema) , dom var spruckna redan vid leveransen!

 ;)
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: freddan99 skrivet 14 januari 2014 kl. 13:04:27
Hej uppfattade jag rätt när nu skrev att du använd aspen soppa,gör inte det den har inte samma tändvillighet,vissa motorer som är lite snålt ställda funkar inte med aspen !
Använd helst 98 oktan då den innehåller mest bensin inte 95 oktan då den har för mycket etanol(sprit) all skit släpper från slangar,förgasare och sedan skiktar sig i flottörhuset när den står ett tag när du sen ska starta så startar du på nästan ren sprit blandat med skräp inget bra !!
använd 98 oktan till framförallt mindre motorer ()p
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 14 januari 2014 kl. 13:32:56
Hej uppfattade jag rätt när nu skrev att du använd aspen soppa,gör inte det den har inte samma tändvillighet,vissa motorer som är lite snålt ställda funkar inte med aspen !
Använd helst 98 oktan då den innehåller mest bensin inte 95 oktan då den har för mycket etanol(sprit) all skit släpper från slangar,förgasare och sedan skiktar sig i flottörhuset när den står ett tag när du sen ska starta så startar du på nästan ren sprit blandat med skräp inget bra !!
använd 98 oktan till framförallt mindre motorer ()p

Ja , har redan bytt till Blyfri 95 för att testa om det blir bättre , men ingen lycka än. 
Man kan säga att den startar i princip inte utan startgas om den stått typ längre än några timmar

Vi hade ju tråd uppe om just Aspen , men där var det ingen som varnade för detta. 
Jag tror nästa steg om det inte löser sig av sig självt är att låta maskin stå ett par dagar sen vinscha upp
den på ett släp och köra till ÅF så får han lösa problemet, men risken är ju att den startar på verkstan , dom hittar inget fel och man har offrat 2 halvdagar + släphyra och 15 mils körning utan att det åtgärdas.

Jag TROR trots allt att det är något vajsing någonstans. 

Funderar på om det finns någon tillsats till bränslet man kan pröva , men känns bara som att gå ikring problemet.

Observera att den är nyservad med nya filter (luft/olja /bränsle)  nytt stift och olja.  Gått 25 mil.
Trodde ev att det bräsnleläckage jag hittade spelade in i detta , men tydligen inte

får prova 98 också , Tack för tipset!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: freddan99 skrivet 14 januari 2014 kl. 13:52:48
Kolla även stiftet då elektrådavstånd skall vara 0,9 mm om jag minns rätt, fel avstånd ger startproblem !
Kolla också så ingen ventil ligger på(kollas med kolven på topp,så ska du ha litet glapp mellan ventilskaftet och vippan) och ger dålig kompression som följd !då blir det definitivt problem!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 14 januari 2014 kl. 14:05:11
Kolla även stiftet då elektrådavstånd skall vara 0,9 mm om jag minns rätt, fel avstånd ger startproblem !
Kolla också så ingen ventil ligger på(kollas med kolven på topp,så ska du ha litet glapp mellan ventilskaftet och vippan) och ger dålig kompression som följd !då blir det definitivt problem!

Tack för tipsen, ska meddela min ÅF ,  vi har redan diskuterat att kolla ventilerna har för mig han gjorde det på servicen och stiftet bytte han.

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: freddan99 skrivet 14 januari 2014 kl. 14:06:56
Jag hade rengjort förgasaren,munstycken och kollat så flottören funkar och inte kleggat fast !
tagit loss stiftet kollat avstånd och brännt ur stiftet med gasolbrännaren(det kan koksa igen om du kör ett antal kallstarter och inte kör varmt ordentligt!
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 17 januari 2014 kl. 13:25:27
Citat från: freddan99
Hej uppfattade jag rätt när nu skrev att du använd aspen soppa,gör inte det den har inte samma tändvillighet,vissa motorer som är lite snålt ställda funkar inte med aspen !

Citat från: peter johansson
Hej tror att aspen är boven , du får en annan blandnings förhållande med aspen, den går lite snålare med aspen

Jag tror detta är på väg att lösas , kör nu på 95 istället och den har stått i 2 dygn i -5  och startade nyss. I Tisdags körde jag en betydligt längre runda än jag brukar också.
Lite tidigt att säga att problemet är löst , men skillnad blev det ju!

Ska prova 98 nästa gång jag tankar också

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Hälge skrivet 24 januari 2014 kl. 02:14:12
Intressant läsning!
Häll lite Aspen på en frigolitbit och jämför resultatet, när du häller bensin 98/95 oktan på frigolit.
Ja då ser man att vanlig bensin består mest av lösningsmedel, eftersom frigoliten löses upp av "vanlig" bensin. Så jag tror Aspen är betydligt snällare mot slangarna.
Hur som, så tror jag inte bränslesorten är boven utan att det mer handlar om tjuvluft som tar sig in mellan förgasare och topplock. Om du får igång motorn! Så prova att spraya startgas på utsidan mellan förgasare och topplock. Ändrar sig tomgången då, så tar den in tjyvluft någon stans, från glapp/spricka i förgasargummit eller från någon vakuumslang.
Är det tjuvläcka, så blir det häller inget vacuum som orkar suga ur chokemunstycket och då blir den också overksam.
Låg bensinnivå i flottörhuset kan också orsaka dålig respons på choke o tomgångsmunstycke. 
Om det är väldigt dåligt komp i motorn, så kan det vara orsaken, men tror inte det heller. Testa kompressionen med att försöka starta motorn med dragsnöret...Normalt så går det väldigt tungt, ca 3 gånger tyngre än en gräsklippare. Men går det lika lätt att dra igång den, som gräsklippare, så är den inte frisk.
Hoppas detta var till någon hjälp!?
Det är ju inge roligt o fara runt med hyrsläp hit o dit.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 januari 2014 kl. 07:38:28
Om det är väldigt dåligt komp i motorn, så kan det vara orsaken, men tror inte det heller. Testa kompressionen med att försöka starta motorn med dragsnöret...Normalt så går det väldigt tungt, ca 3 gånger tyngre än en gräsklippare. Men går det lika lätt att dra igång den, som gräsklippare, så är den inte frisk.

Ja det här med dragstarten på många maskiner är ju inte så rolig. Men kortfattat så gäller det ungefär:
Om dragstarten (eller din arm)inte går sönder, då är det förmodligen för dålig kompression.  ;)

Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 24 januari 2014 kl. 08:21:34
Dragstarten är helt omöjlig att dra runt, drar man hårdare känns det som något kommer gå sönder.

Ska prova att kolla efter  tjuvluft, komemr inte undan faktum ändå att den faktiskt startar bättre nu, inte på första men efter 2-3 försök med knappen så kommer han snällt igång.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: Hälge skrivet 24 januari 2014 kl. 21:22:53
Bra att den är bättre!
Du har förmodligen skruvat hit o dit och utan att tänkt på det samtidigt fått den tätare.
Mitt startrelä pajade i våras och då fick jag vid ca 10 olika tillfällen dra igång den...men mina underarmssenor var inte glada. Och nu är snörstarten nästan utsliten...vissa grejer är inte helt hundra i kvalitén.
Titel: SV: Svårtstartad
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 10 februari 2014 kl. 15:25:19
Efter några tankningar samt att jag kört den lite längre sträckor ett par gånger  så  startar den nu som den ska.
Soppan, skit i förgasaren som lossnat , tja vem vet.   
Nu hoppar han igång på direkten och håller inte på och tjuvdör heller , men det tror jag var en bieffekt då jag fått köra så mycket på choke/gas tidigare innan han startade.
Har inte skruvat något på den.