ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Öhlund skrivet 7 december 2013 kl. 23:57:16
-
Tjena, publiserar lite småpill som försegår i garaget om kvällarna.
Köpte denna pärla nu i veckan,
-
Kom hem sent på onsdagen då jag köpte den och kunde inte hålla mej från att ta en tur i mörkret.
Lyserna söööög så börja med att köpa belysning,
-
Märkte att det var något som drog tjuvström så istället för att lägga ner en större energi på att felsöka montera jag dit en huvudströmbrytare lite smygit bakom baklyset
-
Drar kallt som faen om fingrarna även med handskar så jag inhandla biltemas handskydd som med lite modifikation för att jag skulle kunna nyttja handbromsen passa klockrent!
-
Lite blandade bilder
-
Här har jag några bilder på ledlyset jag montera på styret.
-
Det blev ju bra! :sunny:
-
Beställd lite skit på Atvhuset idag, bland annat handgas större framdrev, lite oljefilter och annat krafs,
jag vill montera dit analoga mätare på styret, analogt är ballt! Men får inte bli klumpigt,
-
Beställd lite skit på Atvhuset idag, bland annat handgas större framdrev, lite oljefilter och annat krafs,
jag vill montera dit analoga mätare på styret, analogt är ballt! Men får inte bli klumpigt,
Rullgas? haha du kommer älska att hata rullgas ()p
-
Haha älska att hata?! Är ju inte värre att jag ändrar tillbaka om det suger, men det har ju alltid funkat på cross?
-
Haha älska att hata?! Är ju inte värre att jag ändrar tillbaka om det suger, men det har ju alltid funkat på cross?
Cross slår inte i sidled på samma sätt som en quad
-
Aha är det därför man har tumgas.. Varje dag lär man sej någe,
Vad har man styrhöjjare till? Bättre komfort eller av någon annan anledning?
Ja kan tycka när man halvstår i gupp eller liknande så känns styret lågt,
-
Tumgas eller inte, avgör själv vad du tycker om bäst, hålla med hela handen inklusive tummen i styret när det skakar eller bara med fyra fingrar och tummen på gasen,
-
Aa det va lite så oxå som jag tänkte, men mest för att jag får sån k*kens jävla kramp i tummen så fort man åker jämn hastighet, men det är vell oxå en vanesak, fick alltid kramp i foten oxå när man börja övningsköra i mammas toyota starlet ;)
-
Hade ju kanske vart fränt med rullgas i hennes starlet :hmmm:
-
Aa det va lite så oxå som jag tänkte, men mest för att jag får sån k*kens jävla kramp i tummen så fort man åker jämn hastighet, men det är vell oxå en vanesak, fick alltid kramp i foten oxå när man börja övningsköra i mammas toyota starlet ;)
Det vänjer man sig vid, det kan jag lova ()p
När jag började med min kines så fick jag stanna för att röra tummen fram och tillbaka. Annars frös den nästan fast :-\
-
Vafan öhlund du körde väl cross?
Du vet väl hur handlederna blir i början av varje säsong ()p
-
Mjaä har haft några stycken men bara hobby pressat i skogen, men mja kramp i underarmarna är ju standard,
Om ni inte slutar tjata så kastar ja vell dit en fotgas
-
Mjaä har haft några stycken men bara hobby pressat i skogen, men mja kramp i underarmarna är ju standard,
Om ni inte slutar tjata så kastar ja vell dit en fotgas
:nopics
-
Fotgas. :headbang:
-
Undrar lite hur alla idioter hittar till det här forumet :dntknow:
-
Fotgas. :headbang:
Hjälper väl inte din situation
-
Efter att åkt cross i 30 år så var jag helt inne på rullgas nu när jag köpte mig min quad men jag får nog vika ner mig för tumgas blir jävligt skumt med rullgas när man får burka men det är vad jag tycker. har set att det finns handtag både med rulle och tumgas
-
Rullgas är ingen höjdare varken på skoter eller atv men vi är ju alla olika konstiga ;)
Cross och enduro är beprövad tävlingsform men jag skulle aldrig någonsin montera på ngt annat fordon.
Vissa föredrar rullgas när dom kör "raka" lopp med skoter.
Men som sagt, man ska pröva allt och tänka sig, man kan ju lära sig saker........ skrämmande ()p
-
Jag har båda varianterna på mina apparater, och ser egentligen inga stora saker med det ena eller andra. Det tar 10s att komma in i rätt handtag. Hinner man grubbla på detta när man åker, kör man för lugnt.
-
De tuffa pojkarna har gasreglage från en gräsklippare, den sätts på max strax efter start och sen duttar man dödaren eventuellt inför en kurva...
-
Pffft man sänker farten genom att kasta upp den på förställ innan kurvorna,
-
Dunka dit en timräknaren så här på kvällskvisten
-
Passa på att putsa lite när man ändå hade lite kåpor borta
-
Porr!
Synd på den fula mätaren bara :whip:
-
Tänkte ha den så länge bara, den visar inte direkt så exakt varvtal, pendlar fram och tillbaka as segt, så jag ska kika på något annat, vapor är ju enklaste och säkert bästa lösningen.
-
Tänkte ha den så länge bara, den visar inte direkt så exakt varvtal, pendlar fram och tillbaka as segt, så jag ska kika på något annat, vapor är ju enklaste och säkert bästa lösningen.
När ska du börja trimma då?
-
Fin framlyse och fina bilder! Frambumper ser ut lite överdimentionerat ()p
-
Fin framlyse och fina bilder! Frambumper ser ut lite överdimentionerat ()p
Bumpern var riktigt bra för det var lätt att lyfta i den och man behövde inte böja sig så mycket ()p
-
När ska du börja trimma då?
Det ger jag nog fan i. Så länge man kan köpa en större maskin så kommer jag nog göra det istället, syftar på raptor 700
Känns lite som att trimma en b18 istället för att skaffa en b23 ;)
-
Det ger jag nog fan i. Så länge man kan köpa en större maskin så kommer jag nog göra det istället, syftar på raptor 700
Känns lite som att trimma en b18 istället för att skaffa en b23 ;)
Det är ju lite lättare att få ut effekt ur raptorn..
Men vafan lite trim måste du ju ha :hmmm:
-
Fin framlyse och fina bilder! Frambumper ser ut lite överdimentionerat ()p
Nä jag håller med den är mega mega, satt på när jag köpte den. Men det är ju en cross maskin så det stör mej inte, utseende är inte det viktigaste, hade det vart en väg hjulingbhade det vart en annan femma
-
Det är ju lite lättare att få ut effekt ur raptorn..
Men vafan lite trim måste du ju ha :hmmm:
Jaja!! Får vell jacka kolver imorn då.
-
Lite kort innan hemgång, Mitzi agerar modell
-
Är det hästhandlarpelle eller skogsbonnabonden som brukat våld?! :nono:
-
Tidigare ägare har gjort det :knupple:
-
Pelle är inte stark nog
-
Han måste vart en vältränad herre. Hittat 3 avdragna skruvar i ramen :banghead:
-
Tuggrepet är ju bra....
-
Men....
-
Husses handskar rockar
-
haha vart mer hitta du dom?
Vet att det troligen sitter en i ena hålet där man skruvar fast kedje/broms skyddet...
-
Stämmer bra det, det skrammla så förbannat när jag sladda runt på spåret i skogen och så att den satt på sniskan, borra ur det idag och gänga en storlek större på båda skruvarna
-
skramlar gör det väll för att kedjan tar i?
-
Skönt du löste det ()p
-
Aa eftersom den hängde 370 grader åt h*lvete så tog det mesta i, den där rullen kedjan lirar på bakom framdreven, finns det inget annat att sätta dit? Typ en liknande fast i gummi? Skramlar irriterande mycket om skiten.
-
Ja löser det mesta ;) det är ju det som är kul. Det är för smuttsigt för att åka med den så nu petar och förbättrar jag bara. :)
-
Aa eftersom den hängde 370 grader åt h*lvete så tog det mesta i, den där rullen kedjan lirar på bakom framdreven, finns det inget annat att sätta dit? Typ en liknande fast i gummi? Skramlar irriterande mycket om skiten.
Den ska va i gummi, annars är det något fel.
-
Min är i plast.
-
Min är i plast.
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQUqrf7ZoIKmuRpLNB1Aq6Vd441FK2nW3ZZDbs1k9X76QfWnkv)
-
Nu kanske vissa blir helchockade, men jag kör ju utan. Gummi alltså. Eller plast.
Funkar.
-
Nu kanske vissa blir helchockade, men jag kör ju utan. Gummi alltså. Eller plast.
Funkar.
Fast din är ju av en annan modell...
Biltema har rullar att köpa.
Fast en riktig kostar typ 70 spänn på Ebay.
-
Men då åker du mest väg? Hur funkar det att köra utan när man ska till och fladdra i skogen?
-
http://www.ebay.com/itm/UPP-RACING-FRONT-SWINGARM-CHAIN-SLIDER-AND-ROLLER-YAMAHA-YFZ450-04-11-/271288308961 (http://www.ebay.com/itm/UPP-RACING-FRONT-SWINGARM-CHAIN-SLIDER-AND-ROLLER-YAMAHA-YFZ450-04-11-/271288308961)
Jävla fint kit!
Men då åker du mest väg? Hur funkar det att köra utan när man ska till och fladdra i skogen?
Hellman kör sänkt med, det påverkar ju.
-
Orka ebay. ( har inte fattat mej på ebay för att jag är så jävla trög men jag säger inget)
Jag vill ha prylarna bums! Sen om skiljer sej en hunka skiter ja i
-
http://www.ebay.com/itm/UPP-RACING-FRONT-SWINGARM-CHAIN-SLIDER-AND-ROLLER-YAMAHA-YFZ450-04-11-/271288308961 (http://www.ebay.com/itm/UPP-RACING-FRONT-SWINGARM-CHAIN-SLIDER-AND-ROLLER-YAMAHA-YFZ450-04-11-/271288308961)
Jävla fint kit!
Hellman kör sänkt med, det påverkar ju.
Så jävla lågt hellman
-
Orka ebay. ( har inte fattat mej på ebay för att jag är så jävla trög men jag säger inget)
Jag vill ha prylarna bums! Sen om skiljer sej en hunka skiter ja i
Ebay är ju ett måste när man har quad, utbudet här är uselt.
-
Fattar mej inte på skiten. Menar du att jag måste ge det en chans?
-
Fattar mej inte på skiten. Menar du att jag måste ge det en chans?
Nä. Jag har köpt noll saker från ebay till raptorn. Däremot till de andra maskinerna blir det ju en del.
-
Registrera mej igår och kika lite, finns som sagt lite skit för en skaplig peng
-
Hmm smidigt. Är klart sugen.
-
varför ska du hålla koll på temp?
-
Kontrollfreak.
-
varför ska du hålla koll på temp?
Noob
-
Pelle ska alltid vara värst.
-
Vill ha hastighets och varvmätare på styret. Sen vattentemp och kanske oljetrycksmätare vid motorn.
-
Noob
Pelle, vi har sett dina mätare typ 6 tusen gånger nu.
;D
-
Minskt!
-
Noob
haha ;D
-
En gång för lite!
-
Satte på ett 15 kuggsdrev ram på hjulingen igår, blev ganska lagom, hänger på bilarna på landsvägen utan att varva så mycket, och tillräckligt mycket kräm på 4an för att hålla ordentliga ställ, får se hur den beteer sej i sandgropen imorn,
-
Just det fick hem lite skit igår, tänkte åka i gropen imorn med tumgas, och sen montera rullgas för att jämnföra.
-
Fick du tag på papper så att du kan regga den?
Om du "hänger på bilar" så är du i trafiken menar jag :)
Jag tror att gasrulle blir fint. Det är ju en quad!
-
Mja jag fulåker lite. Ja ska ringa yamaha i veckan, har legat sjuk denna vecka och inte allt tänkt på det,
Ja får så jävla ont i handen av tumgas, och i stridens hetta så kommer jag inte överens med tumgas styre och frambroms, från att komma in fort mot en kurva, man håller i styret med då tumme, ring och lillfinger, lång och pek på bromsen, sen snabbt ge på gas med tummen,
Så rullgas kan nog funka bättre för mej, men ja ska ge det en chans imorgon.
-
Roligt nästan jämt
-
Fy fan va surt :/
-
Oj... kedjebrott?
-
Av bild 2 att bedöma ser det ut som den hoppat av?
-
Beskriv lite, vad hände när det hände..?
Tråkigt ifl :-\
-
Kedjan hoppa när jag skulle vända runt den på 1:an kedjan gosa ihop sej och slog i växelspaken så axeln i i växelådan böjde sej pass att motorkåpan paja. Hitta 2 alubitar på backen, det där går nog aldrig att svetsa så att det blir en runt hål igen som en packning ska hålla tät så det blor vell att kolla på ebay om jag hittar en motorhalva,
Någon duktig på forumet som kan dela motor och byta axel?
Vågar mej inte på att göra det själv.
-
Aldrig handlat på ebay, och är kass på engelska
Hur köper jag?
http://www.ebay.com/itm/04-05-Yamaha-YFZ-450-Engine-Motor-Crank-Case-2-/251407286286?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item3a890ac00e&vxp=mtr&autorefresh=true#payCntId (http://www.ebay.com/itm/04-05-Yamaha-YFZ-450-Engine-Motor-Crank-Case-2-/251407286286?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item3a890ac00e&vxp=mtr&autorefresh=true#payCntId)
-
Är det till en 04 eller 05:a?
-
handla på ebay:
i och med att ebay är från utlandet så rekommenderar jag att man ska ta det säkra före det osäkra och skaffa ett paypal konto som man antingen kan koppla på sitt visa/mastercard eller ladda pengar på som ett mobil kontantkort.
Så här gör du:
1. Registrera dig på ebay.com
du kommer behöva fylla i uppgifter som tex adress, land, och mail. (konto på ebay är gratis)
2. Registrera dig på paypal. samma där, adress ,personuppgifter osv kommer behövas.
3. antingen väljer du att ladda ditt paypal konto med pengar , eller kopplar ditt kreditkort direkt till ditt paypal konto. jag har kopplat mitt jort direkt till paypal (smidigast när man ska handla)
4. du lägger till ditt paypal konto i din ebay profil eller vad man ska säga.
-
5. nu är det dags att handla. först letar du efter den vara du vill köpa. sedan går du in på den och kollar om dem skickar till sverige.
oftast står det: "shipping world wide" eller "Europa" men ibland står det "contact seller for shipping information", då får man trycka på contact seller och fråga om han är villig att skicka till sverige pch vad det kostar, om ni kommer överens om ett pris så kan du köpa produkten osv.
på vissa som det står att dem skickar till tex sverige så står oftast priset. tex shipping inclued eller kanske 9$ och då vet man att frakten kostar 9 dollar extra utöver varans pris.
6. när du lagt varan i korgen så går du vidare, du får bekräfta att du vill köpa, sen så kommer du fram så du får logga in med paypal. gör det och gå vidare. tillslut kommer det stå grattis............. .
pch då är det bara vänta :)
-
så på tex den varan du hittade kosta frakten ca 500 och motorn 1600
bara att slå till ()p
och LYCKA TILL!! ()p
-
Tack som faen ska kolla mej omkring
-
Nu är jag ute på lite halvdjupt vatten så...men liknande hände på min första maskin.
Hela växelaxeln kan du ju dra ut från andra sidan motorn UTAN att dela motorn. Det är väl bara att riva kopplingen så kommer man åt den? Dra ut den och rikta eller köp ny. Lite kemisk metall runt hålet eller borra upp och gänga i en bussning?
Såå himla komplicerat behöver väl inte detta bli?
Riv först och handla sedan. Om det behövs.
edit: typ en rak axel
Shift Shaft Assy
5TG-18101-10-00
-
Jag har dom 2 bitarna som fattas så jag tänkte om man kanske kunde ta hjälp av någon som kan svetsa alu, men att få hålet riktigt runt är nog svårt så en bussning kan täta, men då kanske det går att göra som du säger att läggia lite gods när man ändå är där o svetsar och sen borra ett hål, sen hoppas jag att inget annat i växellådan har fått sej en smäll,
-
Växelaxeln går ju rakt igenom hela skiten, så det skulle förvåna mig väldigt om något annat i växellådan tagit stryk. Kör bara!
-
Mycket riktigt hellmannen!!
Växelaxeln kommer ut på högra sidan av motorn bort med kopplingskorgen så kunde man få ut axeln, nu ska jag beställa en ny, och få tag på någon som kan svetsa ihop dom 3 bitarna som slogs bort,
-
Jag kan hjälpa dig svetsa ihop bitarna om fu inte hittar någon som är närmare.
-
Tack som fan! Jag ska kolla mej omkring på hemmaplan i veckan som kommer, annars får det bli en mysresa till tibro ;)
-
Japp ()p annars går det väl att skicka på posten.
-
Det löser sig ju! Kanon.
Fast han kan ju inte skicka hela hojen på posten. Eller motorn för den delen heller. Mysresa låter trevligt!
-
Kanske, men bara kanske. Så får vi se hell-mans världskända gest som betyder kom in på kaffe då :lol:
-
Kanske, men bara kanske. Så får vi se hell-mans världskända gest som betyder kom in på kaffe då :lol:
Ja? Eller har detta tecken någon annan betydelse?
Nääädu, det betyder "Kaffe?"
-
Ja? Eller har detta tecken någon annan betydelse?
Nääädu, det betyder "Kaffe?"
Hmm... Vad betyder bildtexten?
-
Det börja med att jag kolla på quadklipp på tuben, blev så jävla sugen så jag åkte ut till garaget runt 00,15 tiden, och börja riva hojen, nu står motorn på arbetsbänken, man blir ju inget annat än glad att mecka quad, alla skruvar lossa som om det vore nytt, alla packningar hela, till o med dom rostiga muttrarna på avgaskröken in till cylindern lossa som nytt,
Annat är det att mecka volvo 240 och gammal bmw fyfan.
-
Det börja med att jag kolla på quadklipp på tuben, blev så jävla sugen så jag åkte ut till garaget runt 00,15 tiden, och börja riva hojen, nu står motorn på arbetsbänken, man blir ju inget annat än glad att mecka quad, alla skruvar lossa som om det vore nytt, alla packningar hela, till o med dom rostiga muttrarna på avgaskröken in till cylindern lossa som nytt,
Annat är det att mecka volvo 240 och gammal bmw fyfan.
Volvo 240 är ett elände som för länge sedan bör ha förpassats till evigheten. Ser mer charm i en schampoflaska :)
Hoppas det löser sig någorlunda bra med ditt haveri!
-
Volvo 240 är ett elände som för länge sedan bör ha förpassats till evigheten. Ser mer charm i en schampoflaska :)
Hoppas det löser sig någorlunda bra med ditt haveri!
Haha, 240 är stenhårt.
Allting löser sej alltid på ett eller annat sett :)
-
Lite bilder
-
Det är ju bara en liten flis som lossat ju ()p
-
Den ser inte så rolig ut för tillfället,
-
Lameller och annat såg ju väldigt fräscht ut :)
-
Aa verkligen, allt ser mycket fräscht ut.
-
Yamaha.
-
Den har nog inte gått många timmar, kanalerna och ventilerna va hur fina som helst.
-
Yamaha.
Fenris 700 va ju som ny i motorn efter 7-800 mil.
-
Öhlund låter så förvånad... detta är top notch. Punkt. Blir inte bättre. :whip:
-
Tråkigt som fan när man får kedjekast och den bygger bo strax under framdrevet, aldrig hänt mig hittils men sett det hända för många andra. Detta är ett stort skäl att inte köra kedja utan tätningar eller kedjestyrare :)
Såg också det här med temperatmätare. Så som på min hjuling hade jag lite funderingar över motortemp när det är en så liten motor med så mycket effekt och utan fläkt men dock med oljekyl hur den skulle hamna i temp. Så jag smockade på en digital tempmätare och det har fungerat skitbra! den går på vattentemp såklart...
Man ser väldigt fint och lätt vad motorn varit på för max temp (aldrig varit över 108) grader och när jag tävlar vanligt liksom ligger den någonstans 85-100 grader vilket är perfekt, beror såklart på väder, hur snabb banan är och hur mycket lera som sätter igen kylet.
(http://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q71/s720x720/1098503_719510471407859_1940091905_n.jpg)
(http://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q77/s720x720/1148931_720196288005944_584308680_n.jpg)
()p
-
Yamaha.
:headbang:
-
:headbang:
svikare.
-
Tänkte bygga ett eget skydd runt framdrevet för att försäkra mej om att det inte händer igen,
Ja är med lite nyfiken på tempen, smart lösning med placeringen mätarna :)
Kanske lånar ideen ;)
-
Tänkte bygga ett eget skydd runt framdrevet för att försäkra mej om att det inte händer igen,
Nej du ska ha en Upp casesaver
-
En sån hade jag,
-
Den har nog inte gått många timmar, kanalerna och ventilerna va hur fina som helst.
Den har ju bara slitit ut ett par däck så den är som ny :headbang:
-
Toyboy!
Va det du som var vass som fan på att svetsa alu? har ännu inte hittat någon som kan svetsa det, så frågan är om du kunde göra det?
-
Toyboy!
Va det du som var vass som fan på att svetsa alu? har ännu inte hittat någon som kan svetsa det, så frågan är om du kunde göra det?
han är bannad.
-
Jasså va det derför det inte gick att skriva pm till honom,hur länge är han bannad?
Va har han gjort för bus?
-
Jasså va det derför det inte gick att skriva pm till honom,hur länge är han bannad?
Va har han gjort för bus?
Jag tror resterna finns kvar några sidor bak i "dagens vad fn som helst bild".
-
Kom hem sent på onsdagen då jag köpte den och kunde inte hålla mej från att ta en tur i mörkret.
Lyserna söööög så börja med att köpa belysning,
Tjo!
Vad är det där för lyse? Asså hur många watt, flood eller pencil? Vad gick det på och vars?
-
Ville bara meddela att hjulingen är lagad. Va inne på olika ställen i stan och ingen ville ta på sej att svetsa och blev till slut tipsad att helt enkelt limma dom 3 små bitarna med kemisk metall, sagt och gjort jag gjorde ett försök och det funkar och håller tätt. Bilder kommer under morgon dagen
Efter att den stått hela vinter fullkomligt ner plockad så är det underbart skönt att den äntligen är ihop och funkar
-
Kul att höra :D
-
Kemisk metall eller kemisk aluminium?
Var det ingen här inne som skulle ta på sig jobbet?
-
Tjo!
Vad är det där för lyse? Asså hur många watt, flood eller pencil? Vad gick det på och vars?
Tjena!
Jag köpte ledlyset på biltema för 699. tror det är på 27w? Det är flood, bra spridning och lyser skapligt långt, åker du inte över 70-80 blås funkar det annars vill man nog ha något som lyser lite längre fram.
-
Jag skulle limma och köpte detta:
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873208938526.jpg)
Det var stenhårt redan i tuberna så jag öppnade med yxa.... blandade och limmade... riktigt starkt!
(men typ då engångs....)
-
Ja jaga folk i stan för att få hjälp men ingen ville så ja tappa suget när den va fullkomligt nerplockad, haft så jävla mycket att göra under vintern så så ja har inte ens haft tid att va på arvforum. Ja plocka ihop chefens ungars lilla 100 cc och beslöt mej för att ta tag i min och börja jaga folk igen då ja till slut blev tipsad om kemisk metall och gjorde ett försök och det funka, får se hur länge,
-
Hahahah öppna med yxa! Skapligt!
-
Jag skojar inte.
Yxan vann.
...och snabbt gick det.
-
Jag la på ett lager me kemisk med fingret så man fick på det ordentligt, sen la ja på ett fint alu nät som är till för olika tuper spackel som förstärkning och la på med kemisk ett skapligt lager
-
Maskinen går toppen! Till idag, när den blir varm så blir tomgången hög, om ja frikopplar och stannar kan den ligga på ca 2500-3500 varv i 2 sek sen går han ner på sina vanliga ca 800 varv, man kan oxå varva till när han håller hög tomgång och då gårnhan ner direkt efter varvningen till 800 varv,
Men inte idag han håller ständigt 2500-3500 varv när han blir varm om man inte tvingar ner honom i varv genom att släppa upp kopplingen på 1:an lite grann. Efter kanske 10 minuters åkande börjar den avgasmälla lite dovt just när man kommer ner på 2500-3500 varv och dör,
Känns som den misständer, han tuggar på startmotorn om man inte hjälper till en aning med gasen, jag åker hem och skuvar bort alla kåpor, kontrollerar alla kablar och försöker hitta synliga fel, i samma veva byter jag olja och filter på maskin, jag skuvar ihop maskine igen och tar en snabb tur på någon minut och den börjar ganska snabbt att dumma sej igen åker hem, spolar av maskin på 4 min, startar den och kör ner till garaget och den går bra, bra tomgång osv, låter den stå på tomgång och kikar och lyssnar på den, den går kanske 8 min sen där den och är lite trög att starta går hålla lite gas,
Va kan va fel? Inställningar förgasare? Tändning?
Är det nomalt att kröken blir så pass varm att den glöder lite?
-
Hade problem med att den varva så men ibland gick det att få ner varvet om man släppte koppling lite med någon växel i men ibland åkte den upp i varv igen :dntknow:
Det försvann men vet inte varför....
Problem med start hade jag aldrig.
-
Hmm men jag undrar mest varför den börjat avgassmälla när man motorbromsar, och varför den dör fast den har så hög tomgång
-
Den går för snålt antingen så tar den tjuvluft nånstans eller så får du bestycka om den! eller så har du skit i nåt munstycke. Prova att dra ut choken snabbt när den står och varvar på tomgången så ska du se att den åker ner i varv.
Har du gjort zip tie mod och skruvat igen leakoff munstycket på accpumpen om inte så gör det! googla ziptie yfz 450
-
Sen såg jag tidigare i din tråd att du kör med Locket på luftburken bort med skiten och sen bestyckar du upp förgasarn annars går den ju som en Moped!!!
-
Den gick ner i varv förut när ja drog ut choken som du säger, men inte igår,
Ja ska ut och kolla va förgasaren heter så ja kan söka lite info och någon sprängskiss på den, jag är dålig som fan på förgasare och hur dom är uppbyggda och funkar,
-
Jag googla nu på ziptie mod, kolla på ett klipp, fattar inte riktigt varför man gör så, är det för att slippa sucken när man hastigt ger på gas på lite lägre varv? Den svarar bättre eller? Ja tar bort förgasaren idag och plockar isär den lite försiktigt för att kolla om det är någe skit någonstans,
-
Du gör så för att acc pumpen ska hänga med när du ger gasen i botten snabbt och skicka in mer soppa! men ta bort locket på luftburken och gå upp lite i huvudmunstycke och pilot kan kolla på polarens vad vi kör med för munstycken kommer inte ihåg i skallen! sen så gör du ziptie och skruvar igen leakjet munstycket de är ett litet munstycke som sitter i anslutning till accpumpen typ en m4 el liknande! kan fixa nå bilder sen så att du förstår vad jag menar :)
-
Kolla så du inte tappat din bränsleskruv som sitter under gasarn i framkant..
Händer ibland detta,då blir dom knäpp..
/N #60
-
Okej ja skicka bilder,
Den går som sagt bra till den blir varm då blir den hög i tomgång och börjar avgasmälla
-
Nu ska du ta allt jag säger med en nypa salt eftersom jag är rätt novis när det gäller motorer men hur är det med kolv och kolvring? Kan det inte vara så att dessa är dåliga och att kompressionen därför blir dålig när motorn blir varm :dntknow:
-
Nej Nej inte är de nå kolvringar då trycker en olja i luftboxen ist!!
Ta och kika på blderna leakjet munstycket ersätter du med en m4 el vad de nu är alltså e helt vanlig skruv.
Sen tar du och gör Ziptie mod en helt vanlig kattstrypare sätt den som bilden visar sen byter du munstycke Piloten ska vara 45-48 och huvudmunstycke 165-170 börja där och se vad som händer sen tar du bort locket från luftboxen skicka de till återvinningen el nåt :) börja där och sen är de bara testa dig fram tills den börjar gå bra
Leakjet munstycke på första bilden och Ziptie på nästa, munstyckena hittar du väl?
-
Det är bra komp i den och är otroligt lättstartad så det är nog inga problem med den delen,
-
Okej så man pluggar helt enkelt med en vanlig m4 bult, ja tog bort förgasaren idag men hade aldrig isär den för det kom annat imellan samt att ja ville kolla på typ en sprängskiss på min förgasare.
-
Svarta ratten längst upp åt höger va är det för nått?
-
tomgångs justering!
Jo en m4 el m3 fast de räknas kanske inte som bult för den är ju typ mini :)
-
http://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/500392c6f870021f60a0dceb/carburetor (http://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/500392c6f870021f60a0dceb/carburetor)