ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Pe_Er skrivet 6 december 2013 kl. 17:23:33
-
Jag har fått låna en Kingquad och en Avesta MS38. Det bestämdes för en tid sedan att jag skulle plocka hem det här ekipaget igår. Och naturligtvis så måste det dyka upp en storm (Sven) till idag och vända upp och ner på tillvaron.. :sad:
Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!
8129
Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
8130
Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!
Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)
Vill ni se bilderna så får ni kika på "original" tråden: http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=18076&p=248336#p248336 (http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=18076&p=248336#p248336)
-
Du får gärna lägga upp bilderna här också, man måste vara inloggad på den andra sidan för att se bilderna
-
Har aldrig haft problem med snö i rullarna men jag har 4.2h och det är en annan form på rullen.
Behöver ju inte driften speciellt ofta utan kör bara med den när det tar stopp men du kanske kör med den hela tiden?
Däcken på 3,4 och 4.2 har ju grövre mönster och där passar rullen i mönstret .
Den enda stora skillnaden mellan 3,4 och 4.2 är ju att 4.2 har utskjut om du ville ha det.
Ms38 har ju flyttbar boggie som inte jag lägger högt på listan för man lär sig fort hur man ställer in boggien och den har lite starkare kran.
Skulle jag vara dig skulle jag köpa en 4.2 ()p
-
Vagnen ser ju snabb och kraftig ut iaf.
Avesta MS 38 (http://www.youtube.com/watch?v=EDHGeOx0D0E#ws)
-
Du får gärna lägga upp bilderna här också, man måste vara inloggad på den andra sidan för att se bilderna
Aha, sorry! Testar och skicka upp lite bilder här å..
-
Tack, fan vad mysigt med all snö ;)
-
Har aldrig haft problem med snö i rullarna men jag har 4.2h och det är en annan form på rullen.
Behöver ju inte driften speciellt ofta utan kör bara med den när det tar stopp men du kanske kör med den hela tiden?
Däcken på 3,4 och 4.2 har ju grövre mönster och där passar rullen i mönstret .
Den enda stora skillnaden mellan 3,4 och 4.2 är ju att 4.2 har utskjut om du ville ha det.
Ms38 har ju flyttbar boggie som inte jag lägger högt på listan för man lär sig fort hur man ställer in boggien och den har lite starkare kran.
Skulle jag vara dig skulle jag köpa en 4.2 ()p
När jag kör av stora bas vägen och in i skogsskiftet där vi gallrar, då är det med drift. Annars tar det stopp direkt..
-
Tack, fan vad mysigt med all snö ;)
Inga problem. Mysigt..ja om man sitter inne framför en öppen eld, med en öl i handen och tittar ut på skiten, då är det mysigt. :)
-
Gasa :whip: ;D
Hur mycket snö har du?
-
Gasa :whip: ;D
Hur mycket snö har du?
Nädu! Långsamt lär det gå, om man ska hinna med och snirkla sig mellan stammarna. :)
Tror det har kommit över 30cm nysnö..nu bor ju inte jag i dom mest storm drabbade delarna av landet. Men jag känner mig drabbad ändå, nu när jag ska hålla på och provköra Avestavagnen. :(
-
Tyckte också det värka dåligt med drivningen som du beskrev.
När man kollar på T1900e så ser rullen lite annorlunda ut verkar inte lika "tät" liksom.http://www.kranman.com/atv/griplastare/t1900-e-serie# (http://www.kranman.com/atv/griplastare/t1900-e-serie#)
Ser mer ut som skiva med svetsad rundstång på kanten än en rulle.
De har ju samma däck som standard, så det hade varit roligt om någon som har en kan ju feedback om drivningen. Bra tråd för övrigt ()p
-
Kranmans rulle på e-serien är anpassad och passar i mönstret på däcken som den gör på 3,4 och 4,2 och det funkar nog bättre då
-
Kranmans rulle på e-serien är anpassad och passar i mönstret på däcken som den gör på 3,4 och 4,2 och det funkar nog bättre då
Det vore helt klart intressant att prova en Kranman 1900E, för och känna skillnaden..om man nu märker någon större skillnad.
När det gäller isbildningen på MS38an som jag provkör, så försvann problemet när jag höjde däcktrycket.
-
jag kör en Avesta MS48 fullutrustad och har också haft problemet med att snön fastnar i drivhjulen. Tog upp det med Fredrik på Avestavagnen och de har en annan modell av drivhjulen med färre stag i rullen så snön inte fastnar lika lätt. Efter bytet till dessa så har jag inte haft några som helst problem.