ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 4 december 2013 kl. 18:30:26
-
Tjena!
Jag har som sagt kommit över två Bronco winchar.
Båda är använda, en lite sparsamt och den andra en aningen mer använd.
En kortare huvudräkning ger att den aningen mer använda har gått ca 2000 meter ut och ca 2000 meter in med 500 kg i konstant belastning.
Den andra har gått 21 meter ut och 21 meter in, varvid 3 meter var under belastning tills winchfan vred sönder sig själv.
Den ska sitta med 4 bultar, inte 3 :rtfm:
Den enda egenskapen dessa winchar delar är att de är ur funktion och jag tänkte få liv i dessa (Laga.... Hemska tanke ()p)
Rättelse: den winch som gått 2000 meter drar in, och inte ut. Ödets ironi?
Nu till Wincharna, Lite skillnad mellan de två.
(http://forumbilder.se/CGCT1/img-1959.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT1/img-1959)
Den som drar in men inte ut.
(http://forumbilder.se/CGCT1/img-1960.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT1/img-1960)
(http://forumbilder.se/CGCT1/img-1961.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT1/img-1961)
Söndervridna winchen som saknar frikoppling (avslagen)
(http://forumbilder.se/CGCT2/img-1962.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT2/img-1962)
(http://forumbilder.se/CGCT1/img-1963.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT1/img-1963)
(http://forumbilder.se/CGCT1/img-1964.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT1/img-1964)
(http://forumbilder.se/CGCT2/img-1965.JPG) (http://forumbilder.se/CGCT2/img-1965)
Ska väl tillägga att jag inte kan ett skit om winchar eller hur de är uppbyggda.
Det lättaste hade ju varit att bara byta sidor, spara den nya motorn och sätta på den andra sidan som är hel.
Men på bilderna syns det dåligt och vid trumman mot motorsidan sitter en plastdistans som gått åt helsike.
Blir kul att se insidan ()p
Ska bli spännande projekt!
-
Jag tror att clas olssons winchar är lika och dom har ju lite reservdelar till sina.
-
Följes! Hoppas det blir bra! ()p
-
Del 2 i Winchrenoveringen (Playstationet trasigt, rastlös, osv osv...)
Först fick jag kapa lite vajer osv för att kunna få rent på spolen.
En blandning av vajer och Schädlerit gjorde att det satt rätt bra.
Tur att man käkat sin spenat under åren ()p
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1978.jpg) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1978)
Mycket "extra" på spolen
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1979.jpg) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1979)
Sen var det dags att få isär wincharna, en del insexskruvar var fyllda med bruk.
Lite WD-40 och en knivspets löste detta utan bekymmer ()p
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1981.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1981)
I delar!
Något som slog mig var att det sitter kransar i båda ändarna men bara krans på ena sidan trumman? Kanske skiljer mellan denna och en kraftfullare modell?
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1982.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1982)
Lite "skit" i skåran men packning och plastdistans ser bra ut, inget tecken på slitage.
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1984.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1984)
Nu till winchen som vridits sönder.
Här har packningen och distansen gått åt helvete.
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1985.jpg) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1985)
Här ser vi att trumman gnagt lite.
Detta är inget som påverkar funktionen med ny plastring på plats.
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1989.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1989)
Mot nedre kanten på "motorn".
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1990.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1990)
Rengjorda och väntar på fett som jag lägligt har två mil bort i en annan kommun :whip:
(http://forumbilder.se/CGD6B/img-1991.JPG) (http://forumbilder.se/CGD6B/img-1991)
När detta var gjort så drog jag två förlängare från Cf:en (Fan vilken bra maskin det är!)
När jag testade motorerna så funkade båda, åt varje håll :headbang:
SÅ inköpslistan består av.
1 st Plastring
1 st Gummipacking
1 st Kromad Distanspinne
Får jag tag på detta har jag två fungerade Winchar ()p
-
Inga reservdelar tillgängliga hos classe iallafall, inte i lager åtminstone >:(
Mail skickat, får se om de har något som passar.
-
Det är nu man skulle haft en svarv så man kunde göra sin egen plastbussning :-\
Gummipackningen är lite skit samma då jag tänkte göra en flyttbar winch och ha mellan båda maskinerna när man använder harven...
Hurvida den är tät eller inte då spelar ju ingen roll.
-
Ny vajer!
Ulmersmygen har en hel uppsättning att ta av då de är för klena för skorstensrenovering ()p
-
Det är nu man skulle haft en svarv så man kunde göra sin egen plastbussning :-\
Gummipackningen är lite skit samma då jag tänkte göra en flyttbar winch och ha mellan båda maskinerna när man använder harven...
Hurvida den är tät eller inte då spelar ju ingen roll.
Sätt fast vinsten på harven istället och sen snabbkontakt bak på hjulingarna.
-
Sätt fast vinsten på harven istället och sen snabbkontakt bak på hjulingarna.
Nä det går inte, inte så som den är byggd
-
Fått svar från Classe nu.
Fan va skönt med en kunnig och seriös kundservice ()p
Väntar bara på att bilderna ska komma upp.
-
Bra ulvis! :sunny:
-
Bra ulvis! :sunny:
Tack Hellis.
Det står lite still här, är på jakt efter ett Gummistopp att ha längst ut på vajern.
Hittar inga vettiga till bra pris, DVS Gratis.
-
Tack Hellis.
Det står lite still här, är på jakt efter ett Gummistopp att ha längst ut på vajern.
Hittar inga vettiga till bra pris, DVS Gratis.
Gummislang?
-
Smart pelle.
Men jag kom å tänka på vanliga dörrstopp?
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872312307742.jpg)
-
Smart pelle.
Men jag kom å tänka på vanliga dörrstopp?
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872312307742.jpg)
Ja typ :)
Fast är ju inte så sexig färg.
Det behövs ju inte mycket för kroken ska ligga still.
-
Gammalt genomslagsgummi till stötdämpare
-
Ja typ :)
Fast är ju inte så sexig färg.
Det behövs ju inte mycket för kroken ska ligga still.
Ja fägen är lite trist men 20 spänn istället för 150 + frakt så kan jag ta tråkig färg.
PS. Den kommer målas rosa.
Gammalt genomslagsgummi till stötdämpare
Det hade ju varit perfekt, om jag bara hade ett genomslagsgummi!
-
Raptorn ':)
-
Ulmersmygen kom förbi med lite fett.
"Jävla fin CF" sa han innan han åkte.
Iallfall så fick jag monterat ihop en Winch.
Fett!
(http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1997.JPG) (http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1997)
Pinne med fett!
(http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1998.JPG) (http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1998)
Frikoppling med fett!
(http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1999.JPG) (http://forumbilder.se/CGDIQ/img-1999)
http://youtu.be/yNoanZhTa0s (http://youtu.be/yNoanZhTa0s)
Nu kör den åt båda hållen, som en bisexuell pojke med hormonsvallningar.
-
Tack Hellis.
Det står lite still här, är på jakt efter ett Gummistopp att ha längst ut på vajern.
Hittar inga vettiga till bra pris, DVS Gratis.
Borra hål i ett par puckar av valfri storlek eller en golfboll eller vad som ligger på gräsmattan ;)
-
Varför skall man ha gummistopp, vad gör den för nytta?
Jag drar in vajern tills kroken ligger i lite spänn och då är allt stilla och tyst... utan gummi.
-
Varför skall man ha gummistopp, vad gör den för nytta?
Jag drar in vajern tills kroken ligger i lite spänn och då är allt stilla och tyst... utan gummi.
Jag har väl förstått att det sparar på material och minskar skrammel.
Men visst går ju dra åt svinhårt också.
-
Varför skall man ha gummistopp, vad gör den för nytta?
Den tar emot innan man drar sönder något i slutskedet av winchningen.
Typ ram eller Winchfäste.
-
Tack Hellis.
Det står lite still här, är på jakt efter ett Gummistopp att ha längst ut på vajern.
Hittar inga vettiga till bra pris, DVS Gratis.
Du får väl slakta gagballen
(http://i55.photobucket.com/albums/g129/knightfallincanada/gagball.jpg)
-
Du får väl slakta gagballen
(http://i55.photobucket.com/albums/g129/knightfallincanada/gagball.jpg)
Lånat ut dessa plus buttpluggen med hästsvans till Hellmans Fru.
-
Lånat ut dessa plus buttpluggen med hästsvans till Hellmans Fru.
iiiiihhhhh.....och så drog vi in oskyldiga i debatten. F*n! :tickedoff
-
Jag har väl förstått att det sparar på material och minskar skrammel.
Men visst går ju dra åt svinhårt också.
Svinhårt självklart... men man kan som sagt dra LAGOM och den håller käft.
Den tar emot innan man drar sönder något i slutskedet av winchningen.
Typ ram eller Winchfäste.
Jo... men man kan som sagt dra in kroken precis lagom, alltid ett kvartsvarvs rörlighet ju...
I mitt fall så ser jag ju vinschen väl eftersom den är på främre lastracket, så visst, ifall man har den i höjd med framaxeln och kör in den med knappen från förarplats så kanske... denna plopp är dock generellt rätt ovanlig bland hjulingar man ser ute...
-
Jag ska då ha en på min!
-
Ta 2, dubbelt så bra
-
Vissa medlemmar reagerarar udda på hydros erfarenheter. ()p
-
Vissa medlemmar reagerarar udda på hydros erfarenheter. ()p
Udda?
Jag vet vad jag vill ha, resten skiter väl jag i :dntknow:
-
En sån där "halvmjuk" hockeypuck är perfekt. Om dom nu finns att köpa nuförtiden. :hmmm:
-
Läste att en "wire saver" även på något vänster gör att vajern inte snärtar lika hårt om den går av vid belastning.
Jag personligen har ingen. Men två fula linlås!
-
Precis som ovan, + kroken står rakt ut fint å prydligt i viloläget, har själv gooffroads fram å bak
-
Precis som ovan, + kroken står rakt ut fint å prydligt i viloläget, har själv gooffroads fram å bak
()p
-
Hejsan
Jag har löst det med att jag har en kort slinga som jag fäster kroken i. Slingan i sin tur sitter fast högt upp på främre lastracket. Slingan är ca 40 cm lång , ja eller i diameter om man lägger den som en slinga. :-)
När jag vinchar in så ser jag enkelt när jag ska stoppa så att det blir lagom spänt fär att det inte ska vara något skramel. Men huvudsyftet med detta är att jag enkelt ska kunna få upp kroken vid eventuell vinchnig utan att leta i vatten och gegga. Ja om man nu står i ett dynghål och det är ju inte helt ovanligt vid just vinscning.
Hoppas ni förstod...
Har denna lösning både fram och bak. Samma slingor kan med fördel användas för att fästa krokoen i det man vill dra i från. Tex träd som man inte vill skada med viren.