ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: JohanH skrivet 5 oktober 2006 kl. 19:14:35

Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: JohanH skrivet 5 oktober 2006 kl. 19:14:35
Tjena!

Är sugen som fan på en LTZ-400 och har lite allmäna frågor:

Hittade följande på forumet:
Citera
drar typ 0.7 l milen...


Är det vid blandad körning? Om man gasar på mkt så är det ju inte så konstigt men om man bara kör en mil på landsväg drar den väl mindre, eller? Vi snackar ostrypt.

Hur bra drag har den ostrypt? En definitionsfråga såklart, men är det så att man lätt faller bakåt om man råkar gasa för mkt?

Vilka tillbehör rekommenderar ni? Funderar tex på att köpa skyddskåpa för undersidan. Någon som har ett sådant? Vad kostar det? Vilket material?

Är det lönt att bredda den för att få lite mer stabilitet? Upplever ni den som stabil?

Ni som har kraschat med era quads, vad har ni gjort då? Och ni som inte har kraschat, vad gör ni för att undvika det? Har problem med ett knä och vill helst inte paja det mer innan det är hyffsat återställt... Tänker köpa knäskydd.
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: corba skrivet 5 oktober 2006 kl. 20:44:47
Svårt att säga vad blandad körning är, de flesta håller nog inte igen på gasen oavsett om det är landsväg eller grusåka. Gasa häftigt, bromsa hårt och på´t med gasen igen, är nog en vanlig körstil.

Jag vet att jag kommer nästan 16mil mellan tankningarna, och då går det i ca 8 liter när jag tankat, OM jag kör mycket landsväg , i hastigheter kring 100.

Jag tycker att den har ett väldigt bra drag orginal (ostrypt) för att vara en 400cc. Raptorer och andra större modeller har säkert bättre bottenvrid. Men den går utan tvekan upp på bakhjulen vid gaspådrag, inte så att man behöver vara försiktig men ändå utan ansträngning.

Tillbehör = alla trim du kan tänka dig. Man kan aldrig få för mycket av det goda. Orginaldämparna är bra med många justeringsmöjligheter och man behöver inte byta (i mitt tycke) om man inte tävlar eller hoppar mycket. Sänkningsatser, breddningar gör den stabilare på gatan men sämre i terrängen (en avvägning). Den är bra stabil som den är, speciellt med bra däck.

Jag har inte kraschat ännu (Pucko och Joje-e har nog en annan åsikt om det) så det säger jag inget om :D .
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: zacka skrivet 6 oktober 2006 kl. 00:41:52
Ska du åka mest gata, så ska du defintivt satsa på breddning (spacers) o gatdäck så slipper vibrationerna från cross däcken

på bana o grustag osv så funkar det med breddning, men ännu bättre utan ! eller bero på egentligen  :?
den är rätt stabil av sig, men hade gärna varit lite lägre så man kan ta snäva vändor i sanden utan att det känns att man vill tippa på sidorna

Jag har kraschat min 2 gånger ganska rejält, inte ett skit ha pajat förutom styret som böjdes, har nu skaffat ett renthal förstärkt med fågelpinne...

trim delar finns det en uppsjö av i usa o säkert tyskland, allt finns från munstycke till stroker kit på 536cc: http://www.tudorsperformance.com/tudors_new_004.htm

kör du med järnan så behöver du inte oroa dig om att flyga av för lätt :)
men full skydds utrustning är alltid att rekomendera

lyckatill, det är en mycket bra hoj av hög kvalite o goda trim möjligheter o framför allt värd pengarna
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: crebble skrivet 6 oktober 2006 kl. 01:09:17
tror inte den drar mer än max 0,5 landsväg (ostrypt)

angående att ramla med den tror jag inte du bör tänka på då den är extremt stabil.
och om du nu skulle känna för att vurpa så är nog knäna ganska lugna...

har druttat på fyllan nån ggn och det är väl isåfall axlar och armar som tar smällen.

/jocke
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: JohanH skrivet 7 oktober 2006 kl. 01:17:23
Ett stort tack till er som har svarat!  :D Grymt bra att kunna få svar på frågor från folk som vet vad de snackar om!

Eftersom det verkar svårt att hitta begagnade blir det kanske att jag köper nytt även om det svider i plånboken...  :?  Provar nog till en början utan spacers och gatdäck så får jag se om jag känner behov av att byta. När känner ni att ni har nytta av crossdäcken? I snö måste det göra stor skillnad eller?
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: Libba skrivet 7 oktober 2006 kl. 09:38:58
Jag höll å maskinen höll är en grym maskin titta bara http://www.youtube.com/watch?v=jzVuuKWKSL0
Titel: Tips and tricks LTZ-400
Skrivet av: zacka skrivet 7 oktober 2006 kl. 09:55:50
ja på smö i slask så är det cross däck som gäller, gatdäcken funkar inte alls då de är gjorda för asfalt

jag kör alltså med bara cross dck, men ska nog skaffa mig gatdäck för bekvämlighetens skull samt att jag slipper slita på cross däcken i onödan
Min kanske kanske kan säljas för rätt pris :)

..//zacka