ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: oliwer_98 skrivet 20 november 2013 kl. 14:44:49
-
har tagit bort bak, finns det fram? :)
-
Nej
-
Hur upplever du en lång maskin utan krängare bak?
Brukar rekommenderas att ha den kvar på en passagerarmoppe!
Märker du skillnad?
-
Hur upplever du en lång maskin utan krängare bak?
Brukar rekommenderas att ha den kvar på en passagerarmoppe!
Märker du skillnad?
mycket skönare i skogen :)
Har inte kört i hastigheter över 60 än utan hämmaren men tycker inte att det blev obehagligt iallafall:)
-
Har tagit bort min krängningshämmare och det går hur bra som helst att köra över 100 men ta det lugnt när man ska svänga för den är lite svajig, men har lärt mig att gasar man ur kurvan så kan man ta den med fart. I skogen är den mycket mer följsam då den kan dämpa individuellt utan att stag som motarbetar.
-
Ja, som sagt, en del av fördelen med individuell bakfjädring istf stel bakaxel försvinner ju när det sitter en hård krängningshämmare monterad, är den riktigt hård så blir det ju i princip en stel bakaxel.
Alla atv borde ha urkopplingsbar krängningshämmare(en del nya har tydligen det typ CA6x6) helst med ett reglage vid förarplatsen, då skulle man ju dessutom kunna ha en hårdare än dom som sitter originalmonterade nu som ju är en kompromiss, skulle ju då gå bättre både på väg och i skog.
Kan bara komma på en situation när en kh skulle göra nytta i skogen och det är vid körning i kraftigt sidolut.
-
Hallå.
Varför skulle det vara sämre utan i kraftigt sidolut :hmmm:
Andreas..
-
Tagit bort min med och kör mycket asfalt med bildäck,
Det är svårare att få ställ i rondeller och den vill kännas mer ostabil i kurvor när man har fart, vid backning rakt bak så vobblar den när man backar fort.
Annars är jag nöjd detta går absolut att leva med då det känns som att gipset är borta och det bara är ut och springa ;)
-
när jag var ute och körde såg jag detta....
ska detta kunna hända?
blev nog efter jag tog bort hämmaren :hmmm:
-
när jag var ute och körde såg jag detta....
ska detta kunna hända?
blev nog efter jag tog bort hämmaren :hmmm:
Vad är det vi ser? ett hjul och en svart smutsig klump?
-
Vad är det vi ser? ett hjul och en svart smutsig klump?
ett hjul ;)
det sitter för nära plasten :hmmm:
är när jag kör upp på tex en stubbe och den fjädrar mycket :hmmm:
-
Det blir så när du får mer individuell dämpning. Mycket mera följsam då inte hämmaren lyfter med det andra hjulet.
Sämre på väg bättre i skog.
Testa att ställa på dämparna om hjulen tar i plasten.
-
Hallå.
Varför skulle det vara sämre utan i kraftigt sidolut :hmmm:
Andreas..
Nersidans hjul vill ju fjädra in och uppsidans vill fjädra ut vid sidolut, atv´n kommer alltså luta mer och välta lättare utan krängningshämmare, i teorin alltså, hur mycke man sen märker i verkligheten kan ju va en annan sak, beror ju också på hur hård fjädring man har, blir värre med mjuk fjädring som å andra sidan är bättre för framkomligheten i övrigt, sen kan man ju påverka mycke själv genom att burka till skillnad mot om man tex sitter i en (terräng)bil.
-
Nu har jag också tagit bort hämmaren! Det märks tydligt vad hämmaren gör. Med hämmare känns den mer som en ATV med stel bakaxel och utan hämmare känns det som man sitter i en liten jolle på havet... det gungar åt alla håll och följer med ojämnheterna på ett väldigt behagligt sätt. Stor komfortskillnad. Testade med lastad vagn i skogen före och efter demonteringen och även då blev allt mycket följsammare utan att markfrigången ändrades.
Fästet blev också bättre, så nu går det inte att få ställ på grusvägarna längre,
det fick jag knappt innan häller men det blev svårare. Och så "kränger" den markant vid buskörning.
Men dagen D då någon dämpare pajar bak, så kan man få sig en riktig överraskning när hämmaren inte samarbetar med den andra dämparen. Så jag hoppas alla är medvetna om det!? Själv så använder jag min maskin 95% till skogsarbete och då föredrar jag att vara utan.
()p