ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Borg skrivet 4 oktober 2006 kl. 23:44:28
-
Jag har läst att MC olja är den bästa motoroljan att använda.
Skulle det inte gå lika bra med vanlig motorolja för bilar?
Förra ägaren till min Linhai har enbart använt sig av vanlig motorolja, bör jag skifta olja och till vad i så fall?
Har det något med våtsump att göra?
-
Om du har våtkoppling måste du ha en olja som är anpassad till det och det är som regel inte vanlig motorolja.
-
Linhai har CTV och en centrifugal koppling = ingen olja där inte.
-
Men i manualen står det följande på Linhai 300: Smörjsystem Våtsump
Vad menar de då med: Smörjsystem Våtsump
Motor
Motortyp 1-cyl, 4-takt, SOHC
Borrning x slag 70 x 66,8 mm
Slagvolym 257 cm3
Startsystem Elstart
Kylsystem Vätskekyld
Smörjsystem Våtsump
Förgasare CVK 30
Tändsystem TCI
Tändstift NGK DR8EA
Vilken motorolja använder ni då??
-
Motorn har våtsump, precis som bilar. Vad det gäller oljan så måste den klara av våra vintrar, kall morgonstart med smörjning omgående kräver en olja som inte stelnar av kylan.
Jag själv kör på 10/40 olja
-
Jag själv kör på 10/40 olja
Japp :)
-
Skall göra ett oljebyta snarast, hoppas tjäna minst 10 km/h då jag tror att det är lite för mycket olja i bettan 8O
Vore kul och få en 75-80 km/h på plan mark........
Lillhajen
-
Gör stor skillnad med ett par DL för mycket olja.
Jag fyller upp på halva stickan och mäter med stickan ditsatt men inte nerskruvad.
/B
-
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
-
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
Jag har pratade med fyrhjuling.se,de rekomenderar mc-olja.
Varför? jo, fyrhjulingar, skotrar och motorcyklar är högvarvsmotorer och kräver en olja med bättre smörjegenskaper.Vanlig bil olja är inte högvarvsolja den sliter mer på motorn och även håller mer oväsen.
Jag ska själv byta olja på söndag så jag återkommer ang. mitt tycke.
:)
-
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
Marco, först säljer du din maskin till mig sen köper du samma maskin igen, jag hänger inte med riktigt.Har jag missat något eller?
8O 8O
-
Trävlig att höra ifrån dig här... ju det är så att den cf moto som jag tänkte värka dröja ytterligare innan den kommer och jag är nu i panik utan min fyrhjuling... :D jag behöver ha en nu... och så köpper jag den av fyrhjuling.se som jag har förtroende för... hur går det med din? har du fått fixatt problemet med att den inte åkte på hög uppför? det problemet hadde jag inte...
-
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
Jag har pratade med fyrhjuling.se,de rekomenderar mc-olja.
Varför? jo, fyrhjulingar, skotrar och motorcyklar är högvarvsmotorer och kräver en olja med bättre smörjegenskaper.Vanlig bil olja är inte högvarvsolja den sliter mer på motorn och även håller mer oväsen.
Jag ska själv byta olja på söndag så jag återkommer ang. mitt tycke.
:)
Så högvarviga är väl inte en 4-taktare?
Den varvar ju som en bil.
En hoj som varvar runt 10000rpm är ju annat men inte en Linhai på ~7000 rpm. tycker jag...
-
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
Jag har pratade med fyrhjuling.se,de rekomenderar mc-olja.
Varför? jo, fyrhjulingar, skotrar och motorcyklar är högvarvsmotorer och kräver en olja med bättre smörjegenskaper.Vanlig bil olja är inte högvarvsolja den sliter mer på motorn och även håller mer oväsen.
Jag ska själv byta olja på söndag så jag återkommer ang. mitt tycke.
:)
Så högvarviga är väl inte en 4-taktare?
Den varvar ju som en bil.
En hoj som varvar runt 10000rpm är ju annat men inte en Linhai på ~7000 rpm. tycker jag...
En bil räknar man att den körs under normala förhållande villsäga ca 2500 rpm "120 km/h".Den klarar givet vis mer. En standard bil som har topphastighet på 210 km/h ligger ungefär på 5000 rpm.
Sen att man drar på i växlarna är en annan sak,då ligger man bara på de höga varvtalen i ett få tal seckunder.
Linhai som du kör på full gas under en stund ligger på 7500 rpm "75 km/h". Även om det bara skulle skilja på 2500 rpm så till hör den ändå högvarviga motorer. :P
-
Jag skulle vilja se den "standardbil" som har 2500 rpm på mätaren i 120 kmh :)
Ej heller 5000 rpm i 210 blås....
Normalfallet är 3000 rpm till 4000 rpm i 120 kmh... lite OT kanske men iaf :)
Hur som helst, en Linhai med orginal varvstopp ligger inte på 7500 rpm, den ligger under.
Kör man på fullt konstant så skulle inte jag vilja ha OK-olja till lågpris, det håller jag med om, men att ha i svindyr olja som e borta på en vecka e ganska dyrt o motorn skadas inte av en finare halvsyntet från shell.
Kör man sen bara på låga varv, som det kanske va tänkt med linhaien, så finns det ingen anledning till svindyr olja...
Men ok, kör MC-olja då :D
-
min mercedes 300 Ce 24v 5 växlad automat ligger på ca 2600 varv vid 120 km/h
den kickar vid 200 km/h o skickar i fyran igen om man trycker fullt
-
mercedes 300 Ce 24v 5 växlad automat = standardbil?
-
ja precis, en vanlig bil som är serie tillverkad o finns många utav i våra svenska vägar :)
-
Aj rest maj käjs :)
-
min Volvo V50 6vxl ligger på knappt 2500 rpm vid 120 km/h
Vad jag har för varv vid 200 vet jag inte så fort vågar jag inte köra.
Men vid 90km/h på ettans växel har jag ca: 7500 rpm :oops:
-
Ok, jag säger bara så här:
Bilar har funnits jä*ligt länge och det är först på senare tid bilarna har tex 5 vxl automat, eller 6 vxl manuell.
Dom är oxå starkare o mer effektiva.
Om man går några år tillbaka i tiden så fanns det bilar som hade endast 4 vxl, och dessa varvade rejält, ta min gamla hundkoja, 130 km/h vid 7000 rpm. Den höll ju på skitolja, och jag låg konstant på 5000 rpm i många mil i sträck.
Andra bilar som tex mitsubishin från -94 varvar 4000 rpm i 120-130, på 5:an, den håller på ok´s skitolja den med, 35 mil vid över 4000 rpm...
Så dessa bilar ni hänvisar till är ju NYA bilar med bättre förhållanden än typ alla andra bilar som funnits och körts på sämre olja än det ni tappar ur vid oljebyten.
Nog för att ja inte kör skitolja i tex ATV´n pga att jag kör HÅRT, men jag ser ingen anledning till att hälla i olja för 250:- litern.
/B
-
ville bara retas lite 8)
min bil är inte ny utan en 16 år gammal :lol:
-
ville bara retas lite
Jag visste det!! Kände på mig att det va nå lurt :!:
:)
-
Om man går några år tillbaka i tiden så fanns det bilar som hade endast 4 vxl, och dessa varvade rejält, ta min gamla hundkoja, 130 km/h vid 7000 rpm. Den höll ju på skitolja, och jag låg konstant på 5000 rpm i många mil i sträck.
Andra bilar som tex mitsubishin från -94 varvar 4000 rpm i 120-130, på 5:an, den håller på ok´s skitolja den med, 35 mil vid över 4000 rpm...
/B
4vxl??? mitsubishin från -94???
Då är vi ju tillbaka på förra årtusendet
Trode det var dagens standard bilar du menade inte bilar från förra årtusendet :lol: :lol: :lol:
-
Jo men det e ju samma oljor eller hur? :)
"Andra bilar som tex mitsubishin från -94 varvar 4000 rpm i 120-130, på 5:an"
-
Ok, jag säger bara så här:
Bilar har funnits jä*ligt länge och det är först på senare tid bilarna har tex 5 vxl automat, eller 6 vxl manuell.
Dom är oxå starkare o mer effektiva.
Om man går några år tillbaka i tiden så fanns det bilar som hade endast 4 vxl, och dessa varvade rejält, ta min gamla hundkoja, 130 km/h vid 7000 rpm. Den höll ju på skitolja, och jag låg konstant på 5000 rpm i många mil i sträck.
Andra bilar som tex mitsubishin från -94 varvar 4000 rpm i 120-130, på 5:an, den håller på ok´s skitolja den med, 35 mil vid över 4000 rpm...
Så dessa bilar ni hänvisar till är ju NYA bilar med bättre förhållanden än typ alla andra bilar som funnits och körts på sämre olja än det ni tappar ur vid oljebyten.
Nog för att ja inte kör skitolja i tex ATV´n pga att jag kör HÅRT, men jag ser ingen anledning till att hälla i olja för 250:- litern.
/B
Halvsyntetisk MC-olja SAE 10W-40 Pris 114:-/Lit
Det finns givetvis dyrare med, men mellan 114 - 150:- får du en helt ok Mc-olja. Till och med min bilolja på PREEM kostade mer som jag har använt till min ATV.
Så vi kan vända på det och säga varför ska jag bettala mer för en bil-olja än MC-olja :?:
Det verkar som dina oljer är dyrare än vad som behövs.
Men i Skåne kostar det inte mer, vad vet jag kanske vi har mer rabbat än ni. :lol: :lol:
-
ÅF vill gärna sälja på en dyrare än nödvändigt o hänvisar till det ena än det andra för o kunna det.
är man inte så insatt betalar man ju... och jag betalar max 150:- för en liter olja.
Rabatter? Det är ju såna vi kör i :D
-
Nu måste vi skilja på Rabatter som du kör i och rabbat som kan vara något som är billigare att inskaffa.
Men vad anser du själv, Mc-oljan för 114:-/L är väl Ãnte fyskam att använde om den nu är billigare än bil-oljan.
:mrgreen:
-
Klart 114 spänn e vettigt.
Den oljan som köptes vid min service kostade dock mer...
Den åkte ut i skogen helgen efter så det kändes bortkastat :)
-
Hur mycket olja räknar du kan vara normal förbrukning.
Anledningen till att jag vill prova MC-olja är att min maskin förbrukar ungefär 4dl motorolja på 60lit/soppa
-
Det är 1 dl per tank det....
Jag har inte funderat på intervallen faktiskt.
Men det låter som om det skulle kunna stämma med min.
Kör man i skogen så funkar ju tydligen inte Linhaien om det är för mycket lutningar, då blåser man ut oljan, detta håller jag ( o Stene kanske o nån mer?) på att försöka lösa.
Så är man i skogen är det ett HETT tips o ha med sig olja, jag åkte hem, ca 10 mil, med torr sticka, det va ju liksom fullt innan skogsturen så jag kollade aldrig...
-
Men hur kan den förbruka oljan på detta vis.
Om ventileran är rätt ställde så kan det inte komma ut därifrån.
Andra fordom "4-taktare" fyller man bara på istort sätt varje gång man byter olja. De dricker inte olja på detta vis eller är det bara typiskt för ATV.
Någon stans måste oljan ta vägen???
-
Men hur kan den förbruka oljan på detta vis.
Om ventileran är rätt ställde så kan det inte komma ut därifrån.
Andra fordom "4-taktare" fyller man bara på istort sätt varje gång man byter olja. De dricker inte olja på detta vis eller är det bara typiskt för ATV.
Någon stans måste oljan ta vägen???
-
Det finns trådar om detta men Linhaiens motor klararinte lutningen, för den motorn sitter annars på en MC.
Så lutar den för mycket så åker oljan ut genom vevhusventilationen o hamnar i luftburken.
Det kollas på nått alternativ att samla upp oljan o ev leda den ner i tråget igen.
Annars drar den inte så mycket.
Ligger man o mosar fullt (som man gör) så går det ju mer olja än om man småkör (normalt).
-
Det är väl bara att se till att man har olja hemma helatiden.
Jag vill inte mossa runt utan använda maskinen vad den är byggd för.
:lol:
-
Helt riktigt men tänk på o ha med dig om du ska ut på hård skogskörning, hemma gör den inte nån nytta om det e torrt på stickan :)
-
Maskinen ska jobba hårt, det får kosta lite olja och reservdelar.
Jag saknar lite bättre acceleration utan att tappa toppfarten.
-
Hehe.
Vad har du gjort med den då?
Är den helt orginal? Minns inte om jag läst nått :)
-
Japp den är orginal, förutom att jag har klippt sladden på boxen.
Jag tycker nog att man ska inte förändra för mycket som vissa verkar göra " bilhjul mm." bara för att den ska gå fortare.
Nä nu måste jag iväg. Jag kommer med fler inlägg efterhand.
moss :wink:
-
Jag har klippt stoppet, trimrör från motorn o bak, öppet filter + 160-munstycke.
Det ger mer acc, men man vänjer sig ju.
Jag har bilhjul, inte på ännu men dom ska på, fast nu e det snart halt o jävligt så det blir till våren. Jag kör så mycket asfalt att däcken nöts ner ganska fort, inte så kul, sen är det skönare med släta däck på landsväg.
Sen om det går fortare e bara plus :)
-
MC-oljan har man som sagt i motorer med våtkoppling.
Jag servar fyrhjulingar och 4-taktsmopeder med ctv-lådor med Mobile's delsyntetmotorolja.
Ang. oljemärken/prisskillnader så beror det till stor del på märket. Statoil sålde EXAKT likadana oljeflaskor som Biltema förut, fast annan etikett och dubbelt pris. Biltemas olja klarar speckraven och är billig. Varför köra med annan? Det är ungefär som att jämföra bensin från JET och OKQ8. Den billiga är INTE sämre!
Har f.ö. en kompis som tävlar i roadracing. Han och många andra racar med delsyntetolja eftersom det inte finns anledning att använda helsyntet. De byter olja ofta naturligtvis, men å andra sidan varvar maskinerna 13,000 rpm...
-
TACK :!:
Jag har medhåll jag har medhåll! :)
/B
-
Oljor kan jag väldigt lite om och har därför hållt mig utanför detta men läst och försökt lära mig något. Har väl i grund och botten tänkt att om det på en olja står att den uppfyller sae xxxblabla så gör den väl det oavsett om den är billig eller inte. Typ som sprit, står det 40% på flaskan får man anta att det är 40% oavsett om det är whiskey för 800:- litern eller explorer för 200:- litern.
Men det där med bensin är lite kul. jag tror att nästan ALL bensin som säljs i stockholm är Preem oavsett mack. Varför? jo när jag tog jägarexamne så var det en dam där som jobbade på ett av de stora bensinbolagen som berättade att eftersom bolagen inte själva har råd att ha besin depåer i alla större orter så har de delat upp sverige. Så jag tror det är preems depåer i stockholm. typ Shell i Göteborg, OK i malmö. Det var typ alla utom något enstaka som hade gått ihop på detta vis.
-
Kolla länken http://www.mcdepan.se/ i Staffanstorp vet inte om det finns där ni bor... mcoljan 10/40 65kr. liter mycket bra pris... att linhaien förbrukar oljan tror jag att det beror på pakningar i cilinder som är si och så... tror också jag läste det nonstans...
-
Det värkar inte finnas på websidan men jag såg den när jag var där igår... 4 takt mc olja halvsyntetiskt 10/40 65 kr. liter.
-
Jag skulle vilja se den "standardbil" som har 2500 rpm på mätaren i 120 kmh :)
Ej heller 5000 rpm i 210 blås....
Normalfallet är 3000 rpm till 4000 rpm i 120 kmh... lite OT kanske men iaf :)
Hur som helst, en Linhai med orginal varvstopp ligger inte på 7500 rpm, den ligger under.
Kör man på fullt konstant så skulle inte jag vilja ha OK-olja till lågpris, det håller jag med om, men att ha i svindyr olja som e borta på en vecka e ganska dyrt o motorn skadas inte av en finare halvsyntet från shell.
Kör man sen bara på låga varv, som det kanske va tänkt med linhaien, så finns det ingen anledning till svindyr olja...
Men ok, kör MC-olja då :D
Nu ska du höra och se Benring
Jag var ute och kollade bilens rpm gentomot km/h
Följande resultat.. i femans växel.
Vid 120 km/h 2800 rpm
vid 190 km/h 4500 rpm
gör man ett överslag på dessa tal så ger det 23,3333 rpm/km/h
120 km/h = 2800 rpm
210 km/h = 4900 rpm
Så jag tycker att det var inte så tokigt skrivet av mig,detta visar att sanolikheten är större att detta är möjligt, än din åsikt om bilar.
Ps hade ingen möjlighet att köra i 210 km/h det var i rusningtrafiken.
Links to view the image(s)
http://quick.imgfree.net/125591 (new window)
http://quick.imgfree.net/125592 (new window)
_________________
TB
-
Får jag fråga hur gammal du är?
Själv tog jag körkort -92 o har haft otaliga bilar. Som nyast -94.
Min rekord från -82 varvar ungefär som din, dock ruskigt slö.
Övriga bilar, som tex min mitsubishi -94 varvar ca 1000 rpm mer än din.
5000 rpm = 170 ungefär, sen går den inte fortare.
En skoda från 02 jag körde med 5 växlar nyligen= 120 km/h på 4000 rpm.
Jag kan räkna upp massa bilar som varvar mycket som jag ägt.
Vad för bil mätte du på??
Vet inte varför du ger dig på mig nu o säger att jag har fel ang bilar?
-
Får jag fråga hur gammal du är?
Själv tog jag körkort -92 o har haft otaliga bilar. Som nyast -94.
Min rekord från -82 varvar ungefär som din, dock ruskigt slö.
Övriga bilar, som tex min mitsubishi -94 varvar ca 1000 rpm mer än din.
5000 rpm = 170 ungefär, sen går den inte fortare.
En skoda från 02 jag körde med 5 växlar nyligen= 120 km/h på 4000 rpm.
Jag kan räkna upp massa bilar som varvar mycket som jag ägt.
Vad för bil mätte du på??
Vet inte varför du ger dig på mig nu o säger att jag har fel ang bilar?
Ta det inte personligt, lite retlig får man vara.
Jag är 41 år och äger en volvo v40 2.0T "lätt turbo"
Detta var inget personligt mot dig, bara en pik att det stämde som jag skrev från början.
-
Ja du hade rätt..... iaf på din bil....
Ska du fortfarande köra MC-olja gjord för våtkoppling?
-
Ja du hade rätt..... iaf på din bil....
Ska du fortfarande köra MC-olja gjord för våtkoppling?
:P japp, smörjegenskaperna ska vara bättre och enligt tester så ska oljan lägga sig som bommul runt alla vittala delar. Jag provar så får vi se vad som händer
Tror du att det är något negativt bara för att oljan är för våtkoppling?
Funkade bilderna som jag skickade upp????
-
Det funkar säkert fint, absolut.
(olja som olja) *jag retas lite bara*
Jodå, bilderna funkade fint, kl 14:14 körde du alldeles för fort :wink:
Dryga böter på det numera men eftersom du klarade dig har du ju massa pengar till olja :D
-
Det innebär om jag kör några gånger till så kan man köpa en ny maskin, eller.............!
Om det visar sig att jag blir tagen av lagen så lovar jag att lägga upp korten på min :cry:
Då lär det bli en ATV utan körkort,hm.
-
"Det innebär om jag kör några gånger till så kan man köpa en ny maskin, eller.............! "
Javisst, säg det till frugan bara: idag har jag TJÄNAT si o så mycket pengar på vägen hem från jobbet.
Sen köper du en riktig maskin 8)
-
Vill sååå gärna blanda mig i denna oljedebatt ... men är det något jag har lärt mig så är det att det är mycket svårt att få folk att ändra sin uppfattning om billiga/dyra oljor. Och väldigt många har inte en aning om vad dom snackar om.
så jag vill inte ens lägga försöka här...... men det är kul att läsa de olika uppfattningarna.
//Bine_
-
Finns det ingen oberoenda olje kunnig person som kan reda ut detta en gång för alla. Typ "fråga Lund" :-)
-
Men i manualen står det följande på Linhai 300: Smörjsystem Våtsump
Vad menar de då med: Smörjsystem Våtsump
Motor
Motortyp 1-cyl, 4-takt, SOHC
Borrning x slag 70 x 66,8 mm
Slagvolym 257 cm3
Startsystem Elstart
Kylsystem Vätskekyld
Smörjsystem Våtsump
Förgasare CVK 30
Tändsystem TCI
Tändstift NGK DR8EA
Vilken motorolja använder ni då??
Jag använder shell advance 10/40 motorolja för mc till min TGB Blade 250..
-
För dom som vill lära sig mer om motoroljor rekomenderar jag www.castrol.se
där står iaf lite grundläggande.....
jag vet inte vad ni andra jobbar med som är här inne ... men jag har iaf varit på 4 oljeutbildingar i olika omgångar. (både med shell och castrol) Pratar med Bilverkstäder dagligen... så den som säger att billig mineralolja eller delsyntet fungerar lika bra som en helsyntetisk olja vet inte vad han pratar om.
men som sagt var .... det är inte lätt att ändra någons uppfattning när dom väl har bestämt sig.
//Bine_
-
För dom som vill lära sig mer om motoroljor rekomenderar jag www.castrol.se
där står iaf lite grundläggande.....
jag vet inte vad ni andra jobbar med som är här inne ... men jag har iaf varit på 4 oljeutbildingar i olika omgångar. (både med shell och castrol) Pratar med Bilverkstäder dagligen... så den som säger att billig mineralolja eller delsyntet fungerar lika bra som en helsyntetisk olja vet inte vad han pratar om.
men som sagt var .... det är inte lätt att ändra någons uppfattning när dom väl har bestämt sig.
//Bine_
Vet inte om det är min browser eller något annat men fonten på Castrols hemsida verkar vara typ 5 pixlar stor... går ju inte å läsa vad det står.
En fråga: om det står att olja skall uppfylla SAE xxx.423 samt APF 98485 (kan inte alla betäkningar för detta). Är det inte så att man då kan välja en olja som uppfyller dessa oavsett pris? Men en dyrare olja förmodligen är ännu lite bättre. Om vi sedan pratar om partiklar i oljan så bör man tänka på att det i en linhai endast sitter en sil och inget riktigt filter. Så en finare olja med mindre partiklar i har man förmodligen inget för.