ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 18 november 2013 kl. 07:35:19
-
Det är ju rätt vanligt med startproblem av olika slag, tänkte försöka göra en liten guide med några bra saker att testa.
Detta är en första version, kom gärna med synpunkter om ändringar/missar/tillägg.
Skulle även vara fint om nån kunde göra nått liknande om startproblem fast startmotorn går, tändning eller bränsleproblem.
Allt sker på egen risk. 8)
Börjar med bilder på startrelä (kan ju se olika ut) och startmotorn (samma där), det är ju med dom och batteriet som man oftast börjar med vid en felsökning. Samt att kolla säkringarna.
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/startrelauml_zps1e78a64e.jpg)
Startreläet är som en kraftig strömbrytare som fjärrstyrs av startknappen på styret.
Det är grova kablar in och ut, från batteriets pluspol och sen ut till startmotorns pluspol.
Sen går det kabel till startknappen och även en till jord.
Ofta kan man mer en tång eller skruvmejsel (något passande i metall som leder ström) koppla ihop dom grova kontakterna och på så vis få samma funktion (ström till startmotorn) som när reläet aktiveras.
Finns ibland en säkring på reläet, den kollar man såklart vid problem.
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/startmotor_zps59641008.jpg)
Startmotorn, den sitter på motorn och har oftast en kabelanslutning(pluspol). Grov kabel som kommer från startreläet. Minus, alltså jord får den genom motorn.
Man kan testa använda en startkabel från batteriets pluspol och köra direkt på startmotorns pluspol. Är det trångt kan man använda en lång skruvmejsel för att få kontakt, akta metall runt i kring.
Har man dåligt batteri eller är osäker på skicket så kan man gärna använda ett bilbatteri eller fritidsbatteri för felsökning. Kom ihåg att jorda det batteriet i motorn/ramen på lämpligt ställe.
Kopplar man in batteriet istället för maskinens egna eller som extrabatteri kopplar man plus på plus och minus på minus (eller minus till jord).
Självklart ska man se till att det är samma volt på dom, nästan alla kör väl 12v.
En del kraftigare batteriladdare kan ha en startfunktion, alltså ett läge där laddaren extra ström för att kunna köra startmotorn. Men jag tror man ska undvika dessa på motorer under bilmotorstorlek, och säkert även på en del nyare bilar också.
Och ska man ladda batteriet bör man ha en laddare med läge för mc/atv/moped och inte en vanlig billaddare.
Så, nu några exempel.
*Det bara klickar när man trycker på startknappen.
Det är startreläet som låter, kan ofta bli så när man har lite dåligt batteri eller det är dålig kontakt någonstans. Kan även vara dålig kontakt i själva startreläet.
Börja med att prova koppla samman in och ut på reläet med en tång eller liknande, hoppar startmotorn igång då så är det nog dags att byta startrelä.
Dålig kontakt på kablarna till batteriets poler kan ge problem, att strömmen blir för svag för att orka dra runt startmotorn eller för att reläet ska slå till riktigt.
Händer det ingenting när man kopplar ihop in och ut på reläet? Då tar man fram startkabeln och kopplar direkt mellan batterietspluspol och startmotorn.
Sätt gärna startkabel mellan minuspolen på batteriet och jord på maskinen också för att utesluta dålig kontakt på minus/jord på batteriet/maskinen.
Händer ingenting ändå så är det nog fel på startmotorn, ibland kan den "hänga" sig lite och vakna till om man ger lagomt med våld på den.
Slag med skaftet från en rejäl skruvmejsel kan vara lagomt, men inget övervåld så man bucklar startmotorn.
*Ingenting händer när man trycker på startknappen
Finns det ström i batteriet? För dåligt med ström så orkar inte startreläet slå till.
Annars kan man testa koppla över strömmen på reläet, går startmotorn då så är det nog fel vid styrningen till startreläet.
Startreläet slås ju igång av startknappen, men det brukar även finnas fler villkor för att strömmen ska gå fram. Tex tändningslås, friläge, dödarknapp eller att man håller in en broms, kolla om bromsljuset lyser så vet du om den kontakten funkar.
Får man problem med dessa villkor är det ju bra om man hittar ett elschema att studera, om man nu begriper nått av det. Eller så tar man hjälp av någon vänlig själ som kan hjälpa till med det.
*Det låter illa, skriker till från startmotorn
Lite för dåligt med ström kan göra så startmotorn låter illa, antingen dåligt batteri eller dålig kontakt någonstans på vägen.
Testa med annat batteri eller att göra rent kontakterna vid batteri, startrelä eller startmotor. Oftast är problemen vid batteriet.
*Startmotorn går hela tiden
Startreläet kan bränna fast i aktiverat läge, då matar den ström hela tiden tills batteriet är urladdat. Har man möjlighet så dra ut säkringen eller koppla ifrån batteriet, annars får den väl gå tills den dragit ur strömmen.
Är nog bra om man slår av tändningen/slår i dödarknappen. Startmotorn mår nog inte så bra av att köras länge när motorn redan går.
-
hej tänkte komma med ett tips till har en goes 520 som var väldigt svår startad jorde alla kontroller med batterier startmotor o.s.v det var dekompanordningen som siter i kamaxeln som var sliten fick byta hela kamen mvh Anton W