ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: nemo76 skrivet 17 november 2013 kl. 02:28:58
-
Jag är på väg att köpa ett RJWC helsystem till min cf moto 800 årsmodell 2012, har bara hört positiva och nöjda ägare av detta system fram tills nu, då jag har läst att på en del X8 går sämre med detta systemet och kan rent utav skada motorn? Så min fråga är om detta även gäller min Terralander som är från 2012 ?
Hoppas att någon därute kan lite mer om detta då jag väääldigt sugen på detta system.
-
Alla maskiner är olika, men de 12hk mer som som specen säger får du nog ta med en nypa salt. Det kan krävas att du gör ytterligare ändringar på din maskin för att uppnå en del av det som utlovas.
I mitt fall så gick maskinen sämre och det var väl inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Vill du ha mulligare ljud så ja då är det ett ok system, men att lägga dryga 8000:- och komplettera med ny ECU och lite annat där till så nej.
Om det är mulligare ljud du vill ha så lägg helllre pengarna på ett slipon, sådana finner du i pris från 3000. Är det effekt du är ute efter så skulle jag rekommendera att sälja maskinen och lägga till några extra slantar och gå upp till en kraftigare maskin.
Men som sagt, det finns de som är nöjda också, jag kan tyvärr inte rekommendera det efter mina erfarenheter.
-
hur kommer det sig att min gick fan så bättre med det systemet måste vara att jag monterade rätt jag fick ut mer kraft helt enkelt
läcker den vid gren röret då får man sämre kraft så jag håller inte med att det är sämre att köra med det systemet bara för att nån inte kan montera grejerna och det som tillhör de e min åsikt iallafall
har 2 st polare som jag monterat på med och samma sak där mer kraft så det duger dom är nöjda som fan ()p
-
hur kommer det sig att min gick fan så bättre med det systemet måste vara att jag monterade rätt jag fick ut mer kraft helt enkelt
läcker den vid gren röret då får man sämre kraft så jag håller inte med att det är sämre att köra med det systemet bara för att nån inte kan montera grejerna och det som tillhör de e min åsikt iallafall
har 2 st polare som jag monterat på med och samma sak där mer kraft så det duger dom är nöjda som fan ()p
Tror min gick lite bättre. Men det är ju flera som monterat och maskinerna får för lite soppa. Så jag tror maskinerna är olika. Är ju inte direkt svårt att montera systemet.
Vad kostar en box för bränslet?
-
hur kommer det sig att min gick fan så bättre med det systemet måste vara att jag monterade rätt jag fick ut mer kraft helt enkelt
läcker den vid gren röret då får man sämre kraft så jag håller inte med att det är sämre att köra med det systemet bara för att nån inte kan montera grejerna och det som tillhör de e min åsikt iallafall
har 2 st polare som jag monterat på med och samma sak där mer kraft så det duger dom är nöjda som fan ()p
Antar att du syftar på mitt inlägg, I sådana fall så föreslår jag att du läser ordentligt vad jag skrev. Jag talar om i MITT FALL och inget annat. Sen så undrar man ju vem den där "nån" är som du talar om, Han som monterar systemen fel.
Eftersom du inte har en aning om vad som är gjort i mitt fall eller hur mitt system är monterat och av vem, så kanske det är bättre att fråga än att komma med massa antaganden och påståenden.
Som upplysning kan jag säga att det ÄR skillnader på X8 beroende på när den är tillverkad, vad det gäller max varvtal, ECU mm. Detta påverkar givetvis eftermarknadsprodukter så som effektavgassystem.
-
Klarar man inte ens byta till ett slipon ska man inte röra sin maskin. Troligen har man svårigheter även att tanka om kunskapsnivån är så låg.
-
Sirspamalot: du klankar rätt bra på rjwc.
Iochmed att du gör det tycker jag att du ska förklara vad du har gjort och vad som blir fel. Kanske vad som behöver köpas till för att den ska gå bra.
Tills dess blir det lite okonstruktiv gnällkritik tyvärr.
-
Sirspamalot: du klankar rätt bra på rjwc.
Iochmed att du gör det tycker jag att du ska förklara vad du har gjort och vad som blir fel. Kanske vad som behöver köpas till för att den ska gå bra.
Tills dess blir det lite okonstruktiv gnällkritik tyvärr.
Ok. Inte min avsikt att klanka ner, men kan uppfattas så kanske.
Två CF 800 X8 2013.
Dragtest genomfördes, båda maskinerna gick lika. Kontroll av stif mm i samband med service. Allt ser ut som det skall
Byte av system till RJWC på den ena maskinen
Dragtest, Orginal vinner ganska lätt. Genomgån av maskin med RJWC på.
Kontroll av täthet i skarvar/grenrör/packingar OK.
Kontroll av variator, drivrem mm hos ÅF, OK
Kontroll av stift, vita! Ooops.
Nu tillbaka med orginal. och byte till RJWC på den andra X8:an
Samma resutltat som ovan.
Nästa test RJWC mot RJWC Dragrace
Med DB-killer på båda maskinerna=lika
Utan DB-Killer på båda maskinerna = lika
DB-Killer vs utan DB-killer = Vinst för DB-Killer.
Upprepade detta test omvänt på båda maskinerna, samma resultat.
Nästa test, byte av ECU på maskin, går bättre. med äldre ECU.
Samtal till ATV Sweden, finns det olika versioner på ECU till X8, svar ja det finns två olika nu.
Var vet vi mera idag, jo att exempelvis max vartal kan skilja så mycket som upp till 1000rpm, min maskin som exempel maxar 7900.
Om jag får spekulera så tror jag att RJWC funkar bra på tidiga X8 för vilket det verkar vara byggt mot. Mot senare serier...Ja det vete tusan.
Varför är jag missnöjd, för att det inte framgår att systemet är byggt mot en viss serie (om fallet är så), att det ges garantier som inte uppfylls osv.
Observera att jag INTE säger att RJWC är skit, det finns ju uppenbarligen folk som är jättenöjda, vilket jag också skulle vilja vara. Men i mitt fall så funkar det inte och min maskin går sämre än orginal, det hade jag inte förväntat mig, å andra sidan så hade jag heller inte förväntat mig att flyga fram som ett skållat troll heller.
-
Bra inlägg!
Nu är det ju alltid så att för att få mer effekt med ett avgas lär man ge den mer soppa. Det är bara en ren bonus om atvn har ett någorlunda modern sprut som ger mer sås när det behövs. :)
Eller att dom går fett (polaris). Detta gäller ju även om man byter till ett luftfilter med mer flöde tex.
Ge den mer sås så blir det nog skillnad:)
-
Bra inlägg!
Nu är det ju alltid så att för att få mer effekt med ett avgas lär man ge den mer soppa. Det är bara en ren bonus om atvn har ett någorlunda modern sprut som ger mer sås när det behövs. :)
Eller att dom går fett (polaris). Detta gäller ju även om man byter till ett luftfilter med mer flöde tex.
Ge den mer sås så blir det nog skillnad:)
Tack.
Som sagt, inte min avsikt att köra med någon häxjakt på RJWC, men att jag är besviken skall jag inte sticka under en stol med.
Vad jag mest opponerar mig mot är de utlovade garatierna som inte uppfylls. Nåja, systemen skall skickas tillbaka för genomgång, sedan får vi se vad RJWC säger.
Mina erfarenheter.
RJWC fungerar uppebarligen utmärkt på många X8. Dock inte min och min grannes
Att tänka på är.
Om du inte får den önskade förändringen, kolla vilken version av box du har.
Kolla så att systemet är helt tätt i skarvar och vid cylinder.
Kolla tändstift innan och efter byte
Tillkommer gör packningspasta, avgasbandage och packningar till en ca kostnad av totaly 800 - 1500:- allt beroende på val av kvalitet
-
Alltså den gamla versionen av x8:a gick för fett, och gick bra med helsystem.
Den nya versionen av ECU som farsgubben har går antagligen för snålt med helsystem.
-
Alltså den gamla versionen av x8:a gick för fett, och gick bra med helsystem.
Den nya versionen av ECU som farsgubben har går antagligen för snålt med helsystem.
där av att årsmodellen 12 går riktigt bra med detta system har inte haft några problem alls men vill man ha det lilla extra på draget så lättar man vikterna ett steg lättare asså kanon vart det sen kan man lura fanskapet att ge mer soppa eller mindre med att vrida tps så får man den att gå mycket jämnare jag fick bort alla bludder och puffar i avgasröret stiften är gyllenbruna
-
ja ha en -12a men RJWC helsystem och luftfilter och min maskin gå bra mycket bättre med dom prylarna på kan ja säga.
har inte lindat något avgasbandage på mitt då ja kör en hel del myr och lerig miljö... lättare att hålla rent när det inte är lindat
-
Tack för alla svar, med all den här infon så blir det helt klart ett köp
-
har ett system liggande som du kan få billigt med trim luft filter som nytt
-
Det låter intressant, är helt klart intresserad. Du kanske kan ringa mig på 0735 601748 så pratar vi mer där/micke