ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: IQ skrivet 15 november 2013 kl. 08:47:45
-
Tjena.
Funderar på att köpa en ATV att ha till att dra lite lättare skogsvagn, transpotera sågar och nöje.
Vad tycker ni man bör satsa på om man tänkt behålla den länge (minst 10år).
Tittade först på Kina maskiner for 50´ och svävade sedan upp till can-am 1000 (jag har rotax i hojen och gillar den). Nu har jag dock fastnat lite för Grizzly 700 och likvärdiga maskiner.
Först och främst. behövs en 700 i skogen. En bekant tycker abslout att jag ska köpa max en 550. Själv tycker jag att det skiljer för lite i pris mellan 550 och 700 (8000 sek)för att inte gå 700.
Om jag har förstått rätt så bör man undervika v-tvin pga att de drar betydligt mer soppa (stämmer det?) och då är bara suzuki 750 och grizzly 700 kvar.
Drar 550 mindra soppa än 700. Vilken är roligast att köra och mest bruksig (bäst i skogen)
Tittar bara på maskiner med servo föresten.
Har inte haft någon ATV tidigare, men åkt mycket cross och MC, (samt traktor i skogen).
Tacksam för lite svar till en newbeee.
-
Grizzly 700 och 550 har samma chassie, det är bara motorn som skiljer.
För arbete behöver du inte mer än 400-500 cc.
Med 700:an ökar ju lekfaktorn så jag hade valt den över 550:n
-
Grizzly 700 drar MER än Can-am 800.
Kvalitetsmässigt känns Grizzly lite före. Motorn är ruskigt skottsäker.
Drog 120 mil på 3 dagar utan problem i somras.
Can-am 800 har inga större problem.
Och är sååååå mycket roligare motor!
Problemet med can-am är väl värmen. Annars skulle jag välja CA nästa gång jag köper 4x4 igen.
Kawa finns inte i mitt lexikon.
Suzuki är fina men aningen dyra i förhållande till Grizzly
-
Har själv ägt en Grizzly 550 och använde den till att köra ut ved,ploga osv har bara gott att säga om den maskinen. :) Fast vill du kunna blanda arbete med nöje ska du nog köpa 700an ()p
-
Tackar för svaren.
Jag har faktiskt fått lite bättre pris på en Suzuki 750 än Grizzly 700. Är suzukin att föredra i så fall?
Positiva med Yamahan är att ÅF är 4 mil bort och Suzuki 10 mil.
Drar Grizzly 700 (onödigt mycket) mer soppa än 550?
Maskinen kommer mest användas till bruks vid ganska lugn körning, men det är väl alltid bra att ha lite extra i uppförsbackarna med tung lass. Får för mig att 700an blir hållbarare eftersom man inte behöver pressa den lika mycket.
-
Ja Yamaha brukar va lite dyrare men det väger kvaliten upp ()p Hur är det med utrustning då? Följer det med något från start?
-
Winch ingår på båda, men det ska även på hasplåtar och sedan köper vi nog en vagn och "packlår bak" samtidigt.
Suzukin är 6000 billigare.
-
Är så fallet skulle jag absolut gå på Suzuki!
Honda är inte intressant?
-
Suzuki har ju nästan bättre rykte än den sällsynta enhörningen honda här på atvforum!
Honda är väl mer en gubbhjuling. Oldschool som "fungerar".
-
Suzuki har ju nästan bättre rykte än den sällsynta enhörningen honda här på atvforum!
Honda är väl mer en gubbhjuling. Oldschool som "fungerar".
Instämmer.
Honda är allt annat än rolig. Men otroligt pålitliga.
-
Suzukin har ju värdelös obefintlig servo,, köp grizzly 700 eps, det är ju obefintligt vad den drar i soppa jämfört med en 550
-
Nu har jag inte provat Suzukins servo.
Men Grizzlyns (hade en -11) va ju allt annat än imponerande om man jämför med t.ex. Can-am.
-
Maskinen kommer mest användas till bruks vid ganska lugn körning, men det är väl alltid bra att ha lite extra i uppförsbackarna med tung lass. Får för mig att 700an blir hållbarare eftersom man inte behöver pressa den lika mycket.
Tror inte en 550 behövs pressas så mycket heller. Inbillar mig att det som tar slut först är fästet i alla fall.
Har själv en Grizzly 550 -13. Har inte hunnit jobba särskilt mycket med den än utan mest åkt runt lite i skogen. Men även om jag hänger på husvagnen på 1400 kilo kan jag inte påstå att det känns som det går tungt direkt.
Hade jag haft mer pengar att röra mig med hade jag nog köpt en 700 med servo och kanske lite rejälare däck, men ska jag vara helt ärlig känns det som att jag klarar mig rätt bra med den jag har. Har flyttbar winsch med radiostyrning, Yamahas variatorkit och hasplåtar på min. En kompis köpte nyss en Suzuki Big Swede, riktigt häftig maskin, men min känns betydligt smidigare. Han saknar sin gamla Honda 500FE just för att den var smidigare också, men det är nog till stor del en vanesak.
Till Grizzlyn får du väl med flyttbar winsch? Vet inte hur det är på Suzukin, men du kanske har jämfört med all utrustning?
/// Perjos
-
Suzuki har ju nästan bättre rykte än den sällsynta enhörningen honda här på atvforum!
Honda är väl mer en gubbhjuling. Oldschool som "fungerar".
Hejsan.
Intressant att få veta vad ni anser vara oldschool och gubbigt med Honda?
Jag vill inte starta diskussion, bara nyfiken på vad som ligger bakom påståendet. Jag säljer Honda och är bara intresserad av er åsikt.. I min värld anser jag att det ligger mycket teknik bakom Hondas fyrhjulingar jämfört med bra mycket nyare maskiner.
Mvh Robban.
-
Hejsan.
Intressant att få veta vad ni anser vara oldschool och gubbigt med Honda?
Jag vill inte starta diskussion, bara nyfiken på vad som ligger bakom påståendet. Jag säljer Honda och är bara intresserad av er åsikt.. I min värld anser jag att det ligger mycket teknik bakom Hondas fyrhjulingar jämfört med bra mycket nyare maskiner.
Mvh Robban.
Det jag tror han menar är att Honda är som en Volvo.
Pålitlig och bara går o går. Sticker inte ut på något sätt. Deras växellådor är ju dock fantastiska!
Motoreffekt och karaktär gör de ju "tråkiga" och kan kallas gubbiga. (Antar jag)
-
Alltså honda är svårt. Har en åf sedan tio år i min hemby men den enda personen jag vet med en honda sålde den.
Nu är det ju mycket snack om tex hydrostaten och så. Har inte sett eller hört någon som ens har kört en sådan irl. Och här på forat så är du som hondaåf förmodligen en av dom få?
Sen att honda aldrig får vara med i leråkafilmer gör ju att dom blir lite anonym. Det finns många som kör ved med en can am men få som kör lera med en honda om ni förstår!
Jag ser inget fel med honda. Men gubbiga ör dom tamefan ( men det är ju polaris också:) ).
Honda känns lite dom den vita enhörningen på något vis:) skönt att dom introducerat diffspärr iaf.
Till ts: finns många Suzukis på blocket till bra pris. Tror biketrade säljer dom! Mycket för pengarna:)
-
En 420 med delad bakaxel diffspärr och servo vore mitt första val.
Hondan är ju grymt välbyggd med marknadens absolut hållbaraste plast, men man vill gärna ha lite mer effekt.
det kan ju vara en orsak till varför Honda håller så bra... 680'n ligger väl runt 30-40hk?
Vilket motsvarar effekten hos vissa 500cc
-
Hört att bränsleförbrukningen är lägre på 2014 årsmodell av Grizzly 700.
-
Igentligen är vi ute efter en bra bruks ATV som man ska ha i många år och bara funka. Honda kan nog vara ett bra alternativ, men tycker att man får mycket för pengarna med en Grizzly 700. Behöver troligtvis inte så stor, men skilde inte mer än 6000 mellan 550 och 700. Har hört att man bör ha servostyrning i skogen, men har inte provat själv ännu.
Ska kolla lite mera märken (även Honda). Tackar för svaren hittills.
-
Suzukin var dyrare förresten. Priset jag fick var utan servo...
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_LTA750XP___VINSCH_50652825.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_LTA750XP___VINSCH_50652825.htm?ca=5&w=3) ?
-
Honda är ett jättebra alternativ gällande skogsbruk och arbete. Där skulle jag säga att den är bland de bästa.
Även i hållbarhet så är den bäst. Min Honda har gått över 220h, den har inte haft det minsta småfelet. Inte något.
Om du vill kunna lita på en maskin även fast den är 15 år eller till och med mer så är Honda enligt mig ett solklart val.
Jag känner en gubbe i våra skogstrakter som har en 17 år gammal Foreman, den går varje dag och har gjort det i hela sin livslängd. Inget krångel där heller..
Det finns inte många Honda på blocket, och det finns en anledning för det. Folk är nöjda.
Hondans brister är just effekten. Den är inte värdelös, men absolut inte speciellt spännande.
Ett stort plus är den låga utväxlingen som är perfekt för att dra tunga lass, man kan dra många kg utan att motorn känns påfrestad.
Något du ska tänka på att den har strl axel, det kan både vara bra och dåligt.
Man får inte lika bekväm körning och det kan ibland vara dåligt i terrängen. Något annat jag märkt är att om man kör upp för en backe med stenar så kan bakaxeln börja hoppa. Det kan även hända i andra tillfällen, men inget mera jag märkt på.
Jag är toknöjd men min Foreman från -08 och jag kan rekommendera den starkt (som du kanske märkt i min text)
En riktig slitvarg.
-
680'n ligger väl runt 30-40hk?
Vilket motsvarar effekten hos vissa 500cc
27hk har jag läst någonstans :help:
-
Har hört att man bör ha servostyrning i skogen, men har inte provat själv ännu.
Ska kolla lite mera märken (även Honda). Tackar för svaren hittills.
Ska du arbeta med maskinen vill du ha servo.
Går det ens köpa en vettig maskin utan servo idag?
Jag hade ju kollat extra på Yamaha men då kanske mest för att Bike har 5 års Non-stop garanti som för mig hade vägt tungt.
Annars är ju Big Swede riktigt fräck
-
Ska du arbeta med maskinen vill du ha servo.
Går det ens köpa en vettig maskin utan servo idag?
Jag hade ju kollat extra på Yamaha men då kanske mest för att Bike har 5 års Non-stop garanti som för mig hade vägt tungt.
Annars är ju Big Swede riktigt fräck
Dom 5 åren får man ju betala extra för på nypriset! :) men det är helt klart en trygghet.
Ts kan ju slå ett getöga på polaris 570 eps också. Ett alternativ även om den är helt ny på marknaden!
-
Ska faktiskt ta en koll på Honda med innan vi bestämmer oss.
Polarisen går dock bort eftersom det verkar vara ganska långt till ÅF (Bor i Norra Kalmar län).
-
har du läst mina trådar på yamaha o honda sidan? testar en kingquad just nu och jag är riktigt nöjd. en grej jag upptäckte med den är att dynan e mkt större på suzukin än yamman,
riktigt bra om man ska ha en passagerare på nån gång.
skulle jag ha arbetat i skogen 8 timmar om dagen då hade jag kört Honda men nu till min körning passar king quaden bättre.
jag har byggt om min variator rätt så rejält på min och det blev en otrolig skillnad.. 30% lägre utväxling vid start o i stort sett samma toppfart..
men kollar man på soppaförbrukningen ja då e honda klart snålast... sjukt effektivt med vxl låda men både för o nackdelar..
-
Jag har läst hela tråden om Hondan och Suzukin.
Hondan är nog mest bruks och Grizzlyn roligare om jag förstått rätt.
Tänkte åka och titta på både Hondan och ev Yamahan igen i helgen.
-
Jag har läst hela tråden om Hondan och Suzukin.
Hondan är nog mest bruks och Grizzlyn roligare om jag förstått rätt.
Tänkte åka och titta på både Hondan och ev Yamahan igen i helgen.
Låter klokt :)
-
Jag tycker du ska titta, klämma och provköra alla maskiner som intresserar dig. Jag håller själv på och planerar inför ett kommande köp.
Har vart runt till X-antal Åf´s och provat dom flesta maskinerna. Dock inga kineser. Jag ska ha en bra maskin som är både underhållande och kan göra rätt för sig vid arbete. (främst skogsarbete)
Så här rangordnar jag japanerna.
1. Kawasaki.
2. Suzuki.
3. Yamaha.
4. Honda.
Det är alltså en Kawasaki (Brute Force 750) jag siktar mot.
-
Jag tycker du ska titta, klämma och provköra alla maskiner som intresserar dig. Jag håller själv på och planerar inför ett kommande köp.
Har vart runt till X-antal Åf´s och provat dom flesta maskinerna. Dock inga kineser. Jag ska ha en bra maskin som är både underhållande och kan göra rätt för sig vid arbete. (främst skogsarbete)
Så här rangordnar jag japanerna.
1. Kawasaki.
2. Suzuki.
3. Yamaha.
4. Honda.
Det är alltså en Kawasaki (Brute Force 750) jag siktar mot.
har du testat dra tungt med en kawwa?
såg att du testar en king quad nu..
du skulle testat min king med variatormodden, det är som en helt annan maskin..
va i körde lite myr innan allt frös ihop o den drog upp på bakhjulen direkt då jag skulle farta över myren :)
men tror kawwan e roligare, men frågetecknet e ju remmen om man drar tungt?
-
Tanken går mer åt en enklare maskin numera eftersom den troligtvis kommer att användas mer till småskit än att jobba med.
Funderar nu på en CAN-AM 400 STD. den kostar ju bara 50+m och konkurrerar klart med kina maskiner. Någon som vet hur kvalitén är på dessa?
Funkar den att dra en hygglit tungvagn om det skulle behövas? (Jag vet att den inte har servo).
-
Brukar man inte ha jävligt bra fäste på myr rallymarcus? Sålänge den inte är genomblöt så är den ju såpass ihopbunden så man har sjukt bra fäste. Där ska det mesta kunna köra på bakhjulen..
Och ang remmen så verkar det gå bra då många anläggningsmaskiner inte har remproblem och används idogt.
?
Can am 400 är nog en fin maskin att pyssla runt med:)
-
Servo ska du absolut ha. En atv är med lastad timmervagn är ingen lek att backa runt i skogen utan servo.
Suzuki vs Yamaha är jämnt skägg om man säger så. Grym kvalité på båda maskinerna. Suzuki lämnar 5 års garanti på sina maskiner, även till näringsidkare, vilket de är ensamma om.
Grizzlyn känns lite smidigare än KQ men å andra sidan så har du högre utväxling på lågväxeln på grizzln. Har för mig det skiljer 2-3km/h innan fullt dragläge på våtkopplingen. Tycker grizzlyns variator är seg.
Big Swede sitter det höjningsats och spacers på så den känns klumpigare pga av det. Jag hade plockat av spacerplattorna det först jag gjorde om jag köpt en sån.
Honda är ju en klass för sig när det gäller arbete men lekfaktorn är i stort sett obefintlig. Den låga effekten i motorn kompenseras lite av mindre förluster i transmissionen.
Hur som helst så får du toppkvalitet om du väljer något av dessa tre märken.
Lycka till.
-
Du behöver inte servo, har kört väldigt många lass med en Artic cat 400 utan servo och en Grizzly 350 med endast högväxel.
Finns ju även Grizzly 450 för 72k inkl moms utan servo och den med kostar 80k inkl moms.
-
Klar man inte behöver servo, jag har klarat mig på flera maskiner innan det fanns servomaskiner.
Men lik förbannat är det så mycket trevligare med servo. Det är ju bara ett par tusen i skillnad, finns fan ingen anledning att snåla där.
-
Självklart är det trevligare men bättre och snåla in på servon om man har dåligt med pengar än att köpa en icke märkes maskin :)
-
Självklart är det trevligare men bättre och snåla in på servon om man har dåligt med pengar än att köpa en icke märkes maskin :)
Finns väl ingen seriös skogsarbetare som köper en motorsåg på biltema?
Då köper man ju inte heller en kines för skogsbruk.
Min personliga åsikt.
-
Finns väl ingen seriös skogsarbetare som köper en motorsåg på biltema?
Då köper man ju inte heller en kines för skogsbruk.
Min personliga åsikt.
Nej dock lite skillnad i pengar ;)
Jag skulle aldrig göra det men det finns ju många som gör det pga att dom är billiga
-
Min förra hjuling var en AC 500 utan servo och jag kommer aldrig köpa en maskin utan servo igen, så stor skillnad är det. Dessutom tror jag man har igen det den dagen man byter, då den blir mer lättsåld.
-
Brukar man inte ha jävligt bra fäste på myr rallymarcus? Sålänge den inte är genomblöt så är den ju såpass ihopbunden så man har sjukt bra fäste. Där ska det mesta kunna köra på bakhjulen..
Och ang remmen så verkar det gå bra då många anläggningsmaskiner inte har remproblem och används idogt.
?
Can am 400 är nog en fin maskin att pyssla runt med:)
är stor skillnad mot grizzlyn jag hade förut, men det var variatormodden som gjorde hela skillnaden, sen verkar de va rätt så bra fäste i itp xtr däcken
största fördelen med suzukin mot grizzlyn det är ju att dynan e mkt längre och så är den sjukt lättväxlad..
-
har du testat dra tungt med en kawwa?
såg att du testar en king quad nu..
du skulle testat min king med variatormodden, det är som en helt annan maskin..
va i körde lite myr innan allt frös ihop o den drog upp på bakhjulen direkt då jag skulle farta över myren :)
men tror kawwan e roligare, men frågetecknet e ju remmen om man drar tungt?
Nej jag har ingen erfarenhet av att dra tungt med Kawwa. Skuller gärna prova din KQ men vi har ett avstånds problem. :-) Jag är fortfarande inne på en Bruteforce men kommer troligen inte att dra tungt med den. Har starka funderingar på en kompakttraktor istället för en Atv, tills skogsarbetet. Känns som att en kompakttraktor är ett bättre arbetsredskap än en Atv, i alla lägen..
-
Jag använder Kawa i skogen och drar ganska tunga last och dom orkar utan problem med tungt last, det som jag upplever som sätter stop är iaf inte orken i maskinen utan dennes vikt.
Jag har 60cm timmerstakar på min kärra och lastar ibland enda upp och lägger spännband över. Vikten på lassen kan ibland hamna på allt från några hundra kilo till över tonnet.
-
Problemet är att man inte har fäste för hade man det hade man kunnat dra bra mycket för motorn orkar ju utan minsta problem ()p
-
Kawasaki. Mums!
-
Suzuki 450axi kör en kompis timmer med, går riktigt bra säger han ()p
-
Har under 3 veckors tid nu haft nöjet att kunna jämnföra lite olika märken under skogskörning.
Dt har både varit lånade och egna fyrhjulingar och vi roade oss med att testa dom fullt ut och satte betyg på 400-600 kubikarna varför inte förena nytta med nöje ()p
Vi hade tillgång till Polaris 550 sportsman , arctic cat 550 ( inlånad) , Linhai 600 vtwin ( inlånad ) , Can am outlander 500 och en Honda foreman 500.
Och vi bedömde dragstrykan , framkomligheten , komforten,
kan skapa en tråd med betygen om intresse finnes
Men vinnaren blev Polaris tätt efter kom Arctic cat
-
Skulle vara intressant med den tråden och se vad du tycker och hur du resonerar kring de olika maskinerna. ()p
-
Skulle vara intressant med den tråden och se vad du tycker och hur du resonerar kring de olika maskinerna. ()p
Håller med!
Alltid kul att läsa:)