ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Chinaatv skrivet 14 november 2013 kl. 20:45:38
-
Hej!
Jag funderar på att beställa en atv direkt från Kina eller något annat land i asien. Det jag är ute efter är en "arbetsmaskin" med 4wd.
Jag vill veta vilken modell som är bäst och hur pass bra den är emot kända märken.
Finns det polariskopior eller liknade som är samma maskin fast med annat namn?
Är tacksam för alla svar!
-
Jag vill inte vara taskig med det är en jättedålig idé.
De märken som är av bättre kvalitet är väl Linhai och CF och de finns det mängder av på blocket och många handlare säljer ut äldre årsmodeller till ett bra pris.
De är bland annat populära på grund av att de går att få vägreggade (MC) och det kommer du aldrig att kunna göra med en direktimporterad.
Om du läser i deras forumdelar så kan du se lite vilka fel som folk lämnat in för på garanti. Det kommer du inte ha någon utan får laga med dina egna pengar.
Sen med frakt och moms kan väl inte vinsten vara så stor.....eller?
-
Jag har kompisar som åkte ner till Kina å handlade en container full men motorleksaker, å det var bedrövlig Kvalité när vi packade upp skiten. Så vad det visade upp i fabriken var tillpiffade exemplar...
Så att bara köpa härifrån kan bli precis vad som helst....
-
Jag vill inte vara taskig med det är en jättedålig idé.
De märken som är av bättre kvalitet är väl Linhai och CF och de finns det mängder av på blocket och många handlare säljer ut äldre årsmodeller till ett bra pris.
De är bland annat populära på grund av att de går att få vägreggade (MC) och det kommer du aldrig att kunna göra med en direktimporterad.
Om du läser i deras forumdelar så kan du se lite vilka fel som folk lämnat in för på garanti. Det kommer du inte ha någon utan får laga med dina egna pengar.
Sen med frakt och moms kan väl inte vinsten vara så stor.....eller?
Det är billigare att beställa själv och vid alibaba.com kan man göra så att säljaren inte får några pengar fören jag har mottagit och godkänt varan. Momsen är 25% och tullavgiften är 0% på ett sånt fordon som jag tänker köpa.
CF är väl mer som ett amerikanskt företag som tillverkar i asien?
Måste tillägga att jag inte behöver regga den, ska ha den i skogen och sånt.
-
måste bli jobbigt med delar :hmmm:
-
Vad är din budget? Finns ju en hel den gamla märkes fyrhjulingar på blocket.
Kina är skräp men sen finns det tex Cf och linhai som ligger mellan kina och märkes fyrhjulingarna
-
Varför inte köpa en "riktig" maskin?
-
Vad är din budget? Finns ju en hel den gamla märkes fyrhjulingar på blocket.
Kina är skräp men sen finns det tex Cf och linhai som ligger mellan kina och märkes fyrhjulingarna
Jag har inte någon direkt budget men <30 000 hade jag väl tänkt mig.
Vill veta om någon vet av en seriös firma i Asien som tillverkar själv eller använder motorer och sånt från kända tillverkare?
Borde inte det finnas kopior på honda atv i Japan?
Varför inte köpa en "riktig" maskin?
För att jag inte vill lägga ut den summan och ska inte använda maskinen så ofta.
-
Vad är fördelen med ny kines vs beg märkesmaskin?
Helst när du kör egen import, finns ju mycket skit som kommer därifrån.
Vill du ändå absolut ha en kines tycker jag en beg cf eller goes 500cc kan vara ett vettigt val.
Men, behöver du inte ens ha en reggad maskin så finns det ju en del beg märkesmaskiner till rätt bra priser.
Och köper du en sån så har du ju ofta bra tillgång till reservdelar och bra hjälp på div forum.
En mer udda kines kan nog bli krångligt och dyrt till slut, och med lååååånga stillestånd.
Finns ju många exempel på maskiner och märken som aldrig slagit nått vidare, och dom som sålts kan det vara ett elände att hitta delar till.
Kineserna kopierar ju friskt, men det behöver ju inte alltid bli bra för det. Ofta saknas en jämnhet i produktionen.
-
Kineserna kopierar ju friskt, men det behöver ju inte alltid bli bra för det. Ofta saknas en jämnhet i produktionen.
Nej jag vet. Undrar därför om någon känner till en bra tillverkare där.
-
http://omow.en.alibaba.com/product/522039831-212344823/EEC_550CC_4WD_ATV.html (http://omow.en.alibaba.com/product/522039831-212344823/EEC_550CC_4WD_ATV.html)
Den här verkar ju rätt så bra.
-
550 v-twin, undrar om det är nått liknande den motorn Linhai hade för några år sedan? Blev väl ingen framgång direkt.
Växellägena ser ju ut som Linhai 300, vet inte om dom större har lika. Funkar fint när man plogar iaf.
Jag tycker det är alldeles för mycket pengar för att chansa, bättre satsa på säkrare kort tycker jag.
-
550 v-twin, undrar om det är nått liknande den motorn Linhai hade för några år sedan? Blev väl ingen framgång direkt.
Växellägena ser ju ut som Linhai 300, vet inte om dom större har lika. Funkar fint när man plogar iaf.
Jag tycker det är alldeles för mycket pengar för att chansa, bättre satsa på säkrare kort tycker jag.
Visst har du rätt om att det kanske inte är värt att chansa, men man får tillbaka pengarna från den där sidan om den inte funkar och så. Det är ju en chans att köpa en begagnad också.
Tänkte att man kunde importera en själv från Kina och sälja den efter ett år och gå +-0.
-
Är inte något sådant här bättre? (Bara ett exempel)
http://www.blocket.se/skaraborg/Polaris_Sportsman_450_50379503.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/Polaris_Sportsman_450_50379503.htm?ca=13&w=3)
-
Tänkte att man kunde importera en själv från Kina och sälja den efter ett år och gå +-0.
Hur ser din kalkyl ut för detta?
Maskin: 26600:-
Moms: 6650:-
Frakt: Kommer faktiskt inte ihåg vad priset är för LCL (mindre än hel container). Men det är ganska dyrt, då det tillkommer diverse hamnavgifter.
Men du hamnar ju ändå kring 40k.
Har svårt att se någon betala det för en oreggad "egen-import".
-
Hur ser din kalkyl ut för detta?
Maskin: 26600:-
Moms: 6650:-
Frakt: Kommer faktiskt inte ihåg vad priset är för LCL (mindre än hel container). Men det är ganska dyrt, då det tillkommer diverse hamnavgifter.
Men du hamnar ju ändå kring 40k.
Har svårt att se någon betala det för en oreggad "egen-import".
Tack, men jag kan räkna.
-
Finns inte en chans att du kan gå + - noll ens om du skulle sälja maskinen ny här.
500% bättre med en gammal tex. denna: http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_KLF300_49916020.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_KLF300_49916020.htm?ca=13&w=3)
Jag jagade inte runt på blocket, lägg lite tid så kan du nog klättra några år och cc för dina 30.000kr. och inte förlora nått direkt på säg 5 år
-
Finns inte en chans att du kan gå + - noll ens om du skulle sälja maskinen ny här.
500% bättre med en gammal tex. denna: http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_KLF300_49916020.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_KLF300_49916020.htm?ca=13&w=3)
Jag jagade inte runt på blocket, lägg lite tid så kan du nog klättra några år och cc för dina 30.000kr. och inte förlora nått direkt på säg 5 år
Jag tror inte att en sån gammal maskin är något att ha, den är garanterat helt slut.
-
Vet en kille som köpte en hel container med datorer på 90-talet. Han fick en container full med vattendunkar :dntknow: Nä men som Stefan säger du kan få vad för skit som helst. Minsta problem och du ska åtgärda det så har du ordentligt med problem... Och Fyrhjuling, Kina och Problem står ungefär på samma sida i lexikonet.
Visst kan du ha tur att få ett bra exemplar som funkar fint, men chansen för att det ska hända känns väldigt minimal. Det här känns som ett tvättäkta fall av Dumsnålhet. Jag skulle inte säga något om det var en riktig märkesmaskin du köpte från betrodda säljare från Japan eller USA... Säg att du får den för halva priset och den sen visar sig vara kass, så hade du haft det mycket roligare om du spolat ner pengarna i toaletten istället. Säg att du beställer en 500cc så kommer en 300cc med 500cc dekalkit. Kan mycket väl hända, och då ska du lösa problemet med pengar, frakter osv osv... Jag lovar dig att kineserna inte är så roliga att ha att göra med när det gäller sånt. OM dom svarar dig så tar det tid, då har du sömnlösa nätter i 2år framåt tills du dumpar kinaskrotet i sjön bara för att få lite själafrid.
Du kan som sagt ha tur. Men köp då en bingolott om du känner att du har en hästsko i bakfickan ()p
-
Slut?
Tror?
Garanterat?
Vad har du för erfarenhet av ATV:er egentligen?
...eller affärer öht?
:o
-
Slut?
Tror?
Garanterat?
Vad har du för erfarenhet av ATV:er egentligen?
...eller affärer öht?
:o
Vad har du för erfarenheter om du inte tror att den är slut? Du hade inget vettigt att komma med så du försöker förolämpa mig, det säger ju mycket om dig.
-
Jag tror inte att en sån gammal maskin är något att ha, den är garanterat helt slut.
du förstår att kineserna inte ens är där som denna maskin är/var för över 20 år sedan va!??
-
Vad har du för erfarenheter om du inte tror att den är slut? Du hade inget vettigt att komma med så du försöker förolämpa mig, det säger ju mycket om dig.
jag tycker du skall svara på Hydros frågor så kanske vi förstår dig bättre, för jag förstår inte hur du kan tro att en AlibabaATV är rätt väg att gå :hmmm:
-
Jag är mycket väl medveten om riskerna och sånt. Jag ville bara höra om någon visste av en bra tillverkare. Har jämfört priserna, men om ni nu på fullaste allvar tror att en 10-15 år gammal mäkes-atv är bättre än en ny import-atv så vet jag inte vad. Hur mycket delar tror ni man får byta på en sån?
Det finns en tjänst på alibaba.com där pengarna inte förs över till säljaren fören köparen har godkänt köpet.
-
jag tycker du skall svara på Hydros frågor så kanske vi förstår dig bättre, för jag förstår inte hur du kan tro att en AlibabaATV är rätt väg att gå :hmmm:
Jag tog inte hans frågor seriöst.
Vad vill ni förstå? Jag ville bara veta av en bra tillverkare..
-
Skulle du kunna tänka dig att köpa en privatimporterad kines begagnad?
-
Vad vill ni förstå? Jag ville bara veta av en bra tillverkare..
du vill ju inte förstå att vi i all välmening försöker rädda dig från ett dåligt/idiotiskt köp
-
Jag tog inte hans frågor seriöst.
Vi har svårt att ta din fråga seriöst när du säger att du skall använda maskinen och senare få tillbaka de du lagt ut :dntknow:
-
Jag vet vad jag ger mig in på. Men det här leder ingen vart så jag drar.
-
Jag vet vad jag ger mig in på. Men det här leder ingen vart så jag drar.
Berätta gärna hur det än går, jag skulle gärna vilja ha fel
-
Ja berätta gärna hur det gick.
-
Jag är mycket väl medveten om riskerna och sånt. Jag ville bara höra om någon visste av en bra tillverkare. Har jämfört priserna, men om ni nu på fullaste allvar tror att en 10-15 år gammal mäkes-atv är bättre än en ny import-atv så vet jag inte vad. Hur mycket delar tror ni man får byta på en sån?
Det finns en tjänst på alibaba.com där pengarna inte förs över till säljaren fören köparen har godkänt köpet.
Du får garanterat byta mindre delar på en begagnad märkesmaskin än vad du får göra på en ny kinamaskin.
Ta till exempel gummi detaljer dom kommer torka sönder på under 1 år på en sån där kinamaskin.
Jag tror att anledningen till att folk köper nya kinamaskiner i Sverige är att dom får ganska lång garanti och de då känns säkert. Men du kan ju knappast få någon garanti på en sån där
-
Bra jobbat killar. En ny medlem som drog. Vi måste bli mer sakliga i debatterna, detta är ju pinsamt dåligt skött.
-
Bra jobbat killar. En ny medlem som drog. Vi måste bli mer sakliga i debatterna, detta är ju pinsamt dåligt skött.
Visst , han ville bara veta en "bra" kina maskin (finns det någon ?) men är man ny här på atv forumet så behöver man kanske inte vara "spydig/kaxig" som jag tyckte han var på vissa svar :hmmm: .
Jag skulle absolut hellre köpa beg märkes maskin än en ny kina maskin !
-
Visst har du rätt om att det kanske inte är värt att chansa, men man får tillbaka pengarna från den där sidan om den inte funkar och så. Det är ju en chans att köpa en begagnad också.
Tänkte att man kunde importera en själv från Kina och sälja den efter ett år och gå +-0.
En ny cf eller goes 500cc kostar runt 50k, du tappar direkt 5-15k från första dagen och resten av första året. Även om du kör lite och håller maskinen i bra skick.
Och då är detta en kines med skapligt rykte, och med tillgång av reservdelar och serviceställen. Väg eller terrängreggad och med garanti kvar om service skötts.
Att försöka få i stort sett samma pris för en egenimporterad oreggad (fast det kanske kan gå att regga, men inget jag skulle räkna med) maskin av konstigare märke känns väldigt optimistiskt.
Jag tror inte det är det lättaste att få tillbaks pengar eller någon slags hjälp om det strular annat än vid leverans.
En 10-15 år gammal märkesmaskin har nog i många fall en mer problemfri tillvaro än många nya, även av "bättre" märke.
Det finns en anledning till att dom står rätt högt i pris.
Och vid begagnatköp så undersöker man ju maskinen lite, är den slut känner man nog det.
-
Om man inte skruvar själv så kan det vara väldigt svårt att hitta en verkstad som ens tar in dom mer udda kineserna.
Och ventilkontroll och större service ska man ju oftast göra under första året.
Genomgång (oljor, glykol och infettning)och en del montering lär man ju göra vid leverans, och en del är ju inte direkt bestyckade för vårat klimat. Alltså att den behöver andra munstycken för att gå bra, oftast inga större problem att hitta munstycken men en del skruvande.
-
Det finns ju helt klart en uppsjö av argument för att INTE beställa direkt en kinakines. Men som frågeställaren undrar, vad ska man undvika, och vilket ställe skulle man kunna rekommendera?
För 10år sen skulle ingen av oss ha kommit på tanken att beställa extraljus direkt från kina, idag är det väl nästan normen? Även om jag personligen inte skulle rekommendera någon att beställa fyrhjulingar denna vägen, verkar ju denna person rätt övertygad om att detta kommer bli bra. Jag kan tycka att det är helt ok att vi påtalar det tokiga i hans resonemang, men eftersom han upprepade gånger nämner att han vill ha tips på HUR och VAR, inte OM, så tycker jag inte att vi löst uppgiften.
Att han ilsknar till är väl inte så konstigt när han enligt sig själv har en enkel fråga, men får svar på helt andra saker.
-
Tyvärr könde jag att han inte tillförde något med den där attityden. Det kanske inte jag gör heller iofs:)
Rätt korkad idé från början, som han inte ville inse! För en kvalitetsmaskin var slut.
Att han försvann var väl tråkigt. Skulle vi ha varit mer snäll skulle han kanske inte ha stannat ändå.
-
Slut?
Tror?
Garanterat?
Vad har du för erfarenhet av ATV:er egentligen?
...eller affärer öht?
:o
Jag citerar mig själv för att förklara vad jag menade, vilket tydligen inte gick fram riktig.
Om man skriver att man tror att något garanterat är.... osv...
Hur kan man TRO att något GARANTERAT är på ett visst sätt?
Sen kanske inte just den länkade maskinen var den mest prisvärda, men när han fick hjälp med en liten beräkning så snästes den personen av med svaret "jag kan räkna".
...trots att inte varken tull eller hamnavgifter tagit med.
Att momsen beräknas på maskin och frakt kanske inte heller tagits med?
Så innan den maskinen är på plats bör den ligga på en bra bit över 40 000.
För en oreggad maskin utan reservdelstillgång, utan garanti och utan namn.
Vad den kommer vara värd efter något år på vet bara Blockets spekulanter, men att tro att man kan ha denna maskin gratis, dvs utan vare sig värdeminskning eller annat, är faktiskt dumt.
Man kan ju köpa en ny CFmoto 500 för 50 000:- vägreggad och med garanti.
Det skulle ju iaf kännas tryggare.
För 30-35 000:- får man en Yamaha Kodiak eller Bruin 350 från typ -06.
Den tappar inte mer i värde.
Men det klart, dessa är väl "slut" allihop de också.
':)
-
Bra jobbat killar. En ny medlem som drog. Vi måste bli mer sakliga i debatterna, detta är ju pinsamt dåligt skött.
kan du vara mer saklig i din kritik så "de" vet vad de gjorde för fel ;)
-
Min kinamaskin ODES (går även under namnet Vizak)
Är en Honda kopia.
Den är kalas!
Har kört 3-400 meter.
Bytt kolv+packningar+stötstänger+startrelä+bultar+olja+filter+delar av elsystem.
Dragit åt typ ALLT för det inte ska lossna.
Men visst den är ju beg. har gått 20.7 timmar :/
-
Går man in i en "debatt" med tanken att en ny kinahjuling ÄR bättre än en 10 år gammal märkesmaskin så är det klart det gör ont i hjärtat när någon säger att det inte är så. När folk är ärliga och smäller den bistra sanningen i ansiktet på en ska man väl vara tacksam och inse att man haft fel, inte bli sur och tycka alla andra är idioter och söka hjälp på annat håll :dntknow:
Han kanske inser när han i sin bistra bestämdhet drar till nästa forum eller helt enkelt satsar helt utan att lyssna på någon, och tar hem den där kinahjulingen. Sen ett år senare inser han hur rätt "vi" hade. Skriker litegranna i kudden, biter sig i näven och berättar lika förbannat för alla vilket otroligt bra köp den där kinahjulingen var. Väl hemma så kostade hjulingen kanske 40.000kr men han säger 25-30 till andra. Samt att hälften av felen som uppstår försvinner i utanför historieböckerna, ungefär som en baklänges fiskehistoria :whip:
Såna folk finns det tyvärr gott om, vill man inte höra på andras synpunkter och vara så otroligt bestämd i sin åsikt innan man har kött på benen så är det kanske lika bra att vara utan en sån i "gänget" eller? Nu känner jag inte trådstartaren men bara så det är sagt... Idioter finns överallt, på ATV's, i skogen, i stan, i polisbilar, i brandkåren, på kommunhuset, på volvo... osv osv :rtfm:
-
kan du vara mer saklig i din kritik så "de" vet vad de gjorde för fel ;)
Jag har klurat på mitt svar här sedan du skrev det här, och efter att ha läst igenom tråden ett antal gånger måste jag nog f*n inse att det har varit en hyggligt bra ton hela vägen, trots ts lite arroganta stil. Så jag ber helt enkelt om ursäkt till de som skrivit i tråden. Jag brukar tycka att man ska vara lite extra ödmjuk mot nya medlemmar, och när en nykomling hoppar av efter en tråd måste det ju ses som ett misslyckande, oavsett.
Men forumsnack brukar jag likna med fikarumskonversationer, och som ny på ett jobb klampar man kanske inte in med världsmästarattityd...
Så; jag drar tillbaka min internkritik. Spela på. Kör, bara kör!
-
Exakt! man måste visa världsmästarna var skåpet ska stå!
-
Min kinamaskin ODES (går även under namnet Vizak)
Är en Honda kopia.
Den är kalas!
Har kört 3-400 meter.
Bytt kolv+packningar+stötstänger+startrelä+bultar+olja+filter+delar av elsystem.
Dragit åt typ ALLT för det inte ska lossna.
Men visst den är ju beg. har gått 20.7 timmar :/
Fick nån flashback från min gamla Envy där ;D
-
det har varit en hyggligt bra ton hela vägen, trots ts lite arroganta stil. Så jag ber helt enkelt om ursäkt till de som skrivit i tråden. Så; jag drar tillbaka min internkritik. Spela på. Kör, bara kör!
()p tack :-* ;)
-
Min kinamaskin ODES (går även under namnet Vizak)
Är en Honda kopia.
Den är kalas!
Har kört 3-400 meter.
Bytt kolv+packningar+stötstänger+startrelä+bultar+olja+filter+delar av elsystem.
Dragit åt typ ALLT för det inte ska lossna.
Men visst den är ju beg. har gått 20.7 timmar :/
Riktig kvalitétsmaskin ;)