ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: skåning som zlatan skrivet 12 november 2013 kl. 13:46:05
-
Hej!
Jag har läst igenom andra trådar i forumet som går lite upp och ner men är främst ute efter kontakt med någon som har en ovan nämnd ATV och lite erfarenhet ifrån det. Man köper väl självklart olika maskiner för olika ändamål så hoppas inte denna tråden blir en diskussion om vilket som är bäst. Den är snyggast - slutdiskuterat. Finns det någon skåning som vill visa upp en CF Moto Terralander så hör av er, även om de säkert är utrotningshotade här nere..
-
Varför inte åka till en ÅF?
De lär ju säga det du vill höra och ge dig en provtur?
-
Det tänker jag göra snart, men de vill ju bara sälja. Det finns väldigt lite information ifrån ägare så den är värdefull. Tack för det snabba svaret iaf!
-
Jag är inte riktigt med på din fråga?
Ska du köpa den bara för den är snygg?
Ska du ha den som prydnad då du poängterar att vilken som är bäst inte är viktigt?
-
"är främst ute efter kontakt med någon som har en ovan nämnd ATV och lite erfarenhet ifrån det" och " Finns det någon skåning som vill visa upp en CF Moto Terralander"
Jag ska inte dra ut en flock älgar ur skogen eller köra skogning på heltid med den - då behöver jag inte köpa en maskin för 130000 som jag förstår säkert klarar den uppgiften bättre. Jag tycker den är snyggast av de som passar för uppgiften. (posera vid korvkiosken eller vad du vill ()p) Vill ha fatt i någon, helst här nereifrån skåne, som man kan prata och byta erfarenhet med. No offence!
-
Då är vi med på vad du är ute efter ()p
-
Hej!
Jag har läst igenom andra trådar i forumet som går lite upp och ner men är främst ute efter kontakt med någon som har en ovan nämnd ATV och lite erfarenhet ifrån det. Man köper väl självklart olika maskiner för olika ändamål så hoppas inte denna tråden blir en diskussion om vilket som är bäst. Den är snyggast - slutdiskuterat. Finns det någon skåning som vill visa upp en CF Moto Terralander så hör av er, även om de säkert är utrotningshotade här nere..
Jag har haft min (lätt begagnade) maskin i ett halvår nu. Inga större problem. Dock, som jag skrev om i en annan tråd, så verkar generatorn vara väldigt svag, dock osäker på ifall det bara är på mitt exemplar.
En sak som jag upplever som lite störande är att den går rätt dåligt "precis över tomgång". Eftersom det är så kraftig motor så räcker det med väldigt lite gaspådrag för lugn körning eller till och med plogning osv. Men just över "ingen gas alls" är den lite orolig tycker jag, ibland vill den för mkt och då blir det ryckigt, ibland blurrar den till och till och med stannar. Dock ovanligt. Men jag hade hursomhelst sett att den var lite "lugnare".
En annan sak jag haft problem med är vinschenwiren, som envisas med att trassla sig mest hela tiden. Kanske har det något att göra med att rullarna inte sitter exakt mitt över vinschtrumman, utan lite åt sidan.
Hursomhelst nöjd.
-
Detta med vinschvajern hade jag också problem med på min, det sitter ett litet stålbläck under vinschtrumman som kan ha fått lite stryk, ta den den och köp en nylon istället. Det är bara vajern som är dålig min vinsch fungerade jättebra annars.
-
Hej,
Jag har haft min Terralander 800 -12 från 0 mil i Maj till nu snart 200 mil i skrivande stund.
NACKDELAR:
Som tidigare nämnt av astrand så är den lite orolig vid lätt gaspådrag, speciellt när man kör på högväxel och till exempel ska saktar ned i en korsning och ska dra på försiktigt igen. Lite ryckigt, och detta upplever jag mest när motorn är varm. (Enligt ATV Sweden ska det komma en mjukvaru-uppdatering som fixar detta så småningom)
Den är inte ultimat i skogen då den är ganska stor, och har lite för dålig svängradie. Men ta sig fram det kan den verkligen. Glöm inte hasplåtar om du ska köra i skog!
Kan vara riktigt knepigt att få i växlarna. Speciellt när man kört fast och inte kan gunga maskinen. Detta är dock inget jätteproblem när man väl har vant sig.
Något klena bromsar för en så stor maskin (kanske bara är mitt ex)
Dåliga strålkastare och inget backljus (som på nästan alla ATV's)
FÖRDELAR:
Mullrar gott som en V-Twin ska göra
Bra tryck i motor, och växellådan hänger med utan problem, bra respons och accelerationen är underbar.
Relativt bra originaldäck som följer med vid köp av ny.
Extrasätet för passagerare är bekvämt och lätt att byta ut mot packbox.
Fyrhjulsdriften fungerar bra, jag har inte haft några problem alls. Jag har endast kört fast en gång, och då stod hela maskingen uppe på en stubbe, och jag orkade inte lyfta ner den :)
Jag fick bogsera hem en Can Am Outlander 800 från terrängkörning, då den inte klarade ett hinder som jag klarade med CF:en, utan slog runt istället :)
Bekväm att köra. Är man klen så kan man dock sakna styrservo, men jag tycker man ska slita lite vid skogskörning.
Gå perfekt på landsväg och ännu bättre på grusväg. 80-90km/h utan problem.
Vinschen är helt okej. Har fått slita och dra i ett 50 tal stockar hemma i min skog. Och den är inte trasig ännu.
Håller laddningen bra. Även vid snöskottning och mycket användning av vinschen.
Det var väl det hela. Fråga gärna mer om du har något.
Min maskin har som sagt gått 200 mil och många många timmar i skog och hemma på gården utan några problem.
Pris på service kan skilja sig enormt mycket. I Vittsjö betalar jag en blygsam summa på 1200kr för standardservice och 1800 för stor service. Verkstaden där jag köpte maskinen ville ha 4200 för den stora servicen.
Du ska ändå veta varför du betalar ett lägre pris. Alla ATV's kan gå sönder och strula, dyra som billiga. Däremot så tror jag att en del rost kan visa sig på t ex ramen om den blir skadad och på vissa infästningar och skruvar. Men håller man efter den så ska den nog hålla i 5+ år utan problem. Däremot är andrahandsvärdet inte något att skryta med i dagsläget.
Tack för mig.
-
Bra summerat!
Rost drabbar alla maskiner med stålkonstruktion.
Framförallt om de körs lite hårdare så ramen får svikta lite och lacken spricker.
-
Bra summerat!
Rost drabbar alla maskiner med stålkonstruktion.
Framförallt om de körs lite hårdare så ramen får svikta lite och lacken spricker.
Hur ska man undvika sådant? :)
-
Hur ska man undvika sådant? :)
Det är väl egentligen oundvikligt.
Men köp en lackpenna i rätt kulör och lägg i skador innan det rostar kan ju vara ett alternativ.
-
Det är väl egentligen oundvikligt.
Men köp en lackpenna i rätt kulör och lägg i skador innan det rostar kan ju vara ett alternativ.
ok, rostskydd, funkar sånt klet för att förebygga? :)
-
Lite OT
Jag köpte rostskydd för hålrum som jag tänkte kladda in i alla hål jag hittar så kanske man kan förhindra att det rostar inifrån iaf.
-
Lämna in ramen för galvning
-
Cf 800 EFI 2013 kört 240 mil.
Fukt i mätaren, fukt i lysen fram (xenon installerat så man ser lite kan vara det som gör att det inte är tätt, orginal som sterin ljus) fukt bak med. Diod backljus samt arbetslysen inga problem med laddningen. Om den står länge drar den ur batteriet (kan vara xenonen). Lättväxlad men lite kinkig på parkeringen, Klena bromsar fram, låser sig bak. Läckt olja främre ventikåpa. Ibland tryckt ur sig lite Glycol men ej under min strecket. Bökig att få ren när man har aluminium hasplåten måste ta ned den för att få bort allt. Batteriet pajat. Mjuka rör böjt några och hasplåten vid kraftiga påkörningar. Fotstegen i plast spruckna på båda sidor. Lite bult som gått av som jag fått borra ur. Ska gör stor service nu och se om jag kan få ny mätare och hur sliten remmen är. Helt ok maskin för pengarna, den har gått hårt i skog och sten, men man måste kunna skruva lite.