ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: B.B.A skrivet 12 november 2013 kl. 08:52:58
-
Jag har till och från funderat på att skaffa en utv med inriktning på praktiskt arbetsfordon. Har ni några erfarenheter av dessa? Har främst sneglat på polaris ranger och yamaha rhino. Det som ffa tilltalar mig är lastkapacitet/flaket och möjligheten att åka 2 personer. CF moto har också en maskin, uforce 800 men frågan är om den håller som arbetsfordon.
-
Jag har till och från funderat på att skaffa en utv med inriktning på praktiskt arbetsfordon. Har ni några erfarenheter av dessa? Har främst sneglat på polaris ranger och yamaha rhino. Det som ffa tilltalar mig är lastkapacitet/flaket och möjligheten att åka 2 personer. CF moto har också en maskin, uforce 800 men frågan är om den håller som arbetsfordon.
CF moto! Det snackas så mycket skit om CF moto. De senaste modellerna är bra men alla som snackar skit har troligen erfarenhet av gamla årsmodeller. :tickedoff:tickedoff
-
CF är ingenting jag skulle våga mig på som arbetsmaskin i alla fall. Med tanke på att du rullar Yamaha nu så lär du nog bli besviken på kvaliteten..
Är 800 modellen av Ranger du kikat på isf gissar jag?
Polaris känns väl kanske som ett lite mer etablerat märke på UTV marknaden, medan Yamaha generellt känns som bättre kvalitet. Ranger finns väl också som diesel, vilket ju kan vara trevligt om man ska ha den till enbart arbete. Samma bränsle som i traktorn och möjlighet att få tag på billig diesel.
-
Vad tror du om yamaha viking då? :)
-
Ranger finns även som XP900 samt EV (el)
Elmodellen är förvånansvärt rolig att köra ;D
-
Vad tror du om yamaha viking då?
Verkar vara en trevlig maskin, Honda har visst oxå en ny på gång.
Ranger finns även som XP900 samt EV (el)
Elmodellen är förvånansvärt rolig att köra
Polaris Ranger är självklart ett seriöst alternativ. El-rangern är dock inget som lockar mig. Har kört polaris sportsman tidigare och det enda som kanske väger upp till yamaha's fördel är fyrhjulsdriften som jag anser vara bättre än polaris.
-
Ranger finns även som XP900 samt EV (el)
Elmodellen är förvånansvärt rolig att köra ;D
Konkurrenterna på jobbet har fått EV-modellen (krav på el-motorer). Så man är ju lite avundsjuk. Får se hur många sladdar man får se i vinter ;D
Edit: De har inte haft dem så länge. Så har inte hört hur de har fungerat för arbetsuppgifterna. Som är att transportera diverse vagnar, som i tåg kan bli några ton. Dock aldrig i terräng. Men har inte sett någon som stått trasig än iaf.
Vilken typ av arbeten är det tänkt att den ska användas till?
-
Vilken typ av arbeten är det tänkt att den ska användas till?
Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska behålla min grizzly 700 och köpa till en UTV eller sälja grizzlyn och sedan köpa en UTV som ersättare. Men arbete som kommer utföras eller utförs idag med grizzlyn är utkörning av ved, 3 eller 4 meters längder, snöskottning, transport av foder, mtrl och utkörning av vilt ur skogen vid jakt. Ren nöjeskörning har jag märkt att det blir allt för sällan. Det jag är rädd för att jag kommer sakna vid en ev försäljning av grizzlyn är ffa smidigheten som denna maskin har. Som det är nu så blir jag tvungen att ta släpen när jag ska köra ut foder pga det begränsade lastutrymmet som grizzlyn har. Skulle vara skönt med flak och slippa släp vid transport. Sedan åker gärna dottern med och det skulle också underlätta med två "riktiga" sittplatser. Lägg till ett antal hundar och kärring så tror jag du fattar vad jag menar.
-
Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska behålla min grizzly 700 och köpa till en UTV eller sälja grizzlyn och sedan köpa en UTV som ersättare. Men arbete som kommer utföras eller utförs idag med grizzlyn är utkörning av ved, 3 eller 4 meters längder, snöskottning, transport av foder, mtrl och utkörning av vilt ur skogen vid jakt. Ren nöjeskörning har jag märkt att det blir allt för sällan. Det jag är rädd för att jag kommer sakna vid en ev försäljning av grizzlyn är ffa smidigheten som denna maskin har. Som det är nu så blir jag tvungen att ta släpen när jag ska köra ut foder pga det begränsade lastutrymmet som grizzlyn har. Skulle vara skönt med flak och slippa släp vid transport. Sedan åker gärna dottern med och det skulle också underlätta med två "riktiga" sittplatser. Lägg till ett antal hundar och kärring så tror jag du fattar vad jag menar.
En utv känns inte gjord för ved körning och till att dra ut vilt är den för klumpig för och man får hugga sig en väg.
Det är ju väldigt bra att ha ett flak men för min del så konkurrerar inte ett flak och ett säte ut smidigheten hos en atv.
Arbete på gården är ju en utv perfekt men ska man till skogs och använda maskinen (inte bara köra) så är ju en atv överlägset bäst så jag tror du kommer sakna din sköna Grizzly om du säljer den
-
Kikat på Kymco UXV? Det är en fin maskin till arbete å bra kvalitet! Kymco kan man inte räkna in till "kinamaskinerna", Kymco är en kvalitetsmaskin! :)
-
Kolla Yamaha Viking, den ska ju vara bra vad jag hört, visserligen 38 cm bredare än Grizzlyn men det känns inte som ett hinder tycker jag?
Och tre sittplatser ()p
-
Jag är nöjd med min Kymco UXV500. Dock hade jag velat ha lite mer fart i maskineriet. Dock gör väl 28 tums hjulen sitt för att den ska bli trött... Men den har riktigt bra frigång.
Valde mellan en UXV och Rhino. Valet föll nog på Kymcon för att den var billigare. Mer pengar över till andra leksaker.... ()p