ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Hakerik skrivet 8 november 2013 kl. 20:03:24

Titel: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Hakerik skrivet 8 november 2013 kl. 20:03:24
Ett inlägg från Hydro i en annan tråd om olika däck mönster fick mig att börja fundera.  http://www.atvforum.se/Forum/index.php?PHPSESSID=ji5s84oiu3i8t0tle6kggmef95&topic=49754.msg491877;topicseen (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?PHPSESSID=ji5s84oiu3i8t0tle6kggmef95&topic=49754.msg491877;topicseen)

Hydro skrev:
Visst går det fint att ha olika mönster.
Olika dimensioner är det dock lite mer kinkigt med, särskilt på Polaris då de ju har en automatisk inkoppling utav framhjulsdriften när bakhjulen snurrar i annan hastighet än framhjulen.
...och med olika diametrar kan ju denna funktion störas.
Exakt hur känsligt systemet är vet jag dock tyvärr inte.


Hydros svar fick mig att börja tänka " på djupet" och det kanske inte är så nyttigt i bland.
Mina erfarenheter gäller Scrambler 850 men jag tror 850XP fungerar exakt lika.
Vid 2WD  driver 850XP och Scrambler 850 alltid på endast bakhjulen.
I AWD läget driver maskinen endast på bakhjulen tills bakhjulen börjar slira/tappa fästet.
När föraren lägger i AWD läget tänker föraren att -Nu är 4hjulsdriften i.
Det är alltså inte sant såvida inte bakhjulen slirar. Framhjulsdriften kopplas endast in när det så att säga behövs, alltså när bakhjulen slirar.
Om man då har olika hjuldiametrar och AWD systemet "störs" av att bakhjulen skulle snurra fortare eller långsammare än framhjulen borde något hända.
Jag vet inte vart någonstans (eller hur) maskinen detekterar de olika rotations hastigheterna mellan bak o fram hjul. Någon som vet?
Min fundering är om man har mindre diameter på bakhjulen än framhjulen så snurrar de fortare än framhjulen. Tror maskinen då att framhjulsdrivningen (AWD) skall kopplas in även det inte slirar på bakhjulen?
Om det är så, så borde det inte göra något eftersom föraren ändå har bestämt att han vill ha 4hjulsdrift när han aktiverade AWD.
Men tvärtom, om bakhjulen är större än framhjulen så borde teoretiskt bakhjulen slira mer än normalt för att maskinen skall uppfatta att framhjulen skall kopplas in
Finns det någon Polaris expert som kan bena ut mina funderingar?
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Persson- skrivet 8 november 2013 kl. 20:25:18
Framhjulen snurrar väl snäppet saktare (pga styrning).
Se : Polaris AWD demonstration (http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE#)
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Hakerik skrivet 8 november 2013 kl. 21:40:25
Och det betyder vadå ?
Observera att jag skriver om 850XP och Scrambler 850, inte Polaris 800 eller andra äldre modeller.
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: StefanN skrivet 8 november 2013 kl. 22:26:34
de är väl samma awdsystem på alla Polarisprylar.
15år gamla maskiner är jag iofs. inte säker på hur systemet är...

Bandsatsen (Camoplast Tatou 4S) jag använder har mindre drivhjul bak så att awd systemet alltid är triggat. så det skall nog inte vara någon fara med olika däck, men att det sliter mer kan vi nog alla hålla med om att det lär göra.
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Persson- skrivet 8 november 2013 kl. 23:02:09
Hittade inget om att det skulle vara skillnad på scrambler så jag antog att den hade samma system som alla andra. :)
Åker bara gammal 800 men är toknöjd med hur min awd arbetar iaf :D
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Hakerik skrivet 8 november 2013 kl. 23:31:49
Någonstans i historien hade Polaris ATV magneter och Hilliard kopplingen ute vid varje framhjul. Numera endast en magnet och en Hilliard inne i diffhuset.
Jag har också läst någonstans att det förr även om man hade valt 2wd och bakhjulen slirade så kopplades framhjulen in.
Vilket årtal systemet ändrades har jag dålig koll på men att förändringar har gjots är jag ganska säker på.
Om RZR 1000 skall vara snabbare så är den blixtsnabb för moderna Polaris ATV behöver bara 1/5 dels rotation på bakhjulen för att framhjulen skall börja driva.
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Persson- skrivet 8 november 2013 kl. 23:38:27
Systemet som finns nu har vad jag vet funnits sedan 800 kom.
Lite osäker men tror att typ polaris magnum, sp700 och gamla generationen sportsman har gamla systemet. Allt efter det ska ha samma som finns nu.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: StefanN skrivet 9 november 2013 kl. 00:00:30
Om RZR 1000 skall vara snabbare så är den blixtsnabb för moderna Polaris ATV behöver bara 1/5 dels rotation på bakhjulen för att framhjulen skall börja driva.

mindes nog fel, starkare blev den  :help:
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Hakerik skrivet 9 november 2013 kl. 08:28:17
Ok,, så tillbaka till ursprungsfrågan.
Påverkar olika hjul diametrar fram o bak AWD systemet?
Isf vad händer?
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Persson- skrivet 9 november 2013 kl. 09:30:42
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html)
Där då?
Jag kör ju 0,5 fram och 0,3 bak. Ska mäta diameter för skojs skull.
Titel: SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Skrivet av: Hakerik skrivet 9 november 2013 kl. 23:02:28

Filmen visar att framhjulen roterar 20% långsammare än bakhjulen
då AWD är aktivt och aktivt är det är det därför att maskinen står på is med alla 4 hjul.
Så ja, man bör nog hålla sig till rätt hjuldimensioner och inte ha allför mycket olika.
Man ska ha klart för sig att drivning på framhjulen har man endast i de stunder då bakhjulen slirar.
Har tillbringat halva dagen på nätet för att förkovra mig i ämnet.
Mycket engelska blir det, hitta nått vettigt på svenska har jag inte lyckats med.


Nedan en del relevanta klipp som förklarar.  Från den här tråden.
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/43069-polaris-4x4-front-vs-rear-ratio.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/43069-polaris-4x4-front-vs-rear-ratio.html)


When your 4x4 system is activated, the fronts will only spin 4 revolutions for every 5 of the rear wheels.
The way the system is designed, is that even in 4x4 mode, as long as the rears have traction,
they will "push" on the front drive train, this push is what keeps the roller cage disengaged.
As soon as they slip 1/5 of 1 wheel revolution,
that "push" is lost, the roller cage locks in, and the fronts start pulling with power.
-------------------

You can run smaller tires than the factory front/rear ratio on the front without a problem, but you don't want to run larger.
What I mean is, you need to maintain the ratio that Polaris designed into the difference in tire sizes or go smaller in front.
There is some leeway there, but if the front tires are too large the front axle will pull (be locked in)
all the time when you put it in AWD and this is not desirable because of weird handling characteristics.

The downside with smaller fronts might possibly be more stress on the front differential
when the AWD kicks in because the rears will have built up more tire speed in relation to the fronts
than it was designed for. But it might be no problem at all.
----------------------

I knew the part about the gearing difference front to rear and how the AWD engaged with 1/5 slip of the rears.
I just never really considered it in terms of a percentage or ratio. Learn something every day.

Now for my question(s)...How do you propose to run the same size tires front and rear while maintaining that magic 20% ratio?
If the ratio is lowered to say 10%, what effect would it have on engagement? Wouldn't it be more harsh since the rears would have to spin more to overrun the front and engage the Hilliard(s)?...or am I just way out in left field?
Now you've really got me thinking about it!
-------------------------

10% would go the other way.
The fronts would lock out when the rears slipped 1/10th of one wheel revolution.
I would take less of a slip, not more.
------------------------------------

Yea, this is blowing my mind, is this for all polaris ATVs? or are we just talking about the sport 4x4s like the scramblers?
Different gear ratio's front-to-back on a 4x4? never heard of this.
I still dont understand how that would work,
unless the front-to-back tire size ratio is exactly the same as the front-to-back gear ratio.
--------------------------------

Yes it's all Polaris 4x4. The engagement mechanism is purely mechanical.
It depends on the fact that the rears want to spin 20% faster than the fronts.
This "push" on the front drive keeps the rollers in the cage up and freewheeling.
When you lose that "push" (ie the rears slip) the rollers in the front drive cage slide down and wedge in,
this connects the front power going into front gearcase, out to the front wheels.
Once that 20% push is back when the rears get traction, the rollers move back in the cage an the front freewheeling again.
And the process repeats.
---------------------------------

Oh, wow, i didnt know that. I assumed the 4x4 mechanism was more of a magnet or a viscous coupling or something.
So as quickly as the front wheels engage, they disengage again as soon as both front and rear are spinning in sync with eachother?
----------------------------------

Bästa förklaring om Polaris AWD system jag läst är skriven av "Bluline 15" i den här tråden.
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html)