ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Ejan skrivet 30 oktober 2013 kl. 20:32:10
-
Hej ! min nuvarande quad är en 2011 SMC Wildcat RE som jag är väldigt nöjd med, den har gått mer eller mindre 800 problemfria mil i min ägo sen ny, jag har lekt lite med tanken att byta ut den och då kommer också funderingarna ang diverse andra märken
Så skulle gärna vilja ha era åsikter fakta tips erfarenheter om vägreggade quads från dom stora märkena
Om jag nångång byter maskin så kommer den köras på samma sätt som min Wildcat vilket är mestadels asfalt och oftast längre turer med blandat tempo och bus + sladda grusvägar dvs jag har inget större intresse av att hoppa och köra crossbanor
Kawasaki KFX450 KTM 525 och Suzuki LTR450 + liknande, hur funkar den typen av quad för ovannämnd körning, serviceintervaller och allmänt ägande ? ös på med information då det säkert är flera andra som undrar samma sak., vill ha bra klipp i bitarna(minst samma som wildcat) + möjlighet att modda den till streetstuk, vill ha ett problemfritt ägande utan att man behöver serva eller byta ut motorkomponenter efter varannan långtur.
Yamaha raptor 700 har jag givetvis kollat på också men det känns som man vet vad man får där utan att man behöver fråga så mycket om dom..långa serviceintervaller tanka och kör typ dvs påminner mycket om mitt nuvarande wildcat ägande
-
Precis som jag alltid säger så säger jag det igen; provkör!
Crossmaskinerna är lite speciella, högvarviga men framför allt hårda.
Dvs kass sittkomfort och gjorda för aktiv körning, framåt, då de flesta saknar back.
Undantaget är väl Kawwan.
Gillar du små och lätta maskiner så lägg gärna till YFZ och DS.
Vill du gå en medelväg mellan SMC och Raptor så kika på Predatorn.
Samma kubik osv som nu, men skillnad i chassie.
Men provkör!
Notera att en originalraptor inte går extremt mycket bättre än vad du har nu, alltså accelerationsmässigt, största skillnaderna finns inom chassie, komfort och motorkaraktär... och tillbehörsutbud.
-
jag hade gärna provkört men utbudet är inte så stort härikring, det blir isånnafall längre resor och det är väl kanske inte så populärt att provköra om man inte är helt hundra på köp vilket är förståligt.
största funderingen är väl först om främst om denna typen av maskiner funkar att ligga och nöta mil med i landsvägstempo och om dom kräver tät service.
Raptor 700 är väl det givna valet som allround maskin om man ska byta nångång i framtiden, den har jag läst på om men dom andra mindre maskinerna kan jag istället inte mycket om alls därav detta inlägg