ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: B-KQ skrivet 30 oktober 2013 kl. 11:03:56
-
Jag slänger ut en fråga på forumet i syfte att skapa mig en uppfattning om intresse och behov av ett Kit till ATV som innebär att man får en hydraulpump direkt på hjulingens vevaxel.
Om det visar sig finnas ett stort intresse och det ser ut som det kan gå att få det lönsamt så funderar jag på att iaf börja skissa på ett sådant "Kit"
Jag anser för min egen del att det skulle vara mycket användbart att ha en pump på ATV:n till drivning av skogvagn, tippvagn mm, mm.
Jag vill nu veta vad man kan tänka sig att det skulle vara värt i jämförelse med att köpa ett externt aggregat med ex Honda motor av den typ som monteras på lasträcket.
Man skulle kunna tänka sig att man i ett grundkit får pump, koppling, tank, nödvändiga monteringsdetaljer och ventiler med handspakar för två funktioner.
Sedan kan man komplettera med exempelvis fler ventiler och ev elstyrda ventiler.
Med ett sådant kit kan man ju bara tänka sig alla de tillbehör man kan köpa och bygga sig.
Betänk att ett aggregat med Hondamotor på 20l/min och 180 bar kostar mellan 25 och 30 tusen ink moms....
//B
-
Jag klickade i "inget för mig" men ser ändå fördelarna med hydraulik. Har länge undrat varför det inte finns proffsvarianter av fyrhjulingar som har hydraulik som standard. Hydraulvinsch är ju underbart smidigt, och ett helhydrauliskt snöblad med lyft och vinkling vore ju toppen för en professionell användare. Och förstås, timmerkran.
-
Finns det inte någon ATV som har eget hydrauliskt system? :hmmm:
Har för mig att jag sett en reklambild med en ATV som står vid en vedklyv.
-
Honda Hydrostat. Så behöver du inte fundera så mycket ;)
-
Honda Hydrostat. Så behöver du inte fundera så mycket ;)
Hörde tidigare att Honda ev skulle komma med en modell med "tipputtag" på.
Men jag visste inte att det har kommit???
Men om jag fattade rätt när jag pratade med en Honda representant så var det på FE:n som det skulle komma, inte på FA:n...
Den hydrostat som funnits tidigare har väl inte haft några uttag för externa funktioner?
-
Honda Hydrostat. Så behöver du inte fundera så mycket ;)
Där finns det ingen pump så man kan hänga på timmerkärran med kran
-
Honda Hydrostat. Så behöver du inte fundera så mycket ;)
Har de hydrauluttag så man kan hänga på utrustning, som vinsch och plog? Flöde, arbetstryck och oljevolym skulle vara intressant att få veta. Har du någon länk?
-
Har de hydrauluttag så man kan hänga på utrustning, som vinsch och plog? Flöde, arbetstryck och oljevolym skulle vara intressant att få veta. Har du någon länk?
Där finns det ingen pump så man kan hänga på timmerkärran med kran
Läs ovan...
-
Sorry, ni missförstod mig. Jag menar att ska man ta fram detta så är det enklast att bygga på dagens Honda med Hydrostat. Det finns ingen klar maskin i dagsläget och vad jag vet ingen på G närmsta tiden heller tyvärr..
-
Jag har sett en 4hjuling med inbyggd pump samt kärra efter på blocket
-
Polaris Ranger har hydrauluttag , men det är ju ingen ATV
-
Inte så rackarns komplicerat att sätta dit en pump som drivs av motorn igentligen, det man ska tänka på är att motorn behöver någon typ av hjälpgas då det kan behövas vid hög belastning och att pumpen inte övervarvas när fyrhjulingen går upp nära fullgas på sådär 6 tusen varv eller mer på vissa. Jag har lite svårt att tro att man kan köra en stor griplastar vagn direkt på inbyggd pump men kanske andra tillbehör som tippvagn eller hydraulisk plog mm.
-
sätter man på en pump som trycker typ 180 bar så räcker det ju för kärran
-
Jag har sett en 4hjuling med inbyggd pump samt kärra efter på blocket
Den har jag också sett. Har för mig det var en Honda. Däremot stod det nog inget om det var en färdig pryl dom monterat dit eller om det var något de själva byggt.