ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Piter skrivet 15 oktober 2013 kl. 15:24:11
-
Bästa experter på detta forum. Jag har väl gjort bort mig som skaffat en okänt dragkulemonterat snöblad, se bifogade bilder. Jag har en Bombardier 400 2004 årsmodell. Kan någon hjälpa mig med svar på följande frågor är jag tacksam och glad:
1. Vad är det för märke på bladet?
2. Hur tusan får jag fast det fram på atv:n, ska det monteras med ngn slags fästanordning och hur hittar man sådan?
3. Det finns inga släpskor (om det nu heter så) till bladet, ska inte det finnas?
Tacksam för svar! /Piter
-
Ser nästan ut som ett hemmabygge. Tror mig sett nån sån där typ iaf och då brukar det sitta kedjor fram ut till vardera a arm för att hindra bladet att åka i sidled för mycket. Släpskor kan vara bra att ha, tror man kan köpa lösa som svetsas dit
-
Om du har dragkula på hjulingen är det ju bara att hänga på stången där.
Fram kan du fästa två länkar i stången och sedan upp till främre delen av ramen, så dessa tar upp sidokrafterna.
Bäst blir dock självklart en mer fast lösning men kedjor funkar.
Blir lite mer rörligt blad då bara.
Vad bladet heter har jag ingen aning om och vet ej heller varför det är av intresse... närmsta bysmed kan fixa fäste ifall kedjor ogillas.
Släpskor används egentligen när grusgångar, gräsmattor mm skall skottas, för att spara underlaget.
Vissa använder de för att spara skäret, men dess grundidé är att spara underlaget som sagt, så kör man asfalt mm är det bara att köra.
-
Jag har tyvärr en massa grus så jag måste lösa det på något sätt! Kedjor på sidan, ja kanske...ska fundera. Tror dock inte att det är ett hemmabygge.
-
Tjena!! Det där är ett Carlmansblad. Inte kattskit det inte... ()p http://www.atvhuset.se/carlmans-plogblad-150cm/533-0 (http://www.atvhuset.se/carlmans-plogblad-150cm/533-0) Där har du bild på fäste.
-
Tack jjggll, om det ändå vore det, men mitt är 140 cm bredd (Carlmans 150 cm)och färgen har flagnat som attan vilket antyder rasslig kvalitet! Men jäkligt likt är det även stången och fästanordningen....
-
Har ju funnits i många år o maskinerna va ju mindre inte för så länge sen så det kan allt ha funnits smalare blad. Färgen flagnar allt även på bättre blad med tiden med... :(
-
Att färg flagnar spelar mindre roll.
Snöblad skall användas, färg finns på burk. ()p
Gällande "grus" så spelar det ju viss roll vad det är för grus.
Är det singel och liknande, dvs grus utan bindemedel, då krävs släpskor.
Grusvägar funkar fint utan släpskor, så länge det är tjäle.
Men vill man ha så är det knappast varken svårt att få tag i eller ovanligt, här är några exempel:
http://www.4speed.se/sv/artiklar/slapskor.html (http://www.4speed.se/sv/artiklar/slapskor.html)
http://motoro.jetshop.se/glidsko--slapskor-warn-p-1112-c-180.aspx (http://motoro.jetshop.se/glidsko--slapskor-warn-p-1112-c-180.aspx)
http://www.atvshopen.se/plogtillbehor.php (http://www.atvshopen.se/plogtillbehor.php)
-
Det fina med detta forum är alla kompetenta och hjälpsamma deltagarna. Kul och trevligt och ni ska ha stort tack för alla svar! Hoppas att jag vid tillfälle kan återgälda, men min kunskapsnivå är sådan att det kommer att dröja! Med vänlig hälsning/Piter
-
Har en canamplog från en 800 --11a. Skulle behöva en vettig bild på främre "sidledsfästet" om någon har.
Antar att jag får bygga om till dragkroksmonterad istället för ett plogfäste (har polaris).
Egentligen finns det bättre fordon för ändamålet (ploga snö). Men bladet är nästan gratis.
-
jjhhll har rätt, det är ett äldre Carlmansblad. Förr fanns bredden 1400 mm. Men nu blev det besvärligt igen för de har aldrig tillverkat fästen till Can-AM/Bombardier utan tydligen bara till Suzuki. Det här var inte lätt precis, finns det möjligen någon som har ett Carlmansfäste liggande som kan tänka sig att sälja sådant, man kanske kan modifiera det i bästa fall! Stön och suck!
-
Var bor du?
Eftersom du har snö att skotta borde du inte bo i lägenhet i Stockholm... och därför känns det som om du borde kunna hitta en lokal smed som kan fixa en liten platta åt sig.
Gör inte saker svårare än vad de är...
-
Nja bor på landet utanför Strängnäs, men någon lokal smed har jag ju inte sett, men det kanske går att kirra. Problemet är ju mer att jag knappt vet var plattan ska sitta. Lättast kan ju kanske ändå vara att modifiera en platta till annan fyrhjuling, men jag kan ha fel förstås!
-
Lättast är självklart rätt platta... eller en platta som man kan ändra.
Men om man nu inte har platta så är det som sagt inte så svårt att fixa en annan heller.
Ta dit hjuling och visa och förklara så behöver det inte bli så dyrt.
()p
-
Är maskinens front lika bilden nedan är det ju bara stoppa in ett järn ovan nedre kofångarfästet och skruva fast plogfästet i den
(http://image.atvrideronline.com/f/8936410/100_0502_23z+2005_bombardier_traxter_xl_500+front_side_view.jpg)
-
Hej StefanN! Jag känner mig dum när jag frågar hur du menar, men mkt intresserad. Fronten ser inte riktigt lika dan ut, men inte så långt ifrån. Hyggligt om du förklarade var du menar?
-
en plåt/stålbit på motsatt sida från plogen på front/ram, sen är det ju bara koppla samman den raka delen på plogfästet med den delen. Eller tom. bara sätta den runda raka delen på andra sidan.
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=49501.0;attach=27381;image)
-
Till alla kompetenta särskilt ni som svarat på min fråga om plogblad.
Jo, det är ett Carlmans plogblad, men monteringsplatta till Can-Am/Bombardier finns inte konstruerad av Carlmans. jag har försökt hitta en platta till annan atv att modifiera, men till min häpnad tar man runt 1000 kr + moms för en svartmålad 5 mm tunn platta på någon decimeter. Låter ju sanslöst dyrt och än mer om jag inte vet att den går att anpassa.
Några av er föreslog att man helt enkelt skulle fästa snöbladet med kätting och jag har tänt till på enkelheten. Vad tror ni om följande konstruktion:
En sk mjuk schackel runt ramen (mjuk för att inte skada ramen) som förbinds med en kedja som förs genom hålen för den sprint som ni ser i mitt första inläggs mittbild och som i andra änden fästs med en hake i en liten kedjestump som åter har en mjuk schackel runt samma ram. Borra in två släpskor som snöbladet alltså vilar på vid plogning (finns märkligt nog inte ens hål idag). Montera billig (ca 1000 kr) vinsch från Clas Olsson för att lyfta plogbladet som manuellt hakas fast i en hake på befintliga kedjan då den inte nyttjas (kommer alltså inte att belasta vinschen vilket tycks vara en svag punkt). Kostnad för allt detta kanske 1300 kr. Vinschen skulle man ju kunna skippa och istället använda spännband - men kul ha en vinsch kanske även om jag inte har så stor nytta av den.
Nå, alla sakkunniga, vad tror ni och har någon förslag på förbättringar?
En sista fråga: bladet är rostigt på några ställen. Någon målarmästare som vet en effektiv renoveringsmetod?
Mvh/Piter
-
Blästra och pulverlacka funkar fint.
-
Vinschen skulle man ju kunna skippa och istället använda spännband - men kul ha en vinsch kanske även om jag inte har så stor nytta av den.
En sista fråga: bladet är rostigt på några ställen. Någon målarmästare som vet en effektiv renoveringsmetod?
Vadå, ska du lyfta plogen med spännband? När jag plogar gården hemma lyfter jag säkert plogen upp emot 100 gånger per plogtillfälle. Skulle jag göra det med ett spännband så skulle varje plogning ta en arbetsdag istället för en halvtimme...
Spelar det någon roll om bladet är lite rostigt? Det lär väl knappast rosta hål under din livstid. Om du känner att du måste åtgärda det så är volvofreaks metod att föredra, men jag hade nog lagt de pengarna på en vinsch istället.
-
Blästra och pulverlacka, då får jag lämna in den. Hammarlack kan det funka?
Vinsch ja, men de handlare jag pratat med påstår att en vinsch inte håller och absolut inte en från Clas Olsson utan den måste kosta många 100-lappar och ska man ha ngt ska man ha snöplogslyft och inte vinsch. Det är jäkligt tröttsamt med allt special som alltid ska finnas. Visst har du rätt Norrhyttan betr vinsch, men jag har en sträcka framåt och sedan andra sidan på återvägen, se´n klart således ett lyft med muskelkraft vid plogning. Tänker mer på att använda spännband ´då jag inte orkar ta bort plogen efter avslutad plogning! Piter
-
Vinsch ja, men de handlare jag pratat med påstår att en vinsch inte håller och absolut inte en från Clas Olsson utan den måste kosta många 100-lappar och ska man ha ngt ska man ha snöplogslyft och inte vinsch.
Vinsch håller visst. Classes vet jag inget om, men originalvinschen på vår Arctic Cat har orkat med omfattande plogning varje vinter sedan 2008 ... Syntetlina är ett plus, dock.
-
Du har säkert rätt, det är alltför mycket business i tillbehörsmarknaden. Vet du vad det är för märke på din vinsch?
Man blir så frustrerad en del höjer Clas Olssons vinsch till skyarna trots sitt låga pris, andra dömer ut dem, likadant med andra vinschar. varför kan man inte vara lite mer objektiv?
-
De som sänker Classe-vinscharna är främst de som säljer andra vinschar.
Så funkar tyvärr alla handlare här i världen.
Det som kan jävlas på dem i plogsammanhang är främst en söndertrasad vajer, men detta kan man kringgå på två sätt.
Antingen montera vinschen så man slipper linans bryt nedåt, man monterar den alltså så att linan hänger rakt ner från trumman direkt.
Så kan man inte ha det om man skall vinscha sig loss i skogen, men för ploglyft funkar det fint.
Man kan även montera den som vanligt men byta ut stålvajern mot just ett spännband.
Det räcker ju med typ en meter.
Detta klarar det snäva brytet... men man kan ju börja med att slita ut vajer först och om du inte har så mycket lyft lär vajern hålla länge.
Tänk dock på att du vid transportkörning har plogen säkrad med stropp, kedja eller liknande.
Vajern kan ju brista och med en plog i nosen kan stoppet komma hastigt.
Gällande färg och det där så måla till våren om det nu är viktigt.
I vinter lär ändå rost och repor komma.
-
Jag har svårt att förstå varför man siktar på de billigaste på marknaden, det är ju som att söka problem :hmmm:
Och du tycker en lackad plåtbit är för dyr, så lär du ju inte gilla priset på denna ploglyft som är vinschfri...
http://www.stenmarksmaskin.se/manuell-ploglyft-canam-original-p-16107-c-935.aspx (http://www.stenmarksmaskin.se/manuell-ploglyft-canam-original-p-16107-c-935.aspx)
-
Jag har haft classe-vinschen ett par år på traktorn för att dra upp träd, stenar och annan tung skit i bakskopan och den har fungerat bra.
Nu har jag flyttat över den till fyrhjulingen för ett plogtest och har monterat den så som Hydro beskrev och bytt till vinschband istället för vajer.
Se länk.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49224.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49224.0)
-
Tack Hydro - helt rätt - och även ni andra och till StefanN: Jag upplever idag att priset alltför många gånger har ett litet samband med kvaliteten. Man får betala dyrt för marknadsföring, snygg design för att inte tala om alla superlyxiga förpackningar. Jag har så ofta köpt även avancerade prylar på Jula, Clas Ohlsson eller s k no-name som fungerar år efter år. Jag vill veta vad jag betalar för och när man får svaret att andra leverantörers grejer är skit istället för att försäljaren talar om vad som är bra med exempelvis deras vinsch då drar jag öronen åt mig. Ibland kan man ju dessutom acceptera om det är sämre kvalitet. Särskilt när man kan byta kanske 5 ggr innan man kommer upp i priset av den högkvalitativa grejen. Däremot kan jag fundera över vilka stackare som mixtrar ihop sådana billiga prylar. Jag gillar inte att känna mig lurad därför köper jag inte en liten svartmålad platta med tre borrhål i för 1000 kr plus moms eller en vinsch för 4 - 5 000 kr utan att veta varför! Men var och en gör som den har förstånd till med sina pengar.
Med vänlig hälsning/Piter
-
Alla pratar om cleas olssons vinch, men finn den kavar i sortimentet?
-
Alla pratar om cleas olssons vinch, men finn den kavar i sortimentet?
ja det gör den.
http://m.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/40-8673 (http://m.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/40-8673)
-
Har bara hört gott om classes vinsch, så fungera verkar den göra.
-
Lyfta ett snöblad några decimeter kräver ingen värstingvinsch, men det blir många tillslag när bladet ska upp och ned stup i kvarten.
-
Man kan också byta håll på vinschupprullningen så att vajern kommer ut på ovansidan istället för under vinschtrumman, minskar bryter i vajern avsevärt mycket.
-
Tackar, ska köpa ett sådant från Claes Olsson och sedan rapportera hit såväl passform, montering som Hydro föreslår som hållbarhet. /Piter
-
ja det gör den.
http://m.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/40-8673 (http://m.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/40-8673)
Aha, då har den kommit in igen för den var borta några månader. ()p
-
När jag hade Classevinsch så hade jag 2,0:an.
Den säljer de kanske inte längre, men på Jula finns den forfarande för samma pris, dvs 700:-
http://www.jula.se/atv-vinsch-12v-907kg-604097 (http://www.jula.se/atv-vinsch-12v-907kg-604097)
Notera att det paketet inte innefattar kontaktor osv utan att man sköter den med en enorm handhållen strömbrytare.
Inget som är särskilt smidigt om man använder vinschen ofta.
Så antingen kan man köpa till kontaktor eller kan man köpa samma vinsch på tex Superbilligt för några kronor mer och då få kontaktor:
http://www.blocket.se/vastmanland/Vinsch_Worker_LB2000_32653663.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Vinsch_Worker_LB2000_32653663.htm?ca=21&w=3)
Detta är absolut ingen vinsch som ens i närheten ligger i tex Warns klass, men skall man bara lyfta ett snöblad så funkar den finfint.
Min hade jag i två-tre år och även om den lät som en kaffekvarn periodvis så funkade den till det jag hade den.
-
När jag hade Classevinsch så hade jag 2,0:an.
Den säljer de kanske inte längre, men på Jula finns den forfarande för samma pris, dvs 700:-
http://www.jula.se/atv-vinsch-12v-907kg-604097 (http://www.jula.se/atv-vinsch-12v-907kg-604097)
Notera att det paketet inte innefattar kontaktor osv utan att man sköter den med en enorm handhållen strömbrytare.
Inget som är särskilt smidigt om man använder vinschen ofta.
Så antingen kan man köpa till kontaktor eller kan man köpa samma vinsch på tex Superbilligt för några kronor mer och då få kontaktor:
http://www.blocket.se/vastmanland/Vinsch_Worker_LB2000_32653663.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Vinsch_Worker_LB2000_32653663.htm?ca=21&w=3)
Detta är absolut ingen vinsch som ens i närheten ligger i tex Warns klass, men skall man bara lyfta ett snöblad så funkar den finfint.
Min hade jag i två-tre år och även om den lät som en kaffekvarn periodvis så funkade den till det jag hade den.
Den där vinschen du länkade till Superbilligt är bara skräp.
Hade en sån till min badboy när jag plogade med den, och den skar ihop efter 2 veckor.
Använde den endast till att lyfta plogen med den.
-
Självklart innehållet ha blivit ändrat till det sämre på dessa... dock kan man ju byta till en ny om den rasar inom ett år.
Att sedan saker du har tyvärr ofta går sönder är ju dessutom nästan en annan sak. :whip:
-
Självklart innehållet ha blivit ändrat till det sämre på dessa... dock kan man ju byta till en ny om den rasar inom ett år.
Att sedan saker du har tyvärr ofta går sönder är ju dessutom nästan en annan sak. :whip:
Hur kul kan det vara att riva lös vinschen och byta ut den titt som tätt? :hmmm:
Sen skicka in den och vänta på felsökning, och vänta på en ny? :hmmm:
-
Jag har nu monterat och provat Clas Ohlsons vinsch, se http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/Pr408673000. (http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/Pr408673000.)
Att montera den tog tid, men det är ett antal sladdragningar som ska göras. Med vinschen följer en monteringsplatta som efter lite trixande passade bra. Eftersom jag ska använda vinschen till att lyfta plogbladet blir vajerns vinkeln väl tvär, men jag kommer inte på något sätt att få en bättre vinkel. Det beror ju inte på vinschen. Provat att vinscha med olika tyngder och linlängder och det var inga problem. Har heller inga problem med hastigheten. Än så länge en utomordentlig vinsch för 1299 kr. Återkommer efter en längre tids drift!
-
Jag har nu monterat och provat Clas Ohlsons vinsch, se http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/Pr408673000. (http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-CMH3000-A/Pr408673000.)
Att montera den tog tid, men det är ett antal sladdragningar som ska göras. Med vinschen följer en monteringsplatta som efter lite trixande passade bra. Eftersom jag ska använda vinschen till att lyfta plogbladet blir vajerns vinkeln väl tvär, men jag kommer inte på något sätt att få en bättre vinkel. Det beror ju inte på vinschen. Provat att vinscha med olika tyngder och linlängder och det var inga problem. Har heller inga problem med hastigheten. Än så länge en utomordentlig vinsch för 1299 kr. Återkommer efter en längre tids drift!
Om du endast ska använda vinschen till att höja å sänka plogen med, så kan du köpa ett spännband och ersätta vajern med den.
Så slipper du att vajern nöts av hela tiden.
Höll hur bra som helst förra vintern för mig ()p
-
Här är en clasolson vinsch med vinsch band. Funkar bra fortfarande.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45373.msg417555#msg417555 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45373.msg417555#msg417555)
Klunken
-
Tack för tipset om band istället för wire. Köpte vinschband på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrningsfaste/Vinschband/Vinschband-30079/ (http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrningsfaste/Vinschband/Vinschband-30079/)
för 59,90 kr och det funkade hur bra som helst. Betydligt lämpligare för plogblad. Bandet är s a s självåtdragande. För att få det att stanna kvar på vinschen före upprullning tog jag helt enkelt en dubbelhäftande tejp. Efter invinschning sitter det perfekt. /Piter
-
()p Har en kompis som gör spetsplogar till Atv !! SJUKT användbar !! Man plogar lätt upp vägar o gångbanor! Med spetsplogen går det lättare att ploga med en mindre maskin .Går att vinkla som man vill.11,500:- Han svarar bara på Sms 0705342410