ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: Sunbeam skrivet 8 april 2005 kl. 09:19:40
-
Hej på er!
Har för första gången "varvat ut" min på och vid hög belastning (runt 90 km/h?) hackade motorn till vid ett flertal tillfällen?!?
Undrar om det kan vara förgasarna som är felställda... ska i helgen också kolla att choken vekligen stänger helt. Har tidigare haft problem med att vajern kärvar...
Lurar på soppan också. Jag kör min på 98 eftersom jag fått reda på att tanken inte skulle tåla 95 eftersom plasten då skulle lösas upp? Kan det ha något med saken att göra? Har ni fått reda på samma sak?
Tacksam för kommentarer samt funderingar :o
-
Du verkar ha otur med din lifan? Själv har jag inte varit uppe i 90 ännu men typ 85 med min smc och den har inte haft några som helst problem med det utan verkar gå jämt o fint.
Jag kommer dreva den nu för tanken är att jag inte ska varva den mer än vad den gör idag vid runt 80. Finner ingen anledning till att den ska låta som en gocart :)
Får du reda på något så skriv gärna det här för det kan vara bra att veta.
/qvaddis
-
Funderingar var det..
Jag kör min på 98 eftersom jag fått reda på att tanken inte skulle tåla 95 eftersom plasten då skulle lösas upp?
Kvalificerat skitsnack. 95oktan innehåller 95% Isooktan medans 98oktan innehåller 98%. Resterande är lite komplex men består till största delen av Heptan om jag inte missminner, Etanol har börjat användas också, hursomhelst så är inte bensin något annat än en salig blandning av lösningsmedel.
Hur bra soppa tror du kineserna själva kör på?
Är du däremot rädd för knackningar kan du prova hälla i lite E85 i tanken (10-20%?) för att försöka få upp oktantalet, ren Etanol klassas som 107 har jag för mig.
Nä om jag får säga vad jag tippar på så skulle det vara underdimensionerade tändenheter, maskinen är helt enkelt inte byggd för konstant högt varvtal :lol:
Prova minska elektrodavståndet något och se om det blir bättre.
-
har upplevt samma sak nu på sistone, att den rycker till lite då och då när man ligger på fullvarv. Men det började efter att jag bytte till större munstycken, så jag antar att den får lite för mycket soppa.
Ska prova lite mindre munstycken alt. öppna upp luftburken.
-
Hej
Enda orsaken varför det skall användas 98 oktan i alla lifan produkter är
att det finns ett ämne i 95 oktanen som fräter sönder packningen
till bensinkranen.Hoppas denna info räcker :)
-
Det var så det var..... får väl fortsätta köra 98:a då :)
-
För övrigt är alla problem med "hackningar" borta efter däckbytet. Nu han skitbra! 8)
-
det finns ett ämne i 95 oktanen som fräter sönder packningen
till bensinkranen.
Vad skulle det vara som inte finns i 98oktanig och vad består packningen av?
-
Tyvärr så är jag inte så insatt i det men den informationen har jag
fått o tror dom hos importören hade testat det.