ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: mathias85 skrivet 14 oktober 2013 kl. 14:07:31

Titel: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: mathias85 skrivet 14 oktober 2013 kl. 14:07:31
ja det finns ju endel modeller att välja emellan? men frågan är ju vilken som e bäst för crossbanan.

450 sx
450 xc
505 sx
525 xc

sx modellerna är ju rena crossmaskiner, men funkar en xc bra på bana med eller? någon som har koll. och vilken motor är den bästa utav de nämda ovan.
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: skogmullen skrivet 15 oktober 2013 kl. 13:11:52
När jag gjorde en mini comeback i Enduron så körde jag en KTM 450 exc och lekte lite med den på en crossbana ihop med en vän som hade en 525 sx.
Det är mer flås i en 525:a vilket gör den roligare på banan men en annan som bara är motionär hade inte orken i längden att utnyttja det fulla flåset mer än i någon timme sedan var det dags för respiratorn. :lol:

Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 oktober 2013 kl. 13:33:51
Pratar ni båda om fyrhjuliga maskiner..?
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 15 oktober 2013 kl. 14:12:46
Sx:en ska vara bättre för crossbana, bredare. Xc funkar på crossbana också men är som sagt smalare då den var menad för skogs åkning och därför lättare välter i kurvor.
Sx motorn är även den mer moderna rfs motorn som har lite mer effekt. Xc:n har mer bottenvrid.
När det gäller hållbarhet är xc:n lite mer hållbar vad jag hört även lättare att få ut mycket effekt som håller (men då pratar vi sanddyne åkar effekter).
Men både är kvalle maskiner så hållbarhet ska nog inte vara några problem om man sköter service bra.
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: mathias85 skrivet 15 oktober 2013 kl. 15:39:55
är nöjd som fan me can amen. men alltid haft ett öga till ktmen, då de e så förbannat snygga. men de e ju en liten nackdel å gå från insprut till gammal hederlig förgasare.

läste igenom lite trådar på ett ktmforum ifrån usa. och det verkar vara mycket strul med just förgasare på dem. och de vill man ju inte mecka med varje gång man skall ut å köra...

hmm, får nog kanske överväga å ha kvar den gulsvarta.
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 16 oktober 2013 kl. 13:43:17
är nöjd som fan me can amen. men alltid haft ett öga till ktmen, då de e så förbannat snygga. men de e ju en liten nackdel å gå från insprut till gammal hederlig förgasare.

läste igenom lite trådar på ett ktmforum ifrån usa. och det verkar vara mycket strul med just förgasare på dem. och de vill man ju inte mecka med varje gång man skall ut å köra...

hmm, får nog kanske överväga å ha kvar den gulsvarta.
Ktm motor i can-am chassit?
http://www.blocket.se/gavleborg/KTM_500_MX_Pakostad_49341011.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/KTM_500_MX_Pakostad_49341011.htm?ca=5&w=3)
Drev på rätt sida. Lättskruvad tvåtaktare. 500cc=evighetsmaskin. Och power.
Och ett avgas från vls kan man köpa i tre delar för lättare montering  ()p
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 oktober 2013 kl. 15:01:22
Jag skulle nog valt en KTM framför en Can-AM alla gånger, även om jag föredrar insprutning, men så kör jag cross också och inte enduro. Till enduro skulle jag nog föredra ktm 525XC eftersom den har back, det har ju inte SX modellen... Annars är ju 450 och 505 SX relativt lika (450cc respektive 477cc i 505'an) så det skiljer ju inte jättemycket, men såklart är 505'an rappast av alla modellerna. Men det är ju frågan om du ska ha den rappaste? :)

Beror ju som sagt på vad du ska ha den till. Vad jag erfarat så är Can-Amen näst lättaste hojen (W-Tech lättast) trevlig att köra osv, dock kräver dom en hel del arbete för att få klös i motorn samt att grejerna inte håller, ramen spricker här och där samt att motorn verkar inte hålla så jättebra när man trimmar dom...

Kollar man neråt europa så är det helt klart Yamaha och KTM som dominerar både XC och Cross, det är ju lite smaksak såklart men för 2år sedan var det klart fler KTM'er men numera är det klart fler Yamaha's.... Yamaha'n är onekligen en hållbar maskin som är skön att köra på, dock har den som dom flesta andra crossmaskiner ingen back (Kawasaki är enda crossmodellen som har back)

Daniel Nyström som vann SM i cross detta år körde ju länge på sin KTM 525XC som var lite trimmad, grymt startsnabb hoj men inte lika rapp som SX'en han kör nu. Så nog fan funkar 525'an för cross... Robin Jonsson har också åkt 525xc i RM(tidigare SM) och det har ju funkat bra för honom också. Slitstark maskin..
Edit: Trodde du ville ha enduro maskin och inte cross, så förstog nog lite fel. Men överstående kvarstår... Sämst tycker jag nog Kawasaki och Honda är, bäst är nog Yamaha, Ktm, W-tech, Can-Am. Resterande ligger lite efter men går ju såklart att få bättre, men inte lika bra...

Kolla in Daniel Nyström när han tar starten på sin 525XC... han ligger liiiiiiiiiite före dom andra eller?  :headbang:
RM Quad Uddevalla-Glimminge 29/8 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=vrP-gHz7fGY#ws)


Yamaha YFZ450R
Fördel: Grymt chassi även om den inte är fullbredd, skön att åka på, insprut, lättskruvad
Nackdel: Klen motor, inte maxbreddad (avgasrör + bränslebox är ett måste), Tung

KTM SX
Fördel: Rapp motor, lättskruvad, förgasare, fullbreddad, avtagbara skärmar
Nackdel: Dyr, förgasare, inte lika skönt chassi som Yamaha'n

Can-Am XMX
Fördel: Lätt maskin, insprut, fullbreddad
Nackdel: Håller sämre (inte dåligt) än dom andra, detta är något man får offra för den låga vikten, mer svårskruvad än ovanstående

Kawasaki KFX450
Fördel: Lätt, insprut, avtagbara skärmar, ser cool ut?
Nackdel: Svårskruvad, klen, täta växlar (smaksak), dåliga stötdämpare + smal bredd

W-Tech
Fördel: Lätt, Lättskruvad, Motorval (finns att få med olika motorer, KTM, Honda osv,
Nackdel: Ful som stryk (mer vet jag inte) :)

Honda:
Fördel: Bra motorer, går att få grymt starka men ändå driftsäkra
Nackdel: Dåligt chassi såvida man inte ändrar allt, då blir dom grymma!

Suzuki skriver jag inget om eftersom jag vet minst om dom, Dom är dock väldigt tunga + har SJUKT dåliga växellådor på vissa årsmodeller
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: mathias85 skrivet 16 oktober 2013 kl. 15:51:30
ja kawasaki går bort helt. ägde en sådan för något årsen. dyr och dålig kvalite på saker å ting.

blir nog att ha kvar ds en. funkar fint på banan.
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 11 november 2013 kl. 07:56:43
Jag har också blivit sugen på en ktm, tror en 525xc skulle passa mig bra, då det inte verkar vara lika mycket service som på sx-modellerna, eller har jag fel?
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 11 november 2013 kl. 20:37:16
Jag har också blivit sugen på en ktm, tror en 525xc skulle passa mig bra, då det inte verkar vara lika mycket service som på sx-modellerna, eller har jag fel?

Allt handlar ju om hur man kör, inte vad som står i böckerna... XC'n har ju en lite snällare motorkaraktär så den kanske kräver liiite mindre service. Men en SX modell som körs lugnt och fint lär hålla länge och väl den också. Kör du aktivt och hårt på crossbana skulle jag tro dom håller ungefär lika. Allt handlar ju som sagt hur man kör. Många som jiddrar om "men jag har kört 200 timmar och min håller än" så kör dom en tredjedel så hårt som dom andra... Ja då går det ju inte att jämföra. Som att jämföra uppvärmningskostnad i sverige kontra spanien i ett hus ungefär  :help:  O0
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 11 november 2013 kl. 21:32:20
Självklart är det ju så, men det borde iaf vara lite längre tid mellan oljebytena, + att den har back  ()p
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 11 november 2013 kl. 23:17:09
http://www.blocket.se/vi/50551916.htm (http://www.blocket.se/vi/50551916.htm)
mailat lite med ägaren, tycker dock att den känns lite i dyraste laget.
Vad brukar de ligga på i pris?
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 16 november 2013 kl. 10:26:48
Ingen som har lite info?  :rtfm:
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 november 2013 kl. 11:06:04
Mja du 71.000 låter lite hårt... Men å andra sidan svårt att se hur fräsch den är. Är den nästan nyskick kan den väl vara värt ungefär dom pengarna. Landsvägreggad lägger väl på ungefär 10.000 på en maskin. Men som sagt skicket är svårt att se på bild och det är ju ganska avgörande. Jag skulle aldrig lägga dom pengarna på en begagnad crossmaskin, men detta är ju ingen cross eftersom den är landsvägsreggad.

Den kan ju vara allt från väldigt kass till toppskick... så du bör nog be om mer bilder ;)
Edit: Såg Isdäcken nu, är dom fräscha och sitter på extra fälg är dom nog värda någonstans 3-6.000kr... Så det uppar ju priset lite också
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 16 november 2013 kl. 20:20:42
Den verkar vara nästintill i nyskick, har fått ner priset lite från utgångspriset, men tycker fortfarande att det är lite för dyrt.
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: mathias85 skrivet 21 november 2013 kl. 19:58:59
skulle jag varit i dina kläder så skulle jag slagit till på en sx direkt. mer kittad än xc. dock finns d nog ingen reggad sx vad jag vet om.

priset på den maskinen du länkade till är alldeles för högt prissatt enligt mitt tycke.

fanns en fullkittad xc 525 reggad ute på blocket i sommras. som knappt var körd. med massa godis till, typ styrdämp, framvagn, plast mm mm kommer inte ihåg allt. och den ville han ha 65k för....
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Yämähä skrivet 27 november 2013 kl. 18:32:28
icecream här har du en i lite bättre prisklass...

http://www.blocket.se/dalarna/Ktm_525xc_vagreggad_50872895.htm?ca=16&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Ktm_525xc_vagreggad_50872895.htm?ca=16&w=3)
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: Icecream skrivet 7 januari 2014 kl. 20:13:19
Fick tag i en fin 525xc med precision styrdämpare, Hiper beadlocks runtom, FMF system, stora nerfbarsen m.m  ()p
Titel: SV: vilken ktm skall man ha?
Skrivet av: 1234 skrivet 7 januari 2014 kl. 20:15:27
Bilder  :)