ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Anna och Lilla Röd skrivet 4 oktober 2013 kl. 18:30:44

Titel: Växellådan
Skrivet av: Anna och Lilla Röd skrivet 4 oktober 2013 kl. 18:30:44
Hallå! Alldeles ny ägare till en cf moto 500, röd. Aldrig kört fyrhjuling innan. Jösses, det var en udda känsla. Men jag vänjer mig nog. Ska ha den till plogning och trädgårdsarbete.

Har en fråga: växellådan är sjukt trög! Gör jag något fel? Hur lägger ni in back, neutral, p, hög och låg? Ska man alltid hålla nere fotbromsen när msn växlar?
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 4 oktober 2013 kl. 18:44:56
Hallå! Alldeles ny ägare till en cf moto 500, röd. Aldrig kört fyrhjuling innan. Jösses, det var en udda känsla. Men jag vänjer mig nog. Ska ha den till plogning och trädgårdsarbete.

Har en fråga: växellådan är sjukt trög! Gör jag något fel? Hur lägger ni in back, neutral, p, hög och låg? Ska man alltid hålla nere fotbromsen när msn växlar?
går och ta bort någon spärr!?
annars så är det bra om man bromsar. men 500orna är sjukt tröga!
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: P-A78 skrivet 4 oktober 2013 kl. 18:55:16
Hej

Grattis till hjulingen du måste hålla ner fotbromsen när du skall växla det sitter den vajer mellan växelspak och bromspedal som du kan ta bort uppe vid spaken man ser den om man tar bort plasten på höger sida innanför hjulet där ser du även påfyllningen till broms vätskan. Kolla annars så du inte har för hög tomgång. Om inget av detta hjälper åk till ÅF och be dom justera växlarna själv har jag en goes 520 som har gått 5,5 mil och den har inga problem med växlarna. Lycka Till hoppas det löser sig

M.V.H P-A78       
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 oktober 2013 kl. 19:03:18
Tomgången är a och o när det gäller att få i växlarna.
Prova att sänka den lite så ska du se att de går i mycket lättare.
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Anna och Lilla Röd skrivet 4 oktober 2013 kl. 19:16:29
Tack för mycket snabba svar! Tror jag kommer fråga mycket framöver ...
Jag har tummen mitt i handen, justera tomgången?

Tror ni den blir bättre? Bara kört 6 km totalt med den. Vilket leder till nästa fråga. Ska köra lite trädgårdsavfall och fixa snart, måste den vara inkörd för det? Samma fråga med plogningen. 50 mil är ju galet mycket att sitta och köra bara för att?
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 oktober 2013 kl. 19:31:03
Bakom denna plasten sitter en stor silvrig stjärnskruv som går till förgasaren.
Skruva på den  ()p
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Anna och Lilla Röd skrivet 4 oktober 2013 kl. 20:14:37
Bakom denna plasten sitter en stor silvrig stjärnskruv som går till förgasaren.
Skruva på den  ()p

Oj tack! Vad snällt av dig att lägga upp bild! M
Tror du att det kärvar för att den inte är inkörd?
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 oktober 2013 kl. 20:18:56
Oj tack! Vad snällt av dig att lägga upp bild! M
Tror du att det kärvar för att den inte är inkörd?

Min var jättelätt att växla men dog ibland på tomgång. höjde och blev bättre.
Inkörd eller ej ska inte spela någon roll. prova först att sänka tomgången innan du börjar med något mer avancerat ()p
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Ballsta skrivet 4 oktober 2013 kl. 20:22:55
Hej.
Jag upplever att mina växlar på CFen har blivit mer lättväxlad ju mer jag har använt den. Mina var tröga att få i dom första 25milen, men nu går dom i som smör :)
Min hjuling har gått 45mil.
Lycka till!
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Anna och Lilla Röd skrivet 4 oktober 2013 kl. 20:23:47
Tack så mycket för svaren!

 8)
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 4 oktober 2013 kl. 20:28:29
Jag har märkt att om man stannar och ska byta växel.  Och kanske rullar bakåt 1m eller något. Så den börjase motorbromsa så är det jättesvårt att byta växel. Då gör jag så att jag kör fram några dm så går det där konstiga läget ur och det är fritt att växla igen.... jättesvårt att förklara! :hmmm:
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Tripod skrivet 4 oktober 2013 kl. 21:45:34
Hallå! Alldeles ny ägare till en cf moto 500, röd. Aldrig kört fyrhjuling innan. Jösses, det var en udda känsla. Men jag vänjer mig nog. Ska ha den till plogning och trädgårdsarbete.

Har en fråga: växellådan är sjukt trög! Gör jag något fel? Hur lägger ni in back, neutral, p, hög och låg? Ska man alltid hålla nere fotbromsen när msn växlar?
http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-tweaks-c-314-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-tweaks-c-314-1.aspx)
http://trech.jetshop.se/tweak-3brtrog-vaxling-p-640-c-314.aspx (http://trech.jetshop.se/tweak-3brtrog-vaxling-p-640-c-314.aspx)

Läs också det här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45305.msg432979#msg432979)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0)
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Anna och Lilla Röd skrivet 7 oktober 2013 kl. 08:39:44
Tack för alla svar!  O0

Jag och sambon tog en tur tillsammans igår och fick mycket bättre snits på det nu än första vändan. Kändes bara tjorvigt och trögt någon enstaka gång.

Och fasen vad kul det var att åka, vi tog en nedlagd väg genom skogen bort till grannbyn. Skojigt!  :djump:
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 7 oktober 2013 kl. 10:01:01
Du kan lungt köra trädgårdsavfall innan den är helt inkörd, det du skall undvika är fullgaskörning under längre sammanhängande stunder.
Att dra tungt långt skall du också undvika, men en kärra eller lite snöskottning är inga problem.
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 7 oktober 2013 kl. 11:02:30
Hej.
Jag upplever att mina växlar på CFen har blivit mer lättväxlad ju mer jag har använt den. Mina var tröga att få i dom första 25milen, men nu går dom i som smör :)

Lycka till!

Samma här ,  går mycket bättre efter 20 mil än när en var ny, bara P-läget som kärvar lite ibland , men den spänner ju en mekanisk broms.
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: perlisan skrivet 17 november 2013 kl. 10:32:19
Hejsan, jag kör med en terralander 800, har nu gått ca 40 mil o först nu så går det lätt att växla.  ^-^
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Kronblom skrivet 11 december 2013 kl. 18:18:08
Nybliven ägare till en Allroad 500 -14. Trögt att växla, speciellt att få i låg och P-läge. Finns det inget sätt att mjuka upp? Är det uniball-länkarna som är tröga? Kan man spraya med t.ex 5-56?
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 11 december 2013 kl. 18:23:13
Nybliven ägare till en Allroad 500 -14. Trögt att växla, speciellt att få i låg och P-läge. Finns det inget sätt att mjuka upp? Är det uniball-länkarna som är tröga? Kan man spraya med t.ex 5-56?

P-läget är alltid trögt då den bromsar ett separat ok med vajer.
Sänka tomgången kan göra den lättare att växla.
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Kronblom skrivet 11 december 2013 kl. 23:03:19
P-läget är alltid trögt då den bromsar ett separat ok med vajer.
Sänka tomgången kan göra den lättare att växla.
Redan sänkt till smärtgräns.  :)
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 1 januari 2014 kl. 03:05:38
Jag har en 500 Black som är ett par år gammal nu. Garantin, 2 år gick ut i somras. Jag har nog inte kört över 100 med den än. Först i början gick det väldigt trögt att växla, men det har blivit mycket bättre.

Om du har köpt hasplåt så se till att den inte tar i undre polskriven på framvinschen. Då blir det kortslutning när du ska vinscha in och kablarna blir så varma så isoleringen smälter och det ryker om hela maskinen. Det har jag råkat ut för precis när den var ny. Återförsäljaren fick byta kabelhärvan för den smälte och likaså fjärrstyrningen till vinschen jag har på timmerkärran.

En annan sak: se till att inte vajern är för hårt spänd så att bakbromsen ligger på när du kör. Det råkade jag också ut för och jag är ganska övertygad om att det var återförsäljarens fel som justerade för snävt vid monteringen av 4-hjulingen. Varmgång blev följden och en massa rökutveckling och bromsen låg på så hårt så det gick nästan inte att köra den framåt. Men det försvann när jag slakade lite på vajern. När jag slakade vajern blev det även betydligt mycket kallare på högersidan av motorn.

Dessa "fel" fortog glädjen över en fabriksny maskin, men nu fungerar allt som det ska och jag är ganska glad över min 500 Black.

Det enda som nu återstår att lösa är att dragkulans lilla fastsättningsplåt - eller vad nu man ska kalla den - , lossnar ideligen i ramen, men det finns ju dragförlängare, och om man monterar en sådan och kortar in den medföljande dragbommen så blir det nog bra, tror jag.
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 1 januari 2014 kl. 11:37:27

Det enda som nu återstår att lösa är att dragkulans lilla fastsättningsplåt - eller vad nu man ska kalla den - , lossnar ideligen i ramen, men det finns ju dragförlängare,

Denna är den som funkar

(https://lh5.googleusercontent.com/-3rIUgk61pdI/UbW730-jd_I/AAAAAAAAAYI/ytOdBilvSMk/w438-h584-no/20130607_175738.jpg)
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 13 januari 2014 kl. 21:06:57
MikeLeaf: då undrar jag var du har hittat denna genialiska dragomvandlare. Finns den att köpa någonstans?
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 13 januari 2014 kl. 21:21:48
Helt nya växellådor brukar vara lite tröga men det blir bättre allt eftersom!  ()p
Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 14 januari 2014 kl. 08:25:12
MikeLeaf: då undrar jag var du har hittat denna genialiska dragomvandlare. Finns den att köpa någonstans?

Det är Black wolf,  ATV Sweden som importerar, bör finnas där dom säljer CF , jag köpte dock min på EuMoppen på nätet.

Sen lackade jag den svart själv.

Titel: SV: Växellådan
Skrivet av: ingvarjohansson skrivet 16 januari 2014 kl. 18:43:46
MikeLeaf: Tack för svaret, jag ska kolla lite efter detta. Så bra att jag fick vetskap om det här!