ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: SA3AFA skrivet 1 oktober 2006 kl. 20:04:28
-
Hej kan vi inte göra en tråd som alla skriver hur vi har bestyckat förgasare och vad vi har bytt för delar?? Skulle vara skönt å få någon klarhet i vad som är bäst. Jag har skruvat på min dinli i helgen och bara hittat två strypningar och det är ju den i gasen och den i slutet på avgassystemet.. Sen har jag hittat en svart plastbit i förgasaren, man ser den om man tittar in från baksidan där filtret ska sitta.. Vad är denna till för?? är det en strypning eller ska det vara så??
-
Jag instämmer!!!
Skulle hjälpa så mycket om det fanns en sådan tråd.
E så svårt o veta hur man ska gå till väga ju!!
-
Det sitter en fullgasstrypning i gashandtaget, skruven ser man på framsidan av gasreglaget, skruva bort den men kom ihåg att öppna locket till gasreglaget och PLOCKA BORT MUTTERN, det har hänt att gasen har hängt sig pga. muttern ligger kvar och skramlar.
Sen är det ljuddämparinsattsen, jag skruvade bort skruven längst ut i nederkant på ljuddämparen och sen skruvade jag bort de 8 (tror jag) skruvarna i slutänden på ljuddämparen och tömde innehållet i ljuddämparen och skruvade ihop ljuddämparen igen.
Sen är det förgasaren.
Stäng av bränslekranen starta motorn och låt den gå tills den stannar eller töm flotörhuset på bensin men genom slangen i botten på förgasaren genom stjärnskruven i botten.
Lossa chokevajern i förgasare med en 16mm U-nyckel, lossa filtret och förgasarens fäste i mellan förgasaren och motorn.
Vrid förgasaren så du får botten på förgasaren mot vänster sida av ATVn.
Skruva bort de 4 skruvarna för att komma in i flotörhusen, någon skruv kommer garanterat bli runddragna, var inte orolig.
Borra bort skallen på skruven men en lika stor borr som skallen på skruven så pass att skallen lossar.
När du fått bort locket så är det bara att skruva bort resten av skruvarna med en avbitartång, går säkert enbart med fingerkraft.
Det finns 3 munstycken.
Högfartsmunstucket är det som nålen går ned i, det står 150 orginal på det och är ca 1 cm högt.
Byt det till ett 160 munstycke.
Sen finns det ett Lågfartsmunstycke det sitter lite mer åt ena sidan av förgasaren och är ca 2-3 cm långt och tror att det står 45 på det, byt det till ett 25 munstycke.
Sätt ihop allt igen använd järna insexskruv för att lättare kunna demontera i framtiden.
Jag använde rostfri insexskruv, vet inte hur bra det går ihop med förgasarens aluminium.
Byt till ett KN eller UNI luftfilter.
Byt drev bak till ett mindre så varvar den inte så mycket och så går den snabbare, du måste nog korta kedjan också.
Inköpslista:
25 lågfartsmunstycke ca 35-100 kr
160 Högfartsmunstycke ca 35-100 kr
36 Bakdrev ca 300 kr
KN eller UNI luftfilter ?kr
4 st Insexskruv till flotörhuset (Vet tyvärr inte storleken).
Tror det var allt.
-
:D
-
Tackar jättebra!! Flera som har förslag?
-
jag kör med 170 på högfartsmunstycket och orginal lågfart...
-
Hej kan vi inte göra en tråd som alla skriver hur vi har bestyckat förgasare och vad vi har bytt för delar?? Skulle vara skönt å få någon klarhet i vad som är bäst. Jag har skruvat på min dinli i helgen och bara hittat två strypningar och det är ju den i gasen och den i slutet på avgassystemet.. Sen har jag hittat en svart plastbit i förgasaren, man ser den om man tittar in från baksidan där filtret ska sitta.. Vad är denna till för?? är det en strypning eller ska det vara så??
Den svarta grejen i förgasaren är nog en vakumpryl TROR jag...men den SKA vara där iallafall :D
-
unicorn76 superbra beskrivning! Till mig sa man att det räcker att byta högfartsmunstycket till 160 men jag kanske måste byta lågfarten också då om man läser detta!
Ja lite skruva ska det bli i alla fall men jag är rätt så nöjd endå har ju kört
SMC 250 tidigare och det är ju en viss skilnad *S*
-
unicorn76 superbra beskrivning! Till mig sa man att det räcker att byta högfartsmunstycket till 160 men jag kanske måste byta lågfarten också då om man läser detta!
Ja lite skruva ska det bli i alla fall men jag är rätt så nöjd endå har ju kört
SMC 250 tidigare och det är ju en viss skilnad *S*
Tack, uppskattar det!
Jag kan säga att den blir lite rappare vid pådrag, men en lite nakdel kan var att på vissa maskiner kan den bludra till ibland.
Jag skulle åka från jobbet idag och gasa upp den på tvåans växel och växla till treans och drog på, då kände jag att bakdelen på atvn börja svänga utåt. Trodde att det var något fel på maskinen men insåg ganska snabbt att jag hade slirat med däcken vid pådrag på asfaltsrakan.
:D :D :D
-
jag bestyckade min fetare med tanke på att det är vanligt med brända ventiler... :(
den går säkert bättre med 160 högfarts munstycke men jag valde att ge den lite mer... bensinen är ju "billig" så... :lol:
-
Hej!
Är det någon som har provat dom här KN luftfiltrena som Denada har till Dinli 450, är dom bra eller?
-
Ja du
KN är ju ett mycket bättre filter märke än uni eller vad de heter
kJag skulle ha satsat på KN
-
Ja du
KN är ju ett mycket bättre filter märke än uni eller vad de heter
kJag skulle ha satsat på KN
Om jag har förståt det rätt så är väl KN luftfilter underhållsfria, UNI lustfilter måste man göra rent och smörja in med luftfilterolja lite då och då för att binda partiklarna till filtret.
Men så är ju Uni filter betydligt billigare också.
-
Du måste göra rent och olja K&N filtret också. Det är ju i filtret som skiten sätter sig, oavsett om det är skum eller bomullsfilter.
-
Du måste göra rent och olja K&N filtret också. Det är ju i filtret som skiten sätter sig, oavsett om det är skum eller bomullsfilter.
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag :D :D :D
-
Vad är ett bra luftfilter?? Köp ett för 150kr och du kommer inte å märka någon skillnad, bara det inte släpper igenom skit.
-
jo klart man betalar mycket för märket, men KN är välkänt att de är bra filter
de är nog säkert världens sålda sport filter kan jag tänka mig, både till bil o mc
-
Vet att grabbarna på http://www.Funride.se sammarbetar med Mikuni's generalagent i sverige (Mikuni = Förgasartilverkaren till Dinli) Och har munstycken till mkt bra priser. Samt att Mikuniagenten även rekomenderar ett luftfilter som heter S&B som skall hålla hög kvalitet! Jag köpte mina munstycken för 60:- och filtret kostade lite knappt 400:- till skillnad från dryga 600 för ett K&N filter.... Kan va värt att tänka över. ;) Jag är nöjd med mina ändringar. =)
-
Jag skruvade loss muttern längst bak på avgasröret på min Dinli 450 07a och då lossnade ju bara själva bakstycket, är det den som är pluggen eller måste man lossa avgasröret i mitten också vart den är skarvad och sen dra ut nått eller???
-
???????