ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Icecream skrivet 26 september 2013 kl. 09:10:25
-
Är på jakt efter en nyare banshee, då det knappt finns några till salu så undrar jag vad de brukar kosta när dr säljs? Hittade lite gamla annonser via Google där de har kostat mellan 15000-40000kr. Vad är "rimligt att betala för en 04 standard, dvs utan någon utrustning?
-
Skulle personligen inte betala mer än 20 för en banshee. Även om den är i fint skick.
Det enda som är något bra i en banshee är motorn just för att det är lätt att få ut effekt. (Chassit kan vara bra på släta underlag på grund av den breda a-arms infästningen)
Banshee var utdaterad redan när den kom på 80 talet när det gäller chassit.
Sen kanske bansheen har nått sorts kult värde på grund av att dom går fort rakt fram. Men mer än så är det inte.
Edit: Med det skulle jag säga att du kan få en mycket trevligare t.ex. trx450r, ltr450 eller yfz för samma pengar. Om du inte är ute efter kult statusen.
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_trx_450er_raceklar_49480001.htm?aw=1 (http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_trx_450er_raceklar_49480001.htm?aw=1)
-
Jag har alltid gillat bansheens utseende och råa karaktär, och nu har jag bestämt mig för att äga en sådan. Sen så älskar jag 2-takt! Ltr har jag redan haft :)
-
Jag har alltid gillat bansheens utseende och råa karaktär, och nu har jag bestämt mig för att äga en sådan. Sen så älskar jag 2-takt! Ltr har jag redan haft :)
Jag ville inte vara otrevlig. ()p Och 2-takt är det som gäller ;) Har själv en w-tec med gasgas 300 motor som ska få en hjärt transplantation med en kx500 motor ()p
-
Jag ville inte vara otrevlig. ()p Och 2-takt är det som gäller ;) Har själv en w-tec med gasgas 300 motor som ska få en hjärt transplantation med en kx500 motor ()p
Ingen fara, jag uppfattade dig inte som otrevlig. Du kom med bra och vettig kritik.
Nu såhär efterhand känns det som man borde satsa på en "färdigkittad" som redan har ny framvagn + mer masserad motor än standard. Priserna verkar inte skilja sig mycket ändå om den är fixad med eller helt original. :rtfm:
-
Hej,
Du kommer att ha grymt skoj med en Banshee, grym hoj med massor av potential.
Utifrån det jag har kört Bansheen är det inte bara en rakfram maskin, men jag har inte spenderat mer än några timmar på en i varierande terräng......den finns väl dom som kört den mer än mej och har bättre kunskap.
Jag tycker den har bra potential, och som supermoto quad är den riktigt bra.
Har en polare som körde supermoto med sin och var riktigt framgångsrik.
-
Jonas, 2t-kungen har talat :rtfm:
Det som gör att jag vill ha en banshee är framförallt den brutala motorkaraktären (bara sett på youtube och inte live) sen så gillar jag utseendet också, lite fulsnygg..
-
Justin Reid från england har kört banshee men då med laeger ram och då med laegers smala version av trx250r med cr500 länkage och laegers egna spindel design i cross. Men i supermoto körde han banshee orginal ram. Notera även att trx250r som dom flesta nyare maskiner är designade efter kom 1986 och sedan dess dominerat quadcross och enduro i usa fram tills dom första 450 maskinerna kom 2004(då dom även blev otillåten att tävla med i proffsklasserna). Även ltr450 som ses ha den bästa styr geometrin idag var designad efter walsh racecrafts trx250r/drz400 hybrid från 2003 (den står/stod i suzukis högkvarter i japan). Ltr spindlar har används av till exempel can-ams fabriks hojar, baldwin honda osv.
Bansheen har även vad jag kan minnas väldigt korta dämpare och fjädringsväg. Som kan medverka att stötdämparna lättare blir varma och får sämre prestanda men också kan vara positivt vid asfalt eller andra plana underlag där man inte vill att chassi skall ha en rullande effekt.
Notera även att eftermarknads firmor gjorde ramar för motocross och skog som då var 250r med ett mindre mellanrum mellan höger och vänster a-arms fästen för att minska bumpsteer ( ryckmingar i styret).
Men sen om man verkligen verkligen vill ha en banshee av andra själ än att ha världens bästa chassi geometri så ska man ju självklart köpa en. Och som sagt dom ska vara väldigt bra i supermoto.
Sen om man vill ha en banshee med laeger narrow trx250r geometri finns det en till salu i Frankrike för 11 000 euro.
http://www.leboncoin.fr/motos/517179256.htm?ca=1_s (http://www.leboncoin.fr/motos/517179256.htm?ca=1_s)
Förlåt för bibeln.
-
Hej,
Sorry om tråden spårar ur lite ....
(ಠ ›ಠ) Intressant läsning, roligt att få lära sig nya saker varje dag.
Jag behöver dock få lite mer info för att jag skall förstå, på vilket sätt påverkar "narrow" ramarna Bumpsteer(Toe ändras under fjädring) ? Om kort av stånd mellan a-armsinfästningar är ett måste, borde ju alla bilar ha sjukt mycket bumpsteer.... eller tänker jag fel.
Min LT 500r har lika lite bumpsteer än min TRX 250r- 88 men ramgeometrin är helt annorlunda.
Jag vet att en stor del har att göra med vinkeln på a-armar VS styrstag .....Vinkeln skall följas åt på A-armar och styrstag genom hela fjädringsvägen, sedan är det givetvis andra påverkansfaktorer oxå men jag är bara lite nyfiken.....
Gällande smala infästningar mellan A-armar (först ut Honda TRX 250r utvecklad - 85) gjordes detta för att man kan ha längre A-armar med samma spårvidd och då möjlighet till längre fjädringsväg då vinkeln på kulbultar blir mindre, detta är/var begränsningen i dom flesta framvagnar, eller har jag fel information?
Nåväl tillbaka till ämnet, jo Banshee har kortare fjädringsväg än en LTR 450 om målet är att vara snabbast på cross/XC banan kanske man skall välja något annat, jag menade bara att om man inte har ambitioner att bli värdsmästare och vill ha en kul hoj med massor av effekt, så funkar den att ta med på en crossbana oxå, visst kommer man att bli frånåkt av en massa LTR 450 och det är riktigt ojämnt men den gör jobbet och det handlar ju om att köra quad och ha skoj.
Än en gång ursäkta Icecream för trådkapningen, vill bara lära mej saker.
Mvh