ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: tompa450 skrivet 1 oktober 2006 kl. 19:00:50

Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 1 oktober 2006 kl. 19:00:50
Är det någon som har tips på hur man på ett bra sätt ställer in framvagnen på dinlin??
Lär man kanske åka till en verkstad för att få det gjort?
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Puma skrivet 1 oktober 2006 kl. 19:23:40
Nu hr jag ingen Dinli, men jag kan tänka mig att toe-in är det enda som kan ställas om det är en original framvagn. Detta gör du ganska enkelt själv om du har ett jämnt underlag att vara på.

Gör som såhär;
* styret helt centrerat (så att hojen går rakt)
* måla ett litet märke på vardera framfälg som är fälgens främsta punkt (det betyder precis halva hjuldiametern från din golvyta på fälgens framkant)
* mät avståndet mellan de båda punkterna
* rulla bak hojen ett halvt framhjulsvarv så att dina märken är på framfälgarnas bakersta punkt
* Mät igen mellan märkena
* Avståndet bak - Avståndet fram = Toe-in

Justering görs på styrstagen. Det finns väl lite olika skolor på hur mkt Toe du ska ha, men hojen rullar ju lättast med så lite som möjligt. Mer toe-in = mer stabilitet. Testa med 5mm eller nåt...

Spara pengarna och gör det själv är mitt tips. Lycka till!
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 1 oktober 2006 kl. 19:34:11
Hej!
Om jag har fattat detta rätt så är det avståndet mellan dom båda fälgarna jag ska mäta??
Framkant o bakkant på fälgen!?
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Puma skrivet 1 oktober 2006 kl. 21:00:38
Hallå, japp det är avståndet bak o fram man mäter. Man brukar säg att man ska mäta samma ställe på fälgen så man inte får med eventuella ojämnheter i fälgkanter... därav markeringen på fälgarna. Teoretiskt skulle man kunna mäta fram resp bakkant utan att rulla hjulen eller hojen.
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 1 oktober 2006 kl. 21:13:52
Jag tackar så mycket för det...ska prova detta i morgon!!
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 1 oktober 2006 kl. 23:08:43
Bättre är att mäta mellan fram- och bak-kant på fälgarna. Differensen är din Toe.

Fixera först styret, lämpligtvis med spännband mot nerfarna. Behöver inte vara jätte hårt, annars kommer styret röra sig när du tvinnar på justeringarna och du får aldrig ordning på det.


Fortsätt  tills du är nöjd. Lite Toe-In ska du ha då den strävar efter att vrida ut hjulen när du kör. Hur mycket står säkert i manualen som följer med hojen. Annars får du börja från 0 och justera tills du är nöjd. Lämpligtvis inte mer än 2mm åt gången åt minushållet till.


Att rulla den fram och tillbaka låter väldigt osäkert om du ska ha någon nogrannhet i det.


/J
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Puma skrivet 1 oktober 2006 kl. 23:50:02
Citat från: "Jocke72"


Att rulla den fram och tillbaka låter väldigt osäkert om du ska ha någon nogrannhet i det.

/J


Skulle vilja påstå att lyfta upp den för att sedan snurra på hjulen för att sätta ner den igen ger minst lika mycket onogrannhet som att mäta på olika ställen på fälgarna. Var exakt menar du att onogrannheten skulle ligga i att rulla hojen?
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 2 oktober 2006 kl. 10:44:50
Citat från: "Puma"
Skulle vilja påstå att lyfta upp den för att sedan snurra på hjulen för att sätta ner den igen ger minst lika mycket onogrannhet som att mäta på olika ställen på fälgarna. Var exakt menar du att onogrannheten skulle ligga i att rulla hojen?



Vem har sagt något om att lyfta upp den? Den ska stå still på backen, helst nertyngd med din egen vikt (be en kompis sitta på).

Det är frågan om millimeter justeringar här. Inte bara ska du ha rätt förhållande, det ska justeras lika på bägge sidor också. Så fort du rör hojen riskerar du att styret vrider sig och då är din justering lönlös.

Jag justerar framvagnen varje gång jag byter mellan cross/sm/is-däck eller gör någon justering på dämparna. Framvagnen justeras/kontrolleras även inför varje tävling. Läs: Jag har gjort det här ett antal gånger.
Inte samma sak som att mitt sätt är det enda rätta. Men jag ser inga fördelar med att rulla den fram och tillbaka, vad skulle man vinna på det? Stor risk att du rubbar styret och/eller att du inte rullar tillbaka i samma spår och därför får en differens.


- Hojen ska stå still.
- Nertyngd med förarens vikt.
- "Fixera" styret.
- Mät i fram/bak-kant på fälgen till samma plats på motsvarande hjul.
- Justera.
- Nöjd? Vrid hjulen 90 grader och mät igen. (om fälgarna skulle vara skeva så visar det sig här).
- Dra åt, klar!


Har någon en enklare lösning så är inte jag den som är den. Men att rubba hojen ur läge tror i alla fall inte jag på.


/J
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 2 oktober 2006 kl. 11:11:25
Tackar för inläggen men har en liten fundering bara...får man båda däcken att stå rakt fram automatisk eller får man ta det med ögonmått??
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 2 oktober 2006 kl. 11:38:30
Har inte sett någon fyrhjuling där du kan låsa styret i rakt läge. (Vilket vore väldigt enkelt att lösa)

Därför är du tvingad att ta det mha ögonmått. Jag tycker att det är enklast om man sätter sig på hojen och kikar ner över styret. Svårt att se om hjulen står rakt, särskilt då i princip alla Quad-ramar är mer eller mindre vinda i någon mån.


/J
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 2 oktober 2006 kl. 12:34:52
Ok...nu har jag nog fattat allt rätt o ska snart fixa det i praktiken oxå!!

Tackar för hjälpen!!
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: tompa450 skrivet 2 oktober 2006 kl. 17:22:57
Har nu gjort hjulinställningen o det gick ganska bra tror jag....har inte varit ut o prova än...men det ska väl inte vara några problem kan jag to.
Titel: Hjulinställning?
Skrivet av: Puma skrivet 2 oktober 2006 kl. 18:37:15
Citat från: "Jocke72"


Jag justerar framvagnen varje gång jag byter mellan cross/sm/is-däck eller gör någon justering på dämparna. Framvagnen justeras/kontrolleras även inför varje tävling. Läs: Jag har gjort det här ett antal gånger.



OK, jag har aldrig ställt en framvagn i hela mitt liv... det är just därför jag väljer att ge tips i såna trådar.

Nä men allvarligt talat, det finns ju en gräns för vad som kan anses tillräcklig inställning. Även detta går ju att mäta och justera in i absurdum.
Jag anser fortfarande att rulla hojen blir minst lika bra som de övriga sätten sålänge man har en plan yta som jag skrev i första inlägget. Sen va jag kanske inte övertydlig nog med att fixera styret, men självklart skall det vara fixerat under hela operationen. Och då håller ju du också med eftersom ditt argument var att styret skulle komma ur position eller?

Precis som du skrev så handlar det om millimetrar, men du vet lika väl som jag att toe förändrar sig med fjädringsvägen så din kompis som sitter på hojen och tynger ner den måste inte bara vara samma kompis varje gång för att veta om mer eller mindre toe känns bra, han måste dessutom väga lika mkt, sitta på exakt samma ställe på hojen och inte röra sig under hela operationen för då kan ju framdämparna röra sig. Ska vi vara riktigt petiga så kommer till och med en del crossdäck med glest dubbmönster att avgöra skillnaden då man kan ha sån "otur" att ena däcket står på en en dubb och andra mellan dubbar, det kommer säkert skilja nån mm (i synnerhet i nedtryckt läge) och därför påverka A-armarnas läge som i sin tur påverkar toe på den sidan. Det kommer på de allra flesta framvagnar vara minst toe då hojen är ihoptryckt med nästan horisontella A-armar och då skulle man kunna kontrollmäta en gång och se skillnaden mellan utsläppt och ihoptryckt hoj, för att sedan göra mätningarna minst lika bra i utsläppt läge och kompensera för skillanden.

Jag påstår inte att rullning av hojen tar bort dessa onogrannheter, men eftersom det inte heller tillför någon onogrannhet (som vi båda är överens om såvida styret är rakt) så kommer det att eliminera ojämna fälgar.
För det vore intressant att veta hur du snurrar hjulet 90 grader för att kolla fälgen utan att röra hojen?

Skit samma, vi har uppenbarligen inte samma åsikt om detta men det måste vi ju inte, eller hur? Vi har berättat vad vi tycker och det är upp till läsaren att ta till sig det som känns bäst för honom/henne... det är ju det som är det fina med såna här forum.