ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: mcgyver skrivet 23 september 2013 kl. 21:55:18
-
Har precis skaffat mig en Linhai 260 eftersom jag tänkte prova med en fyrhjulsdriven till plogningen kommande vinter.
Fick den billigt för att den stått ett tag och inte ville starta.
Jag laddar batteriet och kollar över förgasare, kompression, ventilspel och allt verkar okej.
Startmotorn drar runt fint men den tänder inte, ingen gnista...
Googlar lite och ser att det verkar vara ett vanligt fel, men hittar inte nån bra felsökning.
Hur mäter jag mig fram till att hitta var felet ligger?
Är det tändspolen, pickupen eller tändboxen?
Försökte ringa på trenc telnr men numret har upphört.
Vem vet nåt om detta och vilka delar håller och funkar bra?
Vart hittar jag kunskaper och reservdelar?
-
En snabb Google-sökning gav detta:
https://www.google.se/#q=reservdelar+linhai+260 (https://www.google.se/#q=reservdelar+linhai+260)
Box http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=439 (http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=439)
Tänsspole http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=442# (http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=442#)
-
Okej då ringer jag tomaterna imorrn och frågar om felsökning då.
För jag vill först mäta mig fram till vad som är trasig och inte bara beställa delar och prova mig fram.
Finns det nåt elschema med mätuppgifter på delarna nånstans?
-
www.atvhallen.se (http://www.atvhallen.se) kanske kan hjälpa dig också.
-
Okej då ringer jag tomaterna imorrn och frågar om felsökning då.
För jag vill först mäta mig fram till vad som är trasig och inte bara beställa delar och prova mig fram.
Finns det nåt elschema med mätuppgifter på delarna nånstans?
Har ett kopplingsschema från en instruktionsbok jag hämtade på nätet
-
Tusen tack för snabb hjälp med kopplings schema.
Hittade ett liknande men okomplett på ett annat atvforum, atvconnection.com där flera beskriver tändningsproblem med olika lösningar men jag är osäker på om deras fyrhjulingar har samma elkomponenter som vi har här i Sverige för det kan vara olika på olika marknader.
Några har dessutom märkliga fel på nästan nya elkomponenter från ebay därav min fråga om vilka delar som faktiskt funkar bra på våra maskiner.
Ska kolla med atvhallen också imorrn, kanske de vet nåt bra.
Köpte en annan grej häromdagen, nån som vet vad det är?
-
Berätta :)
-
Hmm...
Det är en vattenbroms till en motorbromsbänk.
det satt en volvo b18 i bänken som jag inte fick med men bygger just nu ihop en b20 att börja leka med lite i bänken. Det blir några veckors jobb att bygga stativ, avgasledning med fläkt, inluft till rummet, vattenledningar med pumpar och tank och utrustning för mätdata då jag inte kommer att använda den gamla vågen utan vill ha allt på data...
-
ta och kolla säkringen finns en på 3amp som kan va trasig under huven. är den trasig får den ingen gnista men allt annat fungerar.
-
Tack för snabb o bra hjälp, det var säkringen som satt lite löst, så jag tryckte fast den.
Nu startar den.
Men den stannar efter ca 10minuter, efter att ha vilat i en halvtimme så startar den och går i 10minuter igen.
Så det lutar åt att cdi-boxen är dålig för det är gnistan som uteblir.
Gashandtaget saknas på den, tänkte sätta dit en gasrulle istället.
Vad är det för strömbrytare på originalgashandtag?
Hur är det med fyrhjulsdriften, är den konstant inkopplad?
Vad är det för strömbrytare längst ner på vä handtag, en återfjädrande typ?
-
Hittade den här:http://www.scootermasters.com/manuals/Linhai_260servicemanual.pdf
En verkstadshandbok...
-
Tackar för verkstadshandboken ()p
-
Tack för snabb o bra hjälp, det var säkringen som satt lite löst, så jag tryckte fast den.
Nu startar den.
Men den stannar efter ca 10minuter, efter att ha vilat i en halvtimme så startar den och går i 10minuter igen.
Så det lutar åt att cdi-boxen är dålig för det är gnistan som uteblir.
Gashandtaget saknas på den, tänkte sätta dit en gasrulle istället.
Vad är det för strömbrytare på originalgashandtag?
Hur är det med fyrhjulsdriften, är den konstant inkopplad?
Vad är det för strömbrytare längst ner på vä handtag, en återfjädrande typ?
Kanske tändspolen som i detta fall
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48906.msg478558#msg478558 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48906.msg478558#msg478558)
Den fjädrande knappen tror jag är override knappen, så du får full kräm när du ska backa. Sitter ett varvstopp från början, rätt vanligt att man kopplar bort den där också.
Vet inte vad du har för brytare på gashandtaget, bild?
På min 06 lägger man i och ur 4wd med en spak, går ej att låsa framdiffen.
-
Ny dag nya besked:
Igår ringde jag atv-hallen och idag låg det en ny cdi-box i min brevlåda.
det verkar funka nu för fyrhjulingen har stått på tomgång utanför verkstan i över 90 minuter utan att krångla.
Tackar för alla snabba svar och tips.
Atv-hallen kommer jag beställa från igen om jag behöver delar.
Verkstan på Atv-hallen förklarade att knappen på höger handtag kopplar jag in framhjulsdriften med, så det blir en enkel strömbrytare till det istället plus en gasrulle för jag gillar inte tumgas.
Ja, det står over ride vid knappen längst ner på vä sida och nu förstår jag vad den är till och att jag kommer att koppla förbi den, tack för info.
Nästa steg är att demontera mer eller mindre hela maskinen för att rikta upp ramen som är rejält krokig i framvagnen efter tidigare ägares framfart.
Sen ska det byggas ett nytt avgassystem för så här ljudlöst kan jag inte köra med den.
Efter det så ska jag bygga en ny plog till den för den som jag byggde till min SMC 300 är bara 135cm bred och jag vill ha en mkt bredare till min Linhai, tror den klarar det eftersom den är fyrhjulsdriven.
Hur breda plogar har ni andra på era fyrhjulsdrivna?
-
Jag byggde om tumgasen på min, knasig vinkel original som gjorde mig trött i handen. Tycker det är fint med tumgas när man vant sig, helst i terrängen när man bökar runt lite.
Override kopplade jag ur med en kontakt under "huven", kanske lika på din.
Min plog är 150cm, och jag har moddat den lite så den är lite konisk. Beror ju på snömängd och vart man plogar, men tror inte jag har velat haft en bredare utan bättre maskin.
Tyst ljud är skönt tycker jag. ()p
-
Den där säkringen du pillade på plats, var satt den?
-
Alla säkringar sitter väl fram under styret? har du åxå problem med din?
-
För formens skull så.
Det sitter en vit plastbox fram under kåpan. Det är säkringscentralen.
Det är rätt vanligt att det glappar där så u med säkringarna, en skvätt kontaktspray och i med säkringarna igen.