ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: hell-man skrivet 18 september 2013 kl. 21:00:10

Titel: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: hell-man skrivet 18 september 2013 kl. 21:00:10
Vi har tjafsat om detta länge, men jag kan inte sluta.
Vid oljebyte i Raptorn är en ständig fundering hur man gör med brickan till oljepluggen. Eftersom ringen är av kollapsande typ så har den bara rätt funktion första gången, men visst fungerar den fler gånger. Andra säger att kopparbrickor är bättre. Osv.

Så här tänker jag: olja för ett par hundra+filter , då har jag råd med 16 kr för en ny fräsch bricka. Original så klart.
Jag fick det nu bekräftat från min ÅF att de ALLTID byter bricka till ny, ORIGINAL på ALLA maskiner (eller yamahaisar iallafall, enda nämnvärda i sammanhanget). Då ska man ju veta att de är rätt stora på cross och enduro.
Så den skam jag kände sist jag handlade ett gäng brickor var helt obefogad. Nu plockade de glatt fram en 10pack som nu ska skickas till en annan oljebrickspedant.

Dock lite oklart varför jag startade en tråd i ämnet, men alltid är det väl nån som ska tjabbla lite?
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: toyboy skrivet 18 september 2013 kl. 21:15:59
Tjafs? Får man fråga varför det varit tjafs om 16 kr?

Borde inte tråden heta stora dra söndergängornaioljepluggentråden??
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: hell-man skrivet 18 september 2013 kl. 21:23:11
Tjafs? Får man fråga varför det varit tjafs om 16 kr?

Borde inte tråden heta stora dra söndergängornaioljepluggentråden??
Njae. Inte tajfs direkt, men lite olika filosofier i raptorlägret. Inte bara här, utan även i amerikat finns diskussionen. Och, jovisst dras det sönder gängor, finns massor av exempel på det. Jag vet faktiskt inte vart jag ville komma med denna tråden... bara en liten reflektion i mitt lilla huvud. Sen var det lite dött härinne ikväll. Kan bero på det med. :dntknow:
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 september 2013 kl. 21:26:59
Det är därför man ha en påse med olika storlekar kopparbrickor och tredobrickor liggandes hemma
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Persson- skrivet 18 september 2013 kl. 21:30:14
Värm kopparbrickan så kan man återanvända den!

Yamaha byter GIVETVIS av den enkla anledningen att dom vill sälja mer prylar.Men som sagt är det en liten utgift...

Har en endaste gång i mitt liv haft oljedropp från ett fordon. Då satt den ingen bricka där ens :)
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Raecer skrivet 18 september 2013 kl. 21:30:52
Byter alltid

Senast blev de koppar bricka, innan kört med tredoring

Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 september 2013 kl. 21:54:43
Enda gång jag bytt en bricka är när de är sönder.
Snål? Ja säkert.

Bromsbelägg för 600 eller 80:-?
Lite samma sak. Behövs det?

Jag köper efter behov. Skulle JAG upptäcka det läcker skulle jag självklart börja byta brickor.

Men en bricka där o en på bilen.
Och ha sen samma inställning med allt du gör så blir det dyrt.

Byter ni ventiler varje gång ni byter däck?

Byter ni kedja varje gång ni byter drev?

Bytet ni filter varje gång ni byter olja?

Självklart för många.
Men inte för alla :)

Detta inlägg är inte för att tjafsa.
Utan bara för att få det ur mitt perspektiv.

Och jag skulle köpt brickan om Yamaha (Mascot) sagt jag behövde en.
Men alla 3 gånger har de bara lämnat över stift, filter och olja när jag säger jag ska göra service.

Inga kopparpackningar eller o-ringar.
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: hell-man skrivet 18 september 2013 kl. 22:00:36
Bra input ur en smålännings perspektiv. Jag är ju inte alls nitisk pedant när det gäller raptorn, men eftersom jag inte har massa brickor hemma så köpte jag ett gäng, lika gärna som att jag skulle köpt ett gäng kopparbrickor.

Fördelen med "rätt" bricka är att man inte behöver vara nojjig. Det är jag över så mycket annat redan som det är.
Just nu är det huruvida bakhjulet sitter fast sen jag bytte drev. ':)
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: cARLBOM skrivet 18 september 2013 kl. 22:21:27
Jag bytte min bricka senast, bara för det fanns i garaget. Känns inte direkt nödvändigt att byta vid varje oljebyte.. Men om det får er att sova gott om natten så varför inte.  ()p
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Hydro skrivet 18 september 2013 kl. 22:29:27
En annan snålännings perspektiv:

Forum generellt är en enorm grogrund för nojjeri.
...och detta forum är nog ett av de främsta i ämnet.
 :hmmm:

Klart man skall byta bricka vid oljebyte, lika klart som man skall byta filter vid oljebyte.
...lika klart som man skall byta iaf framdrev samtidigt som kedja... osv.

MEN!

Inget av detta skall hindra en körning.

Men det nojjas alldeles åt helvete med serviceintervall och metrar, mm, mm.
Klart man skall följa intervallen, men maskinen rasar liksom inte om man kör en skogspromenad en söndag ÄVEN om man redan på lördagen kommit upp i sina 100 mil.
5 mil extra dödar ingen och inget.
Ifall man servar på auktoriserad verkstad för att behålla garanti och få stämpel är det en annan sak kanske, men då intresserar man sig säkerligen inte för oljepluggsbrickor.

En lördag i somras spirade idén att jag skulle till Nordkap och på söndagen bestämde jag mig.
Hade varken olja eller filter hemma, än mindre tändstift eller oljepluggsbricka.
På helgen går det att få tag i olja men filter mm var kört.
Skulle då detta rasera en tripp till fjällen??
Självklart inte.
På söndagen fick jag tag i helsyntetisk bilolja från Gulf och eftersom jag har torrkoppling så funkar ju det!
(specen överträffades naturligtvis)
Bytte olja (behöll alltså filtret! och oljepluggsbrickan), packade och stack tidigt på måndagens morgon.
Körde 496 mil måndag-fredag och därefter fixades en riktig oljeservice.

Jag har 1000 mils intervall men hade kört typ 800 mil på olja och filter och ville inte åka med detta i 500 till, därav bytet.
Filtret fick alltså gå 1300 mil. Och Nordkap besöktes...

Att hoppa över en bricka för att spara en tia är trams, men att hoppa över en körning för att man inte kan byta olja eftersom man saknar bricka är ännu mera trams.
 
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: firefox skrivet 19 september 2013 kl. 09:22:59
Vid mitt första oljebyte som gjordes i helgen såg jag att det hade droppat från just oljepluggen i motorn, när jag tog bort pluggen så fanns där två brickor?, och de var inte lika stora? den mindre brickan hade satts först mot motor?, helt ut genom fönstret, jag behöll bara den stora brickan efter bytet och det läcker ej längre.
Så länge det håller tätt ser jag ingen anledning till att byta brickan, och håller med föregående talares kloka ord! ()p
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 19 september 2013 kl. 14:23:51
Oljepluggen är ju raptorns akilleshäl (den enda?).
Alltid ny bricka.
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 19 september 2013 kl. 14:26:30
Oljepluggen är ju raptorns akilleshäl (den enda?).
Alltid ny bricka.

*host* lager i bakaxeln *host*
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 19 september 2013 kl. 14:30:16
*host* lager i bakaxeln *host*

Handhavandefel.

900 mil med samma.
Titel: SV: Stora raptoroljepluggsbricktråden
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 19 september 2013 kl. 14:37:43
Handhavandefel.

900 mil med samma.

Fjollkörning ;)

Fast jag ska inget säga. Mina har hållit 60 mil nu :)