ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Icecream skrivet 16 september 2013 kl. 12:31:02
-
Inför den kommande vintern tänkte jag uppgradera min lt250 från 86, just nu är den helt original förutom ett uni luftfilter.
Jag skulle vilja ha den lägre + bredare, men har inte hittat några lämpliga spacers. Bakaxeln tänkte jag byta ut helt då den är skev (eller är det värt att rikta?) sen vill jag ju självklart ha mer effekt och fixa chassiet, bakdämparen är otroligt mjuk och skulle behöva ses över (ev köpa ny/begagnad från ebay)
Jag är tacksam för alla tips jag kan få, vet att det finns många som är duktiga på lt250r på detta forum. :rtfm:
-
Hej,
Hur bred ? hur Låg ? Hur mycket effekt vill du ha ?
Bakdämparen funkar helt okej om den är i bra skick, skicka den till en stötdämpar renoverare för 1000kr så har du en bra dämpare, sedan beror det ju på vikt/ körstil om man behöver byta fjäder
Mvh
-
Mer effekt utan att det ska bli för okörbart/mycket meckande, kanske slänga in en 250cc crossmotor?
-
Mer effekt utan att det ska bli för okörbart/mycket meckande, kanske slänga in en 250cc crossmotor?
Det om ngt låter ju väldigt meckigt. lt250 ska väl vara enkel att plocka ett gäng hk ur? Plus att den motorn i övrigt är riktigt ball.
-
Ifall motorn ska bytas så har jag några meckglada vänner som gärna hjälper till. Effektmässigt så skulle jag vilja ha minst 40hk, tror det är cirka 30hk nu, rätta mig gärna om jag har fel.
-
Hej,
Lt 250r har 42 hk orginal.
Motorn i Lt´n är i princip skottsäker om man sköter om den,
Den har en svag länk och det är ståldistanserna som sitter på kolvbulten, i övrigt går dessa hur länge som helst.
Enklast, Rätt squish (den suger orginal) Porta cylinder lite, bra reeds. en 36mm förgasare RÄTT bestyckad många kör med bestyckning som är åt "¤%#"%#%vete.
En bra pipa, då har du en snabb och lätt quad.
Jag slängde in en YZ 250 motor i en LT en gång den var på 52hk och det bar stor skillnad mot orginal men jag tror att det går att hitta massor med effekt i orginal motorn, min är riktigt snabb, men det är ju lagt en del timmar på den...
Vill du vara värst släng in en 500cc 2 taktare, jag byggde en LT till min tjejs bror med en yz 490 motor den går något hysteriskt, men funkar ändå riktigt på på crossbana etc
Mvh Jonas
-
Trodde inte det var så pass mycket effekt i en 250 från 86, trevligt!
Vad för förgasare kan du rekommendera?
Blir nog till att börja beställa ett helsystem :)
-
Finns det något enkelt sätt som skulle möjliggöra att jag kan använda mina hjul från min ltr? Finns det någon axel med passande splines som fungerar på 86an?
Då jag ändå ska byta axeln kan man ju ta en som gör det möjligt med andra hjul + breddningar
-
Hej,
När det gäller förgasare beroro det på, Portad cylinder hög toppeffekt kör på en 38mm typ Kehin PWK
Vill du ha brett register köp en FMF fatty pipe, porta måttligt, släng på en PWK 36 eller en mikuni TM.
Beställ Avgas från Motosport.com bra priser
Gällande fälgar etc, tyvärr passar ej hubbarna från LTR på Lt -85 och -86. däremot kan man köpa hubbar från banshee
då får du 115*4 bultmönster, Yamaha bultmönster.
Allternativet är att borra nya hål i orginal, det kan göras av en mek verkstad som har delningsskiva på Fräs / borrmaskin. DÅ kan du få 110*4 bult cirkel precis som LTR´en.
OM du sedan köper 9" fälgar med 9" bredd med ett offset på 6/3 så har du en regäl breddning bak mot orginal fälg som har 0 i offset.
Men allt beror på vad du skall använda den till MX / XC ?
MX vill man ju har regält brett, XC är det bättre med lite smalare.
-
Hej,
När det gäller förgasare beroro det på, Portad cylinder hög toppeffekt kör på en 38mm typ Kehin PWK
Vill du ha brett register köp en FMF fatty pipe, porta måttligt, släng på en PWK 36 eller en mikuni TM.
Beställ Avgas från Motosport.com bra priser
Gällande fälgar etc, tyvärr passar ej hubbarna från LTR på Lt -85 och -86. däremot kan man köpa hubbar från banshee
då får du 115*4 bultmönster, Yamaha bultmönster.
Allternativet är att borra nya hål i orginal, det kan göras av en mek verkstad som har delningsskiva på Fräs / borrmaskin. DÅ kan du få 110*4 bult cirkel precis som LTR´en.
OM du sedan köper 9" fälgar med 9" bredd med ett offset på 6/3 så har du en regäl breddning bak mot orginal fälg som har 0 i offset.
Men allt beror på vad du skall använda den till MX / XC ?
MX vill man ju har regält brett, XC är det bättre med lite smalare.
kan jag använda hubbarna från en ltz/ltr om jag köper en komplett axel från en 87 eller nyare?
-
Hej,
Ja men jag tror inte lagerhuset passar på axeln, isf får du byta hela swingen till lt 250r - 87 inkl lagerhus.
Det finns bredare axlar på E bay. då får du dock behålla standard fälgar .......
-
Sådärja, FMF fatty med tillhörande dämpare beställt.
"camber-modden" hur ser jag om den är gjord eller inte? nu ser det nästan ut som att hjulingen "niger"
-
OM den är uppdaterad sitter det en bricka mellan nedrelänkarm och kulbulten.
Har tyvärr ingen bild här på jobbet.
mvh
-
Får kolla på det ikväll!
Kan ta en bild och bifoga.
-
Tjena,
Här ser du Camberbrickan mellan a-arm och kulbult
-
Okej, man "shimsar" alltså bara ut a-armarna? vad för typ av bricka bör man använda?
Bump-steer mod, hur går det till? försökt kolla lite forum från usa, men förstår inte så mycket vad man ska göra, ska man bara"flippa" fästet som tieroden sitter i?
-
Hej,
Exakt man shimsar ut spindeln i nederkant,jag svarvade 2 st brickor i aluminium.
Jag fotar flytten av styrstagen i kväll som hjälper till vid bumpsteer Ok?
Mvh
-
Här kommer en bild på min skitiga Lt med Bumpsteer mod,
som du ser har jag flyttat styrstags fästet från ovanpå spindeln till under och på så sätt får jag samma vinkel på styrstaget som a armen (sett fram ifrån) detta minskar bumpsteeringen regält även om det finns lite kvar ändå .....
Ops ser att jag skulle vänt bilden men jag tror du fattar ???
-
Tack Jonas för all hjälp!
-
No worries !! ()p
-
kan jag använda hubbarna från en ltz/ltr om jag köper en komplett axel från en 87 eller nyare?
Vill du ha maximal effekt köp inte fmf köp i stället Paul Turner avgassystemet , det är enu mera klös i det en fmf,fmf kan slänga sig i väggen framför Paul Turner avgassystemet:)
-
Hej,
Lt 250r har 42 hk orginal.
Motorn i Lt´n är i princip skottsäker om man sköter om den,
Den har en svag länk och det är ståldistanserna som sitter på kolvbulten, i övrigt går dessa hur länge som helst.
Enklast, Rätt squish (den suger orginal) Porta cylinder lite, bra reeds. en 36mm förgasare RÄTT bestyckad många kör med bestyckning som är åt "¤%#"%#%vete.
En bra pipa, då har du en snabb och lätt quad.
Jag slängde in en YZ 250 motor i en LT en gång den var på 52hk och det bar stor skillnad mot orginal men jag tror att det går att hitta massor med effekt i orginal motorn, min är riktigt snabb, men det är ju lagt en del timmar på den...
Vill du vara värst släng in en 500cc 2 taktare, jag byggde en LT till min tjejs bror med en yz 490 motor den går något hysteriskt, men funkar ändå riktigt på på crossbana etc
Mvh Jonas
42 i motor effekt ,men man räknar hur mycket man får på bakhjulen då är det 31,6 ;samt att ska han porta cylindern så skall han inte max borta den då den inte kommer få någe ork alls efter 1000 på varven ,gör så att du nästan max portar den o lått en butik göra det eller skicka cylindern till usa eller eskilstuna atv racing.se dom är biliga o duktiga då butiken ägs utav en som har tävlat sm o vunnit antal sms tävlingar samt andra ,han körde själv en lt250r , o i dag kör han värre saker