ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: moestberg skrivet 15 september 2013 kl. 18:19:00
-
Hej alla!
Är ny här inne så detta blir mitt första inlägg.
Funderar på att köpa en "riktig" fyrhjuling med 4wd och diffspärr. Jag har tänkt handla för ca 50-60k och vill ha en vägreggad maskin. Har tänkt köra mest grusvägar och ut i skogen krypa runt.
Har tidigare haft en Dinli 450 av nyare årsmodell och jag tycker den maskinen var rätt kass om jag ska vara ärlig. Fjädringen var katastrof och kvaliten usel. Därför vill jag INTE köpa på mig nå mer kinaskit.
Därför tittar jag nu på Kymco...;)
Jag har haft flera vespor av märket Kymco och har varit fantastiskt nöjd med dessa, inga problem, motorerna har gått som urverk och gedigen kvalite i knappar och reglage mm.
Har kikat runt lite på youtube och där får MXU:n riktigt bra betyg, nästan jämförbar med de "riktiga" märkena.
Vad tycker ni om denna maskin? Är det kinaskräp eller är den snäppet över dessa och nästan jämförbar med Yamma, Suzuki mfl?
Hoppas nån kan komma med tips och åsikter!
Tack på förhand.
-
Tror dom första årsmodellerna har diffbroms fram, ingen spärr alltså utan att du använder bromsen för att fördela kraften.
IRS heter ju modellen när den har delad bakaxel, vet inte vad du önskar där.
Det är ju lite klent med märkesmaskiner (som är vägreggade) i dom lägre prisklasserna.
Men det finns, beror ju på hur mycket motor man vill ha också.
Can-am outlander 400 är nog rätt lik kymcon motormässigt, annars finns det ju alltid större. 8)
En och annan polaris eller kawasaki kan du nog också hitta.
Vad det gäller kymco så har jag fått uppfattningen att det är rätt fina grejer, dom tidiga 500 hade problem med kamaxlarna men det ska väl vara fixat på dom flesta.
Dragstarten är väl ett annat sorgligt kapitel, håller inte särskilt bra alls.
Jag hade lillebror mxu300 som förstamaskin, trevlig krabat men såldes då jag törstade efter mer motor och 4wd.
-
Ok, jag kollar på lite nyare årsmodeller från 2011 å framåt. Då tror jag alla har insprutning och delad bakaxel. Något startsnöre tror jag inte heller finns på dom.
Men jag är osäker på hur det är med diffen... trodde det var en diffspärr men jag är inte 100% säker..?
Hur är det på de dyrare märkena, är det dubbla diffspärrar då eller har vissa maskiner bara diffspärr på framaxeln?
-
Bak saknas generellt diff på alla märken, endast några modeller av Polaris och Cektek har diff bak.
Och på dessa går den att låsa, på övriga behövs ju ingen låsning.
Mellandifferential har jag aldrig hört talas om på en ATV så den enda diffen man eventuellt kan komma att behöver kunna låsa är alltså fram.
-
Cektec och några enstaka polarismodeller har diffspärr bak, resten har så det driver på båda jämt.
Framdiffen varierar också lite, en del har spärr och en del broms. Can-am har en automatisk lösning som hugger i när det börjar slira, olika snabbt beroende på årsmodeller.
Brukar alltid bli en del snack kring diffen på can-am, mest negativt från dom som aldrig haft en....
Tycker inte det låter som du har tänkt att ägna dig åt någon extremåkning, inbillar mig att hållbarhet och körglädje är två viktigare saker än vilken typ av framdiff det är?
-
Cektec och några enstaka polarismodeller har diffspärr bak, resten har så det driver på båda jämt.
Framdiffen varierar också lite, en del har spärr och en del broms. Can-am har en automatisk lösning som hugger i när det börjar slira, olika snabbt beroende på årsmodeller.
Brukar alltid bli en del snack kring diffen på can-am, mest negativt från dom som aldrig haft en....
Tycker inte det låter som du har tänkt att ägna dig åt någon extremåkning, inbillar mig att hållbarhet och körglädje är två viktigare saker än vilken typ av framdiff det är?
Helt rätt uppfattat. Ingen extremåkning för mig, men man vill ju gärna ta sig fram på ett bra sätt ändå..:) Hållbarhet är absolut prio ett för mig, har varken tid eller lust att meka eller åka till verkstan.
Ingen mer uppfattning om Kymco? Just med tanke på hållbarhet, kvalité och även köregenskaper.
En av testerna på Youtube där de lovordar modellen; Review of the KYMCO MXU 500 IRS 4x4 ATV (http://www.youtube.com/watch?v=luE44ZBNoFY#ws)
Någon som kan bekräfta eller dementera det där?:)
-
Ta dig tid att provköra några olika modeller inom din budget.
Det skiljer ju en hel del i känsla och karaktär, man ska ju köpa det som känns bra och som man tror på.
Kolla lite fler tester på youtube, finns nog på många märkesmaskiner. En del filmer är ju väldigt vinklade, men det märker man... :)
-
Hållbarhet är absolut prio ett för mig
Köp Honda
-
Köp Honda
Honda skulle nog varit ett utmärkt val, men dom finns ju inte vägreggade..
-
Honda skulle nog varit ett utmärkt val, men dom finns ju inte vägreggade..
missade det, läste bara grusväg.
-
Ja det känns ju som att det är vägregistreringen som ställer till det. Men samtidigt så ligger ju de dyrare märkena ganska mkt högre i pris.
Jag är ganska Yamahafrälst när det gäller snöskotrar och gillar japanska grejer överhuvudtaget, men i detta fall tror jag nog att jag kommer testa Kymcon.
-
Har själv 2st MXU 500 från -09 och har bara gott att säga om dom. Pålitliga som sjutton och duger bra i skogen. Det enda är väl att man kan sakna lite effekt när man vill busa.
Martin A
-
Har själv 2st MXU 500 från -09 och har bara gott att säga om dom. Pålitliga som sjutton och duger bra i skogen. Det enda är väl att man kan sakna lite effekt när man vill busa.
Martin A
Vad bra att få lite feedback från någon som har/har haft en Kymco, tack! Är det insprutning och delad bakaxel på dina eller när kom det?
-
Stel axel och förgasare på båda men det lider jag väl inte så mkt av. Möjligen att delad axel är bättre för komforten och lite bättre markfrigång.
Lycka till med köpet!
Martin A
-
Lånar tråden lite...
Går i tankarna att köpa en Kymco MXU 500 vägreggad, en av de första årsmodellerna pga de begränsningar en student-ekonomi medför :(
Så är det något man ska kolla på extra mycket på en begagnad från årsmodell 06-08, utöver vad som nämns ovan?
Finns det några vettiga alternativ i denna pris och storleksklass?
Har tidigare kört mycket Dinli 700 centhor på jobbet, hoppas på bättre känsla och kvalitet än vad Dinli´n gav (total katastrof gällande det mesta men främst transmissionen)
-
Alternativ, can-am 400, polaris 500 (rätt sällsynta som vägreggade) eller tgb.
Dock har ju rätt många haft lite bekymmer med tgb om man läser runt lite här inne, men även en del nöjda ägare.
Cf och goes kanske inte är bättre än dinlin, så dom kanske inte är ett alternativ.