ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tub0rg skrivet 15 september 2013 kl. 07:25:17
-
Hej på er
Jag har ett problem med min Dinli som jag hoppas någon har lösningen på här.
Det verkar som mitt batteri inte laddas då jag kör.. Det går utmärkt att ladda det med en batteriladdare men det tar inte emot laddning från motorn.
Jag har mätt vid polerna när motorn går och det är ingen skillnad om den går på tomgång eller om jag varvar upp..
Har någon här någon aning om vad jag bör byta för att det skall fungera?
-
Är det ngn skillnad mot när den är avstängd när du mäter på batt?
-
Har någon här någon aning om vad jag bör byta för att det skall fungera?
Förslagsvis det som är trasigt. ()p Leta upp ett elschema för din maskin, leta upp de kablar och grejer som sitter mellan generatorn och batteriet. Kontrollmät steg gör steg, t.ex. först om det kommer ut ström från generatorn (förmodligen första mätbara platsen i kedjan av delar som är delaktiga i laddningen, tänk på att du antagligen har växelström här så mätaren är rätt inställd), sedan om det kommer fram ström till laddningsregulatorn (andra mätbara punkten), om det kommer ut ström från regulatorn (tredje punkten), sedan kan du ha en säkring före du kommer fram till batteriet... Kort sagt, följ strömmens väg, felet är mellan sista platsen där du har ström och första där du inte har det.
-
Det är samma spänning när maskinen är avstängd.
OK jag skall ut och mäta efter jobbet i dag
Tack för svaren
-
Din maskin har inte en generator utan en alternator.
Vanligvis kommer 3 gula kablar ut ur motorn och går till en fyrkantig box med kylflänsar på. (Laddregulatorn)
Mäter du VÄXELström mellan dessa gula ska du ha 30-100 volt beroende på varvtal.
Har du det är spolarna bakom svänghjulet ok.
Sen går det vanligvis 2 kablar ut från laddregulatorn. Dessa går direkt till batteriet.
På dessa (när de är kopplade på batteriet) ska du ha 13.8-14.2v likström ungefär.
Kan inte Dinli men antar de inte uppfunnit ett eget system. O0
-
Jag har haft liknade problem med laddning som inte fungerade, körde 556 i kontakterna och polfett på batteri och jord på ramen vänster fram under sadeln/kåpan , se till att plocka av en del kåpor, så du kommer åt de flesta kontakterna. Nu har den gått som fint i flera veckor utan problem. 8) (leta även upp kontakten för de berömda 3 gula)
-
Tack för era svar jag har tyvärr varit bortrest i jobbet en längre tid men i helgen skall det felsökas efter era råd.
Jag återkommer om/när jag hittar felet/orsaken