ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Fragge skrivet 8 september 2013 kl. 23:05:36
-
Kymcon gav upp mitt ute i skogen idag. Tur som var på en grusväg. Satte ju i LED-lampor i positionsljusen här om dagen. Kärran gick på tomgången och jag stod framför och pissade när jag såg att det rök ordentligt i framlyktorna och lamporna blinkade. Drog upp gylfen och fimpade maskinen snabbt som ögat. Tog ur lamporna som hade smält lite. När jag skulle åka iväg dog den efter några meter. Startade inte med elstarten så jag röck igång den några gånger innan snöret låste sig i utdraget läge. Då visste jag att det bara var att börja vandra .....Fixade "bärgning"..... Nu går maskinen på tomgången men dör efter några sekunder om man ger gas. 13,2V i batteriet. Den startar inte med elstarten utan starthjälp/kablar men startar med kablar. Den går som den ska på tomgången men dör som sagt om man gasar. Vad kan det vara för fel? Trodde det var något med laddningen först men full kräm i batteriet ju. Den dör efter en minut om man slår på varningsblinkersen på tomgången också... Ska tillägga att något tjöt som en brandvarnare i maskinen också trots att tändningen var av. Det har hänt en gång förut tidigare också... Vad kan det vara? Sjukt högt och ljust tjut/pip.
-
Tänkte sammanfatta lite. Jag startade tråden med mobilen plus att jag var snurrig i skallen. Ska tillägga att jag inte haft tid att felsöka/lyssna något på den än.
- LED-lamporna blinkade och smälte delvis. Var riktigt varma. Vet inte om dom smälte för att det var LED eller för att generatorn laddade dåligt. Eller något annat.
- Den går nästan som den ska på tomgången, lägger inte av men knackar till lite emellanåt. Antagligen p.g.a. svag gnista?
- Den dör efter några sekunder om man gasar.
- Den dör efter några sekunder om man t.ex. slår på varningsblinkersen.
- Den startar endast med starthjälp/kablar. Ryckstarten pajjade idag i skogen. Antagligen inget allvarligt.
- När man kör på elstarten klickar/rasslar ett relä (eller nått) vid batteriet någonstans men startmotorn slår inte till.
- Maskinen tjöt/pep som värsta brandvarnaren trots att tändningen var av (efter avstängningen i skogen). Så har den gjort vid ett tidigare tillfälle. Vet inte om det finns ett samband eller inte. Vet heller inte vad det beror på.
- 13,2V i/över batteriet när den är avstängd. Har inte mätt när den går än.
-
Dragstarten, tror det sitter ett hjul där inne som är av plast som brukar kunna gå sönder. Ganska vanligt fel, tror den gärna smäller av om man får lite bakslag maskinen.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22241.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22241.0)
El är inte min starka sida, men kan ju spåna lite...
Laddreläet, går det sönder så kan man ju steka sönder en el del saker. Prova mät när maskinen är igång så ser du om spänningen sticker iväg.
Men märkligt att det blev efter att du bytt lampor...
Starthjälp, använder du bilbatteri eller kanske en laddare med startläge? Man ska nog vara försiktig med starthjälp från annat än batterin då elektroniken är lite klen på atv. Jag sabbade grejer på min mc förut när jag brände på med en laddare med startläge.
Att det klickar i startreläet och rasslar i startmotorn kan vara dålig kontakt, kolla anslutningarna till batteriet. Räcker med lite taskig jord tex så vill den inte dra runt ordentligt.
Kanske dålig kontakt där även kan påverka dina andra problem?
-
Okej. Antagligen är det laddreläet eller regulatorn. Nu var det bara 6,5V i batteriet när den var avstängd. Kablade igång den och multimetern stog fortfarande på DC 20V. Testade att mäta några gånger men fick inget värde. Kliade mig i huvudet och ställde om multimetern till DC 200V och då visade den 27V "!" över batteriet. Kan reläet eller regulatorn ha pajjat p.g.a. LED-lamporna eller är det bara ett konstigt sammanträffande?
Pip-tjutet... är det någon varningssignal för laddningen tro? Summer i regulatorn? Går det att montera en annan regulator, typ till en bil? Racing-Planet tar drygt 1600 kr för en ny (tror jag). Biltema tar 149 kr för en 12V regulator.
-
varför inte lägga frågan i Kymcodelen av forumet?
ta bort det modifikationer du gjorde innan problemet uppstod och se om felet kvarstår
-
Garanti?
-
Den har gått 85 mil och är aldrig servad hos en auktoriserad verkstad. Ringer imorgon och hör efter. Sen om det är regulatorn och om det går att peta på någon bilvariant själv för ett par hundra blir det billigare än att frakta fyrhjulingen till verkstaden. Om dom inte kan skicka en regulator med Posten.
-
Ringde Ludvika MC idag och diskuterade garanti och vad som är fel. Garantin endast gäller ett tolv månader och den är 17 månader gammal. Han var också mer eller mindre säker på att det var reläet. Han skulle ta fram pris på det tills på torsdag. Racing Planet tar drygt 300 kr för det.
-
http://kymco.se/garantiunderhall.asp (http://kymco.se/garantiunderhall.asp)
Två års garanti är det väl.